Jeg tænker, der må sidde en del derude der bruger Cubase ligesom jeg, og måske døjer med nogle af de samme problemer. Jeg oplever nemlig mystiske CPU-spikes og relativt højt load, men ikke altid – og dét på tværs af to forskellige maskiner med forskellig hardware. De kører begge en fuldt opdateret Win11.
- Den ene maskine, en hjemmebygget stationær, er en i7-14700K med 64GB DDR5-RAM og M.2-diske. Den har ikke WiFi, og kører på onboard-grafikkortet. Nogle dage hopper CPU-meteret op og ned, og dagen efter ligger det stabilt ved ~20%... der er ingen konsistens.
- Den anden er en laptop, en Lenovo P52s, og er udstyret med en i7-10etellerandet samt 16GB DDR4-RAM og M.2-disk. Her hopper CPU-meteret kraftigt, og kan af og til "redline", uden at det dog har ført til dropouts eller lignende. Endnu.
- Lydkortet er et RME FireFace UFX, med nyeste firmware og drivers.
Så kernen af mit spørgsmål må være: oplever/har I oplevet det samme? Og hvordan har I løst det? Det kan sguda ikke passe at Cubase 12 ikke som minimum kan fungere som en smart båndoptager med 30 inputs på en ret kraftig laptop (som jo ikke har P- og E-kerner) uden at jeg skal være bekymret for resultatet. Ejheller synes jeg det kan være rigtigt at min håbløst overspec'ede desktop ikke kan afvikle simple ting uden at CPU-meteret skal danse rundt, og frygte for et dropout en dag hvor det er vigtigt. Skal jeg opgradere til Cubase 13? Hvad kan jeg gøre?