Violin mike op.

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Violin mike op.

Indlæg af Birger »

Hej.Vil lige høre om der er nogen der har erfaring med at mike en violin op i på anlæg,med hensyn til effekter og tone til Irsk musik.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville fordi det til PA og man aldrig ville kunne være helt sikker på afstanden til mikrofonstativet, ville jeg vælge en EV 635A, som i bunden er omni og ikke giver det der Shure sm57 bundløft på grund af proximity effekten, når man nærmer sig stativet/mikrfonen.

Jeg ville ikke gå i 4099 fra DPA fordi en kondensator mikrofon nemt giver sig til at feed'e hvis der ikke er en lydmand der holder et vågent øje med at have den der, hvor preamp'en arbejder bedst, det handler om at impulser fra den ikke bliver moderet i samme grad som ved tungere dynamiske membrantyper, og "afgratning" via preamp med 4099 vil fylde op omkring de lave overtoner, og derved nemt hive feeds omkring 800 - 1K hz med sig.

Endelig burde du nok i stedet få fat i et pickup system, og vid at i vore dage så kan dy bare proppe en Xhive trådløs dims i og du vil kunne lave Riverdance samtidigt med at du spiller.

https://www.myerspickups.com/products

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg havde i sommers en hel stygersektion sat op med DPA mics, de lød fantastisk, men som Søren Dyhr siger skal man være mere om sig med dem hvis det feeder, personligt havde monitorholdet lidt svært ved at holde cello'erne ude af monitors, de var ret levende som desværre påvirkede FOH og publikum under første prøveshow.

En godt placeret pickup vil være smart, særligt hvis violinisten ikke står stille mens der spilles.

Alternativt kan man prøve med Thomann's "kopier" af DPA's 4099, der er nok hurtigt sparet 3500 kr, men de kræver nok at de bliver sat ordentlig op og brugt rigtigt, og at lydmanden ikke sover for meget.
https://www.thomann.de/dk/the_tbone_ovi ... bundle.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Hald skrev:Alternativt kan man prøve med Thomann's "kopier" af DPA's 4099, der er nok hurtigt sparet 3500 kr, men de kræver nok at de bliver sat ordentlig op og brugt rigtigt, og at lydmanden ikke sover for meget.
https://www.thomann.de/dk/the_tbone_ovi ... bundle.htm
Jeg har forsøgt mig et par gange med thomanns egne kopi-mics (dog ikke lige 4099 kopien) men hver gang har de haft så meget egenstøj at de faktisk var ubrugelige...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

EmilEmil skrev:
Hald skrev:Alternativt kan man prøve med Thomann's "kopier" af DPA's 4099, der er nok hurtigt sparet 3500 kr, men de kræver nok at de bliver sat ordentlig op og brugt rigtigt, og at lydmanden ikke sover for meget.
https://www.thomann.de/dk/the_tbone_ovi ... bundle.htm
Jeg har forsøgt mig et par gange med thomanns egne kopi-mics (dog ikke lige 4099 kopien) men hver gang har de haft så meget egenstøj at de faktisk var ubrugelige...
Jeg har ikke lige denne kopi heller (ovid) men jeg har ret mange andre Thomann kopi mikrofoner som jeg er yderst begejstret for, har lige fået købt 2 mere som skal testes i aften når bandet kommer forbi.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:... har lige fået købt 2 mere som skal testes i aften når bandet kommer forbi.
Ingen juleaften i JV?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

david mondrup skrev:
Hald skrev:... har lige fået købt 2 mere som skal testes i aften når bandet kommer forbi.
Ingen juleaften i JV?
Det er ved at blive en tradition at man drikker sig i hegnet til afterparty med alt andet end ens familie.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

