Soundtoys Superplate

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Soundtoys Superplate

Indlæg af david mondrup »

De teasede for den ved NAMM, og nu er den her så: det første nye Soundtoys plugin i umindelige tider ...

https://www.soundtoys.com/product/superplate/

Som ejer af hele pakken koster den 29$ her og nu, så jeg har betalt og hentet, og er ved at installere as we speak. Glæder mig til at tjekke den nærmere!

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
metal
Medlem
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Fedt! Den skal straks tilføjes arsenalet!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Auto-decay er supersmart!
David Mondrup

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det ligner at den også kan bruges i Effect Rack:

Billede

Det gør det jo lige lidt sjovere at ha' en decideret verb i Effect Rack, eller i det mindste noget mere end en delay med verb (echoboy den ene eller anden, Crystallizer).

Har ikke gloet på det endnu, men de droppede vist 32 bit support for et par underversioner siden, så jeg må se om jeg vil opgradere nu. Ligesom David har jeg også alt andet fra dem.

Default avatar
Jens Larsen
Medlem

Indlæg af Jens Larsen »

@david

"Som ejer af hele pakken koster den 29$ her og nu, så jeg har betalt og hentet, og er ved at installere as we speak. Glæder mig til at tjekke den nærmere!"

Hvordan fik du den derned - Jeg ejer også hele v5 pakken, men får kun oplyst en pris på 79$ som intro tilbud. Kan du nogle tricks?

Den lyder ellers godt - nu hvor jeg har kørt trial.

VHJens :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jens Larsen skrev: ons 17. maj 2023 08:59 @david

"Som ejer af hele pakken koster den 29$ her og nu, så jeg har betalt og hentet, og er ved at installere as we speak. Glæder mig til at tjekke den nærmere!"

Hvordan fik du den derned - Jeg ejer også hele v5 pakken, men får kun oplyst en pris på 79$ som intro tilbud. Kan du nogle tricks?

Den lyder ellers godt - nu hvor jeg har kørt trial.

VHJens :-)
Hedder godt nok ikke David ,.. men har også V5 pakken :)

Vi mangler egentlig ikke vellydende plates anno 2023 ,.. men overvejer også lidt

st.jpg
st.jpg (62.1 KiB) Vist 951 gange
/Dub

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Hej Jens

Du skal logge ind og gå ind på my account. Så skulle det gerne fremgå der.

Mvh Bo

Default avatar
Jens Larsen
Medlem

Indlæg af Jens Larsen »

Tak for hints alle sammen - Jeg har bare ikke noget stående i Upgrade offers - øv - har lige skrevet til Soundtoys for at høre hvorfor jeg ikke har det.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Nogen der kan overbevise mig om at erhverve den ?

Har EMT 140 fra UAD som er meget 'historisk' og tung at danse med. Eller osse har jeg ikke brugt nok tid på den.

Har ikke lige luret hvordan man demoer superplate.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Morten Bjørn skrev: ons 17. maj 2023 12:29 Nogen der kan overbevise mig om at erhverve den ?

Har EMT 140 fra UAD som er meget 'historisk' og tung at danse med. Eller osse har jeg ikke brugt nok tid på den.

Har ikke lige luret hvordan man demoer superplate.
Jeg ved ikke om jeg kan eller vil overbevise dig - det må være op til dig ... men jeg har det lidt sådan med reverbs, at det ofte er en lidt svær balance mellem pris, kvalitet og CPU forbrug der får mig til at slå til. Samtidig har mange reverbs deres egen karakter, og derfor kan det være godt at have så mange som man lige kan overskue i arsenalet til at vælge imellem.

Om der er tale om en algoritmisk reverb, convolution, emulering af plate, spring eller noget helt femte, det er jeg i princippet ret ligeglad med, så længe den har en lyd jeg kan lide. For nogle er det vigtigt at den lyder så præcist som en hardware dims som muligt - for mig er det bare vigtigt at den lyder godt. Jeg laver ny musik, ikke gammel ...

