Livelyd tips & tricks

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Livelyd tips & tricks

Indlæg af Sylle »

Tror vist det er på tide at lave en lille sektion med vores yndlings tips vi er villige til at dele med hinanden.. :)
Hvis du har et tip du har lyst til at dele med pøbelen, så hold dig endelig ikke tilbage.. Lad os øse ud af vores erfaringer! :D
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Der er omtrent lige så mange måder at tune anlæg på som der er lydmænd, men vil lige nævne nogle gode pointers.

Glem det med at lave "bølgen" på din master EQ. Den famøse bølge giver dig flere fasefejl og det er ikke måden at bruge en grafisk EQ på. Start from scratch med en flad EQ, tag et bånd af gangen og brug din reference CD til at finde problemfrekvenserne. Ved et veldesignet anlæg bør man ikke hive mere end et par bånd før du har noget du kan bruge.. Det er den "konservative" måde at tune anlæg på.

Alternativt er der tuning af anlæg med SM58'eren. Lidt mere omstændig, men du får et anlæg der lyder som en million 90% af gangene :-D
Flad EQ på din channelstrip, og fyr op for din SM58 indtil fronten er ved at feede. Derefter går du igang med at hive i båndene på din EQ så SM58'eren lyder naturlig og klar. Her hjælpes du selfølgelig på vej ved at du kender din stemme og hvordan den skal lyde. Bemærk, der skal nogen gange hives rigtig meget for at du får det frem du gerne vil have, derfor kan det ikke anbefales alle steder.. Men når det lykkes, så lyder det som en drøm. :lol:
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
jakobsvin
Medlem
Indlæg: 101
Sted: Frederiksberg

Indlæg af jakobsvin »

Et godt tip til at få guitaristen til at skrue ned for sin forstærker, er at gå op til bandet og sige til forsangeren at man har svært ved at få vokalen igennem, fordi guitaren er for høj. Det er selvfølgelig ikke altid den virker, men så snart det er bandets problem går det som regl nemmere. Jeg koncentrerer mig i øvrigt i første omgang om monitorlyden, det sparer man mange klager på. Jeg går altid op til bandet flere gange og lyt på monitorne under lydprøven, og jeg giver dem i øvrigt aldrig noget de ikke har bedt om i deres monitors.

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Mit bedste råd er nok, at man skal forsøge at få skabt en helhed der fungerer !!!

D.v.s. lige fra man møder bandet, til man siger farvel, der agerer man professionel (heriblandt DET at være rar i selskabet). Det betyder ikke, at man som lydmand nødvendigvis behøver at stille sig op og spille bedrevidende m.m... men jeg synes afgjort, at man godt må lade folk vide at man har tjek på tingene, og at det er "MIG" der i sidste ende bestemmer hvordan tingene endeligt bliver... såfremt der skulle blive ét eller andet.

Sørg for at musikerne får den opmærksomhed som de skal have, og at de føler, at du som lydmand er der for at få tingene til at køre smertefrit, og ikke for at "spille smart" !!!

Lyt til musikerne og vurdér hvad der bliver sagt. Prøv endelig nogle ting af (hvis der er tid), du har måske alligevel ikke ret... æv :cry: ... men lær så af det !!!


Jeg ved godt, at det ikke var noget "teknisk trick" over ovenstående... men de tekniske tricks bliver trods alt nemmere at håndtere, når ovenstående ting er på plads :)

mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Tue
Medlem
Indlæg: 141

Indlæg af Tue »

Ja psykologi er bestemt en faktor - især når man laver monitor fra FoH. Det sker heldigvis meget sjældent at jeg skal lave monitor. De hold jeg er på har somregel en mand med til det. Når det sker sørger jeg altid for at tune monitor og front før bandet ankommer. I det hele taget arbejder jeg meget sjældent ret længe med bandet på scenen. Jeg bryder mig ikke om musikere eller mennesker i det hele taget men nu er de et nødvendigt onde :-)

Ellers er mit gode råd: less is more. Alt for tit står folk og roder med deres outboard mens deres grundlyd og mix er for dårligt. Så er det jo op til den enkeltte læser at vurdere om de hører til den kategori. Overkompression er også begyndt at komme på banen hånd i hånd med for meget diskant. "Tidens trend" er ikke nogen undskyldning for at lave dårlig lyd.

