Hjælp jeg er forvirret, HK Audio premium pro front

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Hjælp jeg er forvirret, HK Audio premium pro front

Indlæg af UlrikOlsen »

Hej Lydmaskinen

Jeg har netop anskaffet mig en front til mit rockband bestående af.
2 x 15´HK audio pr:o passive højtalere (8 ohms)
4 x 18´HK audio pr:o passive subs. (4 ohms)

1 Behringer NX6000 2x3000W i 4 ohm / 2x 1600W i 8 ohm

1 Crest CPX 3800 2x1300W i 4 ohm / 2x775W i 8 ohm

Nu kommer mit spørgsmål.

Hvordan sætter jeg anlægget til således at jeg ikke overbelaster forstærkerne? og det spiller "bedst".

Min plan at splitte xlr fra min mixer og sende til begge amps.
et signal til NX6000 til subwooferne, og et signal til Crest psx3800 til de 2 toppe.

Men hvis jeg sætter alle 4 subs til NX6000, (og kører fra en bund til den næste) er jeg så ikke nede i 2 ohm?
Eller har jeg misforstået?

På forhånd tak.
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Slet ingen der vil hjælpe med et par ord på vejen?

Jeg vil nødig brænde mine forstærkere af ved forkert tilslutning.

Min plan for subkasserne er, at sætte 1+1 sub til venstre udgang, og ligeså 1+1 på højre udgang.
Men hvad bliver samlede ohm så for forstærkeren? og for højtalerne.

Jeg kan ikke hitte svar på om HK tilslutningen fra en kasse til den næste er i serie, eller parallel?
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Nu vil jeg ikke kalde mig selv for live-person med stor Pa-indsigt. Men der er to ting som jeg falder over.

1) du skal ikke splitte signalet fra din mixer. Du skal anskaffe dig et delefilter. Det sætter du mellem mixer og forstærkere. Så kan forstærkerne koncentrere sig om at forstærke de relevante frekvenser.

2) du skal se om din forstærker kan klare at spille i 2 ohm uden at kortslutte. Det vil højst sandsynlig stå i manualet, eller også kan den modige forlade sig på brugergrupper.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Jeg har i andre tråde læst om Subs på Aux send, og overvejer at at gå den vej... Bruge aux 5 + 6 til Subs
og main out til Toppene

Begge Amps har LF og HF filtre, så planen var at vælge LF på NX6000 og HF på Crest´en

Det vil altså sige at svaret på mit spørgsmål er at Min Amp til de 4 bunde vil køre i 2 ohm? Det tror jeg ikke Behringeren kan holde til. Selvom der står 2 ohms stabil på Thomann's specs. (kan ikke finde noget i manualen)
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

UlrikOlsen skrev:Hej Lydmaskinen

Jeg har netop anskaffet mig en front til mit rockband bestående af.
2 x 15´HK audio pr:o passive højtalere (8 ohms)
4 x 18´HK audio pr:o passive subs. (4 ohms)

1 Behringer NX6000 2x3000W i 4 ohm / 2x 1600W i 8 ohm

1 Crest CPX 3800 2x1300W i 4 ohm / 2x775W i 8 ohm

Nu kommer mit spørgsmål.

Hvordan sætter jeg anlægget til således at jeg ikke overbelaster forstærkerne? og det spiller "bedst".

Min plan at splitte xlr fra min mixer og sende til begge amps.
et signal til NX6000 til subwooferne, og et signal til Crest psx3800 til de 2 toppe.

Men hvis jeg sætter alle 4 subs til NX6000, (og kører fra en bund til den næste) er jeg så ikke nede i 2 ohm?
Eller har jeg misforstået?

På forhånd tak.
Nx6000 er ikke 2 ohms stabil, så nej det kan du ikke, du kan heller ikke køre CPX 3800 i 2 ohm (manualen siger at den kan tåle at gå så langt ned, men ikke vedvarende). Så løsningen må være at du får smedet dig en box der har 3 speakon stik-bøsninger i sig, og som kører bundkasserne i serie. Heldigvis er der et delefilter i NX6000 så du kun bruger kraft under 100 hz på bundkasserne.

Så ville jeg køre CPX'eren i brokoblet mode, ja jeg ved at det bliver mono - men det er for at få mest kraft ud af topklasserne som skal køre fullrange. På mixeren sættes så i R-udganngen som bundkasse signalet og L-udgangen til topkasserne. Når man så mixer så skal man bruge PAN knappen på mixeren til at indregulere hvor meget bund der skal sendes til bundkassen. Signaler der er pannet helt til venstre kommer kun i topkasserne. Man kan så glidende skrue op for hvor meget man behøver i bundkassen. Men det er kun stortromme og ikke som man skulle tro basistens bidrag ... reaggae og et par andre stilarter dog undtaget.

For at være på den sikre side så kan man, se at få bygget sig 3 af de der box'e der laver seriekoblinger. Men topkasserne er kun 8 ohm på et par punkter i frekvensforløbet, alle andre steder er de noget over.

--sd

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Hej Søren
Tak for svar :-)

Jeg skal måske lige tilføje at jeg har spændt min XR18 mixer op på fronten, NX6000 trækker de 4 bunde via Aux send 5 0g 6 og CPX trækker de 2 toppe På main out på mixeren... Som jeg indtil videre har kørt med lowcut på (Indbygget i forstærkeren), men det vil jeg ændre til fullrange som du skriver.

Nu kan jeg selv bestemme hvad jeg vil sende til subs, og jeg har sat aux 5+6 til post fader.

