JBL Eon 615

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

JBL Eon 615

Indlæg af DanF »

https://m.thomann.de/intl/jbl_eon_615_b ... .DKK%3AEUR

Nogen der har sådan nogle JBLs og er de tilfredse med dem?

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3739
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Hvad skal de bruges til og hvad forventer du af dem ?

Jeg er ikke den store JBL og slet ikke deres billig serie EON fan.

Nogen lunde i samme prisklasse ville jeg kikke efter RCF ART serien. Eks den her gør sig fint til karaoke og helt lille orkester. https://www.thomann.de/dk/rcf_art_715_a ... bundle.htm
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

De skal bruges til en kirkekoncert, hvor de skal spille et backingtrack til orglet, så jeg prøver at finde en balance mellem god gengivelse, power og rimelig pris. Har faktisk flyttet mit fokus til EV ZLX 15P og måske ELX. Sidste udvej ville være QSC K12.2 men de er jo dobbelt så dyre :) . Men jeg har læst og læst om kvaliteten og føler mig ikke overbevist at JBL er sagen længere.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3865
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis det ikke handler om vokaler så er JBL altså et udmærket forslag, men lidt mere konkret er det et problem at man vil lade en 15" mødes med en 1" fordi der hvor de mødes der har vi langt største taleforståelse liggende ligesom vi er hyperfølsomme for fasedrej der passer med en bølgelængde på ca. et hoveds bredde - hjernen vil behandle al form for diffusitet med krav om ekstra udregninger for at få bestemt hvorfra tingene ankommer.

En 15" membran drives frem af en svingspole på 2-4" typisk, men det hindrer ikke at ydersiden af spolen område måske bevæger sig fremad og den inderste del bevæger sig den modsatte vej, det kaldes membran opbrud. Da membranen er så stor som den er vil det gøre at lyden i opbrudsområdet kastes ud i klynger som ikke altid vil passe med hornet oven overs spredningskarakteristik.

Et keyboard har ikke broderparten af sin information liggende oppe i opbrudszonen som vokaler, hvis man skal synge efter det ... men nærmere 2-3 oktaver dybere. Det gør så også ZLX 15P er bedre tjent med at blive sendt efter instrumnterings opgaver. QSC K12.2 er på en helt anden måde lavet til vokalers spredning i et stort lokale. Fordi ikke nok med at de dybe toner ligger i en 12" membran, men toppen er også en 1,4" som alt andet end lige vil stikke dybere end en 1" ... ligesom magnetsystemet bagved begge membraner er kraftigere, dyrere og mere effektive.

Og så er vi også kommet ind på hvorfor i alverden, kan nogen finde på at lave systemer med en 15" + 1"?? ...det er fordi det er det billigste i resourcer at fremstille!

--sd

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Der vil aldrig komme vokaler ud gennem de højttalere. Konkret vil der være orkesterpercussion, synth bas, diverse pads og klaver.
Jeg er totalt newbie med højttalerteknologi, gennemsøger dog diverse fora, og både JBL og EV har svingende anmeldelser, mens QSC har så godt som ingen negative brugere, alle roser K12 for lyden. Og jeg kan godt bruge klarhed i klaver og pads...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3865
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DanF skrev:
fre 8. jan 2021 20:04
alle roser K12 for lyden
Det gør jeg skam også, jeg har et par af Ksub'en fra samme serie ... og er også pænt godt tilfreds med det der kommer ud af dem.

Når JBL og EV får mere blandede udtalelser, så hænger det sammen med at de i gamle dage (i 70'erne og 80'erne) var toneangivne ... men ikke mindst fordi de lavede nogle lukrative endorsement kontrakter. Lidt ligesom Meyer Sound nu er gået ind og lavet aftale med Roskildefestivalen her for et par år siden.

Den slags aftaler falder ret vilkårligt, og der vil altid være nogle der bliver klemt, som så ikke kan holde sig i skinnet fra at tale dårligt om produktet og dets lødighed ... uanset om der så eventuelt skulle være noget om snakken.