Hvis der er flyvende start så læg hellere for lavt ud og mix ind.

Medlemsavatar
Tobias-Frank
Medlem
Indlæg: 278
Sted: Denmark

Indlæg af Tobias-Frank »

En hel masse reverb på vokalen hvis han/hun ikke kan synge :)

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

reverb skjuler intet.. Kan de ikke synge er der ikke rigtig noget at gøre. man kan komme en hardware autotune på, men så skal det være et band man turnere med. Det er bare ikke fedt at skulle gøre. Men at skjule at de ikke kan synge kan man nu ikke efter min mening.

Et generelt råd er vel at brug så lidt eq som muligt. Det bedste er at tune sit anlæg så man ikke skal rykke ret meget i eq´sne. Jo mere du rykker i dem jo flere fasefejl får du.

Vh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Jens Ledet skrev:reverb skjuler intet.. Kan de ikke synge er der ikke rigtig noget at gøre. man kan komme en hardware autotune på, men så skal det være et band man turnere med. Det er bare ikke fedt at skulle gøre. Men at skjule at de ikke kan synge kan man nu ikke efter min mening.

Et generelt råd er vel at brug så lidt eq som muligt. Det bedste er at tune sit anlæg så man ikke skal rykke ret meget i eq´sne. Jo mere du rykker i dem jo flere fasefejl får du.

Vh Jens
Hmm... der har jeg det lige omvendt... Hiv kun problematiske frekvenser ud på grafiske EQ's, og tag så godt fat på kanalerne. Grafiske EQ' puha badr....

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Ja både og. det kommer an på hvad eq du har at arbejde med. er det de gamle klark, så vil jeg helst helt udenom dem og så rykke i kanalerne. uha uha og laver man også monitor fra foh og har klark eq´s og så de der martin kasser som der fandtes mange af.. så er det helt skidt.
Skal nu lige siges at jeg er enig i at man ikke skal vold eqé på master så man tager livet helt ud af anlæget.

Vh jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Jens Ledet skrev:Ja både og. det kommer an på hvad eq du har at arbejde med. er det de gamle klark, så vil jeg helst helt udenom dem og så rykke i kanalerne. uha uha og laver man også monitor fra foh og har klark eq´s og så de der martin kasser som der fandtes mange af.. så er det helt skidt.
Skal nu lige siges at jeg er enig i at man ikke skal vold eqé på master så man tager livet helt ud af anlæget.

Vh jens
Jeg kan følge dig i martin kasserne... Det er sgu skidt., eller det der er værre Men Klarks DN 360 er da en vellydende EQ synes jeg, men ved ikke om den går under kategorien "ældre". Til gengæld er deres gate's temmelig underlige :D

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

er det de gamle klark, så vil jeg helst helt udenom dem
Har altså heller ikke noget mod Klark eq.. Men både deres Gates og Comp er noget hø

Tip: Y-split vokalen hvis du laver monitor på FOH - Så kan du komp'e og eq den éne kanal i fronten så meget du vil.. mens du sender den anden kanal i monitoren.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Hvis du laver monitor på FOH og ikke har noget eq's på din aux og ikke har nogle eq moduler til hver monitor send - så kør dit aux send direkte i en kanal og brug dennes EQ tilføj comp osv. efter behov :-)
du tager så signalet fra direct out på kanalerne og kører i retur op til monitors :-D

Default avatar
Rix
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Randers

Indlæg af Rix »

Nappe skrev:Hvis du laver monitor på FOH og ikke har noget eq's på din aux og ikke har nogle eq moduler til hver monitor send - så kør dit aux send direkte i en kanal og brug dennes EQ tilføj comp osv. efter behov :-)
du tager så signalet fra direct out på kanalerne og kører i retur op til monitors :-D
Det er en mulighed, dog skal man være klar over at nogle pultes direct out er pre-eq...

