Livelyd tips & tricks

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Re: Livelyd tips & tricks

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev: Sidst forstår jeg ikke at Longhorn bruger en praksis live, som du ikke selv mener er god nok til studiet. Der bliver stillet større og større krav til live lyd, og man kan kun imødekomme disse krav ved at adoptere de metoder der i mange år har givet god lyd i studiet.
MONITOR MONITOR MONITOR!!!

Eksembel: Jeg skulle lave lyd på et flygel og efterfølgende give pianisten lidt i monitoren.. Det begyndte at feed'e da jeg havde skruet monitoren op på den ønskede styrke. Prøvede mange ting af for at slippe for problemet.. eq, flytte monitor og flytte mikrofonerne.. Til sidst skruede jeg ned for gain og op for send og kanal-fader til jeg stod med samme styrke.. Og vupti.. Ingen feed mere. - Og nej havde ikke gain i nærheden af rødt før.. og nej pulten fejlede ingen ting.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Hvis dine preamps komprimerer, så har du skruet for højt op (hvis det skaber problemer). Saturering skaber ikke feedback problemer - det kan højst være uønsket af hensyn til udtrykket.

Bregendahl - ja, nu er jeg sgu lidt stædig.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

yonaz_dk skrev:Jeg vil nu stadig mene, at bare fordi noget der er forkert virker godt for mange. bliver det ikke mere rigtigt af den grund - og man bør lære de nye folk at gøre tingene rigtigt fra starten.
Jeg tror du skal være lidt forsigtigt med at udråbe rigtige og forkerte løsninger på det her område! Som sagt har jeg hørt en del koncerter med begge løsninger, og det er da lidt pudsigt at så stor en del, af de aller bedste teknikere i Danmark OG i det store forkromede udland mere eller mindre alle vælger den "forkerte" løsning - På analoge pulte - Med gode resultater.

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Jamen så forklar mig da hvorfor det er rigtigt. Ikke bare hvordan I oplever det, men hvorfor. Jeg har forklaret hvorfor jeg mener max udstyring er rigtigt, men ingen har forklaret hvorfor fader i 0dB er rigtigt - og jeg mener en teknisk forklaring der bygger på facts. I mangler f.eks. at redegøre for hvorfor mere støj giver bedre headroom i en mixbus. Hvis ikke I selv kender forklaringen eller kan regne den ud, så synes jeg det ville klæde diskussionen hvis den anden side kom med nogle tekniske argumenter.

Hvis sådan en forklaring kan fremtrylles, så skal jeg nok bøje mig i støvet og sige at begge dele er fint. Indtil da ..

Selv hvis sådan en forklaring skulle dukke op, synes jeg at rådet ikke kan stå uden en note om at det ikke er god praksis på digitalpulte.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev:Jamen så forklar mig da hvorfor det er rigtigt. Ikke bare hvordan I oplever det, men hvorfor. Jeg har forklaret hvorfor jeg mener max udstyring er rigtigt, men ingen har forklaret hvorfor fader i 0dB er rigtigt
It's magic :banan:

Ej jeg forstår dig godt og gad sgu også godt vide hvorfor.. Kan bare huske en kæmpe forskel det gjorde for mig da jeg begyndte på det.. Om det så var fordi jeg gain'ede alt for højt før eller ej.. så virker det altså for mig (og mange andre).

yonaz_dk skrev: Selv hvis sådan en forklaring skulle dukke op, synes jeg at rådet ikke kan stå uden en note om at det ikke er god praksis på digitalpulte.
Fair og enig
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev:Jamen så forklar mig da hvorfor det er rigtigt. Ikke bare hvordan I oplever det, men hvorfor. Jeg har forklaret hvorfor jeg mener max udstyring er rigtigt, men ingen har forklaret hvorfor fader i 0dB er rigtigt
It's magic :banan:

