Hvorfor støjer Shure PSM 300 in-ear transmitter

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Hvorfor støjer Shure PSM 300 in-ear transmitter

Indlæg af Randahl »

Vi har i lang tid brugt Shure PSM 300 til in-ear monitoring, men jeg er ikke særligt imponeret over mængden af baggrundsstøj. Er det ikke muligt at lave et in-ear system, der filtrerer støjen væk? Jeg undrer mig især, fordi jeg bruger Line6 G10 til at sende min guitar trådløst, og det opleves 100 % støjfrit.

Det er især når vi er færdige med et nummer, at jeg bemærker støjen i PSM 300. Hvad gør I andre?

OPDATERING: PROBLEMET LØST. Som skrevet længere nede i tråden var problemet, at vi havde glemt at bruge balancerede kabler. Efter at have skiftet til balancerede kabler er systemet helt støjfrit.
Senest rettet af Randahl søn 15. dec 2019 02:41, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Uhh - jeg følger med her - jeg bruger også PSM300, og jeg må også indrømme, jeg synes, det er pivringe. Jeg har masser af støj, jævnlige udfyld, og lyden er langt fra så klar, som hvis jeg kører kablet in-ear.

Det undrer også mig, at man kan lave trådløse systemer til guitar (mono bevares) til en brøkdel af prisen, der virker langt bedre. (Jeg bruger Shure GLX16D til min guitar, og det virker bare)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

I skal måske tænke på at støjen er hvidstøj, og derfor subjektivt kraftigst opad til, hvor gengivelse af en guitar ikke har meget at komme efter over 8K - hvorfor gengiverne heller ikke gør sig særligt umage deroppe. Det betyder at i måske tror at guitar systemerne er mere støjfri uden egentlig at være det. Compander systemet i jeres inear skulle sikre støj skulle ligge nede ved -70 dB, men spørgsmålet er så i udstyrer korrekt, hvis i går ind med for lav styrke vil støjen ligge tilsvarende højere ... husk at i kan dæmpe niveauet after transmissionen.

Lidt firkantet kan man sige at man faktisk er tvunget til at have en limiter, på hver eneste output der skal sendes til inear ... og er det så om at få fundet en type med mindst gener? Waves One Knob Louder kunne være et forslag....

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg mener faktisk, jeg som noget af det første satte en limiter på mit signal til in-ear bare for at få et nogenlunde hæderligt signal over. Det er stadig rasende meget dårligere end den kablede forbindelse, jeg kørte før. Jeg er ikke i stand til at detektere nogen som helst støj på mit guitar-trådløse, uanset om jeg spiller hjemme i studiet, over hovedtelefoner eller med stort PA.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Jeg mener faktisk, jeg som noget af det første satte en limiter på mit signal til in-ear bare for at få et nogenlunde hæderligt signal over. Det er stadig rasende meget dårligere end den kablede forbindelse, jeg kørte før. Jeg er ikke i stand til at detektere nogen som helst støj på mit guitar-trådløse, uanset om jeg spiller hjemme i studiet, over hovedtelefoner eller med stort PA.
Altså et system til omkring kr. 6000,- skulle ikke gøre sådan, der må være noget der er gået ud af justering - støjen burde ligge de der 70 dB under. Tag en snak med Kaper Bregenborg ude hos Matrix om det nu også er forventelig opførsel?

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det synes jeg, der er mange lydfolk der siger, men jeg møder ikke ret mange brugere, der har en meget bedre oplevelse.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Det synes jeg, der er mange lydfolk der siger, men jeg møder ikke ret mange brugere, der har en meget bedre oplevelse.
Det er jo deres billigste system, de store løsninger der blev udviklet til OL i London .... kan finde ledige huller fra interferens og fjernstyre modtageren til at skifte til et ledigt bånd inden for et halv sekund. Jeg kunne godt forestille mig at i har indtil flere sendere placeret meget tæt, med hvert sit antenne par ... men at det alligevel introducerer støj hos naboerne. De store pakker leverer 4 sender/modtagere der tilgår samme antenne system, med sådan nogle haj-finner på hver side af scenen.

Men der er stadig noget der undrer mig, der bliver transmitteret digitalt og ikke analogt HF så hvordan skulle egentlig støj kunne komme igennem, andet end hvis kilden var behæftet med støj på signalet forinden?



Ligesom jeg ser at der jo er en xlr udgang, som i er nødt til at knække om til et ubalanceret signal, sådanne koblinger skal jo laves via vejledningen her:

https://www.rane.com/note110.html

Det som typisk sker er at stel bliver loddet til i begge ender, men hvor det faktisk skulle have været stel fra kilden der går til skærmen af kablet, men det kun er xlr ben 2 og 3 fra afsender der kommer på de to jack terminaler.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr tors 5. dec 2019 09:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det undrer også mig :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har lige ændret i min forrige tekst!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - den der video skal vi da lige have kigget på. PSM300 har balancerede TRS inputs, så det er ikke der problemet ligger.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Cool - den der video skal vi da lige have kigget på. PSM300 har balancerede TRS inputs, så det er ikke der problemet ligger.
Men alligevel, der er to forskellige strøforsyninger i spil, er du sikker på at du har taget skærmen af i sender enden???

Prøv i Ranes 101'er og kig på ledningstype nr. 2??

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

De sidder alligevel i samme rack og er jordet i samme stikkontakt

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:De sidder alligevel i samme rack og er jordet i samme stikkontakt

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Prøv det nu alligevel - hvor har du garantien for at nul er nul på begge sider af konverteringen, der er vel ikke 3 ledninger på netsiden, på 12v siden er der i hvert fald kun 2

Hvis vi nu dykker ned i hvor beskrivelsen PS24 delen af manualen forekommer, står der faktisk at de ikke kan garantere at den ikke vil interferere med anden elektronisk udstyr, fordi det er en Switchmode PSU, så en løsning kunne være at trække alle PSU'er ned i en lukket rackskuffe i bunden af racket lidt væk fra senderen eller erstatte den med en der som en powertank kan trække alle.

--sd

Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Indlæg af Randahl »

Jeg fik problemet løst: Vi havde anvendt ikke-balanceret kabling hen til PSM 300. Efter at have skiftet til balancerede kabler (populært kaldet stereo jack), er systemet helt støjfrit.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Randahl skrev:Jeg fik problemet løst: Vi havde anvendt ikke-balanceret kabling hen til PSM 300. Efter at have skiftet til balancerede kabler (populært kaldet stereo jack), er systemet helt støjfrit.
Ja det kommer selvfølgelig an på støjen, hvor den ligger henne i spektret ... men mit bud er at du godt kunne være sluppet af med det alligevel, ved at frigive skærmen i modtager enden af kablet, men ved kabler der jævnligt hives af og på kan det være svært at huske i hvilken ende skærmen er droppet.

Jeg er glad for at det var så simpelt at få løst, for det er kun den næst bedste løsning du her har fundet, det rigtige er en trafo balancering, men ingen er villige til at betale så meget for tingene.

Jeg vil råde alle til at læse og prøve at forstå det der Whitepaper "101" fra Rane, eller skifte til Dante eller en anden ethernet løsning på de her problemer.

--sd

Nyt svar