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

jeg er ret nybegynder hvad angår livelyd osv. hvordan ville en eq sådan cirka være indstillet hvis der blev brugt en sm58'er på en mandevokal? der må vel være et eller andet overordnet trick man kan gøre for at få det til ikke at lyde af pap.
Mikkel Juul Jensen

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Mikkel_J skrev:jeg er ret nybegynder hvad angår livelyd osv. hvordan ville en eq sådan cirka være indstillet hvis der blev brugt en sm58'er på en mandevokal? der må vel være et eller andet overordnet trick man kan gøre for at få det til ikke at lyde af pap.
Det kan man ikke sådan stille regler op for.. Men start med Lo-cut ved ca. 100 Hz (+/-) og så MÅSKE fjerne lidt omkring 300 - 500 Hz. Det kommer meget an på PA, Mixer og selvfølgelig sangeren. Hvis den gør ondt i "toppen" er det typisk omkring 2 KHz
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

ok det må jeg prøve. grund til at jeg spørger er at vi har et rimeligt pa anlæg på skolen og et hav af sm58'ere men der er ikke rigtig nogen der kan finde ud af at indstille lortet ordenligt :)
Mikkel Juul Jensen

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Paa helt smaa steder kan man ikke forvente at kunne kontrollere det hele via PA
Og derfor har jeg brugt det kun at bruge PA eller sanganlaegget som det jo egentligt er, til at koerer en anelse 100% reverb ingen dry Guitar
Kun dry fra mit ganske udemaerkede Custom Audio Electronics cabinet med 2X12" Webers
Saaledes lyder en guitarforstaerker meget bedre
Og det er jo trods alt vigtigere end at alt kommer ud fra pulten :wink:

Til festivalting og andet udendoers er der selvfoelgeligt PA, og det kan vaere svaert at hoere hinanden paa scenen pgraf den manglende akustik

og der er det op til bandet at faa en god lyd paa scenen ved at sige til lydmanden hvad de vil have i monitoren
Man har jo oftest det samme mix i monitorene Derfor har jeg syntes det var smartest at vaere enige paa forhaand

Som Guitarist skal jeg kun bruge sang, bas, stortromme og lidt keyboard helst ingen guitar

Som trommeslager kan det vaere svaert at hoere noget som helst, men Bas, stortromme, sang, lidt keyboard er det vigtigste og en anelse guitarkontour
Det sker ofte at trommeslageren ikke kan hoere guitaren hvis den er undladt i monitoren saa en anelse af en myggeprut er godt
og for at undgaa mere guitar i monitoren kan man dreje sit cabinet en anelse i hans retning
Bassisten har mest brug for rigeligt stortromme

Sangeren har brug for at hoere det hele som paa CDen, saadan er det at vaere stjerne :) , men med
Sang, Bas, stortromme, lidt keyboard og et myg guitarkontour burde det vaere helt fint

Og hvis man saa kan blive enige om det paa forhaand saa slipper man for meget brok og gentagelser

Ved Mellemstore sale er der en masse resonance under lydproeven hvor meget forsvinder naar der kommer folk i salen
Folk bliver til omvandrende bastraps saa bassisten som under lydpreoven skruede voldsomt ned
kan nu skrue op igen for hans forstaerker
Det samme gaelder ofte for Guitaren
Det er en god ting at tage hoejde for salens resonance under lydpreoven, og der er mange som lydmaend der ikke goer det af en eller anden grund
Men altsaa, der hvor en lydmand bliver nervoes over at der runger og lyden er flyvsk der kan han lige stoppe op og sige "aahh men det er jo salen der resonerer som en klangkasse og i virkeligheden ikke bassistens "Cube 40" der for hoej!"

Voila mine observationer igennem aarene
Jeg er sikker paa der er nogen der kan genkende det eller som muligvist oplever det anderledes?

PS
+1 til Mike
De lydmaend som har gjort stoerst indtryk paa mig snakker ikke konstant om tusind tekniske detajer inden man gaar paa scenen med mindre man insisterer, er kortfattet og precis, er rolig, lytter skaber ikke konflikter, og brokker sig ikke
og det lyder ..rigtigt godt. :)

Default avatar
ref

Indlæg af ref »

Nup et halv på Vig (Den rytmiske Højskole) Der får du sq noget at lave :-D


Nørd Nørd og Nørd en gang til


Når du kommer til en ny pult / nyt setup, og kommer i tvivl om noget.

