Yamaha QL1 vs X32/M32?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Sted: Vejle

Yamaha QL1 vs X32/M32?

Indlæg af Living Smart TV »

Jeg har for nyligt opgraderet vores mikrofoner til livestreaming af konferencer fra Sennheiser AVX til Shure ULXD og vil i den forbindelse overgå til Dantelyd.

Jeg har derfor kikket på ny19" mixerpult og er endt op med enten en Midas M32 eller Yamaha QL1, bla. pga. Dante men også fordi Shure ULXD integrerer direkte med QL1, så man kan se signalstyrke på det trådløse signal, gaine, se batteritid osv. på mixeren.

Men jeg er lidt overrasket over prisen - X32 / M32 koster henholdsvis cirka 8k og cirka 14k ink. moms, hvor QL1 koster cirka 60k.

Er der nogen med praktisk erfaring med begge mixere, som kan forklare mig hvorfor QL1 koster 4-5 gange så meget, som M32 samt fortælle hvilken forskel jeg primært vil opleve på de to i daglig brug?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har kort arbejdet med QL serien, men gik over til CL i stedet, men det var lidt større CL3 og CL5, M32 har jeg ikke arbejdet meget med, men den minder på stort set alle områder om X32 som jeg mener du kender (var det ikke sådan en du havde?)

Det er to forskellige bæster, både i features og byggekvalitet.

Men der er ingen tvivl om at vi var meget glade for Dante og det med at overvåge Shures ULXD trådløse systemer på Yamaha produkterne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Living Smart TV skrev:
ons 7. okt 2020 19:15
Er der nogen med praktisk erfaring med begge mixere, som kan forklare mig hvorfor QL1 koster 4-5 gange så meget, som M32 samt fortælle hvilken forskel jeg primært vil opleve på de to i daglig brug?
Fordi de markedsføringsmæssigt sælges på vidt forskellige måder, Som Hald siger så er X32 og M32 det samme udviklingsarbejde man har bare givet den mekaniske udførelse et pænt nøk opad i M'erern, men kan alligevel udnytte til en Thrifty strategi. Hvor Yamaha udelukkende køre Veblen altså i en pæn manøvre udenom konsummarkedet. Og så har Uli Behringer fået opbygget et fabrik kompleks i Kina som kan spytte meget store kvanti ud og har desuden sikret sig at købe op i branchens dinosaurer ...Midas; Klark og Turbosound og vendt dem om fra garagevirksomheder til noget helt anderledes effektivt. Men dog med den hage at man er begyndt at designe med billigst mulige komponenter.

Så hvis dit forehavende kan indbringe en rigtig pæn omsætning, skal du vælge Yamaha fordi det er mere kram ... men hvis man som jeg er i ovre i soppebassinet og knap nok ved hvornår jeg igen kan komme til at fakturere er der ingen betænkning over at gå i thifty-produkter, det er jeg tvunget til! ...med efterfølgende ture til Genbrugs stationen, med elektronik skrot.

--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator

Tak for input !

Jeg tror jeg tager en dyb indånding og svinger firmakortet igennem på en CL1.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ohh.. Kan se at en CL1 ikke passer i 19" men det gør QL1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator

Ja nemlig ! Jeg fik dog lavet en 2x19" bred flightcase fra Anker Cates, som cl1 kan være i :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Delvis OT ,... men måske kød til en anden tråd :)

Vedr. "ture til genbrugs-stationen"

Tvivlsomt hvor meget "gode" mærker holder længere, eller supporteres mht. firmware-fejl der ikke rettes/vedligeholdes osv.

Ved, af skade, at Yamaha keyb. i 20-40K klassen IRL ka være til skraldespanden straks efter garantien er udløbet når de fejler

Jeg tænker moralen er den samme for keyboard og mixere fra Yamaha m.fl.

Man har ingen moral til, selv ved dyre produkter, at holde lang support, og sikre stumper reperations-priser der gir mening, osv

Man ku have sikret kunderne fra fabrikkens side med hele ombytnings-print til rimelige priser, på dyre produkter, men gør det ikke

Jeg undgår nu dyre enkelt-enheder hvor muligt, uanset om de købes nye eller brugte

Ville gøre det samme med et firma

Hvis der findes en billig men brugbar løsning 4-5 gange under prisen, gerne opbygget af flere seperate enheder, så hellere det,..