david mondrup skrev:
Hald skrev:... har lige fået købt 2 mere som skal testes i aften når bandet kommer forbi.
Ingen juleaften i JV?
Nope, det bruger vi ikke, nyder bare et par fridage :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Skal violinen spille sammen med andre ting, som larmer meget, eller det primært traditionelle instrumenter som guitar, fløjte o.lign.? Hvis ikke der er andre instrumenter på scenen, som larmer meget, så ville jeg personligt forsøge mig med en fornuftig kondensator på stativ, så du kan få lidt afstand til instrumentet. Strygerinstrumenter lyder IMO bedst, når de mices op med lidt afstand. I relativt akustiske scenarier har jeg eksempelvis haft godt held med den gode gamle AKG 535 uden at skulle EQ'e helt vildt (blot et lowcut og et par resonanser som skulle dæmpes lidt). Lidt diskret klang på, og så er du godt kørende :)
Hvis violinen skal spille sammen med et rockband og har brug for monitor, så ville jeg - ligesom de andre - også gå efter en pickup-løsning, da DPA-clips o.lign. gerne vil feede.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Lige et sideløbende spm. som ikke skal stjæle tråden. Jeg har en jazzvals som bliver indspillet nu med leadguitar, akk guitar i stereo og band. Har planer om at lægge en bratsch på, men frygter det bliver for rodet og ustyrligt i stereobilledet, hvis jeg optager bratschen i stereo osse? Nogen der har 50 cents om det?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den ville jeg holde i mono hvis det var mig, men du kan da tilføje endnu en mic, prøve om du kan lide det, og hvis ikke så bare bruge den primære.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for svar :) !
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er et godt tidspunkt at bruge en m/s teknik. Du skal bare sørge for m lyder godt, så kan du altid blende lidt sider ind

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

+1 til M/S, hvis det skal være en stereooptagelse. Kræver dog, at rummet lyder godt. Hvis ikke akustikken er god, ville jeg holde mig til mono og tilføje rumklang i mixet.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er altid godt at have lidt mulighed for afstand til instrumentet, så du ikke kun får masser af harpikslyd med. To mikrofoner i forskellig afstand er godt, hvis det er helt solo.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fedt mand! Tak for jeres svar. Ja, ikke for meget harpiks.

Måske noget stereomic ude i rummet forholdsvist tæt på og en clip on (dpa 4099G, godtnok til guitar dog).
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du behøver ikke stereo - det kan sagtens gå med mono - men det er klart, at rummet spiller voldsomt ind på en violin. Du kan ikke hive klang ud med rumklang bagefter - så bliver det bare "tørt" med klang på. Hvis du vil have VIOLIN, så skal du have et rum, der giver liv til træet - ligesom en marimba, der også lever et liv baseret på det rum, man placerer instrumentet i. Jeg har ofte hørt violin indspillet tørt og med reverb på bagefter....det er skidt. Det er altid godt at kunne suge lidt nærhed med en mikrofon tæt på - jeg ville personligt undgå clip on - men en god mikrofon istedet.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville nok ikke lægge mig for meget i egentlige studie-teknikker, fordi spørgsmålet her nu en gang er blevet rejst i et Live Lyd & PA forum, og stilarten er Irsk musik. Det vil sige at man skal have 3:1 mikrofon-reglen i mente og tænke på hvordan man holder sig inden for et forholdsvist snævert headroom, med bunkevis af overhør ... som 3:1 reglen jo egentlig også går ud på, men det jeg mener er at kondensator mikrofoner vil have en latent chance for at overstyre ... hvorimod en dynamisk vil komprimere bedre grundet den lidt større masse der skal accelereres.

Og ja det vil selvfølgelig komme til at knibe med de øvre overtoner, men her må autencitet veje højere end en mere videnskabeligt korrekt gengivelse, og de til gengæld kan indføres via rør-forvrænging eller Aphex, hvis de behøves.

Ribbon mikrofoner vil være for skrøbelige at tage på en live scene, men den har hvis man ser bort fra 8-tals karakteristikken som gør den hulens svær at stille op ved en optræden ... kunne det måske nok bruges. Shure KSM 313/NE Dual kunne være et godt bud hvis ellers ville sende så stort budget på landevejen, men den er robust nok til sådan et forehavende.

Men al snak om at hælde flere mikroner på, er i en PA sammenhæng dybt evnesvagt, fordi man bare roder sig ud endnu mere brandslukning! I rigtigt mange tilfælde hvor der er flere mikrofoner på så er det for at man kan vælge den kanal der lige netop denne aften giver de bedste resultater - mere et enten/eller valg end et både/og...

--sd

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tror nu også, at de fleste svar, der inkluderer flere mikrofoner, er rettet mod spørgsmålet omkring optagelse og ikke live-optræden :)
Stille og uroligt

Nyt svar