Ej jeg forstår dig godt og gad sgu også godt vide hvorfor.. Kan bare huske en kæmpe forskel det gjorde for mig da jeg begyndte på det.. Om det så var fordi jeg gain'ede alt for højt før eller ej.. så virker det altså for mig (og mange andre).
Jeg respekterer at det virker for jer, og det er jo bare dejligt. Jeg kan bare ikke med al min logiske sans tilskrive jeres gode resultater som et resultat af lav gain.
Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev: Selv hvis sådan en forklaring skulle dukke op, synes jeg at rådet ikke kan stå uden en note om at det ikke er god praksis på digitalpulte.
Fair og enig
Yay :) Så blev det endelig jul (i hvert fald næsten).
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev: Sidst forstår jeg ikke at Longhorn bruger en praksis live, som du ikke selv mener er god nok til studiet. Der bliver stillet større og større krav til live lyd, og man kan kun imødekomme disse krav ved at adoptere de metoder der i mange år har givet god lyd i studiet.
MONITOR MONITOR MONITOR!!!

Eksembel: Jeg skulle lave lyd på et flygel og efterfølgende give pianisten lidt i monitoren.. Det begyndte at feed'e da jeg havde skruet monitoren op på den ønskede styrke. Prøvede mange ting af for at slippe for problemet.. eq, flytte monitor og flytte mikrofonerne.. Til sidst skruede jeg ned for gain og op for send og kanal-fader til jeg stod med samme styrke.. Og vupti.. Ingen feed mere. - Og nej havde ikke gain i nærheden af rødt før.. og nej pulten fejlede ingen ting.
Jeg vil mene, at netop din beskrivelse af forløbet er basis for at konstatere, at pulten fejlede noget. Sådan bør det ikke opføre sig.
Senest rettet af mester man 3. jan 2011 20:47, rettet i alt 1 gang.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Igen mester +1
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

yonaz_dk skrev: Saturering skaber ikke feedback problemer - det kan højst være uønsket af hensyn til udtrykket.
Jo det gør ... du konverterer grundtone til harmoniske overtoner og energien fordeles opad i spektret - det svarer til at du sætter en kompressor i et insert som allerede i forvejen er ringet ud for skråkasse feeds. Derfor Y-xlr-splitter man så man undgår kompression i medhøret.

--sd

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Det må være meget minimalt.
Og husk nu, at vi ikke snakker om hård vild saturering - udgangspunktet er Longhorns eksempel med flyglet.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
FlemmingNyboe
Medlem
Indlæg: 50
Sted: Hovedstaden

Indlæg af FlemmingNyboe »

Søren Dyhr skrev:
yonaz_dk skrev: Saturering skaber ikke feedback problemer - det kan højst være uønsket af hensyn til udtrykket.
Jo det gør ... du konverterer grundtone til harmoniske overtoner og energien fordeles opad i spektret
Ja, men det feeder det ikke mere af. Tvært imod har man faktisk brugt pitch shifting til at reducere feedback[1], selvom det selvfølgelig ikke duer i musikalsk sammenhæng.
- det svarer til at du sætter en kompressor i et insert som allerede i forvejen er ringet ud for skråkasse feeds. Derfor Y-xlr-splitter man så man undgår kompression i medhøret.
Kompression er at skrue ned, det feeder det heller ikke mere af. Det er make-up gain'en, der gør at det sværere at undgå feeds med en kompressor i signalvejen: for at monitoren stadig er høj nok, når kompressoren tager fat, skal den have ekstra gain når den ikke tager fat, og så feeder det.
Men der er jo ikke make-up gain ifm. klipning i en pult (som vi kom fra)

Et koldt, praktisk argument (til Jonas) for at gaine så faderne ender i nærheden af 0dB er, at der er de mindst følsomme (færrest dB pr. mm), så det giver en fin kontrol. Det er rart at arbejde med, selvom det går ud over signal/støj forholdet.