Der er jo en talemåde der siger noget i retning af, "...få har for lidt, men færre har format" - for når det kommer til stykket, så er det brugeren der selv skal finde både knaster og features i værktøjet, og forstå hvordan det bruges og ikke blindt (her døvt) at satse en eventuel symbolpolitisk delsejr.

--sd

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Ja ok :) nu læser jeg lidt videre, inden jeg træffer en beslutning.... tak for det...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3865
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man skulle måske også komme ind på noget, hvor man får rigtigt meget for pengene? Prøv f.eks:

https://www.thomann.de/dk/ld_systems_icoa_12_a.htm

--sd

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Ok, hvor kom den fra??? Jeg har før overvejet deres søjle højttalere og afskrevet dem, fordi mange skrev de var gode til singer/songwriter og pubs og jeg var bange for de var lige i underkanten. Den her er lanceret i januar 2020....tak for tip, det skal lige undersøges nærmere.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3865
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DanF skrev:
lør 9. jan 2021 10:05
Ok, hvor kom den fra??? Jeg har før overvejet deres søjle højttalere og afskrevet dem, fordi mange skrev de var gode til singer/songwriter og pubs og jeg var bange for de var lige i underkanten. Den her er lanceret i januar 2020....tak for tip, det skal lige undersøges nærmere.
Der er jo det med cylindriske i forhold til punktformige, at de ikke aftager i styrke med kvadratet på afstanden, men i stedet ca. halvdelen af kvadratet på afstanden ... det gør at der udover spredningen også er et længere kast ud til diffusfeltet.

Så når noget kommer til at handle om fender-watt vs. alt andet, så er det fordi lægmanden ikke fatter at følsomhed og spredning og søjlevirkning ... alle sammen er faktorer der skiller bukkene fra fårene.

Man vil alt andet end lige have svært ved at få en enkelt membran uden hornladning til at lave højere lydtryk end 129 db spl. så en 12-16 små membraner kan faktisk danne et noget større og mere effektivt lydtryk end en enkelt 12" eller 15" membran. Dog vil man opleve nogle andre problemer ved det - men søjle systemer er ligenu det foretrukne princip i PA teknologien, fordi man kan spare ret så mange hængertræks kørsel imellem spillesteder hvis man er i stadion-koncert brancen, i forhold til fortidens hornbaserede PA systemer.

F.eks vil man på en trailer indlejet fra en tankstation, kunne transportere:

https://www.thomann.de/dk/ld_systems_maui_44.htm

Og stadig have skub nok i systemet til et gymnasie-job....


--sd

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 265
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Jeg gætter på at nogle lidt mindre og lidt billigere højttalere med 12"-enheder i stedet for 15"-enheder godt kan hamle op med typiske danske kirkeorgler. Spiller orglerne mon højere end "slag-på-tasken" 120 dB SPL 1 m væk (hvis man ikke presser unødigt mange tangenter ned samtidig)? (Et orgels dybeste toner er dog svære at hamle op med uden en egentlig subwoofer, men her vil en 15"-enhed i en universal-højttaler, der prøver at dække mest muligt af det hørbare frekvensområde (være "full range"), også komme til kort alligevel.)

Til den tænkte anvendelse, vil jeg formode at der ikke vil være fordele i at vælge modeller fra sammen produktserie med 15"-enhed fremfor 12"-enhed.

Pris-eksempler på 12"-varianter:
https://www.thomann.de/dk/ev_elx_112p.htm koster 7600 kr. for 2
https://www.thomann.de/dk/rcf_art_712_a_mk_iv.htm koster 6140 kr. for 2

Lad det komme an på en prøve, om de mindre ikke kan spille rigeligt højt.

Nu findes kirker med orgler i mange størrelser (både orgel og rummets rumfang), og både som moderne akustik-dæmpede lokaler eller glatpudsede stenvægge med hvælvinger med lang rumklang. Uanset så ville jeg nok starte afprøvningen med de lidt mindre varianter, i jeres søgen efter et kompromis der bedst passer til jeres anvendelse.

