Apple Intelligence

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Apple Intelligence

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ved det kun lige er blevet annonceret.

Mit eneste spørgsmål:
Er der nogen måde at slippe for det?

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/apple ... ne-og-ipad
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Intelligence
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Opt-in by default.
https://arstechnica.com/gadgets/2024/06 ... y-default/

Hvis ikke der bliver en meget klar segmentering af apps, så er det no-go for mig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

A New Standard for Privacy in AI

To be truly helpful, Apple Intelligence relies on understanding deep personal context while also protecting user privacy. A cornerstone of Apple Intelligence is on-device processing, and many of the models that power it run entirely on device. To run more complex requests that require more processing power, Private Cloud Compute extends the privacy and security of Apple devices into the cloud to unlock even more intelligence.
With Private Cloud Compute, Apple Intelligence can flex and scale its computational capacity and draw on larger, server-based models for more complex requests. These models run on servers powered by Apple silicon, providing a foundation that allows Apple to ensure that data is never retained or exposed.
Independent experts can inspect the code that runs on Apple silicon servers to verify privacy, and Private Cloud Compute cryptographically ensures that iPhone, iPad, and Mac do not talk to a server unless its software has been publicly logged for inspection. Apple Intelligence with Private Cloud Compute sets a new standard for privacy in AI, unlocking intelligence users can trust.

(…)
Privacy protections are built in for users who access ChatGPT — their IP addresses are obscured, and OpenAI won’t store requests. ChatGPT’s data-use policies apply for users who choose to connect their account.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Med andre ord: hvis du stoler på Apples Private Cloud Compute (oxymoronisk!), så er alt godt også med cloudprocessering.

https://security.apple.com/blog/private-cloud-compute/

E2E og tredjepartsverificeret

Generelt har Apple opført sig OK når det kommer til privatliv og sikkerhed. Et af de få selskaber der tidligt nægtede at samarbejde med NSA og bagdøre.

Jeg er mere nervøs for utilsigtede fejl og læk mellem apps og systemer.

OpenAI delen ser mere iffy ud, og et selskab der ikke er kendt for hverken etik, åbenhed (ironisk med det navn) eller sikkerhed.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: tirs 11. jun 2024 06:10 Generelt har Apple opført sig OK når det kommer til privatliv og sikkerhed. Et af de få selskaber der tidligt nægtede at samarbejde med NSA og bagdøre.

Jeg er mere nervøs for utilsigtede fejl og læk mellem apps og systemer.
Generelt stoler jeg mere på Apple end f.eks Facebook og Google. Apple må for mit vedkommende gerne passe på mine vigtige data, og jeg benytter også helt troværdigt deres iCloud løsning som backup til fotos, musik og dokumenter.

Integrationen af "Apple Intelligence" med iOS 18 og kommede OS X tiltaler mig faktisk også. Jeg ser muligheder / fremfor begrænsninger, - og jeg vil som sagt heller holde mine data hos én service, fremfor 3-4 steder.

I forhold til læk der synes jeg primært, at Apple er gode til det med at holde hullerne lukket - set i forhold til f.eks Android og lign.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, det tegner umiddelbart positivt. Virker som om Apple, modsat Google, med held har holdt sig lidt tilbage indtil nu og gør det bedre/rigtigt.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Ligesom Elon Musk så hopper jeg af Appel hvis det bliver en realitet. Det ender i industrispionage på et hidtil uset niveau!
Cubase 14 pro

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Du kan jo bare slå det fra. Valgfrit.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Marques Brownlee taler lidt om det. Han er ikke enøjet Apple fanboy, men fanboy det er han nok alligevel.

Langt det meste behandles på enheden. Enkelte ting ryger videre til Apples Private Cloud. Hvis man spørger om noget hvor ChatGPT er best in class, spørger den dig om det er ok at sende det videre til ChatGPT.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Eneste jeg vil brokke mig over er at de har valgt OpenAI af alle. De kunne i det mindste gøre det mulig at skifte model hvis man ikke vil bruge ChatGPT. Men måske Margrethe Vestager kan hjælpe her :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev: tirs 11. jun 2024 21:34 Eneste jeg vil brokke mig over er at de har valgt OpenAI af alle. De kunne i det mindste gøre det mulig at skifte model hvis man ikke vil bruge ChatGPT. Men måske Margrethe Vestager kan hjælpe her :-D
Jeg aner så godt som intet dybdegående om området, og har ikke den store interesse i at bruge det.
Hvis det er et problem at Apple tilbyder indbygget hjælp fra AI, men det kun er fra OpenAI, er det så ikke det samme problem Samsung har med deres AI circle søgning?

Jeg forstår fint at EU blander sig i hvilke internetbrowsere man skal tilbydes, fordi alternativet er at man ikke kan bruge internettet, hvis ikke man vil bruge Safari, Edge, whatever. Men når Ævle & Samsung tilbyder ekstra service med tilknyttet AI, er det så noget der er nødvendigt at regulere på? Er det nødvendigt at regulere på, fordi Apple har store markedsandele?
Min Youtube-kanal med elektronisk Ambient, og tutorials
-
Jeg er betatester for BABY Audio & Denise Audio.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: tirs 11. jun 2024 21:34 Eneste jeg vil brokke mig over er at de har valgt OpenAI af alle. De kunne i det mindste gøre det mulig at skifte model hvis man ikke vil bruge ChatGPT. Men måske Margrethe Vestager kan hjælpe her :-D
Det er dog primært deres egen AI, Apple bruger.

