Hvordan forbinder jeg en Mackie Thump 18s sub med to Mackie Thump 15a toppe?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Sted: Sebbersund

Hvordan forbinder jeg en Mackie Thump 18s sub med to Mackie Thump 15a toppe?

Indlæg af djgamerdude »

Hej. Jeg arbejder som DJ og har en PA som består af en sub: en Mackie Thump 18s og to toppe: Mackie 15A. Men jeg er lidt forvirret. I brugsanvisningerne står der, at jeg skal gå fra mixeren ind i TOPPENE først og derefter ind i sub'en. Det virker bagvendt på mig, for jeg har set det den anden vej rundt i alle mulige setups. Plus at jeg skal bruge længere kabler for at nå ud til toppene og tilbage til sub'en, som typisk står midt for pulten. I stedet for at jeg kører ud til sub'en og så videre ud til toppene. Plus at det roder mere på scenen og koster mere tid at sætte op.

Jeg vil faktisk gerne forstå, hvorfor mackie foreslår denne bagvendte måde at gøre tingene på. Er der noget jeg har overset? Kan jeg overhovedet føre signalet gennem sub'en først? Eller ødelægger jeg noget?

For der er (såvidt jeg kan se) en highpass out fra sub'en og videre.
"First I do your mother - then we go disco" - The Zohan

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er sådan det skal gøres fordi der sidder et passivt lowpass filter i bundkassen. Og nej der er ikke et highpass ud af bundkassen - man kører 15" helt ned men får hjælp af 18" i den nederste oktav ... så vidt jeg da husker. Men du kan (...skal) så overgå til aktiv deling og lægge delefrekvensen omkring 90-100 hz. Det kunne f.eks gøres med et par:

https://www.thomann.de/dk/qsc_gx_5.htm

eller blot en:

https://www.thomann.de/dk/behringer_nx4_6000.htm

.....Og du vil opleve at din lyd bliver mere ren og punch'ende. Forresten ville jeg kunne sælge dig en fordobling af din front med nøjagtigt de samme komponenter til kr. 3000,- plus fragt ... hvis du skulle være interesseret?

--sd

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Søren Dyhr skrev:
tirs 8. sep 2020 04:02
Det er sådan det skal gøres fordi der sidder et passivt lowpass filter i bundkassen. Og nej der er ikke et highpass ud af bundkassen -
Jo der er. 18s deler ved 140 Hz. Du skal gå
i subben først med left og right. Og der efter videre til toppene af de udgange der hedder “High Pass”.

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator

Indlæg af Nicolai »

Og her er iøvrigt Mackies diagram over opsætning: mixeren ind i subben og derfra ud til topkasserne via High Pass.
1CDE16ED-7D26-4854-94BF-FCEB3A32D1A1.jpeg
1CDE16ED-7D26-4854-94BF-FCEB3A32D1A1.jpeg (142.8 KiB) Vist 146 gange
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Nicolai skrev:
tirs 8. sep 2020 08:30

Jo der er. 18s deler ved 140 Hz. Du skal gå
i subben først med left og right. Og der efter videre til toppene af de udgange der hedder “High Pass”.
Ok, jeg så ikke at det var de aktive bundkasser ... ja så er det heller ikke et identisk sæt vi har stående, for det er så passivt - de måtte komme? Det var bare beskrivelasen af flowet der fik mig til at tænke på hvordan det gøres passivt!

Dem jeg havde i tankerne var disse:

https://www.synthtopia.com/content/2007 ... nd-system/

--sd
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-09-08 kl. 09.35.46.png
Skærmbillede 2020-09-08 kl. 09.35.46.png (113.34 KiB) Vist 136 gange

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator

Indlæg af djgamerdude »

Super. Mange tak for jeres svar. Det gør det hele jo meget nemmere!

Og så gør jeg ud fra, at eq instillingen på toppene skal være "sub".

Og det var den her "hookup diagram" i brugsanvisningen, som gjorde mig usikker:

Billede
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-09-09 kl. 13.46.37.png
Skærmbillede 2020-09-09 kl. 13.46.37.png (596.53 KiB) Vist 106 gange

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er lidt svært at sige om det er det bedste med Sub indstillingen - Det handler især om afstanden fra top til bundkasse og typen af bundkasse. Nu om dage har man ofte en båndpass kasse af 4. eller 6. orden og der er gruppe-delayet måske oppe på 10 ms, det man for alt i verden prøver at undgå er at fasen i delefrekvensen bliver alt for rodet, men vi kan desværre nemt komme ud i fasedrej på mere end 360 grader, med den type bundkasse.

Man lægger så en lige lovligt for høj delefrekvens ind på topsystemet med en forholdsvis blød kurve nedad til, for at sikre at båndpass kassen i sit øverste delefrekvens har størst "råderet" over fase forholdene. Men der betyder er der vil kommet et hul/dyk lige omkring 160 hz ... hvilket er til at leve med, fordi det ligger under lilletrommens egentone men alligevel en 90-100 hz over stortrommens egentone ... det er selvfølgelig lige der hvor bassistens bidrag begynder rigtigt at tage fart ... og man må indstille sig på at han må få sit backline til at lave det som udgør hullet via overhør fra scenen, men da det ret så begrænset hvad anlægget i sig selv kan trykke, skal det nok gå.

