Nogen der er røget i Sonoma iLok fælden? [Burde være fixet]

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Nogen der er røget i Sonoma iLok fælden? [Burde være fixet]

Indlæg af Christoffer I. N. »

[Jeg har indtryk af at problemet er blevet fixet, derfor er overskriten ændret]

Beklager hvis overskriften er misvisende. Selvom jeg har læst følgende link, så følger jeg ikke specielt godt med i problemer med MacOS opdateringer...
https://www.production-expert.com/produ ... ng-us-down

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg bruger en MBP M2 Max med nyeste OS, og iLok med Logic Pro X uden problemer - hvad jeg kan se ... :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Er det ikke kun med den nyeste opdatering af Sonoma der er problemer? Har ikke selv opdateret til seneste, da det ikke er de vilde forbedringer der diskes op med.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.4.1 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, allerseneste. UAD sendte også en advarsel ud i forgårs.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Der er tydeligvis også problemer med USB ...

"Some Mac users who updated to Apple's latest macOS Sonoma 14.4 software release are experiencing connectivity issues with USB hubs and monitors with USB ports, with several reports of mice, keyboards, and other peripherals no longer being detected."

Personligt har jeg ikke registreret disse issues.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Snap... kører heldigvis Ventura stadigvæk.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Holger skrev: tors 14. mar 2024 09:11 Jo, allerseneste. UAD sendte også en advarsel ud i forgårs.
Ahh ja, den fik jeg da også :-)

Nok godtnok lige at vente lidt denne gang.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.4.1 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke gidet at læse følgende andet end at skimme nogle ord. Jeg går ud fra at det drejer sig om et eller flere af de problemer der er/var med den nye Sonoma opdatering.
Mail fra oeksound:

AU validation bug in Sonoma 14.4 fixed

A few weeks ago, we were informed of a serious bug regarding AU plug-in validation in Logic Pro on M2/M3 Macs. The issue presented itself with macOS Sonoma 14.4, which involved security updates that temporarily broke compatibility of all iLok-licensed plug-ins in Logic Pro when running Logic in native mode. The immediate workaround was to use the Rosetta framework to run Logic in Intel mode.

We're happy to inform you that, as of March 25th, Apple has quickly fixed this issue with a minor update. Installing macOS Sonoma 14.4.1 from System Settings will clear this issue for M2/M3 users who work in Logic Pro. You can install the update and then un-check "Run via Rosetta" in the info panel for Logic Pro in Finder to go back to native mode.

As a friendly reminder, it is advisable to always take a Time Machine backup of your system right before installing an update, just in case an update breaks something and you need to revert back.

Og en fra LiquidSonics:

Along with many other audio plug-in developers we recently advised Apple Silicon users of macOS Sonoma to defer the 14.4 upgrade due to an incompatibility with Pace iLok protected audio plug-ins when running in Audio Unit hosts.

Following the release of Sonoma 14.4.1 this issue has been resolved per Apple's release notes which includes a fix for the issue of "copy protected Audio Unit plug-ins designed for professional music apps may not open or pass validation". We have also received communications from Pace developer support expressing their confidence in the fix.

Therefore we would advise anybody experiencing this issue on 14.4 to update to the latest release of macOS, and believe that it is now a suitable time for anybody still deferring an update to consider proceeding with installation once checking with other vendors for compatibility at their convenience.

De skriver man kan læse yderligere på linket:
https://www.liquidsonics.com/2024/03/08 ... sory-note/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg læste også lige at det skulle være løst i nyeste update.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 15 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det sker åbenbart ikke automatisk så man skal ind i indstillinger og finde den manuelt, ihvertfald hos mig

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Nu blev min Ledvance app lige fjernet som jeg bruger til at tænde forskellige apparater automatisk, tak for lort, haha

+ nu virker mine DSP plugins ikke i UAD Apollo

what to do

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Kæft jeg er dum

mit system virkede fint

så updatede jeg til 14.4.1. som skulle løse en masse problemer jeg ikke havde

nu er mit hjemmestudie ubrugeligt for en tid

Har du 14.3. så bliv hvor du er !

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Ser ud til det virker nu

havde nogle tilladelsesissues men det dukkede ikke op i sikkerhed&anonymitet, så jeg installerede uad softwaren en gang til selvom det var 'latest version'.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Har opdateret til 14.4.1 idag og der er umiddelbart ikke nogen issues.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Ok jeg ved ikke om det er en sikkerhedsting i Soma men har købt et par plugins som ikke bliver autoriseret i Uad Connect, UAD’s opdateringsside og i Luna, dvs de to plugins er hver deres sted som et plug-in og en tilføjelse til Luna og forbliver i demo mode.

Har gjort næsten alt nu og mit næste træk er at fjerne UA Connect og installere igen. Ikke noget jeg har slåsset med tidligere.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Morten Bjørn skrev: ons 3. apr 2024 19:32 Ok jeg ved ikke om det er en sikkerhedsting i Soma men har købt et par plugins som ikke bliver autoriseret i Uad Connect, UAD’s opdateringsside og i Luna, dvs de to plugins er hver deres sted som et plug-in og en tilføjelse til Luna og forbliver i demo mode.

Har gjort næsten alt nu og mit næste træk er at fjerne UA Connect og installere igen. Ikke noget jeg har slåsset med tidligere.
Nu er jeg noob mht. Mac og havde i starten nogen issues mht. sikkerhedsindstillinger, som jeg siden har fået tilpasset.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem

Indlæg af Morten Bjørn »

Den lå hos UAD - eller mig - de gjorde i hvertfald noget så det virker nogenlunde nu

jeg er i træthed og travlhed nok kommet til at købe et plugin jeg har i forvejen i stedet for det jeg gik efter, tape saturation potato potata, og det har nok skabt lidt kuk i systemet.

Jeg har svært ved at erkende det dog, synes ikke jeg gjorde det og der står Owned på hvert plugin man har. Da jeg tjekkede ud, stod der thank you 'Guest', så noget var der nok galt.

Nyt svar