Ift. de 3 parametre (pris/kvalitet/CPU), så er dommen indtil videre:

Lyden er virkelig god - når man kombinerer de 5 plate-emuleringer med de 3 preamp-emuleringer, så er man oppe på 15 grundlyde, og der er helt sikkert en del af dem som jeg kommer til at bruge.
Prisen er i den meget rimelige ende.
Den suger lidt foruroligende mængder processorkraft. Ca. 25-30% for en enkelt instance på en temmelig spritny M2Pro CPU. Heldigt nok, at jeg har fået ny computer for en måneds tid siden ...
David Mondrup

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Jeg lavede lige en hurtig demo video:

Forløbet er:
0.00: Opstart af kildematerialet - noget random autogenereret synth-arpeggio med en myriade af MIDI effects. Bed mig ikke om at genskabe det ...
0.15: Der skrues op for send til return track med Superplate. Settings burde være til at gennemskue, men det er måske især værd at bemærke at decay er temmelig lang ift. hvor busy synthen er.
0:27: Superplate return track solo.
0.35: Synthen med igen, og introduktion af autodecay funktionen, der justerer decay-længden alt efter kilde-lydens dynamik. Det rydder helt gevaldigt op.
0.56: Synthen stopper, og Superplate klinger langsomt ud.
David Mondrup

Default avatar
petal
Forum Donator
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Tak!

Jamen den lyder jo ganske fint!

Personligt tænker jeg dog ikke at jeg har akut brug for en reverb mere. Jeg har Ableton Live, FabFilter Pro-R og Valhalla's gratis delays.
Med til historien hører også, at jeg "kun" har SoundToys Rack pt, så jeg skal enten punge $79 ud for Superplaten alene, eller købe fuld opdatering til SoundToys 5.4 for $219, hvor jeg ærlig talt går og håber på en bedre deal for den opgradering :)

Anyways - Enjoy og post gerne flere eksempler. Savner næsten at gear-gasse lidt her oven på en travl vinter :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tak for demo. Den lyder sgu lækkert.

PS: Såvidt jeg kan gennemskue så bruger den vistnok software iLok. Bare så folk er klar over det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Joachip skrev: tors 18. maj 2023 11:49 PS: Såvidt jeg kan gennemskue så bruger den vistnok software iLok. Bare så folk er klar over det.
Man får et serienummer, og under autorisationen får man muligheden for også at bruge iLok (SW eller HW). Jeg ved ikke hvad der sker hvis man siger nej tak til iLok (jeg bruger det selv), men jeg gætter på at serienummeret vil være nok til en enkelt installation.
David Mondrup

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fed funktion med en slags sidechainet decay (?)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev: tors 18. maj 2023 13:08 Fed funktion med en slags sidechainet decay (?)
Ja .. og jeg tænker det er integreret inde i selve reverb-loop’et, hvillet ikke umiddelbart er noget man ellers kan “route” sig til ..

I øvrigt: den $29 upgrade tror jeg er for dem som har det fulde SoundToys bundle - som mig bekendt er 100% ilok, men kommer med 2 aktiveringer til fysiske iloks eller en lokal maskine; ikke ilok cloud!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, første gang i lang tid jeg er blevet lidt hot på en ny rumklang.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev: tors 18. maj 2023 18:45 Hm, første gang i lang tid jeg er blevet lidt hot på en ny rumklang.
Sidder lidt med samme følelse. Jeg er ellers rimelig godt mættet med rumklang - men der er vel altid plads til en mere? :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nå,.. efter pause på nogle år

Uppede til 5.4 og åbner S1 ver 6 på min bærbare

Kører opløsning 2560 x 1440 ,.. niveau lige under 4K

Allligevel kan racket ikke ses i fuld højde i S1

Og der kan ikke scalleres eller tilpasses ordentligt

Rack ubrugeligt

Heller ikke på de individuelle plugs ka scaleres ok

Læsbarhed halter

Google fortæller mig jeg ikke er alene med dette

De meste andet kan tilpasses til noget brugbart

Men Soundtoys kan stadig ikke

Efter alle disse år, er der stadig ikke er sket en skid

Har ikke lyttet endu

Men på en måde allerede fortrudt de 29 bucks

Det er halvhjertet, måske de bare burde lukke
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Surt! Jeg prøvede lige på min Macbook Pro, i 1728x1117 (standard opløsningen), og der kunne Rack godt være der, selv om den æder det meste af skærmen, og ganske rigtigt ikke kan skaleres. Det undrer mig lidt at din højere opløsning ikke kan rumme den? Men det kan jo have noget at gøre med hvordan S1 og dit OS arbejder med tingene. Her kører det i Ableton.