Jeg har i min galskab lige bestilt en NX6000 mere, som er planen skal trække de 2 subs, og den jeg allerede har trække de 2 andre. På den måde bør jeg kun køre i 4 ohm og ikke overbelaste forstærkerne.
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det er nok en god plan, og nej det er ikke galskab når forstærkeren er så billig ... jeg har selv en enkelt NX3000 med dsp, og forgængeren INuke 6000-4, ja jeg har haft flere iNuker på et tidspunkt. Sådan overordnet set er Switchmode forstærkere måske ikke det snedigste til at trække bundkasser med, man får noget andet andet forvrængning end det som typisk populært bliver kaldt bundtræk, der er de gammeldags bipolare meget bedre lydende, på grund af deres harmoniske forvrængning.

Du burde nok fordi økonomi jo helt tydeligt er et issue, have solgt NX6000 og i stedet have købt:

https://www.thomann.de/dk/tamp_proline_ ... arch_prv_0

Som jo koster ca. det samme som to NX6000 ... bagsiden er blot at den vejer 32 kg. Du har der 2x 1800 w som måske ikke numerisk så meget, men på grund af måden den forvrænger ... så lyder den af - bund.

Jeg vil så også lige komme ind på at jeg har altså ikke knækket koden til at få HK Pr:o til at lyde særligt velopløst, du vil have svært ved at høre hvad din kompressere de laver, om attack og release tiderne skulle stå forkert, fordi udklingningen af impulser varer lidt for længe. Jeg vil tro det handler om at svingspolen på 15" blot er 2,5" - en mulig opgradering af kassen ville jeg gøre med en Eminence LA15850 og så lukke basreflexporten, da du jo alligvel kører med bundkasser, så behøver den jo ikke at stikke så dybt. Ok enheden koster ca. 3 gange så meget som den der sidder lige nu. Du skal nok også have en bedre top i den over tid, jeg ville nok putte en P-Audio BM-D440S Mk2 i - den er rigtig god til prisen.

--sd

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Hej Søren

Endnu en gang tak for dine råd :-)

Jeg er godt klar over at HK højtalerne ikke er high end, og det var nu heller ikke det jeg søgte da jeg købte dem. Mit gamle PA var nogle møg billige Peavey 12' med tilhørende 15' bunde... De kunne slet ikke lave det lydtryk jeg har savnet, når vi var ude at spille.
Med HK fronten synes jeg alligevel der er en hørbar forskel, specielt fordi jeg nu har mere forstærkerkraft og større, og flere højtalere.

Jeg har et spillejob på lørdag, hvor fronten skal prøves af live, og så må vi se om jeg får det til at sige godt :-) Ellers er det jo altid en mulighed at opgradere højtalere og amps på sigt.

Rock On !
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Transport-mæssigt og vægt-mæssigt ville det letteste være seriekobling af bundkasserne, forudsat den ønskede lydstyrke opnås et godt stykke under niveauet hvor forstærkerne klipper.

Var der så rigelig bas på spillejobbet?

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Nu har jeg været ude og spille med det 2 gange... Den ene koncert var udendørs og der var jeg lidt skuffet over lydtrykket hvis jeg skal være ærlig.
Anden koncert var i et forsamlingshus, hvor jeg måtte skrue en del ned, i forhold til første job.
Så der er egentlig masser af power i anlægget, jeg havde nok bare forventet lidt mere lydtryk :-)

Jeg synes dog stadig der er en verden til forskel fra min gamle peavey front, som virkelig ikke havde noget power eller lød godt.
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Udendørs kræver en frygtelig masse energi.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Hald skrev:Udendørs kræver en frygtelig masse energi.
Hvor meget energi/watt bruger i andre?

Og hvor mange højtalere/bundkasser er "nok" når man spiller udendørs (max. 250-500 publikummer)

Hvad ville i tage med til "festen" af gear :-)
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

UlrikOlsen skrev: Og hvor mange højtalere/bundkasser er "nok" når man spiller udendørs (max. 250-500 publikummer)
Jeg ville aldrig selv have anlæg til de få gange det bliver nødvendigt, altid ringe til et firma og bede dem leverer en front til den specifikke opgave, så bliver alle glade. så snart vi snakker 250-500 personer skal der altså flyttes noget luft, og det ville være overkill at have anlæg til det når i også spiller indenfor hvor det anlæg i har nu kan klarer det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er også vores strategi

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
UlrikOlsen
Medlem
Indlæg: 313
Sted: Sydfyn

Indlæg af UlrikOlsen »

Hald skrev:
UlrikOlsen skrev: Og hvor mange højtalere/bundkasser er "nok" når man spiller udendørs (max. 250-500 publikummer)
Jeg ville aldrig selv have anlæg til de få gange det bliver nødvendigt, altid ringe til et firma og bede dem leverer en front til den specifikke opgave, så bliver alle glade. så snart vi snakker 250-500 personer skal der altså flyttes noget luft, og det ville være overkill at have anlæg til det når i også spiller indenfor hvor det anlæg i har nu kan klarer det.
Godt ord igen :-)

Jeg tror også vi er dækket ind mht. udstyr til vores behov/jobs.

Tak for svar allesammen.
Trommeslager og Bassist....

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

UlrikOlsen skrev:
Hald skrev:Udendørs kræver en frygtelig masse energi.
Hvor meget energi/watt bruger i andre?

Og hvor mange højtalere/bundkasser er "nok" når man spiller udendørs (max. 250-500 publikummer)

Hvad ville i tage med til "festen" af gear :-)
Det kræver ca. 4x så meget at få styret bunden hen der hvor publikum de er, ved hjælp af et End-Fire array, i hver side der skyder på hvert sit omåde af "pladsen"

--sd

Nyt svar