Venligst (og hej forum),
Flemming Nyboe
[1] http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=867

Medlemsavatar
Rudi
Medlem
Indlæg: 131

Indlæg af Rudi »

Jeg har personlig arbejdet på begge måder. Det er helt bestemt en smagssag hvilken metode der giver mest mening for den enkelte, men for mit vedkommende har det at sætte faderne ens og derefter justere gain, gjort mit arbejde nemmere. Om det rent lydmæssigt er blevet bedre, har jeg ikke lagt mærke til, men der er nogle ting ved metoden jeg godt kan lide:

- Faderne arbejder alle i samme logaritmiske "højopløselige" område. Hvilket efter min mening gør det nemmere at finjustere ting og at man rent motorisk ikke skal tage stilling til hvad 1cm på faderen svare til i db på en given kanal.

- En anden ting jeg har fundet praktisk ved metoden er i FOH-styret monitor situationer. Her er det blevet nemmere for mig at vurdere hvor meget der skal sendes, idet jeg ved at min gain-staging er sat sådan at hvis jeg sender lige meget af hver kanal til et aux så har de et velbalanceret FOH mix i monitoren. Dette er selvfølgelig bare et ekstremt eksempel. Men personligt har jeg nemmere ved at forholde mig til hvor meget der sendes til et aux når det kan sættes op imod noget.

Jeg vil ikke lægge op til diskution, men blot give mit besyv med.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

FlemmingNyboe skrev:Det er make-up gain'en, der gør at det sværere at undgå feeds med en kompressor i signalvejen
Det er jo faktisk rigtigt, og jeg kendte også til det at pitch'e talere lidt op eller ned ... men her er det jo blot få procent, hvad hvis pitch'ningen rammer én af de harmoniske - som saturationen jo rent faktisk gør?

Pitch'ning flytter hele spektrum, den flytter jo ikke kun noget af grundtonen til overtonerne! Jeg kan godt se at man jo typisk har makeup gainen arbejdene på kompressoren, fordi man bruger den som effekt. Men her er det den samme energi, hvor man snitter toppen af grundtonen og fylder den i et system af overtoner som før ikke var særligt kraftige.

--sd

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

FlemmingNyboe skrev:
Søren Dyhr skrev:
yonaz_dk skrev: Saturering skaber ikke feedback problemer - det kan højst være uønsket af hensyn til udtrykket.
Jo det gør ... du konverterer grundtone til harmoniske overtoner og energien fordeles opad i spektret
Ja, men det feeder det ikke mere af. Tvært imod har man faktisk brugt pitch shifting til at reducere feedback[1], selvom det selvfølgelig ikke duer i musikalsk sammenhæng.
Nu er pitch-shifting og harmoniske overtoner jo ikke helt det samme. Pitch-shifting er jo netop pr definition ikke harmonisk hvilket er basis for at bruge det til at eliminere feedback: ved at shifte input-signalet op eller ned kan outputtet ikke forstærke sig selv på samme frekvenser, og derfor bliver rummets karakteristika ikke forstærket i pa'et.
FlemmingNyboe skrev:
- det svarer til at du sætter en kompressor i et insert som allerede i forvejen er ringet ud for skråkasse feeds. Derfor Y-xlr-splitter man så man undgår kompression i medhøret.
Kompression er at skrue ned, det feeder det heller ikke mere af. Det er make-up gain'en, der gør at det sværere at undgå feeds med en kompressor i signalvejen: for at monitoren stadig er høj nok, når kompressoren tager fat, skal den have ekstra gain når den ikke tager fat, og så feeder det.
Men der er jo ikke make-up gain ifm. klipning i en pult (som vi kom fra)
Om du bruger make-up gain er fuldstændig irellevant i denne sammenhæng. Hvis du komprimerer et signal, f.eks. en vokalmikrofon, så der når der synges altid komprimeres lidt (eller meget, hvis du sætter den for hårdt), vil der nødvendigvis være mere hul igennem mikrofonen når der ikke bliver sunget, end når der gør. Dér opstår den øgede risiko for feedback i forbindelse med kompression. Derfor y-splitter man ofte, så kompressionen fra fronten ikke ryger i monitoren.
FlemmingNyboe skrev:Et koldt, praktisk argument (til Jonas) for at gaine så faderne ender i nærheden af 0dB er, at der er de mindst følsomme (færrest dB pr. mm), så det giver en fin kontrol. Det er rart at arbejde med, selvom det går ud over signal/støj forholdet.
Jeg har tidligere i tråden bragt denne pointe op med lidt andre ord (højere opløsning), og det er korrekt. Jeg forstår godt at I synes det er nemt, jeg synes bare ikke det er optimalt ifht lydkvalitet.
Rudi skrev:- Faderne arbejder alle i samme logaritmiske "højopløselige" område. Hvilket efter min mening gør det nemmere at finjustere ting og at man rent motorisk ikke skal tage stilling til hvad 1cm på faderen svare til i db på en given kanal.
Det jeg mener med højere opløsning, er som jeg skrev tidligere, hvis man ved at et signal skal ligge meget lavt i mixet, KAN det være en fordel at gaine lavt så man får mere gang i faderen og altså mere "plads" til at placere sit signal rigtigt i mixet, men altså kun med ting som skal ligge lavt, så man undgår at hive støj med op.