Det undrede mig så til gengæld, at der manglede en masse effekter i racket, herunder Superplate. Men jeg plejer heller ikke at bruge Rack til noget. Kan ikke helt se pointen med det, når man bare kan dragge og droppe effekter rundt efter forgodtbefindende i Ableton.
David Mondrup

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

DUBTEMPLE skrev: fre 19. maj 2023 20:04 ...

Rack ubrugeligt
...
Har du prøvet Size kontrollen?
Ja, så skal der scrolles op og ned, men det burde kunne være på din skærm..
Beskrives side 7, og vises på GUI side 5 i manualen:
https://www.soundtoys.com/wp-content/up ... nual-3.pdf

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

david mondrup skrev: fre 19. maj 2023 20:25 ...
Det undrede mig så til gengæld, at der manglede en masse effekter i racket, herunder Superplate. Men jeg plejer heller ikke at bruge Rack til noget. Kan ikke helt se pointen med det, når man bare kan dragge og droppe effekter rundt efter forgodtbefindende i Ableton.
Rack er IMHO (og til min meget specifikke smag/brug osv..) kun interessant iforhold til feedback. Den kammer hurtigt over, men nogle få procent kan give en super fed effekt.
Hvis man skal bruge det som et parallelt lag, og det går i rundhyl grundet for høj feedback, kan man evt. placere en sidechained gate efterfølgende, som kun åbner når dry signal spiller.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev: fre 19. maj 2023 20:25 Surt! Jeg prøvede lige på min Macbook Pro, i 1728x1117 (standard opløsningen), og der kunne Rack godt være der, selv om den æder det meste af skærmen, og ganske rigtigt ikke kan skaleres. Det undrer mig lidt at din højere opløsning ikke kan rumme den? Men det kan jo have noget at gøre med hvordan S1 og dit OS arbejder med tingene. Her kører det i Ableton.

Jeg kan ikke helt gennemskue det heller ,.. og er iøvrigt heller ikke sikker på om rack skal bruges

Der kan scaleres INDE i windows skærmopsætningen også, men det bringer mig heller ikke i mål

Men ja kombination af flere ting sikkert ,.. herunder at der mangler opdatering til moderne højopløsning ,.. samt rescale,..

Måske bugs også

Alle effekter lader til at være der her heldigvis

Hvis jeg gik op i full 4K ville jeg antageligt få hele racket med istedet for at mangle de nederste 10-15 pct

Christoffer I. N. skrev: fre 19. maj 2023 20:34
DUBTEMPLE skrev: fre 19. maj 2023 20:04 ...

Rack ubrugeligt
...
Har du prøvet Size kontrollen?
Ja, så skal der scrolles op og ned, men det burde kunne være på din skærm..
Beskrives side 7, og vises på GUI side 5 i manualen:
https://www.soundtoys.com/wp-content/up ... nual-3.pdf
Tak for oplysningen, havde overset det,

Det kan bruges som en delvis nødløsning så det nederste af racket ikke forsvinder ned under taskbar selv ved scrolling

Men bredden af plugget er præcis det samme antal pixels

En rigtig scalerbarhed er hvad jeg mangler så jeg kan gøre alt 20-30 pct størrer generelt ,.. så grafikken akkurat blir læselig
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Upsedasse, nu hoppede jeg på

leget med det i 10 minutter

ret fede oscillerende haler man kan lave

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvad vil være det bedste kildemateriale, og fremgangsmåde, hvis man HURTIGT ville teste sine forskellige plates op mod hinanden, uden at det skulle tage en uge ? :-)

Trommer ? Klaver ? ,...... ?

Man ka let ha 5-10 stks, incl dem i DAW, samt div suiter, hvor man måske har glemt nogen,

Er ikke sikker på hvor billigt 29 bucks egentligt er ,.. medmindre den er revolutionerende :-)

Til gengæld er det vel revolutionerende at der overhovedet sker noget som helst hos Soundtoys :lol:
/Dub

Nyt svar