ChatGPT er en alternativ mulighed i nogle tilfælde, en mulighed som manuelt skal godkendes per gang.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Altmann blev vist kaldt til møde hos Microsoft forleden. De var ikke helt tilfredse, da de første rygter begyndte at komme ud :)
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: ons 12. jun 2024 04:15Lol
Aktiemarkedet var i hvert fald begejstret. Apple steg mere end 7%, fordi de sagde AI til WWDC.

I rene tal er det 215 Milliarder ....dollars.
--
Robert

Default avatar
Telstar
Forum Donator

Indlæg af Telstar »

Christoffer I. N. skrev: tirs 11. jun 2024 04:43 Jeg ved det kun lige er blevet annonceret.

Mit eneste spørgsmål:

Jeg er sluppet for det. Du skal bare have en iPhone <15

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Telstar skrev: ons 12. jun 2024 08:25
Christoffer I. N. skrev: tirs 11. jun 2024 04:43 Jeg ved det kun lige er blevet annonceret.

Mit eneste spørgsmål:

Jeg er sluppet for det. Du skal bare have en iPhone <15
Ja, eller en Intel Mac eller en iPad uden M-processor.
--
Robert

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Telstar skrev: ons 12. jun 2024 08:25 Du skal bare have en iPhone <15
Smart træk at Apple … 😁

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Rosenfeldt skrev: ons 12. jun 2024 09:09
Telstar skrev: ons 12. jun 2024 08:25 Du skal bare have en iPhone <15
Smart træk af Apple … 😁

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hvad jeg har tjent på Apple i dag har jeg mistet på Mærsk. Gynger og karruseller…

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: tirs 11. jun 2024 21:40
Jeg aner så godt som intet dybdegående om området, og har ikke den store interesse i at bruge det.
Hvis det er et problem at Apple tilbyder indbygget hjælp fra AI, men det kun er fra OpenAI, er det så ikke det samme problem Samsung har med deres AI circle søgning?

Jeg forstår fint at EU blander sig i hvilke internetbrowsere man skal tilbydes, fordi alternativet er at man ikke kan bruge internettet, hvis ikke man vil bruge Safari, Edge, whatever. Men når Ævle & Samsung tilbyder ekstra service med tilknyttet AI, er det så noget der er nødvendigt at regulere på? Er det nødvendigt at regulere på, fordi Apple har store markedsandele?
Holger skrev: tirs 11. jun 2024 21:51

ChatGPT er en alternativ mulighed i nogle tilfælde, en mulighed som manuelt skal godkendes per gang.
Hvis det var et frit marked, så skulle man jo kunne vælge en anden model (LLM / sprogmodel) på højde med at man kan vælge søgemaskine, browser og email app.

Jeg arbejder professionelt med dette, og i forhold til det tekniske der foregår bagved, så har det aldrig været lettere at skifte provider. Vender-lock in på det her område er lidt en illusion. Selv på hardware siden er Nvidia begyndt at få konkurrence. En af de største supercomputere (LUMI) i norden er fyldt med AMD GPU'er. Bruger du OpenAI's API sammen med ChatGPT? Hvorfor ikke bare hoste en open source model selv med vLLM og samme API? Bruger du CUDA? Hvad med ROCm? etc. etc.

Det er flot at de (Apple) har fokus på privatliv, men nu bør de fokusere på friheden til at vælge Altman fra.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 12. jun 2024 09:57
Christoffer I. N. skrev: tirs 11. jun 2024 21:40

Holger skrev: tirs 11. jun 2024 21:51

Hvis det var et frit marked, så skulle man jo kunne vælge en anden model (LLM / sprogmodel) på højde med at man kan vælge søgemaskine, browser og email app.

Jeg arbejder professionelt med dette, og i forhold til det tekniske der foregår bagved, så har det aldrig været lettere at skifte provider. Vender-lock in på det her område er lidt en illusion. Selv på hardware siden er Nvidia begyndt at få konkurrence. En af de største supercomputere (LUMI) i norden er fyldt med AMD GPU'er. Bruger du OpenAI's API sammen med ChatGPT? Hvorfor ikke bare hoste en open source model selv med vLLM og samme API? Bruger du CUDA? Hvad med ROCm? etc. etc.

Det er flot at de (Apple) har fokus på privatliv, men nu bør de fokusere på friheden til at vælge Altman fra.
Enig, men jeg selvom valget er frit, så tror jeg der markedsmæssigt er monopol. AI-chat apps hedder ChatGPT i folkemunde, på samme måde som det hedder at google, når man søger, og Mobile Pay'e når man overfører beløb uden kort.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: ons 12. jun 2024 09:45 Hvad jeg har tjent på Apple i dag har jeg mistet på Mærsk. Gynger og karruseller…
Jeg har ikke Mærsk (men den lå i ca 6.000 da jeg overvejede at købe den - så rigtig glad er jeg ikke)
--
Robert

Nyt svar