Cubase 12 og CPU-spikes

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Sted: Horsens

Cubase 12 og CPU-spikes

Indlæg af cygge »

Kære scooterforum,

Jeg tænker, der må sidde en del derude der bruger Cubase ligesom jeg, og måske døjer med nogle af de samme problemer. Jeg oplever nemlig mystiske CPU-spikes og relativt højt load, men ikke altid – og dét på tværs af to forskellige maskiner med forskellig hardware. De kører begge en fuldt opdateret Win11.
  • Den ene maskine, en hjemmebygget stationær, er en i7-14700K med 64GB DDR5-RAM og M.2-diske. Den har ikke WiFi, og kører på onboard-grafikkortet. Nogle dage hopper CPU-meteret op og ned, og dagen efter ligger det stabilt ved ~20%... der er ingen konsistens.
  • Den anden er en laptop, en Lenovo P52s, og er udstyret med en i7-10etellerandet samt 16GB DDR4-RAM og M.2-disk. Her hopper CPU-meteret kraftigt, og kan af og til "redline", uden at det dog har ført til dropouts eller lignende. Endnu.
  • Lydkortet er et RME FireFace UFX, med nyeste firmware og drivers.
Jeg har forsøgt at slukke så mange unødvendige services som muligt, og holder generelt en rimeligt stram snor i mine maskiner, så de står ikke og lavet alt muligt unødvendigt i baggrunden. Men kigger jeg på Cubase's CPU usage meter står det og hopper helt vildt, også på helt nye, tomme projekter, og især hvis jeg mapper samtlige 30 inputs. Latencymon melder ikke om noget galt, og Windows' egen procesmonitor melder, at ingen af kernerne har særligt travlt. Jeg har dog oplevet et enkelt dropout på desktopmaskinen, og frygter at det kunne ske på laptoppen (som jeg bruger til mobile optagelser, og derfor helst skal være klippestabil). Jeg har været de sædvanlige fora igennem, prøvet de forskellige almindelige forslag af, men lige lidt hjælper det.

Så kernen af mit spørgsmål må være: oplever/har I oplevet det samme? Og hvordan har I løst det? Det kan sguda ikke passe at Cubase 12 ikke som minimum kan fungere som en smart båndoptager med 30 inputs på en ret kraftig laptop (som jo ikke har P- og E-kerner) uden at jeg skal være bekymret for resultatet. Ejheller synes jeg det kan være rigtigt at min håbløst overspec'ede desktop ikke kan afvikle simple ting uden at CPU-meteret skal danse rundt, og frygte for et dropout en dag hvor det er vigtigt. Skal jeg opgradere til Cubase 13? Hvad kan jeg gøre?
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis du kører med en stor bufferstørrelse, vil du netop se CPU forbrug dukke op som korte spikes, i stedet for at være fordelt jævnt. Det behøver ikke være et tegn på et problem med mindre du rent faktisk oplever at lyden hakker.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Puha, jeg har brugt meget tid på den slags problemer der, som jo desværre kan have et utal af årsager.
På min personlige rejse, faldt jeg bl.a. over denne optimerings guide (blandt flere) fra Steinberg. Har du været forbi den?

https://helpcenter.steinberg.de/hc/en-u ... orkstation

Medlemsavatar
cygge
Medlem

Indlæg af cygge »

Joachip skrev: man 29. jul 2024 13:50 Hvis du kører med en stor bufferstørrelse, vil du netop se CPU forbrug dukke op som korte spikes, i stedet for at være fordelt jævnt. Det behøver ikke være et tegn på et problem med mindre du rent faktisk oplever at lyden hakker.
Det er bare sjovt at det sker selv på et tomt projekt, hvor der ikke burde skulle regnes så meget ud på forhånd – og så især at det sker på min i7-14700K, som har hestekræfter nok til det meste. Jeg kører i øvrigt med en bufferstørrelse på 32 samples på desktoppen for at få så lav latency som muligt, men større buffers gør ingen forskel.
petal skrev: man 29. jul 2024 13:53 Puha, jeg har brugt meget tid på den slags problemer der, som jo desværre kan have et utal af årsager.
På min personlige rejse, faldt jeg bl.a. over denne optimerings guide (blandt flere) fra Steinberg. Har du været forbi den?
Årk ja, jeg kører med Steinberg Power Scheme, og har prøvet at slå hyperthreading fra i BIOS på laptoppen, og jeg har opdateret alle drivers og endda BIOS'en, og jeg har optimeret Windows til background services, og jeg har leget med ASIO guard, og prøvet med og uden batteri, og med og uden WiFi, og og og. Det er dét, der frustrerer mig: jeg synes, jeg har prøvet alle de gængse ting uden rigtigt at se resultater. Og så synes jeg bare det er mærkeligt at et par så forskellige, men ret kraftige, maskiner skal opføre sig på den måde. Jeg ved, det kribler i fingrene for nogen at sige "køb en Mac", men jeg ved at Cubase også kører som vinden blæser på MacOS, og så er det ikke rigtigt en økonomisk forsvarlig løsning... :?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Okay det er sgu underligt. Er det kun når du har trykket play, eller sker det også selvom projektet er bare loadet ind, men der er trykket på stop?

