Undgå bleed fra trommeslagers vokalmikrofon

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Randahl
Medlem
Indlæg: 18
Sted: Vejle

Undgå bleed fra trommeslagers vokalmikrofon

Indlæg af Randahl »

I mit band spiller vi med in-ears, og det fungerer ret godt, bortset fra, at vi får for meget trommer i vores monitormix, fordi vores trommeslager også synger kor. Da vi gerne vil høre hans korvokal, får vi også trommerne med ind i vores mix, fordi hans SM57 vokalmimikrofon naturligvis opfanger meget af trommelyden.

Vi har allerede placeret trommerne på et lyddæmpende podie, og placeret 4 lydabsorberende plader bag trommerne for at undgå reflektion, og arbejdet med low cut og high cut på lyden, men vi er ikke i mål. Jeg er i tvivl om, hvad vi vil få mest ud af. Bør vi…

1. benytte en anden mikrofon end SM57,
2. købe yderligere lyddæmpning til væggene på siderne af trommesættet,
3. købe en vindhætte til SM57,
4. montere en deflektor på mikrofonstativet, så trommernes lyd reflekteres væk fra SM57,
5. eller noget andet?

Håber at høre, hvad der virker for jer andre.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Synger han hele tiden? Ellers er der noget stilhed at hente i en optisk gate som denne her:
https://optogateonline.com

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Prøv med en sm58 & se om det ikke hjælper. Sm57 skal altid have vindhætte hvis der synges i den men den er ikke altid så velegnet til høje volumner som sangmikrofon pga bleed. Den feeder ihvertfald langt før en sm58. *Helt tæt ind i kuglen med læberne* & måske har I for vane at gaine for hårdt, så alt kommer med, jf at han er for langt fra mikrofonen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville her anbefale Audix OM7, eller Heil PR35 og så ind i en DBX s286 der indeholder både kompresser og Downward expander. Men jo mere smæk der er på tromme medhøret jo værre er det, så inear med buttkicker, er at foretrække.

Men fanden tage Don Henly at nogen er kommet i tanke om den syngende trommeslager.

—sd

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

+1 til Audix. De er noget mere bleed-afvisende end Shures modeller - hvis ellers trommeslageren er tæt nok på mikrofonen, hvilket kan være lidt en udfordring. Er selv trommeslager, så kender godt problematikken :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Det er et gammel kendt problem. Jeg har faktisk aldrig knækket den helt, der vil altid være noget træls bleed.
Optogaten er måske et bud. Det kræver dog at han flytter sig fra mikrofonen når han ikke synger. Mange har den jo heletiden siddende foran sig, og så lukker den ikke. Men hvis han bevæger hovedet hen til den når han skal synge, så er det nok bedste løsning.
I kan selfølgelig risikere at der bare lukkes op for ambiente trommer når så han synger, men det kommer an på hvor hårdt han slår, og hvor kraftigt han synger..
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker også Optogate og Audix OM7'en (har som trommeslager selv prøvet optogaten, og det er genialt! Men har ingen personlig erfaring med OM7, kun læst om andre der var positive omkring den til det brug.)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

OM7 Lyder faktisk lidt kedeligt underartikulerert, til korstemmer går den an, men ikke leadvokalen.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Onde tunger vil sige, at det er Kashmirs store mål at lyde lidt kedeligt, men en af de to OM7ere jeg har haft, hvor du nu har den ene, har turneret med Kasper Eistrup.

Det er dog en mikrofon, man skal helt tæt på, hvis den skal lyde af noget.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Onde tunger vil sige, at det er Kashmirs store mål at lyde lidt kedeligt, men en af de to OM7ere jeg har haft, hvor du nu har den ene, har turneret med Kasper Eistrup.

Det er dog en mikrofon, man skal helt tæt på, hvis den skal lyde af noget.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jeg har den faktisk ikke mere, min tidligere makker Alf overtog min, fordi han oftere end jeg er ude for syngende trommeslagere. Min nye ting er Heil Pr20 ....samt AKGs D5 hvis det skal være trådløse. Begge ser rædsomme ud ... men jeg kan godt bruge det jeg får ud af dem. Rigtigt mange gange helt uden eq, men så noget Instant Awesome. Det betyder meget for mig at der ikke skal gøres andet en køre faderene op ... fordi der i min ende af markedet ikke levnes meget plads til lydprøve.

--sd

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Lige for at komme hele vejen rundt: ville der være nogen ide i en bøjle-mic til trommeslageren?
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

ThomasRiem skrev:Lige for at komme hele vejen rundt: ville der være nogen ide i en bøjle-mic til trommeslageren?
Min første tanke er at han laver for lidt hvis ikke han sidder og puster og sprutter i den fordi han ikke kan få hovedet fra mikrofonen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Hald skrev:
ThomasRiem skrev:Lige for at komme hele vejen rundt: ville der være nogen ide i en bøjle-mic til trommeslageren?
Min første tanke er at han laver for lidt hvis ikke han sidder og puster og sprutter i den fordi han ikke kan få hovedet fra mikrofonen.
:shock: :shock: :dollargrin:
Jeg troede sguda bare, jeg var i dårlig form... ja, ok - men det kan osse være en feature, jfr Eurythmics' nummer "Revival". Akja.
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Nyt svar