Analogmixer til en powermixer?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Trond Olsen
Medlem
Indlæg: 453
Sted: tættest på Herlev

Analogmixer til en powermixer?

Indlæg af Trond Olsen »

Hey!

Jeg skal til at mice mine trommer op. Jeg låner et PA hos et andet band, som i forvejen bruger næsten alle indgange i mixeren.. Derfor ville jeg selv investere mig i en mixer, evt. så jeg bare kunne køre den igennem deres mixer og ud i PA'et.

Ellers en anden smart måde, hvor jeg kan få flere indgange, og jeg ikke skal pille for meget ved deres mixer?

De bruger en Yamaha EMX 5014
Jeg har brug for indgange til snare, bd, 5 toms og 2 overheads, og hellere for mange end for lidt indgange..

Overvejede versionen større end deres 5014, nemlig en 5016'er? Er det det hele værd?
Blop.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

øh forstår jeg dig korrekt hvis du siger at du skal koble dig til deres powermixer?

Så behøver du jo ikke ha' en powermixer, du skal bare kører lineout op i deres mixer.

evt en YAMAHA MG 206C, så kan du komprimere dine trommer lidt (selv om det er lidt gay med preset compression)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Trond Olsen
Medlem
Indlæg: 453
Sted: tættest på Herlev

Indlæg af Trond Olsen »

Det sgu en god måde at spare 3000 kr. på.

Vil den mixer bare fungere som en udvidelse af den anden mixer?
Blop.

Medlemsavatar
zublex
Medlem
Indlæg: 265
Sted: Fredericia

Indlæg af zublex »

du skal bare sætte det på en kanal på din primærmixer, og så nulstille din eq på den kanal..derefter kan du bare gi den gas på den næste mixer..sårn har jeg kørt et helt kor fordi 40 kanaler bar ikk lige var nok...vi maglede lige 10 mere :(

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er ik så flot, "but you get the picture"

rød er fra main-out på "den nye mixer" og "Line-in" på power mixeren.

Som Zublex skriver skal du sørge for at bas og diskant osv er neutral på den powermixer kanal det kommer ind på.

Billede

Det er sår'n set det..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
zublex
Medlem
Indlæg: 265
Sted: Fredericia

Indlæg af zublex »

lækker tegning :dollargrin:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

zublex skrev:lækker tegning :dollargrin:
Jeg takker og håber ikke at alt for mange ser det.. jeg brugte 1 minut på det i photoshop, og alligevel blev det grimt :puke: .. Men det havde ikke været bedre hvis vi stod i et øvelokale og jeg med hånden skulle tegne en signal-plan.. hehe..

Håber at det bare er lidt forståeligt Trond Olsen :wink:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Husk du skal bruge 2 kanaler i powermixeren til dette trick. Eller en stereo kanal.
Og træk så både L/R over. ellers har du ingen panorering mulighed på den anden mixer.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Trond Olsen
Medlem
Indlæg: 453
Sted: tættest på Herlev

Indlæg af Trond Olsen »

Jeg forstår overhovedet ikke! Er det ledninger du har tegnet eller hvad?!?!?!


:-D :) :shock: :? 8-) :dollargrin: :-x :-P :oops: :cry: :puke: :censored: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :twisted: :evil: :evil: :twisted: :shock: :shock: :shock: :twisted: :twisted: :twisted: :!: :-x :-x :-x
Blop.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jens Ledet skrev:Husk du skal bruge 2 kanaler i powermixeren til dette trick. Eller en stereo kanal.
Og træk så både L/R over. ellers har du ingen panorering mulighed på den anden mixer.
Mvh Jens
come on.. en rigtig live lydtekniker spiller i mono, der er mest power, og alle publikumer for hele lyden. Jeg har været til koncerter hvor de "legede hifi stereo", og der kunne man ikke hører forskellige ting på scenen ordentlig fordi det var pannet ud i den anden side af scenen. useless..

Lyden er for publikum, og ikke lydteknikeren der står i sit sweetspot. :-P

Jeg ved godt at det er en bagatel, men jeg ville nok ikke lave et stereomix til en live situation med mine trommer. :wink:
Trond Olsen skrev:Jeg forstår overhovedet ikke! Er det ledninger du har tegnet eller hvad?!?!?!
hehe ja det er ledninger.. dem fra trommesættet skal illustrere xlr kabler fra dine tromme mic's

Den røde kabel kunne være en jack-jack kabel der går fra linemixerens main output, til powermixerens input.

Den grønne ring jeg har tegnet var bare for at minde dig på det Zublex skrev om at du skal huske at stille den kanal du bruger på powermixeren neutral, altså ikke skrue op eller ned for bas eller diskant. Hvis det skulle være nødvendigt bør du rette det på den mixer du mixer trommerne ned på.

Og den sorte kabel til højttaleren var bare for at man ikke skulle være itvivl om hvilken mixer der var powermixeren, og hvilken vej det skulle igennem anlægget.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Trond Olsen
Medlem
Indlæg: 453
Sted: tættest på Herlev

Indlæg af Trond Olsen »

Den med ledningerne var en joke! :puke:
Blop.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Der er vi så rygende uenige.
Det er rigtig nok at man ikke skal lavet et kæmpe plader-stereo billede. Men et keyboard/lesley tammer osv må sku gerne pannes. Du kan ved at summere i mono få keys til at klappe sammen.
(her har du enda kun den ene side hvis man vælger denne løsning)
Så kan man jo bare tage mono udgangen af fks keys.. men det er sku for tyndt i min verden.
Et keyboard lyder bedst/mest naturligt når det er i stereo. Selv på små steder.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jens Ledet skrev:Et keyboard lyder bedst/mest naturligt når det er i stereo. Selv på små steder.
Ja okay, det har du så ret i.. det bliver en ret flad lyd i mono.. og det er også meget forskelligt hvad man laver lyd til, stilart, om key's er bærende, eller bare nogle der skal være der.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Da jeg så Roger Waters på Orange Scene, var det da i stereo nååårrh nej det var i Surround, kan slet ikke forestille mig at man laver mono. :dollargrin: (det var iøvrigt Laurs fra Struer der stod for det)

Og det med sweetspot, det er da det man går efter til koncerter, ellers snyder man da sig selv :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

pfff surround er noget opreklameret fis.. jeg har endnu aldrig oplevet et anlæg eller en film der fik mig til at sige.. "hold da op, det må jeg ha'!"

Hvis pris ikke var en faktor, så havde jeg nok et voldsomt surroundanlæg, men jeg nægter at montere bilka's det bedste.. da jeg ofte kun udnytter stereo'en.. og så vil jeg hellere smide pengene der.

Og jeg kan da slet ikke forestille mig at surround bliver bedre Live, det er vist under kategorien "fordi jeg kan!" og for at band og lydteknikere kan snakke om det bagefter, "hvor er vi seje agtigt"..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar