Kan stereospreading med delay give faseproblemer?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Kan stereospreading med delay give faseproblemer?

Indlæg af Randahl »

Når jeg spiller guiar live spiller jeg i stereo, og for at øge stereospredningen og flytte guitaren væk fra stereofeltets centerområde, hvor sangen er, holder jeg af at forsinke højre kanal med f.eks. 24 millisekunder. Det virker præcis som i en studieproduktion: Med det samme, jeg forsinker højre kanal, lyder det som om, jeg har to guitarkabinetter placeret i siderne i stedet for 1 kabinnet i center.

Det virker glimrende, men min bekymring er, at jeg ikke kan forklare, HVORFOR det virker uden at give faseproblemer.

Den laveste tone på min guitar er E i anden oktav med frekvensen 82 Hz og svingningstiden 12,1 millisekunder. E når altså at svinge cirka 2 gange på 24 de millisekunders forskel mellem de to højtalere.

Da alle andre toner svinger hurtigere, når alle andre toner altså at svinge mere end 2 gange.

Men i teorien kan jeg jo regne ud, at der kunne være en tone, som svingede f.eks. 2,5 eller 3,5 gange på de 24 millisekunders forsinkelse, og dermed ville de to højtaleres gengivelse af denne tone jo i teorien være i modfase, så hvorfor giver denne form for stereospreading mig ikke problemer? Har jeg bare været heldig, at jeg ikke har spillet i nogle rammer, hvor den rette afstand mellem højtalerne eller noget andet ville gøre, at 24 sekunder ledte til modfase og ringere guitarlyd? Eller kan disse faseproblemer ikke opstå, fordi enhver lytter jo hører tonen fra mange retninger grundet rummets vægge?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Mit take her er at der er faktisk er bunkevis af fase "problemer", men fordi det ligner hvordan vi alligevel opfatter lyde i et scenario/miljø hvor den samme lyd eller udpluk af den ankommer tidsmessigt forskelligt efter at have været spejlet i forskellige objekter omkring os .... bliver det fortolket som retnings informationer, for lydgivere.

Husk på at afstanden imellem ørerne jo også giver en tidsmessig forskel, for ting ikke helt på aksen i næsens retning.

Så igen der er bunkevis af problemer med fasen, men hjernen fortolker på det - og giver os en retnings informationer...

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr lør 21. dec 2019 10:19, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Hej Randahl
Sørens forklaring er ganske korrekt. Du har bunkevis af fase problemer men høre det bare ikke.
hvis du gør som du fortæller i en studie produktion og soloer de to guitar kanaler samt sætter dem i mono, så vil du kunne høre faseproblemet.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man kan faktisk sige at problemet er modsat det du gør det til, høreapparat brugere har det problem at hvis flere taler i munden på hinanden, f.eks. til en julefrokost - fordi alting bliver samlet elektrisk før det efter en forstærkning bliver sendt ind i øregangen, er blevet strippet en pæn sjat af fase indformationerne, brugerne kan ikke skille tingene ud fra retningen de kommer fra, som mere normalt hørende kan, fordi de via ørets udformning får fat i de mikroskopiske løbetidsændringer.

Der findes så også flere panoreringer i pulte, den med hass-effekten som du er inde på og så den der 2-dimentionelle via PAN knappen på din pult, som man er pine død er nødt til at bruge på grund af hvordan det elektriske domæne virker ... som kun handler om forskellen i styrke de to kanaler imellem.

I det hele taget skal man nok gøre op med de vaner man har tillagt sig i elektrisk summering, for det findes ikke tilsvarende i akustikken mest fordi lydbølger i luft kan vandre igennem hinanden. Tænk på et træ hvor bladene rasler mod hinanden i vinden, du vil jo aldrig komme ud for selvom flere blade bevæger sig samtidigt og i forskellig retning - at de udfases ved ankomsten, bevares det er selvfølgelig bredspektret støj så nogle toner vil givetvis være i modfase på den ene side af dit hoved, hvorimod det ikke er tilfældet på den anden side - fordi vi er ude i 3 dimensioner.

Noget andet som den elektriske gengivelse har taget med sig er at den samme lyd kan komme flere steder fra samtidigt, det forekommer næsten aldrig i naturen. Prøv at se den her video:



--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Randahl skrev:Når jeg spiller guiar live spiller jeg i stereo, og for at øge stereospredningen og flytte guitaren væk fra stereofeltets centerområde, hvor sangen er
Nu er jeg her igen med en anden vinkel til det du skriver... kun 10% af publikummerne til en live event kan høre stereo, så ja i studiet kan man for at spare tid på at smide guitarene ud til siden i stereoperspektivet, fordi man ved at køberne af det man laver altid sidder og lytter til mixet lige midt for 2 højttalere - eller kan man?

Det giver måske lidt perspektiv at tænke på at det som skulle i radioen singler og EP i slut tresserne tog 3-4 gange så lang tid at mixe, som det der havnede på LP'erne. Fordi singlerne først og fremmest skulle virke på mono-radioer.

Jeg var tidligere inde på at man heller ikke rigtigt kan tillade sig at køre stereomix i PA sammenhænge, men er pine død skal få tinge til at virke sammen som arrangement, og at man meget ofte heller ikke har tid til at equalizere tingene til at passe sammen. Det er heller ikke så sjældent at det er guitaristerne i bandet der modarbejder arrangementet i et nummer, fordi deres take på hvad deres rolle er, er præget af deres perspektiv på tingene, og ikke nødvendigvis er på helheden, så hvis der ikke levnes plads til vokalen når guitaren er pannet i center, så må der kort og godt spilles noget andet der giver plads til noget vokal.

Nogen gange er det fordi der spilles næsten unisont med bassen at problemerne de opstår, fordi vokalen jo også intonerer efter bassen eller keyboardspilleren der for ofte også spiller for tungt i venstrehånden. Jeg siger ikke Jeff Baxter er gud i denne sammenhæng - men jeg kan godt lide de pointer han fremfører her:



--sd

Nyt svar