Jeg bryder mig også meget mere om at kunne se forholdet mellem de forskellige lydkilder ved at kigge på fadernes positioner, end at skulle til at kigge på gainknapper. Det virker mere intuitivt for mig, og så giver det bedst signal/støj forhold. Jeg kan godt finde ud af at gaine så jeg ikke for uønsket saturering eller clips på noget tidspunkt.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
FlemmingNyboe
Medlem
Indlæg: 50
Sted: Hovedstaden

Indlæg af FlemmingNyboe »

yonaz_dk skrev:Nu er pitch-shifting og harmoniske overtoner jo ikke helt det samme. Pitch-shifting er jo netop pr definition ikke harmonisk hvilket er basis for at bruge det til at eliminere feedback: ved at shifte input-signalet op eller ned kan outputtet ikke forstærke sig selv på samme frekvenser, og derfor bliver rummets karakteristika ikke forstærket i pa'et.
Enig, men af samme grund giver klipning heller ikke nye feedback problemer. En klippet 1 kHz har, som Søren skriver, lidt mindre 1 kHz + nogle overtoner, dvs. tendensen til feed ved 1 kHz bliver reduceret, og overtonerne har ikke nogen speciel betydning i den sammenhæng - de kunne ligeså godt være kommet fra en trompet på en anden kanal, som fra pultens overstyrede elektronik.
FlemmingNyboe skrev:
Det er make-up gain'en, der gør at det sværere at undgå feeds med en kompressor i signalvejen
Om du bruger make-up gain er fuldstændig irellevant i denne sammenhæng. Hvis du komprimerer et signal, f.eks. en vokalmikrofon, så der når der synges altid komprimeres lidt (eller meget, hvis du sætter den for hårdt), vil der nødvendigvis være mere hul igennem mikrofonen når der ikke bliver sunget, end når der gør. Dér opstår den øgede risiko for feedback i forbindelse med kompression.
Også enig, og hvis jeg må kalde det make-up gain, uanset om du skruer højere op på sendet, bruger knappen på kompressoren, eller noget helt tredje, skriver vi også det samme.

Beklager jeg havde overset din kommentar om højere (fader)opløsning længere oppe i tråden, Jonas. :oops:

Venligst
Flemming

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Søren Dyhr skrev:
yonaz_dk skrev: Saturering skaber ikke feedback problemer - det kan højst være uønsket af hensyn til udtrykket.
Jo det gør ... du konverterer grundtone til harmoniske overtoner og energien fordeles opad i spektret - det svarer til at du sætter en kompressor i et insert som allerede i forvejen er ringet ud for skråkasse feeds. Derfor Y-xlr-splitter man så man undgår kompression i medhøret.