Riv din parameter i ingen æde / fuld æde position, det giver dig en fornemmelse af hvad enheden kan (det være sig alt, eq, comp. u name it)

/Rene

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

ref skrev:Nup et halv på Vig (Den rytmiske Højskole) Der får du sq noget at lave :-D


Nørd Nørd og Nørd en gang til


Når du kommer til en ny pult / nyt setup, og kommer i tvivl om noget.

Riv din parameter i ingen æde / fuld æde position, det giver dig en fornemmelse af hvad enheden kan (det være sig alt, eq, comp. u name it)

/Rene
Jeg forstå godt teorien bag det at EQ skal skrues max op.. for at finde den frekvens man gerne vil dykke.
Men problemet er bare at når man har fundet den "grimme" lyd.. eller fået PA'et til at feed'e.. Så klapper ørene sammen og man kan ikke høre en skid de næste mange minutter :puke:
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Default avatar
ref

Indlæg af ref »

Mer gain MERE gain MERE GAIN !!!!!

:jam: :jam: :jam: :jam: :jam: :jam: :jam: :jam: :jam:

/Ref

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Longhorn skrev:
ref skrev:Nup et halv på Vig (Den rytmiske Højskole) Der får du sq noget at lave :-D


Nørd Nørd og Nørd en gang til


Når du kommer til en ny pult / nyt setup, og kommer i tvivl om noget.

Riv din parameter i ingen æde / fuld æde position, det giver dig en fornemmelse af hvad enheden kan (det være sig alt, eq, comp. u name it)

/Rene
Jeg forstå godt teorien bag det at EQ skal skrues max op.. for at finde den frekvens man gerne vil dykke.
Men problemet er bare at når man har fundet den "grimme" lyd.. eller fået PA'et til at feed'e.. Så klapper ørene sammen og man kan ikke høre en skid de næste mange minutter :puke:
Du behøver altså ikke at fyre helt op på gainen på eq'en for at finde problemfrekvensen. Du kan for det meste fornemme når du har frekvensen, og lige gribe feedet inden det løber ud af kontrol og giver dig døde ører.. :)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Sylle skrev: Du behøver altså ikke at fyre helt op på gainen på eq'en for at finde problemfrekvensen. Du kan for det meste fornemme når du har frekvensen, og lige gribe feedet inden det løber ud af kontrol og giver dig døde ører.. :)
Det gør jeg sandelig heller ikke.. Men jeg har stået ved siden af mange lydfolk som fyre max op :puke:
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Nu er jeg ingen haj live. De få gange jeg laver noget er det ofte på mindre steder....

Jeg er dog personligt af den filosofi at man søger få at trimme anlægget så godt som muligt(der var en masse gode råd i denne tråd). Derefter er det meget sjældent at gain på de forskellige EQ bånd står i +. Jeg smider næsten kun frekvenser. Det fungere bedst (for mig) på steder hvor backline'en er en stor del af det samlede lydbillede.
Hvis det er et mindre sted bruger jeg også mest trommemics som triggere til klangen, (lidt ala hvad Vagn nævnte med guitar), og til at fremhæve bunden i kick og toms.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har været ude og lave livelyd en del gange, og hvis en anden står for FOH blander jeg mig ikke. Men hvis jeg står med noget ansvar, har jeg somregl en kalibreret mikrofon med og et usb-lydkort, så jeg kan kører en spectrum-analyzer på en laptop. Det giver mig et overblik over stående toner, hvor et feed kan dukke op. Så istedet for at lede efter tonen i "blinde", er det ret tydeligt at se hvad der skal indstilles.. Jeg er også blevet glad for brug af notchfilter.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
hoerning
Medlem
Indlæg: 144
Sted: Skive

Indlæg af hoerning »

Ahhh, vi andre kan da huske hvilke frekvenser der gerne vil feede? ;)

Nyt svar