Bufferstørrelse 32 er dævlemig kort iøvrigt. Det burde netop ligge og være helt jævnt i CPU forbrug så.

Jeg har altid ladet hyperthreading være tændt. Dog har jeg ikke nogen E-cores. Jeg kører med en AMD 5900X som kun har P-cores.

Hvis du trykker Ctrl-Shift-Esc og tager Task Manger frem, går til "Details" tab'en og sorterer efter CPU, hvad ligger så øverst (ud over "idle")?
Vedhæftede filer
cpu.png
cpu.png (21.5 KiB) Vist 359 gange

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Starter du op med pre-loaded plugin(s) i et nyt projekt?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

God pointe. Hvis der er nogen FFT-baserede plugins i projektet, kan det forklare store spikes der kommer med "lang" tids mellemrum. Specielt hvis FFT vinduet er stort, f.eks. 4096 eller mere.

Medlemsavatar
cygge
Medlem

Indlæg af cygge »

Joachip skrev: man 29. jul 2024 14:39 Okay det er sgu underligt. Er det kun når du har trykket play, eller sker det også selvom projektet er bare loadet ind, men der er trykket på stop?

[...]

Hvis du trykker Ctrl-Shift-Esc og tager Task Manger frem, går til "Details" tab'en og sorterer efter CPU, hvad ligger så øverst (ud over "idle")?
Det er så snart projektet er indlæst, og ikke kun under playback. Hvordan Task Manager ser ud vender jeg lige tilbage om. :)
Rosenfeldt skrev: man 29. jul 2024 15:05 Starter du op med pre-loaded plugin(s) i et nyt projekt?
På min desktop, ja – jeg har lavet en template der indlæser Kontakt 7 (uden instrumenter, dog) og Omnisphere, og sætter nogle send-effects op fra starten. Det kunne være, jeg skulle prøve med et helt tomt projekt, bare for lige at checke. Men på min laptop er alt helt tørt: et nyt projekt er tomt og aldeles uden effekter, fordi maskinen kun skal bruges som "båndoptager", hvorefter jeg flytter optagelserne over på desktoppen til efterbehandling. Og så spiker den løs alligevel...

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem

Indlæg af ALTF4 »

Har du prøvet i anden DAW? Hvis det virker der, har du isoleret problemet til Cubase, tænker jeg.

Edit: prøv at køre hwinfo (https://www.hwinfo.com/), når problemet er der, og se hvad CPU'en får af strøm - der er en fejl på gen 13 og 14 cpu'er, der gør, at de ikke låser max værdien på watt. Hvis din står med højere max værdi end 253w, er din CPU øjensynlig i stykker og skal byttes.
Senest rettet af ALTF4 man 29. jul 2024 17:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

"Det er så snart projektet er indlæst"... hvad hvis du ikke indlæser noget projekt, men bare har en tom Cubase kørende? Jeg tror det er et spørgsmål om at gennemskue, hvilken del af Cubase eller projektet eller plugins som specifikt er årsagen, for det lyder ikke helt iorden, det der.

Måske noget med metodisk at tænde for én ting af gangen, indtil synderen er fundet.

Medlemsavatar
cygge
Medlem

Indlæg af cygge »

ALTF4 skrev: man 29. jul 2024 17:38 Har du prøvet i anden DAW? Hvis det virker der, har du isoleret problemet til Cubase, tænker jeg.

Edit: prøv at køre hwinfo (https://www.hwinfo.com/), når problemet er der, og se hvad CPU'en får af strøm - der er en fejl på gen 13 og 14 cpu'er, der gør, at de ikke låser max værdien på watt. Hvis din står med højere max værdi end 253w, er din CPU øjensynlig i stykker og skal byttes.
Fremragende idé at prøve med en anden DAW... jeg prøvede med Reaper, var det vist, på min gamle maskine, og kunne godt genskabe problemet dér, men det var da jeg havde FocusRite lydkort. Der er løbet meget vand i åen siden da. Jeg prøver ad.

hwinfo er en lækker app, i øvrigt, men fortæller mig ikke hvor meget strøm CPU'en får. Jeg har dog via. bundkortet låst dens max long-term power consumption til 150w (short-term er dog 253w), fordi jeg ikke føler det burde være nødvendigt med mere juice end dét. Lige nu idler den ved ~1.6GHz ud af de 5.5GHz den kan hoppe op på, så det er ikke fordi det gør den det store.
Joachip skrev: man 29. jul 2024 17:39 "Det er så snart projektet er indlæst"... hvad hvis du ikke indlæser noget projekt, men bare har en tom Cubase kørende? Jeg tror det er et spørgsmål om at gennemskue, hvilken del af Cubase eller projektet eller plugins som specifikt er årsagen, for det lyder ikke helt iorden, det der.