--sd
Den har jeg også lidt svært ved at følge.

Saturering er vel noget, der sætter ind, jo højere signalet er (og derfor Longhorn helst vil gaine lavere). Saturering tilføjer overtoner/forvrængning som får lyd til subjektivt at føles højere. Så som jeg ser det, vil saturering tværtimod få et givent signal til at føles højere (i monitoren i det pågældende eksempel) uden at være gainet højere = føles lige så højt med lavere gain = BEDRE feedback forhold.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mester skrev:Saturering tilføjer overtoner/forvrængning som får lyd til subjektivt at føles højere.
Både og ...for en hel del mere af signalet bliver flyttet opad i Fletcher Munson kurven, men det er rigtigt at nogen lægger Aphex på bas og stortromme i deres monitormix, for at forbedre forståelsen af anslaget ... Jimmy med de indiske cigaretter som lavede Baal for år tilbage brugte sådan noget.

--sd

Medlemsavatar
FlemmingNyboe
Medlem
Indlæg: 50
Sted: Hovedstaden

Indlæg af FlemmingNyboe »

Søren Dyhr skrev:
mester skrev:Saturering tilføjer overtoner/forvrængning som får lyd til subjektivt at føles højere.
Både og ...for en hel del mere af signalet bliver flyttet opad i Fletcher Munson kurven, ...
Jamen det bliver det da også mere hørbart af, medmindre du starter med grundkomponenter over ca. 4 kHz, ikke? Bortset fra det, gælder F-M kurverne for rentoner, så vi skal nok være forsigtige med at overføre dem til sammensatte, og især transiente lyde.
Nå, men nu har vi da også hijacked den her tråd så meget, at vi sikkert er helt fri for velmenende live lydfolk der søger inspiration :roll:

Vh Flemming

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

FlemmingNyboe skrev:
yonaz_dk skrev:Nu er pitch-shifting og harmoniske overtoner jo ikke helt det samme. Pitch-shifting er jo netop pr definition ikke harmonisk hvilket er basis for at bruge det til at eliminere feedback: ved at shifte input-signalet op eller ned kan outputtet ikke forstærke sig selv på samme frekvenser, og derfor bliver rummets karakteristika ikke forstærket i pa'et.
Enig, men af samme grund giver klipning heller ikke nye feedback problemer. En klippet 1 kHz har lidt mindre 1 kHz + nogle overtoner, dvs. tendensen til feed ved 1 kHz bliver reduceret, og overtonerne har ikke nogen speciel betydning i den sammenhæng - de kunne ligeså godt være kommet fra en trompet på en anden kanal, som fra pultens overstyrede elektronik.
En test-tone er et meget dårligt eksempel, men ja - i dit eksempel er overtonerne ligegyldige. Det er de dog ikke hvis de rammer en resonans i rummet eller systemet og dermed forstærkes til feedback (det må være yderst sjældent at dette sker i et omfang så det skaber problemer) - dette kan til dels forhindres ved pitch shifting, men kun i taleanlæg, da de fleste musikere nok vil være utilfredse med en pitch shitftet monitor. Ergo irellevant i denne sammenhæng.
FlemmingNyboe skrev:
Det er make-up gain'en, der gør at det sværere at undgå feeds med en kompressor i signalvejen
Om du bruger make-up gain er fuldstændig irellevant i denne sammenhæng. Hvis du komprimerer et signal, f.eks. en vokalmikrofon, så der når der synges altid komprimeres lidt (eller meget, hvis du sætter den for hårdt), vil der nødvendigvis være mere hul igennem mikrofonen når der ikke bliver sunget, end når der gør. Dér opstår den øgede risiko for feedback i forbindelse med kompression.
Også enig, og hvis jeg må kalde det make-up gain, uanset om du skruer højere op på sendet, bruger knappen på kompressoren, eller noget helt tredje, skriver vi også det samme.[/quote]
Ikke helt. Feedback ved kompression opstår ikke på grund af hverken make-up gain eller faderens position (med mindre selvfølgelig en eller begge af disse er sat for højt), da de begge er faste variabler. Det opstår fordi en mikrofon der er komprimeret er mere åben når der ikke synges/spilles i den, end når der gør, hvilket forringer kanalens og dermed systemets dynamiske spillerum.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