Så har man også muligheden for selv at have en reserve på lager, det eneste der reelt sikrer en 100 pct ved nedbrud m.m.

For det dyre grej fejler også, bliver tabt, stjålet,... osv
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

DUBTEMPLE skrev:
fre 9. okt 2020 11:23
Hvis der findes en billig men brugbar løsning 4-5 gange under prisen, gerne opbygget af flere seperate enheder, så hellere det,..

Så har man også muligheden for selv at have en reserve på lager, det eneste der reelt sikrer en 100 pct ved nedbrud m.m.

For det dyre grej fejler også, bliver tabt, stjålet,... osv
Jeg tror egentlig at snittet her ligger - at hvis man gør brug af taktile-controlers på sin dims, skal man gå med det dyrere produkt, hvis jeg skulle gøre mit grejkøb om i dag ville jeg nok have to X32R i et rack, samt en Soundgrid Mobile Server og en mac mini ... også mine med mus. Bandet havde så via deres mobil telefoner fat i den x32R'er og jeg havde så et Waves koret i den anden ... de 32 kanaler blev y-splittet. Pointen er at hvis en af X32R'erne går ned så kan man snilt køre videre på den der forhåbentlig endnu er oppe. Men jeg ville sikre mig at serienumrene på X32R'erne var i pæn afstand fra hinanden, så jeg ikke fik to mandags maskiner.

--sd

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator

Godmorgen - lige en hurtig opdatering / afklaring:

Tak for jeres inputs - sammen med disse og en god portion YouTube-videoer, fik jeg nok indtryk af forskellene til at jeg kunne vælge den rigtige løsning.

Det endte, som antydet ovenfor, med en CL1.

Forskel mellem X32 og QL/CL:
I forhold til forskellen mellem X32'eren, som vi har brugt i 4-5 år og CL1/QL1, så er der så mange forskelle og fordele, at jeg godt synes vi her kunne argumentere for at prisforskellen ville ..... om ikke ligefrem tjene sig selv hjem .... så i hvert fald være en god oplevelse fordi det er en højere kvalitet og brugsoplevelse. Det er tydeligt for mig, at der er en anden filosofi bag Yamahas produkter, sammenlignet med Behringers på det her produkt.

Helt lavpraktisk for os betyder den bedre integration af Dante og Shure i Yamahas platform, at vores ULXD-serie mikrofoner kan snakke så meget sammen med pulten, at man kan både overvåge og justere ULXD-udstyret direkte fra pulten.

Forskel mellem QL1 og CL1:
Jeg vil næsten sige, at det var sværere at vælge mellem QL og CL serien, end at vælge mellem X32 og "en af Yamaha'erne".

Prisforskellen er NÆSTEN dobbelt - afhængigt af hvor man handler, ligger QL1 omkring 40-50k og CL1 omkring 90-100k og jeg havnede i den der "fornuften siger QL1 men hjertet/maven siger CL1"-situation.

QL1 er mere fornuftig både i forhold til pris og i forhold til mobilitet, da den er rackmontérbar, hvor CL1 ikke rigtig er en "one man band"-løsning pga. størrelsen og vægten.

CL1 har bare en anden filosofi og tilgang til produktionen, selvom det mere eller mindre er samme software og meget af den interne hardware givet vis også er den samme. Sjovt nok mangler der nogle ting i CL1 (såsom micpreamps idét CL-serien kun har line-level inputs) som ér i den meget billigere QL1 men er ekstra tilbehør til CL1, på trods af den højere pris.

Jeg håber på at CL1'eren leveres i dag eller i morgen, så vi kan få den bygget ind i vores rack fra Anker Cases her i weekenden og blive klar til de næste 3 ugers, mere eller mindre, non stop daglige produktioner af livestreamingopgaver.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for grundig update om udfald, go stil !!!

Pøj-pøj med den

Kikkede lige jeres site ,.. noget af en udvikling :thumbup:

Sikkert helt rigtigt at gå fra lyd til AV
/Dub

Nyt svar