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Ok takker! Jeg lider nok under den tvangstanke at det bare skal være en 15"-enhed og det er ganske korrekt, at orgler findes i alle størrelser. Mit projekt er ikke beregnet til domkirker eller lang efterklang, men der må gerne være lid overskud... checker lige de links.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3865
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det kunne være at du skulle tænke lidt over hvad man gjorde i kirker der simpelthen er for lavloftede til at der kan være en 32-fods pipe (9,75 meter), man lavede i stedet 2 piper der var stemt ind til ... her musik teoretikere gerne byde ind men jeg syntes at huske at det er kvinten og tertsen over, den tone man egentlig ville lave.

Men i vore dage kan man lave det syntetisk i et digitalt signalflow. Ved at indsætte en:



De blev tidligere lavet som hardware dimser, men i dag kan man bare med et 2 kanal lydkort og f.eks Liveproffessor 2, men hvis du i forvejen allerede bruger Mainstage til dine keyboardklange, kan du bare sætte plugin'en i den.

Hvis du ikke bruger computer til dine lyde, kan man på Ebay finde en hardware:

https://www.ebay.com/itm/Waves-MaxxBass ... er-Supply/

Jeg havde en sådan en på et tidspunkt, men jeg fik så købt mig et par:

https://www.thomann.de/dk/qsc_k_sub.htm

Og de indeholder faktisk 2 stk. 12" hver, og jeg alt det bund jeg har brug for, opad til kører jeg med:

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_achat_112_m.htm
https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_achat_115_sub.htm

Deler aktivt ved 90 hz og igen ved 200 hz, jeg har altså alt det lydtryk jeg har brug for, til en 300-400 publikummer. Ved små jobs på kun 100 publikummer, lader jeg KSub'en blive tilbage på lageret, men igen jeg spiller aldrig noget der ligger meget dybere end 60 hz, selvfølgelig så er e-strengen løs på en bas nede omkring 40 hz, men der gør sig følgende gældende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental

Så jeg lader overhør fra scenen og overtonerene, gøre det ud for det som jo ikke er rigtigt bas, men mere følelse af der noget dybt på færde.

Men jeg har da et par DAS R216, kasser til salg - som indeholder en 15" og en 2", jeg syntes ikke jeg har lyst til at bruge dem, med mindre jeg får lavet om på dem med en 8" på horn, og så 15" med en 1" coax, men det betyder bare at jeg står med de gamle enheder jeg ikke har en kinamands chance for at få solgt til en fornuftig pris. Så de skal koste kr. 3000, og hvis man skal have en forstærker med så kr. 4000,-

--sd

Default avatar
Michael Østerz
Medlem
Indlæg: 19
Sted: Downtown Virum/Brede

Indlæg af Michael Østerz »

Hej Dan

Hvor ligger din kirke henne? Jeg skal til Aarhus og Djursland på onsdag eller torsdag i kommende uge. Kan kigge forbi i den forbindelse og sige noget fornuftigt om sagen.
Send mig et PM med kontaktoplysninger.

Mvh
Østerz
Clubbing med ordentligt budget ? - Så er det her !

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 48
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Hej Michael, har først set dit indlæg nu, sorry.
Det er meningen jeg skal have et projekt op at køre i forskellige kirker, så det er totalt forskelligt rum fra gang til gang og bliver nok en allround løsning.
Lige nu har jeg et godt øje til LD Systems Stinger G3 til 5.000/stk, så medmindre jeg ser noget meget lokkende på NAMM, bliver det nok dem.

Hej Søren, tak for tilbuddet, men jeg melder pas.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3865
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DanF skrev:
lør 23. jan 2021 18:30
Hej Søren, tak for tilbuddet, men jeg melder pas.
Hvis du går med LD, så har jeg et par subber så du kan holde dig nede i 12" i Stingerne:

https://www.ld-systems.com/en/series/pr ... sub?c=3147

De er ligenu tjenestegørende i et øvelokale, men da jeg har andre subber kunne det måske være interessant at se på for dig ... jeg ved ikke rigtigt hvad de skal koste for de kræver jo noget forstærkerværk, der kan håndtere alt det under 100 hz ... hvilket jeg godt kan levere med, hvis det skulle være. Men du må ikke give meget mere end kr. 1800,- for en Stinger G3 top kasse.

--sd

Nyt svar