Linjesignal til mikrofoninput

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Linjesignal til mikrofoninput

Indlæg af betamax »

Fik for nylig at vide af en lydtekniker, at man aldrig må sætte et linjesignal til mikrofoninputtet på en mixer, da indgangen er designet til meget svagt input og kan "brænde af", hvis den får alm. linjesignal.

Det har jeg ellers tit gjort, bare hvor jeg har skruet ned for kanalen, for inputtet er ganske rigtigt ofte lidt højt.

Nå, men er min mixer i fare, når jeg gør sådan, eller er det noget pladder? :-)

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Forsæt du bare. Jeg er elektronik ingeniør og jeg kan garenter at der sker intet. Tror nu heller ikke dine mic input kan brænde af selv hvis du sender et kræftigt signal ind.. Men det kan så til gengæld resten af din sinal kæde hvis du ikke får skruet ned i tide!! .. Forstærker og højtaler er ikke gode venner med et input signal der er overstyret ved kræftig volume.. Hvad det så end betyder ! :-)

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Hehe, super! Tak for tilbagemeldingen :-) Jeg havde overvejet at investere i en xlr-stereojack-adapter, men det virker lidt overflødigt hvis jeg "bare" kan skrue ned.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der findes da neutrik inputs (& andre, bla. på mit lydkort) som både kan xlr, trs & jack, så påstanden i OP giver ikke helt mening.

Jeg kaprer lige tråden et øjeblik, jeg har ikke nok Hi-z inputs til bas & guitar. Findes der dimser som kan omforme til den ønskede impedans eller er det bare nok med en D.I. boks?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Graceville skrev: et øjeblik, jeg har ikke nok Hi-z inputs til bas & guitar. Findes der dimser som kan omforme til den ønskede impedans eller er det bare nok med en D.I. boks?