Når jeg laver større opgaver og/eller udendørs, kører jeg næsten fullrange på side systemerne (faktisk 100 hz, på et 2. ordens filter) og sender så kun stortrommen i bundkasserne som så ligger inde midt for scenen. Det giver at topsystmerne stadig gengiver noget ved 50 hz det er bare ca. 12 dB nede, men bundkasserne er også her båndpass så der er de her i sig selv ret massive groupdelays. Placeringen midtfor scenen gør at fleste publikummer er tættere på bundkasserne (som jo har det der lille delay) end topsystemerne.

Men jeg får via sub-on-Aux som det jo hedder, en meget stram bund, men kun fordi stortrommen er helt alene i båndpass kassen ... skulle det have været et mere komplekst signal ville det gå hen og blive en rodebutik, fordi faseforholdene er ekstreme med en båndpass kasse.

Nu er vi her med dette spørgsmål ude i en suppe/steg/is opstilling der oftest er indendørs og energifordelingen i bunden er af mindre betydning, da der oftest er andre lydkilder i spil fra scenen alligevel ... så brug Mackies forslag til drift. Det er bare ikke et særligt effektivt råd der gives fordi man vil blive begrænset af hvad bundkassen præsterer ... men man sikrer selvfølgeligt at 15" aldrig er den der brænder af.

--sd

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator

Indlæg af Nicolai »

Endnu engang meget imponerende og detaljeret af Søren.

Jeg vil rent lavpraktisk lige nævne, at “Sub” indstillingen på diverse mindre og billigere topkasser typisk anvendes netop når der ikke er delefilter i subben. Bruges dem efter delefilter risikerer man et “dobbelt dyk” i det område. Men prøv dig frem.
V-synth, FantomG7

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator

Indlæg af djgamerdude »

Søren. Tak for detaljerne. Jeg bliver simpelthen nødt til at at lave en prøveopstilling. Jeg kan jo heldigvis vurdere god lyd med ørerne, efter alle de år med at producere musik. Men jeg kan godt se, at det giver nogle udfordringer, når man deler lyden op og har systemet til at stå i forskellige konstellationer på de diverse spillesteder.

Jeg har dog et par spørgsmål for at forstå dit indlæg helt: Hvad er en "båndpass-kasse"? (Jeg ved godt hvad bandpass er, men forstår ikke helt, hvor det kommer ind i det her scenarie) og hvad er en "delay gruppe" i alt det her?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

djgamerdude skrev:
søn 13. sep 2020 13:39
Jeg har dog et par spørgsmål for at forstå dit indlæg helt: Hvad er en "båndpass-kasse"? (Jeg ved godt hvad bandpass er, men forstår ikke helt, hvor det kommer ind i det her scenarie) og hvad er en "delay gruppe" i alt det her?
Teknisk set er er en båndpass kasse en der ikke har direkte strålende enheder, men i stedet udelukkende afgiver lyd igennem de spalter/porte. Det er en forholdsvis ny teknologi i modsætning til basreflex højttalere, som har været i sving siden 1950'erne ca. så har Kiele først lavet båndpass kasser i slutningen af 80'erne.

Fordelen ved en port i et kabinet i stedet for en hornladning eller et trykkammer er at man har et en enkelt måde at begrænse spektret af det som kommer ud af kassen, samt at supplere op om ting der eventuelt skulle bidrage lidt dårligt i det samlede billede. Typisk er for et basrefleks at det tunes ind efter enhedens egenresonans for så at løfte i det område for så at dæmpe ret så kraftigt nedadtil.

Det er sådan at når man indfører en eller flere porte så vil de introducere en slags forsinkelse så forsiden af højttalere enheden spiller sammen med bidraget fra porten i fase ved resonansen og helt ude af fase en oktave dybere, og det er de udfasninger der giver dykket.

Kieles båndpass kasse består af mindst to ladekamre for og bag enheden, hver med deres egen tilhørende port ud til omverdenen. Det betyder at begge sider af højttaleren arbejder med en smule forsinkelse, men også at der jo kun kommer lyd ud af portene som så er tunet til henholdsvis øverste og nederste grænsefrekvens for systemet - hvilket i realiteten betyder at man ikke behøver et elektronisk delefilter, Man gør det så alligevel for at fjerne ujævnheder i arbejdsområdet og modarbejde de mest massive fasedrej. humlen er at en båndkasse ja snart sagt alle typer kasser med højttalere har et ækvivalent elektrisk kredsløb, som laver en model af hvad der fysisk forekommer.

Alt efter hvor langt tilstødende teknologier så har været i deres udvikling, har man så valgt at sætte ind på forskellige steder i det her ækvivalente kredsløb, i 70'erne begyndte Philips at køre med negativ udgangs impedans på nogle af deres HiFI systemer for at kassen så skulle kunne hen og bliver en brøkdel af hvad det det i virkeligheden skulle have fyldt. Senere hen har vi fået forstærkere der uden at kny, kan spytte meget mere end 300w ud som længe var den øvre grænse for hvad man kunne generere.

Båndpass kasserne er faktisk ret ineffektive, hvis de ikke er tunet meget hårdt, men nu om dage er 3 kW ikke noget problem så man kan forholdsvis enkelt lave et lydtryk der matcher 70'erne og 80'ernes hornladede systemer med et par elektroniske fiflerier, og med meget færre lastvogns hængertræk til følge, for en stadion turne. Hornsystemer er ikke særligt praktiske qua deres størelse ... selvom de lyder noget bedre end linearrays (... i min ydmyge mening)

Men dit system er båndpass, og du står med et meget kompakt system, men står også med et spredningsproblem fordi de filterflanker og det group delay et bandpass-system laver måske påvirker hvor langt du får kastet din lyd ud i lokalet.

--sd

Nyt svar