formidlende amatørorkester på scenen: hvilken mikrofonløsning

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

formidlende amatørorkester på scenen: hvilken mikrofonløsning

Indlæg af Graceville »

Min kæreste har et ret travlt formidlende orkester med noget på hjerte ift. miljø & klima.

De er dog ikke så skarpe på at bruge håndholdte mikrofoner, så de har en idé om at en Ear Trumpet mikrofon i bedste Oh Brother Where Art Thou stil, er en super løsning.

https://www.eartrumpetlabs.com

Det er jo meget dekorativt, men efter min mening kræver det endnu mere opmærksomhed ift. at det er de enkelte medlemmers ansvar at ballancere vokal, rasleæg, guitar & akkustisk bas, samt lytte til hinanden & være enige om, hvad der skal træde frem. Begynder publikum at snakke fordi de ikke kan høre noget af hensyn til feedback, eller fordi det lyder skidt & rodet, er alt tabt.

Det er, har jeg indtryk af, noget bluegrass musikere bruger årevis på at øve sig i. Eet band, een mikrofon, ikke noget man bare lige møder op & gør.

Jeg har foreslået dem at anskaffe sig trådløse headsets, gerne brugte. De er mellem 3 & 5 pers. på scenen.

Andre forslag & betragtninger?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja bluegrassløsningen, bruges og praktiseres her til lands af bandet Twang ... men de er jo ikke amatører. Det er bestemt ikke en god løsning for amatører, uanset hvor smart det ellers ser ud.

Der er kun headset løsningen der overhovedet giver mening i den sammenhæng ... desværre.

Din henvisning fortæller jo direkte hvad problemet det er:
The first point to understand is that the distance from your instrument or voice to the mic is the first gain stage in your chain. It’s a negative one – the sound level is always quieter at the mic than at the instrument, and it drops with the square of the distance. So it’s twice as quiet from one foot as from six inches away, and twice again as quiet at two feet. In order to get the same signal level in the PA, the preamp has to add that much gain back. More importantly, assuming the level of sound on the stage from the PA (mains and monitors) is the same, the microphone has to be able to deliver that much extra gain without feedback. The farther you are from the mic, the harder it will be to get the same volume from the mains without running into feedback.
Derfor er headsets det eneste der virker på utrænede stemmer, fordi afstanden er ca. 1 cm fra lydkilden og forbliver den samme uanset hvor den optrædende går hen på scenen.

Men hvis det skal være billigt, så kan man gå i Røde's PinMic og så XVive U3C sender/modtagere bare man husker at der skal være phantom spænding og så en xlr-adaptor. Der er også kun 6 kanaler at bruge af.

--sd

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Tror aldrig det ville blive godt med sådan "1-mikrofon-i-midten" løsning...

Headsets.... -men altså, skal de ikke bare øve sig i de håndholdte mikrofoner? -går ud fra at de også øver sig på alt muligt andet, og så er det vel bare at tage det med ligningen når de øver!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg er ikke sikker på, at alle øver sig på ret meget som andre i bandet gør ;-) men jo, du har ret. De skal dog finde ud af, hvad de skal vælge, så der er styr på mikrofonstativer eller headsets med sendere & alt det der & så tage den derfra. Vil med glæde gerne hjælpe dem med at lyde godt på alle mulige måder, så et godt sted at starte ville nok være mikrofonstativer, indtil de får investeret i headsets, hvilket jo giver en masse mobilitet på scenen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi havde gang i omkring 70 trådløse PROEL headsets i sommers, ca. 24 da gangen, det fungerede ganske godt til prisen, dog havde vi et DPA på hovedpersonen.

Der var tale om alle mulige versioner af mikrofoner på stativer på scenen, og er lykkelig for at det ikke blev valgt. Headsets til tale og sang all-the-way!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

EmilEmil skrev:går ud fra at de også øver sig på alt muligt andet, og så er det vel bare at tage det med ligningen når de øver!
Jeg tror nok at det ville blive betragtet som meget uautentisk og ikke-kreativt af de de udøvende, hvis man bad dem om at opnå egentlige kvalifikationer og færdigheder før forehavendet... da disse ting ville fordre en smule omtanke, modsat projekter for projekternes skyld - man må da for pokker kunne købe en dims med så meget stjerne støv i sig at det kunne drysse lidt, på trængende skuldre?

--sd

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Søren Dyhr skrev: Jeg tror nok at det ville blive betragtet som meget uautentisk og ikke-kreativt af de de udøvende, hvis man bad dem om at opnå egentlige kvalifikationer og færdigheder før forehavendet... da disse ting ville fordre en smule omtanke, modsat projekter for projekternes skyld - man må da for pokker kunne købe en dims med så meget stjerne støv i sig at det kunne drysse lidt, på trængende skuldre?
Hahaha :dollargrin:

Nyt svar