Ableton 12

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Ableton 12

Indlæg af david mondrup »

Heps: https://www.ableton.com/en/live/

Mange gode ting, som jeg kommer til at bruge rimelig meget. Både de forskellige nye måder at kombinere info (mixer i arrange view m.m.), updaten af Saturator ved navn "Roar", den nye synth Meld, flere fede MIDI værktøjer m.m. Jeg glæder mig!

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ja, det ser spændende ud!

Bonus info: Hvis man køber en Push 3 (ikke standalone) med samtidigt, så får man 300 kroner ekstra i rabat ud over de 20%, som der pt. er på upgraderingen, hvis man køber den nu :)
Senest rettet af petal ons 15. nov 2023 15:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Ja der er virkeligt noget at komme efter, siger jeg som lige har brugt mine lommepenge på Logic Pro :-(
Der er mange quality of life forbedringer og flow forbedringer hele vejen rundt.
Man kan stadigvæk nå at prøve betaen.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Et eller andet sted kunne man måske godt have ønsket sig at de havde inkluderet noget pitch correction. Eller, det ved jeg selvfølgelig ikke om de har, men i så fald har de ikke gjort opmærksom på det. Rent personligt er jeg nu glad nok for, at dagen hvor jeg endelig fik taget mig sammen til at aktivere en education discount og kombinere den med black friday kampagnen for at opnå 75% rabat på den store Autotune hos Antares, ikke også blev dagen hvor selv samme investering blev gjort overflødig af en DAW update ...
David Mondrup

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Virkelig fin gennemgang af what's new:

David Mondrup

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

david mondrup skrev: ons 15. nov 2023 11:51 Virkelig fin gennemgang af what's new:

Det ser interessant ud.
Lige mht. Autotune, så lader det stadigvæk til at de ikke har ARA med :-(
Edit:How det er med Melodyne jeg mener :-D
Senest rettet af lakris tors 16. nov 2023 08:59, rettet i alt 1 gang.
www.k76.dk | soundcloud.com/k76 |

itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ

Medlemsavatar
FredNukes
Medlem
Sted: København

Indlæg af FredNukes »

Ohhh hvor spændende! Det kunne være at det var nu man skulle prøve at hoppe fra Logic X og over til Ableton. Eller i hvertfald kombinere dem. Jeg kan se at der er nogle meget fede tiltag, bla. det med Midi / scales i ens projekt. Og så tilkøbe en Push 3 også...
Links til min musik er her: virvar / FredNukes / Forfjor

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Mangel på ARA,pitchcorrection, måske har de fleste Live bruger,perfect pitch.
Forstå ikke den er ikke med.
Heres hoping

Default avatar
petal
Forum Donator

Indlæg af petal »

Jeg synes faktisk der er mange fine små indslag i denne update, som jeg tænker at jeg vil få glæde af. Jeg ser især frem til at komme i gang med alle de nye integrerede midi tools, som umiddelbart ikke er de mest interessante nyheder, men som måske rummer et ret stort potentiale, når først man får dem ind i sit workflow? Jeg missede fx denne lille spændende sag, i mit første forsøg på at få overblik over alle de nye ting. Dub techno be gone! :)

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Jeg synes egentlig det er fine features, især til at kickstarte kreativiteten. Der er også nogle MIDI tools der er ret brugbare.
Men at de ikke har en pitch correction/ARA support implementeret endnu, og så kræver ca. 1500 kr. for updaten (til sammenligning kræver Steinberg halvdelen for deres update), synes jeg er til den frække side.

Jeg skal jo nok falde i alligevel, men jeg synes det er i den dyre ende for noget der mest af alt ligner en x.5 update.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Default avatar
petal
Forum Donator

Indlæg af petal »

Det er ikke helt rimeligt, at sammenligne med Steinberg, som "opdaterer" til ny version ca. en gang om året, hvor der går ca. 3 år mellem betalte opdateringer hos Ableton. Set i det lys er Steinberg faktisk dyrere :)

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Jeg forstår hvad du mener, men jeg kigger primært på features, og hvad jeg får for de $$$, og om jeg føler at de har lyttet til deres community.
Det synes jeg ikke Ableton har, da ARA support måske er en af de største requests fra community over de sidste 4-5 år.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Default avatar
petal
Forum Donator

Indlæg af petal »

Fair nok. Det er irriterende, at gå og vente på en ønsket feature/bug fix år efter år. Noget kunne godt tyde på, at udviklingen af Push 3 har været en stor mundfuld for Ableton, som måske har stået i vejen for andre ønskede udviklingsretninger for Ableton live?

ARA support er heldigvis ikke noget jeg mangler og selvom jeg umiddelbart var lidt underwhelmed over Live 12 (og egentlig også Push 3), så må jeg indrømme, at jo mere jeg kigger på de nye ting i Live 12 (og Push 3), så rammer de mine ønsker og behov ret godt.

