Vil en skilletrafo være nødvendig her?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Vil en skilletrafo være nødvendig her?

Indlæg af Living Smart TV »

Når vi laver live lyd, oplever jeg at vores eget udstyr kører rigtig fint.

Nogle gange har vi brug for at modtage lyd fra eller sende lyd til kundernes eksisterende anlæg og så har vi nogle gange problemer med brum og støj.

Her er vores kæde: lydkilder (såsom trådløse mikrofoner) => XLR => Behringer X32 => XLR => Cedar DNS-2 støjreduktion => XLR => Focusrite Scarlet 2i2 lydmodul => USB => PC

Vi har en https://www.thomann.de/dk/adam_hall_pcl ... tioner.htm som modtager strøm fra kundernes venues og deler ud til alt vores gear og "renser" strømmen, som jeg forstår det.

Vi oplever nogle gange at vores tilslutning til kundernes anlæg for at FÅ lyd fra dem, medfører brum i deres anlæg, når vi kobler vores udstyr til.

Udfordringen er, at vores eget anlæg kører fint og vi har derfor haft svært ved at fejlsøge, da vi hjemme ikke kan reproducere eller fremprovokere fejlen og når vi er ude, er der sjældent tid til at lave en struktureret fejlsøgning.

Er det korrekt forstået, at det skyldes, at vi mangler en skilletrafo i produktionslinien eller kan der være andre løsningsforslag?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tjek ihvertifald om der er jord, hvis problemet opstår igen.
Og tjek også om deres installation måske trækker strøm fra to forskellige faser / sikringsgrupper.
Men en skilletrafo lyder også som et godt bud på en løsning.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Joachip skrev:Tjek ihvertifald om der er jord, hvis problemet opstår igen.
Der er gennemført jord i hele vores udstyrskæde - er det dét, du mener eller tænker du det i forhold til kundernes udstyr?
Joachip skrev:Og tjek også om deres installation måske trækker strøm fra to forskellige faser / sikringsgrupper.
Uha, ja det er helt sikkert en god ide, men er det realistisk? De kunder, vi kommer ud til, er typisk corporate events og vi oplever stort set altid at ingen ved noget som helst eller kun GANSKE lidt om det anlæg, en leverandør har installeret for dem. Det vil i så fald være noget VI skal undersøge helt selv og det er jeg lidt skeptisk overfor.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Kundernes setup.
Jeg har lavet mange små gigs som lydmand til undergrundskoncerter af forskellig slags, og det er yderst sjældent at der er jord, når man skal trække strøm.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Living Smart TV skrev:....eller kan der være andre løsningsforslag?
Rane lavede en 101 guide for en del år tilbage og tingene der er sådan set rigtige nok, til at bekæmpe stelsløjfer ... men udviklingen er så løbet lidt fra det, og man kan nu sende 4 analoge signaler i et Cat 5 ethernet kabel. og de er forsyntet med galvaniske isolerede trafoer for hver linie og til og med i hver ende. https://www.trius-audio.de/CatCore/Adap ... e-XLR-CAT/

Man kan også købe sig et par dante-dongler: Dante AVIO Analog Output Adapter 0x2 og en Dante AVIO Analog Output Adapter 2x0 og transmittere igennem et 100 meter almindeligt ethernet kabel. Det er så ikke helt billigt det koster omkring det dobbelte af det som du selv foreslog: https://www.thomann.de/dk/palmer_pli02_ ... trager.htm .... men hvorfor har X32'eren ikke isat et dante kort, det koster selvfølgelig lidt, men det kunne jo være det ikke var sidste gang nogle skulle tappe fra pulten? Der er jo noget latency med hver eneste konvertering.

For ca. samme udskrivning kan man også købe noget der virkelig åbner op for fleksibiliteten, ved at den ikke er bundet til en og blot en opgave:

https://www.thomann.de/dk/xvive_u3_micr ... system.htm

Den er forsynet med en -20 dB pad, så man kan køre både mikrofon og linie signaler igennem, der garanteres en 20 meters tranmission, men min erfaring med dem er at det vist er konservativt sat, den rækker lidt længere. Jeg bruger den i leadvokalen og DI'out på basanlægget - på et band hvor basanlægget jævnligt før gav stelsjøfer. Selvfølgelig er der et kort latency ... men tilsyneladende ikke nok til at det generer sammenspillet, har jeg erfaret.