FlemmingNyboe skrev:Nå, men nu har vi da også hijacked den her tråd så meget, at vi sikkert er helt fri for velmenende live lydfolk der søger inspiration :roll:
Amen ! Vi må hellere stoppe, og måske bruge poll tråden hvis det skulle være mere :)
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Hvis man mixer monitor eller front og gerne vil kunne lytte med på stedets/produktionens intercom-linje uden at tage hørebøfferne af, kan du med en simpel adaptor og en di-box koble intercom til din pult. Det virker med Clear-com, ASL, Techpro og lignende.
Det kræver et kort xlr->jack kabel hvor ben 1 i xlr-stikket er loddet til jack-stikkets stel, ben 2 ikke er forbundet og ben 3 er forbundet til jackstikkets "tip" gennem en 10mf 50V kondensator. jackstikket smider du i en di-boks som er koblet til en ledig kanal i pulten og xlr-stikket forbinder du til din intercom-linje.

Medlemsavatar
FlemmingNyboe
Medlem
Indlæg: 50
Sted: Hovedstaden

Indlæg af FlemmingNyboe »

Godmorgen,
Bacher skrev:Det kræver et kort xlr->jack kabel hvor ben 1 i xlr-stikket er loddet til jack-stikkets stel, ben 2 ikke er forbundet og ben 3 er forbundet til jackstikkets "tip" gennem en 10mf 50V kondensator..
Sejt.
Går ud fra du mener 10uF kondensator, skal den vende + mod XLR stikket ?

Vh Flemming

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Ja og ja. Størrelsen er nok ikke så kritisk, formålet er blot at blokere den DC-spænding der bliver brugt til at signalere et kald.

Medlemsavatar
Simon Madsen
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Herning

Indlæg af Simon Madsen »

Jeg har lige været på et lydkursus for at udvide mine lyd kompetencer og der var lige 2 tips jeg syntes var rigtig gode som jeg lige vil dele.
Tilpas altid alle instrumenter efter vokalen. Og hvis bandet kun har 1 guitarist og der bliver spillet solo på guitaren, så skruer man lige lidt op fra bassen for så kommer den lidt til at tage pladsen som rytmeguitar. :)
Simon Madsen
MacBook 13'' | Logic Pro 9 | Musiker | Lydtekniker |

https://soundcloud.com/louie-got-lost

Medlemsavatar
Ole Brockmann
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Aarhus C.

Indlæg af Ole Brockmann »

Mikkel_J skrev:
jeg er ret nybegynder hvad angår livelyd osv. hvordan ville en eq sådan cirka være indstillet hvis der blev brugt en sm58'er på en mandevokal? der må vel være et eller andet overordnet trick man kan gøre for at få det til ikke at lyde af pap.
Hej Mikkel

Her er min standard vokal fra X32 pulten på V58 i Aarhus
den er sat med en god gammel SM58 og passer til vores lidt specielle rum, med diverse søjler og kroge.

Jeg copy paster den til de kanaler der skal bruges til sang og fedter (high cutter ) som regel lidt, alt efter sanger og band / stilart .

Jeg starter som regel altid med at lave vokaler og blæsere, violiner etc. før jeg laver Gtr. keys, Bas og trommer, da jeg på den måde kan udnytte anlæggets EQ,s Comps etc. optimalt .

V.H. Ole
Vedhæftede filer
1563649210317847945246.jpg
1563649210317847945246.jpg (4.45 MiB) Vist 3723 gange
Der findes tre slags mennesker - dem der kan matematik og dem der ikke kan.

Nyt svar