Kan strømkabler forstyrre XLR kabler?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Kan strømkabler forstyrre XLR kabler?

Indlæg af Randahl »

Til hver bandmedlem har jeg samlet et multikabel, der bringer deres lyd fra instrument og mikrofon frem til scenepuljen. Det kunne være praktisk også at føre en 230V ledning frem i samme multikabel, så de også fik strøm fra multikablet, men er der problemer i det? Kan en strømledning forstyrre XLR kablerne?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg går ud fra at der, også, kan opstå groundloop, selv med xlr kabler.
Jeg har kun spillet ude omkring 30 gange. ( jeg har ikke tal på det )
Jeg husker engang hvor vores lydmand ville føre xlr fra min basforstærker til hans PA anlæg. Og han måtte opgive det pga. af groundloop. Det var ikke støj fra pickup´s, hvor man kan lægge hånden på strengene og det forsvinder.
Jeg ville under alle omstændigheder investere i en hum-box. Bare for at undgå det cirkus.
Hvis jeg da har forstået dit spøtgsmål ret.
Humbox.jpg
Humbox.jpg (26.24 KiB) Vist 830 gange
Denne her er også til xlr. Det ville, vel, ikke give mening, hvis der, ikke, kunne opstå støj via xlr.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis man kører balanceret og uden dæmpere på 240 v’en sker der ikke noget, hvis ellers signalet er tilstrækkeligt. Groundloops opstår på en anden måde og har ikke noget at gøre med at strømkabler ligger i nærheden. Det handler i stedet om at stel ligger forskelligt apparat til apparat imellem. Oftest kan det løses ved at lade den ene ende af xlr kablet svæve, det vil sige blot være forbundet i den ene af enderne. Også kaldet ground lifting.

Derimod kan en forstærkers strømforsyning hvis den er lavet med en mange kilos ringkerne godt forstyrre kabler tæt på, men som regel kan man også groundlifte sig ud af det.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

jeg ved ikke så meget om hvorvidt du kan få problemer med mikrofon kabler og 240V, men hvis du laver en samlet strøm-distribution (hvilket jeg syntes er en god ide), så monter lige et IEC filter i!

Fx sådan et her:
https://uk.rs-online.com/web/p/iec-filters/3864217/

Det har jeg haft virkelig glæde af i forhold til at have med aktive højtalere og forstærkere at gøre på steder hvor man ikke helt har styr på hvad der ellers kører på samme fase. Fx, LED-lys, køleskabe osv... Det koster ikke ret meget, og kan gøre en verden til forskel i forhold hvor meget støj du har i jeres eget grej.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Randahl skrev:Til hver bandmedlem har jeg samlet et multikabel, der bringer deres lyd fra instrument og mikrofon frem til scenepuljen. Det kunne være praktisk også at føre en 230V ledning frem i samme multikabel, så de også fik strøm fra multikablet, men er der problemer i det? Kan en strømledning forstyrre XLR kablerne?
Balancerede kabler, og helt alm. (ikke dæmpet) 230V, ingen problem.
Næsten alle analoge multikabler hos udlejningsfirmaerne, har også et strømkabel med der løber sammen med multikablet.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar