Linjesignal til mikrofoninput

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Linjesignal til mikrofoninput

Indlæg af betamax »

Fik for nylig at vide af en lydtekniker, at man aldrig må sætte et linjesignal til mikrofoninputtet på en mixer, da indgangen er designet til meget svagt input og kan "brænde af", hvis den får alm. linjesignal.

Det har jeg ellers tit gjort, bare hvor jeg har skruet ned for kanalen, for inputtet er ganske rigtigt ofte lidt højt.

Nå, men er min mixer i fare, når jeg gør sådan, eller er det noget pladder? :-)

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Forsæt du bare. Jeg er elektronik ingeniør og jeg kan garenter at der sker intet. Tror nu heller ikke dine mic input kan brænde af selv hvis du sender et kræftigt signal ind.. Men det kan så til gengæld resten af din sinal kæde hvis du ikke får skruet ned i tide!! .. Forstærker og højtaler er ikke gode venner med et input signal der er overstyret ved kræftig volume.. Hvad det så end betyder ! :-)

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Hehe, super! Tak for tilbagemeldingen :-) Jeg havde overvejet at investere i en xlr-stereojack-adapter, men det virker lidt overflødigt hvis jeg "bare" kan skrue ned.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der findes da neutrik inputs (& andre, bla. på mit lydkort) som både kan xlr, trs & jack, så påstanden i OP giver ikke helt mening.

Jeg kaprer lige tråden et øjeblik, jeg har ikke nok Hi-z inputs til bas & guitar. Findes der dimser som kan omforme til den ønskede impedans eller er det bare nok med en D.I. boks?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Graceville skrev: et øjeblik, jeg har ikke nok Hi-z inputs til bas & guitar. Findes der dimser som kan omforme til den ønskede impedans eller er det bare nok med en D.I. boks?
Det er jo det en DI box er lavet til, så ja.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

√ takker
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig løsningen er en DI boks hvis ikke ens Mixer/Lydkort/Aktiv højttaler kan justeres nok ned til at håndtere et line-signal.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det jeg tror der menes er at man skal passe på med at sende phantom tilbage i sin mobilos ... jeg har prøvet det, og telefonen lukker ned - jeg troede den døde af det, men et kvarter efter kom den op igen - fordi jeg prøvede at åbne den igen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

De fleste moderne digitalmixere kan godt håndtere et line signal på mikrofonindgangene. De kan godt køre med gain på 0 dB (perfekt til line signal). Nogen mixere har altid minimum 20 dB gain på mikrofonindgangen, og så vil man typisk overloade mikrofonindgangen med line signalet. Det giver en masse overstyring, men mixeren tager ikke skade af det (højttalere og forstærkere kan være en anden sag).

Man kan købe sådan nogen inline pad adaptere. Der lige giver 20, 30 eller 40 dB padding, hvis man skulle rende ind i en mixer, der ikke kan klare signalet. Man bør dog kun bruge den slags pads, når det er nødvendigt. At padde 20 dB for derefter at tilføje 20 dB signalforstærkning er dårlig gain staging, som man bør undgå, hvis man kan.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Kan godt se det er dumt at skrue for meget op og ned... måske jeg investerer i et par af sådan nogle her just in case:
Billede
https://www.av-connection.dk/?PGr=4037

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

betamax skrev:Kan godt se det er dumt at skrue for meget op og ned... måske jeg investerer i et par af sådan nogle her just in case:

https://www.av-connection.dk/?PGr=4037
øhh.. Nej bare en DI boks. Jeg har en stak af disse som jeg er godt tilfredse med.
https://www.thomann.de/dk/ld_systems_ldi_02.htm
De findes også billigere (alternative forslag findes under produktet)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Så har jeg måske ikke forklaret mig ordentligt - jeg trækker 2x balanceret xlr ud af en Scarlett 2i4, netop for at undgå en di boks :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis det er et output fra din Scarlett som skal over i en mixer, så overvej om du ønsker mixerens phantom spænding på din lydkorts udgang, jeg havde sat en DI imellem for at undgå den slags evt problemer. Hvis der kommer nogle med noget grej, keyboard, computer osv osv, på med en DI boks, det er lydgrejets svar på en kondom.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeps, phantom kan ødelægge dsp chippen, er sket for mig med en guitarpedal.

Lydmand: "hvad er det?"
Mig: "en vocoder"
Lydmand "skal den have phantom?"
Mig: "nej"
Lydmand: "den har lige fået phantom for at være sikker"

resultat: ingen vocoder den aften, men ganske fin mutebutton i pedalboardet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Graceville skrev:Jeps, phantom kan ødelægge dsp chippen, er sket for mig med en guitarpedal.

Lydmand: "hvad er det?"
Mig: "en vocoder"
Lydmand "skal den have phantom?"
Mig: "nej"
Lydmand: "den har lige fået phantom for at være sikker"

resultat: ingen vocoder den aften, men ganske fin mutebutton i pedalboardet.
:censored: :doh: :nono:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvis nogen undrer sig, så var den tilsluttet en passiv splitboks, så jeg kunne samle vokal & vocoder med samme mikrofon. Heldigvis fik jeg den byttet lige over af 4sound uden diskussion.

Jeg har i årevis snakket om at bruge et 8 kanalers dsp lydkort (uad 8p), også på scenen, har snart pengene til det, men det er ret vigtigt osse lige at bruge di bokse til outsignalet for en sikkerheds skyld, har jeg ladet mig fortælle. Evt som en 19" rack med 6-8 styks. Tror Rolls har lavet en rackudgave.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

PS: Liniesignaler kan være ret forskellige i niveau. Men typiske musikinstrumenter kører jo det her -10 dBv som ikke er så vildt igen, så det burde ikke brænde en mic indgang af, hvis der er gainet helt ned.

Dyrt studie gear kører som regel +4 dBu, og der ville jeg måske være mere forsigtig, for der er lidt mere knald på. Men igen, gainer man ned og fyrer "pad" på, så tror jeg sågar også det ville kunne fungere.
Graceville skrev:Lydmand: "den har lige fået phantom for at være sikker"
Hold ferie en torsk. Phantom power er det man slukker for, hvis man er det mindste i tvivl. (Indsæt selv skrækhistorier om ribbon mics her.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Hvis det er et output fra din Scarlett som skal over i en mixer, så overvej om du ønsker mixerens phantom spænding på din lydkorts udgang, jeg havde sat en DI imellem for at undgå den slags evt problemer. Hvis der kommer nogle med noget grej, keyboard, computer osv osv, på med en DI boks, det er lydgrejets svar på en kondom.
Safety first! Meeen så vidt jeg har forstået kan phantom netop ikke brænde noget af på et balanceret output - correct me if I'm wrong :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Joachip skrev:
Graceville skrev:Lydmand: "den har lige fået phantom for at være sikker"
Hold ferie en torsk. Phantom power er det man slukker for, hvis man er det mindste i tvivl. (Indsæt selv skrækhistorier om ribbon mics her.)
Til lydmandens forsvar, var det en af den type der osse er dørmand, afrydder, vært, booker, promoter & glad for rumklang.

Ved ikke om det kunne ske for mig osse, men glad for at den kunne byttes uden at blinke.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahh! :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:... glad for rumklang.
:dollargrin:

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Back on track... :)

Jeg kører live med lydkort med 8 ud (RME Fireface800).
Jeg har altid 3 multikabler med selv (XLR samt balanceret og ubalanceret jack) for at være sikker på at kunne forbinde til spillestedets mikser, uanset hvad der møder mig.

De fleste spillesteder har stageboks med XLR forbundet med mikserens mikrofonindgange. Hér oplever jeg ofte, at jeg er nødt til at sænke output fra lydkort meget i lydkortets software (RME TotalMix).
Andre (mindre) spillesteder, hvor jeg kan forbinde direkte til mikser i jackinput (line), er det ikke nødvendigt at sænke output.
Lidt besværligt, og en potentiel fejlfaktor ved hurtigt sceneskift...

Jeg tænker nu, om ikke det vil være bedst at investere i en DI med 8 kanaler, hvor jeg hurtigt kan trykke på -20dB eller -30dB på alle kanaler.
Umiddelbart er Behringer DI800 Ultra-DI Pro v2 eller Palmer Pan 16 eneste fornuftige alternativer til en overkommelig pris. (jeg foretrækker rackmonteret)

Hvad er jeres input til disse tanker? Og jeres erfaringer med de nævnte enheder?
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 28

Indlæg af betamax »

Og nu vi er ved det med "back on track" vil jeg da gerne lige høre, om ikke et af jer kloge hoveder vil give mig ret i at phantom power ikke kan beskadige output-kanalerne på min 2i4, når jeg bruger balanceret xlr? :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg skal ikke love noget, ville aldrig selv gøre det!

Hvis du laver et splitterkabel mellem 2 mixere der begge kan levere phantom, men det kun er den ene der gør det, så tror jeg ikke at den mixer der ikke leverer phantom tager nogen form for skade da den del er beregnet til den type spænding. MEN! Et output på et lydkort er på ingen måde lavet til at tage phantom, og jeg ved ikke i hvilket univers det ville give mening at udsætte sit udstyr for en uhensigtsmæssig spænding. Jeg ville IKKE gøre det!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Så derfor de 'kondomer' BopofthePop har foreslået – & DI-bokse i det hele taget – kan gøre, at det ikke uhensigtsmæssigt futter af, right?

Det er 1.700 givet godt ud, taget i betragtning hvad en RME eller UAD & andet koster.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar