Én stereoudgang - fire forstærkere

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Én stereoudgang - fire forstærkere

Indlæg af Dionysos »

Hej Lydmaskinen


På min gamle pult (x32) kunne jeg konfigurere enhver XLR-udgang til hvadsomhelst, men den nye har kun én udgang til fronten.

Giver det impedans-problemer, hvis jeg blot laver en lille boks, med fælles skærm, der så ender i fx 4xLR til effektblokkene, der alle har aktivt delefilter? Ellers tænker jeg, at et aktivt delefilter, der så laver ingenting kunne være en løsning?

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

En simpel direkte parrallel-forbindelse uden aktive komponenter eller transformatorer eller seriemodstande, vil jeg forvente virke fint i mange (de fleste) tilfælde.
Da udgangen sikkert også har en vis impedans (typisk mellem 48 og 300 ohm), vil der forekomme en spændingsdeling mellem udgangen og de fire indgange. Det vil dæmpe signalet lidt eller meget. Normalt helt uproblematisk

Anekdote: En gang koblede jeg to effektforstærkere og en mikserpult til venstre kanal og bare to effekt-forstærkere til højre kanal. I den konkrete situation valgte jeg kabler med XLR-stik i begge ender, og endte med at bruge mikserpulten mikrofonindgang, som har en indgangs-impedans på 2 k Ohm (måske lavere) i modsætning til forstærkernes indgangs-impedans på 10 k Ohm (eller højere). Forstærkerne, der elektrisk var parallelkoblet med mikrofonindgangen fik et væsentlig lavere signal, som jeg kompenserede ved at sætte forstærkernes gain-knap væsentlig højere end på modsatte kanal.

Hvis man bruger flere kanaler (fx to til stereo), men belaster dem forskelligt, vil der komme en forskel i signalstyrken. Ved linje-indgange vil det nok være uanseeligt, men træls med en tilsluttet mikrofonindgang.

Selve belastningen på 4 parallelle 10 k Ohm, der er typisk for en linjeindgang, giver 2,5 k Ohm tilsammen, og det vil en almindelig vel-dimensioneret udgang godt kunne trække. Altså at forvrængningen som følge af større strømtræk nok vil være umulig at høre/opfatte, og svær at måle.

Immuniteten overfor indstrålet støj afhænger af impedans-balancen mellen "hot" og "cold", så det er en dårlig ide at tilslutte en indgang, der ikke er impedans-balanceret og dermed i sig selv har en stor ubalance. Alle tilsluttede indgange skal være impedans-balancerede.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jammen var det ikke en ide at køre to forstærkere i bridge/parallel mode Crest/QSC/Crown kan sådan noget, grunden til at man vil bruge flere forstærkere er jo næsten altid at man skal bruge store effekter. Dette er trin nr. 1. ... så kan man udnytte at bridegmode sender signalet i den ene side og laver en kopi på den anden side. og det kan typisk hives ud af jackstikke og bruges på en ny forstærker som så også er nødt til at være i bridgemode.Man skal dog tænke på at samtlige forstærkere skal sidde med en fælles jord, men måske kan være nødt til at blive splittet ud på flere faser, der vil jo typisk kun være 16 A på her fase.

--sd

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Tak for svar, begge to :-)

Søren:

Der er tale om Behringer-forstærkere, NX eller sådan noget. 2 6000'ere driver 3 x BMS 18N862N, den sidste af kanalerne 2 parraleltkoblede Fatial Pro FH15520, en 3000'er der driver 2 B&C 10NSM76 (altså stereo) og til sidst en 1000'er der kører 2x BMS 4552ND (også stereo)

Før lod jeg pulten dele fra mono-bussen ved ca. 350hz, men nu har jeg altså kun én stereoudgang. Der kan sikkert være flere grunde til at opgradere forstærkerne, men den du nævner, den forstår jeg ikke(?)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja der er problemet selvfølgelig at nx6000 ikke er 2 ohms stabile, fordi de allerede er brokoblet inden i ... selvom det med 3x 18" 2,6 ohm er det "Protektionmode" - så du kan ikke køre dem på andet end en forstærker på hver 18".

Det du så kan gøre er at anskaffe dig en:

https://www.thomann.de/dk/palmer_pls02_ ... arch_prv_0

Den splitter 2 til 4, men du kan sende den ene udgang til den anden halvdels indgang, og du har 3 stort set identiske signaler, oven i købet med lidt trafo saturation.

Jeg har iøvrigt selv en NX6000 og en iNuke 6000-4, samt en LD 4950....

--sd

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Det er sådan set endnu værre, fordi jeg har 4 ohms-udgaven af BMS'erne...

Men tak, det var egentlig lige sådan en dims, som jeg ledte efter :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Dionysos skrev:Det er sådan set endnu værre, fordi jeg har 4 ohms-udgaven af BMS'erne...

Men tak, det var egentlig lige sådan en dims, som jeg ledte efter :-)
Ah ja NX6000'eren yder dog 3000 w i 4 ohm, og kun en 1600 w i 8 ohm. Men så vil det være en forstærker til hver, men så kan du jo også lægge forsinkelse ind med et par Behringer Shark, og lægge dine 3 bundkasser i en endfire konfiguration.

https://www.thomann.de/dk/behringer_shark_fbq100.htm

...og endfire:

https://www.prosoundweb.com/channels/li ... visible-2/

--sd

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Det ser virkelig interessant ud. Der er også indbygget DSP i forstærkerne, så de kan selv lave delay'et. Det må prøves

Nyt svar