Xvive findes også i en version hvor man kan sætte phantom på mikrofonen, men det gør så at muligheden for line signaler forsvinder.


--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Mange tak for svarene herover!

Jeg har besluttet at prøve DANTE-indgangsvinklen ved at købe dels en softwarelicens til Dante og dels ved at købe den her adapter:

https://www.thomann.de/dk/dante_avio_an ... 4006a43cf5

Som jeg forstår det, er fordelen ved Dante isoleret set (haha) i dette tilfælde, at eventuelle brumsløjfer og lign. ungås fordi vi skifter XLR lydkabler ud med netværkskabel og IP-protokol. Korriger mig vældig gerne, hvis det IKKE er det, jeg kan forvente :)

På den måde opfatter jeg det så sådan, at jeg i tilfælde af at skulle sende VORES lyd ud til kundens anlæg, gør det via Dante-adapteren.

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Derudover er jeg mægtig taknemmelig for linket til https://www.thomann.de/dk/xvive_u3c_mic ... system.htm, Søren.

Det vil lette vores arbejdsgang på en bestemt type af vores opgaver (live streaming af byrådsmøder) hvor vi typisk opsætter 2 x DPA 4096 shotguns i X til at fange deres oplæg. Uanset brum eller ej, så vil det bare være mægtig meget lettere og hurtigere at have de to DPA'er trådløse, så det tror jeg at jeg vil prøve.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

JA hvis du har både Dante AVIO Analog Output Adapter 0x2 og Dante AVIO Analog Input Adapter 2x0 er du klar til at kunne håndtere begge veje i tilfælde af at det skulle være en af siderne skulle være analog ... men tænk også over at der også findes en Dante AVIO AES3 IO Adapter.


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DANTE er fedt, og det er også i en rimelig prisklasse hvis det kun er 2 kanaler, i kan jo også sætte et Dante kort i X32'eren og få signalet ind den vej hvis i ønsker.

Men ellers tænker jeg en af disse:
https://www.thomann.de/dk/the_tracks_eight.htm
https://www.thomann.de/dk/behringer_ult ... ms8000.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Søren Dyhr skrev:men tænk også over at der også findes en Dante AVIO AES3 IO Adapter.
Måske jeg bare mangler morgenkaffe og læsebriller, men hvad er forskellen på dén adapter, jeg linkede til og den du omtaler her?

Er det korrekt forstået, at forskellen "blot" er, at mit link er til en adapter, der tager et analog signal ind eks. fra vores CEDAR DNS2 støjdæmper, hvor den, du omtaler, tager det digitale signal og dermed sparer en konvertering?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Er det korrekt forstået, at forskellen "blot" er, at mit link er til en adapter, der tager et analog signal ind eks. fra vores CEDAR DNS2 støjdæmper, hvor den, du omtaler, tager det digitale signal og dermed sparer en konvertering?
Præcis, og der tilmed lidt med Cedar, den har en analog indgang som du har beskrevet den ... algoritmen inden i i er tydeligvis af digital art. så der er også dobbelt konvertering på spil her, hvorfor de har et par xlr'er der i AES3/AES11 ... jeg tror lige du skal ringe til Finn Juel for at høre om du bare kan proppe et par dongler i den. Jeg ville så også tro at scarletten måske villle blive overflødig?

--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Søren Dyhr skrev:Jeg ville så også tro at scarletten måske villle blive overflødig?

--sd
Ja nemlig - det var også det jeg udledte af din forklaring - vi bruger vMix til live videoproduktion og streaming og vMix kan (via Dante Virtual Soundcard-softwaren) hente Dante-lyd ind, så igen kan vi her gøre vores setup mere simpelt end nu.

Dvs. kilderne analogt ind i Behringeren => digitalt over i Cedar => Dante converter => IP => vMix

Måske kunne vi endda bare bruge Cedar digitalt som insert på mainsignalet fra mixeren, så al lyden samlet set kommer færdig ud af X32eren og => Dante? => Edit: Nåh, det kan vi så ikke, da X32eren ikke har digital send/modtag til rådighed på dén måde, som jeg læser det. Analogt kan vi gøre det.

Det er en rigtig god optimering, vi får ud af det her - tak for de gode råd !

Nyt svar