Fabfilter Twin 3

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Fabfilter Twin 3

Indlæg af david mondrup »

Så er det ved at være på tide at give Fabfilter vores penge igen:



Udkommer i morgen, 7/2 2023.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Yes. Efterfølgeren til Twin og Twin 2.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Den glæder jeg mig til. Jeg har en del af dere plugins, men må nok erkende at Twin 2 nok er den synth plugin (VSTi) jeg har brugt allermindst. For mig har den virket kedelig og identitetsløs. Til forskel fra deres One som jeg har brugt væsentligt mere.
Spændende at prøve den af når det er.
KennethA

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Så blev den sluppet løs:

https://www.fabfilter.com/shop/twin-3-s ... er-plug-in

Jeg har tænkt mig at prøve den af, men selvom jeg ejer de fleste af Fabfilters plugins, fordi jeg umiddelbart fandt deres UI informerende og interessant, så må jeg indrømme, at jeg i praksis går uden om flere af deres plugins, netop pga. deres UI og "dynamiske" moduleringssystem. Twin2 og Timeless 3 er eksempler på plugins, jeg gerne vil kunne li' men i praksis lukker jeg dem hurtigt ned og griber ud efter andre plugins med et mere "traditionelt" og umiddelbart workflow.
Er jeg den eneste der har det sådan med FabFilters UI-design og workflow?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er egentlig posetiv ,.. og det ligner da at der er kommet lidt mere substans ,.. men stadig afgrænset

Men får kun 38 pct rabat, så prisen er stadig knap 80 Euro for mig

Taget i betragtning at jeg lige har købt Falcon 3 for hvad der svarer til omkring 100 bucks
på et kombineret sale, så syntes jeg stadig Twin er over-priced, for hvad den er, uanset om
den er "perfekt" inden for sit område, og som altid fra FF vel lagt ud rent brugermæssigt

Springer over, og kommer hermed nok aldrig med på Twin-vognen

Der er også en del andet i forskellige program-pakker, der rækker, og gør Twin undværlig her

Har heller ikke tiden til endu en synth, hvis I kender det dilemma ;-)

Pengene sidder heller ikke så løst længere

Ting skal som udgangspunkt være meget meget unikke, nyskabende, og give et nyt værktøj, der
på ingen måde, end ikke tilnærmelsesvist, kan erstattes af noget eksisterende. For at være berretiget.
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Fik den med upgrade pris fra Twin 2, loyalitetsrabat + underviserrabat, og så var den faktisk helt nede under 23€ - så det var ikke så svær en beslutning herfra. Har leget med nogle af de mere syrede filterindstillinger. Jeg tror det bliver et godt værktøj!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

En demo af noget udforskning af Twin 3 her til aften. 3 instances; akkorder tilfældigt genereret af Abletons MIDI plugins. Og af en eller anden grund kan den interne modulation i Twin 3 ikke routes til tempoet i arpeggiatoren, så de udsving der kommer på det parameter styres af en Max4Live LFO. Ellers er alt helt rene Twin 3 lyde, programmeret af yours truly her indenfor den seneste times tid. Inkl. sidechain modulationen af arp-synthens output fra kick-synthen.
Twin 3 demo.mp3
(4.01 MiB) Downloadet 43 gange
Hvis du hører den, så lyt den helt til ende.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er stadig ikke muligt at lave LFO'en unipolar, vel? Altså, jeg har ikke noget decideret problem med det, det ville bare være dejligt at kunne lave unipolar S&H/glidende random værdi/alt derimellem.

Kan man bruge en oscillator som modulations kilde til eksempelvis filter frekvens, resonans o.l.? Altså reel audiorate modulation. I Saturn/Volcano/Timeless?(ved ikke, har den ikke, antager det er det samme..) er der audiorate modulation fra eksempelvis XLFO op til 500 hz mener jeg det er. Med modulation fra en oscillator ville det så også være key tracked, en ikke uvæsentlig detalje.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev: tirs 7. feb 2023 21:28 Det er stadig ikke muligt at lave LFO'en unipolar, vel? Altså, jeg har ikke noget decideret problem med det, det ville bare være dejligt at kunne lave unipolar S&H/glidende random værdi/alt derimellem.
XLFO har jo den der stepsequencer agtige måde at designe waveforms på, så hvis du sætter alle steps til 0 eller over, så er den i praksis unipolar. Men det giver dig selvfølgelig ikke muligheden for at lave random unipolar LFO, da ethvert step der sættes til random har range fra -1 til 1.
Kan man bruge en oscillator som modulations kilde til eksempelvis filter frekvens, resonans o.l.? Altså reel audiorate modulation. I Saturn/Volcano/Timeless?(ved ikke, har den ikke, antager det er det samme..) er der audiorate modulation fra eksempelvis XLFO op til 500 hz mener jeg det er. Med modulation fra en oscillator ville det så også være key tracked, en ikke uvæsentlig detalje.
Nope, det er ikke en FM synth. XLFO går ganske rigtigt op til 500 hz, hvilket jo er rimelig f*cking højt for en low frequency oscillator. Men det er naturligvis ikke lige så højt som en regulær OSC. Og selv om raten på XLFO godt kan key trackes ved at route en MIDI source modulator til den, så vil det nok kræve temmelig meget præcisions-pille-arbejde at få LFO frekvensen til at følge en veltempereret skala. Det er simpelthen ikke det, den er bygget til.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker :)

Medlemsavatar
ALTF4
Medlem
Indlæg: 307

Indlæg af ALTF4 »

Glæder mig til at lege med den. Lavede en demo til Floris, da de havde lavet 1'eren.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

27 minutters gennemgang/introduktion:


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Audio rate modulation er svært at lave ordentligt digitalt uden at det æder al CPU'en. Specielt hvis det er sådan noget som f.eks. et filter man vil styre.

Det er nok en af de ting hvor analoge synth'er som regel altid vil have en fordel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: tors 11. maj 2023 08:06 Audio rate modulation er svært at lave ordentligt digitalt uden at det æder al CPU'en. Specielt hvis det er sådan noget som f.eks. et filter man vil styre.

Det er nok en af de ting hvor analoge synth'er som regel altid vil have en fordel.
U-He Bazille har gjort det vanvittigt godt, uden hvad jeg vil kalde det store cpu forbrug, i ~10 år.



Jeg er igang med at glo Twin 3 gennemgangen igennem. Fed den der Overall Mod Amount/"Via" ring de har proppet på, omtales ved 9:40 og frem. Som der også nævnes, man kunne allerede pr. modulation, men det er da fint med sådan en mere global funktion, især til presets.
Tilføjelse:
Så blev jeg færdig med videoen. Fed idé det med at modulate reverb pre delay, ihvertfald når det giver det her resultat.
Godt at se phaser og flanger fra dem, jeg håber stadig på at der kommer et dedikeret "Mod FX" plugin fra dem på et tidspunkt, udover at det er vildt hvor meget i den stil man kan med Volcano 3.. Timeless 3 kan nok endnu mere i retning af chorus end Volcano.

Nyt svar