Måske noget med metodisk at tænde for én ting af gangen, indtil synderen er fundet.
Cubase selv i idle-tilstand (uden projekt loadet) bruger ~2% CPU, og 3% når alle inputs er mappet. Og performance-meteret danser. Et eller andet er mystisk. Jeg må i gang med at tænde og slukke for ting, og se hvad jeg kan finde på. Godt input, tak!

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

et par ting som er værd at undersøge:

Prøv at disable C-States og Speedstep i BIOS. Jeg har selv en 13900K, som jeg har låst til en fast CPU-frekvens, så den ikke hele tiden clocker op og ned efter load; dette kan godt give nogle spikes.

Ift. kontakt, så prøv at checke om du har MultiCore slået til - og hvor mange cores den er sat til at udnytte.

Jeg har også set Sonarworks / SoundID lave en hel masse rav i øvrigt; aner ikke om du bruger det :)

Ud over det, er der også et fænomen som 'Core Parking'. https://bitsum.com/parkcontrol/ er et godt værktøj til at håndtere den slags ..

Og så selvfølgelig et uundværligt værktøj: https://www.resplendence.com/latencymon - som er perfekt til at debugge den her slags ting ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
petal
Forum Donator

Indlæg af petal »

Ja, moderne CPU'ers energioptimerings "tricks" er en særlig udfordring for os lydnørder. Vi vil helst have en CPU, som ikke ændrer "karakter" hele tiden. Det vil sige, at vi vil have at alle cpu-kerner er tændt hele tiden, og at de kører ved samme faste frekvens konstant. Det koster noget energi og varme, men det er prisen for at undgå clicks og pops.

De ting Hippo nævner, er i øvrigt også at finde på Steinbergs ganske grundige pc/windows optimeringshjemmeside.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Du kunne også prøve, at installere trail versionen af Cubase 13, blot for at tjekke om det gør nogen forskel.
Jeg ved, at Steinberg arbejder en del på performance ændringer i Cubase, ifm. nyere CPU'er.

SLL

Medlemsavatar
cygge
Medlem

Indlæg af cygge »

SLL skrev: fre 2. aug 2024 23:29 Du kunne også prøve, at installere trail versionen af Cubase 13, blot for at tjekke om det gør nogen forskel.
Jeg ved, at Steinberg arbejder en del på performance ændringer i Cubase, ifm. nyere CPU'er.
Det var faktisk ikke nogen dum idé at prøve. Jeg har dog en plade jeg lige skal have gjort færdig, og belært af skade tør jeg ikke opgradere nogle dele af produktionsapparatet før den er færdig. :lol:
Hippo skrev: tirs 30. jul 2024 12:37 Prøv at disable C-States og Speedstep i BIOS. Jeg har selv en 13900K, som jeg har låst til en fast CPU-frekvens, så den ikke hele tiden clocker op og ned efter load; dette kan godt give nogle spikes.
Jeg har slået C-states fra på desktoppen, men endnu ikke speedstep. Det ville dog irritere mig at skulle slå alle strømbesparende dimser fra på laptoppen, for sådan en bette satan bliver sgu' noget af en larmende hidsigprop hvis den kører på fuld smadder konstant. Men selvfølgelig, hvis det er valget mellem dét og et dropout i en indspilning er det en no-brainer...

Default avatar
petal
Forum Donator

Indlæg af petal »

Du tænker ikke at de "mystiske" CPU-spikes netop kan forklares af de "strømbesparende dimser"?
Hvis CPU'en hele tiden står og justerer sig selv ind efter "behov", så vil CPU-meteret og performance-meteret (Altså, hvor meget overhead er der tilbage før du får bufferunderruns) jo ændre sig tilsvarende.

Prøv at slå alle de strømbesvarende funktionerne fra, og se om ikke du oplever en forskel?
Så kan du jo bagefter vurdere, hvad du helst vil have :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Sker der deciderede drop-outs eller er det bare CPU spikes?

Hvis den strømbesparende variable clockrate skruer CPU'en ned til 1 GHz, skal der ikke så meget til før ting giver udslag på CPU-meteret. Men den skruer jo op hvis der virkelig er brug for det. Det er sådan mit system kører. Jeg har de strømbesparende features tændt, og det fører ikke til drop-outs.

Med andre ord, hvis der kommer drop-outs skal det repareres. Men hvis du bare ser CPU spikes, er det måske spild af tid at "reparere".

Nyt svar