Default avatar
teach_me
Medlem
Sted: CPH

Indlæg af teach_me »

Mixer og færdiggørerAbleton-folket deres musik i Ableton?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

teach_me skrev: ons 22. nov 2023 21:04 Mixer og færdiggørerAbleton-folket deres musik i Ableton?
Jeg gør.
David Mondrup

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Jeg fik adgang til betatest i forgårs. Her er noget video, hvor jeg bl.a. prøver at strække Meld og Roar til nogle ekstremer:

David Mondrup

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Har brugt den i et par måneder og glæder mig til at jeg husker de forskellige tastetur henveje. Jeg roder rundt i det :-)
Alt i alt så er jeg godt tilfreds med updaten indtil videre. Syntes Roar er feee.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sequoia - Mac Mini M2 PRO - Dolby Atmos

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Har leget lidt mere med Meld. De første to spor der aktiveres (spor 1 og 4) er ren Meld - det eneste andet der sker er, at spor 1 er sidechainet til spor 4. Kick mønsteret er lavet ved at dele en helnode op i 11 lige store dele ved hjælp af det nye divider tool (opt-E mens man dragger på tonen for at indstille hvor mange subdivisions den skal inddeles i), og derefter lege rundt med velocity og chance på de enkelte notes. Den lidt skæve rytmik i snap/snare sporet er også fremkommet ved at divide i et ukurrant antal underdelinger, for derefter at slette alle notes på nær de to der lå tættest på 2 og 4. Kildelyden til sporet er et fingerknips optaget gennem computerens indbyggede mic. Derefter er der leget med Echo og Roar på sporet. Og også den nye strum feature på den opdaterede chord midi effect.
Og så er der vist en vaskeægte bug, der viser sig ved ca. 1:32 i videoen, hvor jeg stopper clippene, med den uønskede sideeffekt at skala indstillingen på spor 1 nulstilles på releasen på Meld. Det må jeg vist hellere få rapporteret ...

David Mondrup

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Så er der meldt en releasedato: 5. marts.

https://www.ableton.com/en/blog/ableton ... g-march-5/
David Mondrup

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Nogen der har rodet med envelope follower i 12´eren?
Jeg har tidligere kunne bruge den til at ducke med istedet for sidechain.
Men det virker ikke konstant eller det virker kun nogen gange.
1. Smider Envelope follower på Kick track.
2. Map til Bass track, Bånd på EQ og derefter Gain.
3. Envelope Follower sættes på f.eks min. 50 og max 0

Ofter virker det ikke som det valgt EQ bånd registreres, men jeg kan se Gain knob bevæge sig.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

danstanley skrev: ons 21. feb 2024 19:45 Nogen der har rodet med envelope follower i 12´eren?

Ofter virker det ikke som det valgt EQ bånd registreres, men jeg kan se Gain knob bevæge sig.
Det vil jeg da lige tjekke ...
David Mondrup

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Screenshot 2024-02-21 195557.png
Screenshot 2024-02-21 195557.png (73.35 KiB) Vist 558 gange
Jeg har HELDIGVIS netop opdateret til 11, og så fulgte 12'eren sku med gratis :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

david mondrup skrev: ons 21. feb 2024 19:56
danstanley skrev: ons 21. feb 2024 19:45 Nogen der har rodet med envelope follower i 12´eren?

Umiddelbart ser alt ud til at opføre sig som det skal ... kan du mon have overset den nye feature i M4L modulation devices, hvor du skal vælge mellem "Mod" (default) og "Remote" (opførsel som i Live 11)?
David Mondrup

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

david mondrup skrev: ons 21. feb 2024 20:04
david mondrup skrev: ons 21. feb 2024 19:56

Umiddelbart ser alt ud til at opføre sig som det skal ... kan du mon have overset den nye feature i M4L modulation devices, hvor du skal vælge mellem "Mod" (default) og "Remote" (opførsel som i Live 11)?
Nå men jeg prøvede lige med Live 11 uden issues og derefter med 12 også uden issues.
Jeg kan så se at jeg Envelope Follower i mit library og kan jo være at jeg har nappet en gammel eller udgået version, I dont know. :-)
Men tak for at du gad melde tilbage, da jeg har siddet med en masse tracks og syntes lige pludselige det blev uoverskueligt at finde ud.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Nå, fandt ud af en løsning.

Jeg bruger templates og standard setups for alle audio/midi tracks.
De indeholder alle Utility, EQ8 og Dynamics. Som udgangs punkt er de deaktiverede.
Hvis jeg indsætter en ny EQ8 oveni den allerede installerede, så funker det:-)

Nyt svar