[LØST] Logic vil ikke starte efter update til Ventura 13.1

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

[LØST] Logic vil ikke starte efter update til Ventura 13.1

Indlæg af Jacob Bach »

Kære Lydmaskine-folk

Efter jeg opdaterede til Ventura 13.1 har jeg ikke kunnet starte Logic (10.7.6).
Har det mon noget med denne nye update at gøre??

Og er der andre der har oplevet dette og kender løsningen?

Jeg har en MacBook Pro 13-inch, 2020, Two Thunderbolt 3 ports..


Mange hilser
Jacob Bach

PS;
Beklager hvis emnet har været oppe at vende før - synes dog ikke jeg kunne se det, når jeg bladrede i de forskellige tråde.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er sandsynligvis ikke Logic som sådan, men et eller flere tredjepart AU plug-ins, der ikke er kompatible.

Start Logic op uden Core Audio. Så burde Logic starte op, men altså uden lyd.

Jeg mener du holder Control nede med det samme efter opstart.

Herefter må du lokalisere det eller de AU plug-ins der ikke er kompatible med Ventura i AU manageren. De skal slås fra.

Derefter starter du op normalt. Evt genstart computeren inden.

Ventura er grunden til jeg ikke kan skifte Mac endnu.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kører Ventura 13.1 med Logic 10.7.4 uden problemer, men som Holger skriver er det sikkert et plugin der ikke er opdateret til det endnu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Mange tak for jeres svar!

Jeg har prøvet at gøre som du siger Holger (Ctrl), og Logic åbner rigtigt nok med streger over alle instrumenter, plugins osv.

Det underlige er bare, at jeg ikke har nogen 3.parts ting overhovedet på denne maskine. Det er ren stock logic...

Jeg har også prøvet at følge denne anvisning, som jeg fandt: https://discussions.apple.com/thread/254317031
Men problemet er uændret...

Mon man skulle slette alt og installere Logic forfra eller noget...?

KH

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jacob Bach skrev: søn 22. jan 2023 09:44 Mange tak for jeres svar!

Jeg har prøvet at gøre som du siger Holger (Ctrl), og Logic åbner rigtigt nok med streger over alle instrumenter, plugins osv.

Det underlige er bare, at jeg ikke har nogen 3.parts ting overhovedet på denne maskine. Det er ren stock logic...

Jeg har også prøvet at følge denne anvisning, som jeg fandt: https://discussions.apple.com/thread/254317031
Men problemet er uændret...

Mon man skulle slette alt og installere Logic forfra eller noget...?

KH
Hvad sker der hvis du piller lydkort og alle andre tilsluttede enheder fra inden du starter?
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jacob Bach skrev: søn 22. jan 2023 09:44 Mange tak for jeres svar!

Jeg har prøvet at gøre som du siger Holger (Ctrl), og Logic åbner rigtigt nok med streger over alle instrumenter, plugins osv.

Det underlige er bare, at jeg ikke har nogen 3.parts ting overhovedet på denne maskine. Det er ren stock logic...

Jeg har også prøvet at følge denne anvisning, som jeg fandt: https://discussions.apple.com/thread/254317031
Men problemet er uændret...

Mon man skulle slette alt og installere Logic forfra eller noget...?

KH
Hm, mystisk. Jeg ville ikke geninstallere noget.

Prøv at nulstille preferences og genstart?

Og du har fulgt den guide der med at trashe AU cachen?

Det lugter jo stadig af noget med AU plug-ins, men lidt mystisk hvis den faktisk er ren stock. Så der er ikke ét eneste tredjeparts plug-in installeret på computeren?

Indiciet ligger vel i at Logic godt kan starte op når Core Audio og dermed plug-ins ikke loader.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: søn 22. jan 2023 11:41
Jacob Bach skrev: søn 22. jan 2023 09:44 Mange tak for jeres svar!

Jeg har prøvet at gøre som du siger Holger (Ctrl), og Logic åbner rigtigt nok med streger over alle instrumenter, plugins osv.

Det underlige er bare, at jeg ikke har nogen 3.parts ting overhovedet på denne maskine. Det er ren stock logic...

Jeg har også prøvet at følge denne anvisning, som jeg fandt: https://discussions.apple.com/thread/254317031
Men problemet er uændret...

Mon man skulle slette alt og installere Logic forfra eller noget...?

KH
Hm, mystisk. Jeg ville ikke geninstallere noget.

Prøv at nulstille preferences og genstart?

Og du har fulgt den guide der med at trashe AU cachen?

Det lugter jo stadig af noget med AU plug-ins, men lidt mystisk hvis den faktisk er ren stock. Så der er ikke ét eneste tredjeparts plug-in installeret på computeren?

Indiciet ligger vel i at Logic godt kan starte op når Core Audio og dermed plug-ins ikke loader.
Jeg havde på et tidspunkt et lydkort eller noget midi/USB-tilslutning der gav de samme symptomer. Der kunne jeg godt starte op uden periferiudstyr, og så slutte udstyret til efterfølgende. Det var noget software der var gået galt, og det var muligvis en geninstallering der hjalp (bare af Logic).
--
Robert

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Tusind tak for alle jeres svar, allesammen!

Jeg prøver lige fra en ende af:
- Holger: Jeg har prøvet alle de ting: nulstille preferences og genstart, udsmidning af AU cashe, der er ingen 3.parts plugins.
- Pastorius: Intet er tilsluttet.

Er helt desperat for at få det op at køre, da jeg bruger det hver eneste dag i min undervisning...
Må erkende at der skal noget drastisk til: er der nogen af jer, eller kender I nogen, der giver realtime IT/Logic-førstehjælp mod betaling i København? Det er jo efterhånden ikke til at opdrive nogen form for support nu til dags...

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Prøve at spørge Andy hos https://www.duckshouse.dk

Haner ikke musikmand, men Mac siden har han rigtig fint styr på.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

...men som test kan du lave en ny bruger på maskinen, og se om du kan starte Logic fra den.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Eller starte op i fejlsikret tilstand?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

De gange noget er fucket up ...

(Finale ville ikke starte eller noget andet mismatch) ...

så har jeg oprettet en ekstra bruger og kørt derfra

Hvis du prover at oprette en ekstra bruger på mac'en og åbner Logic Pro X , så er der en chance for at det virker dér

Har oplevet at problemet hos den anden bruger (det andet mig) gik i sig selv, nok via nogle opdateringer, efter et par måneder

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja det P og H siger

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lige opgraderet til Ventura 13.2 i går, Logic 10.7.4 kører stadig fint.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

#metoo

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Hald skrev: tirs 24. jan 2023 12:12 Jeg har lige opgraderet til Ventura 13.2 i går, Logic 10.7.4 kører stadig fint.
Ok, godt at høre. Måske er det fordi jeg har Logic 10.7.6...

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jacob Bach skrev: tors 26. jan 2023 17:08
Hald skrev: tirs 24. jan 2023 12:12 Jeg har lige opgraderet til Ventura 13.2 i går, Logic 10.7.4 kører stadig fint.
Ok, godt at høre. Måske er det fordi jeg har Logic 10.7.6...
Den kører fint her.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

10.7.7 ude i dag, prøv at opdatere?

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Holger skrev: fre 27. jan 2023 09:00 10.7.7 ude i dag, prøv at opdatere?
Tak - problemet fortsætter ;-(

Heldigvis har jeg fået lavet en aftale med en rar person her fra forummet som forhåbenligt vil rage kastanjerne ud af ilden for mig i næste uge :-)

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Det der mac - det virker bare!

Undskyld!

ps. er selv både Windows og Mac bruger.

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Holger skrev: søn 22. jan 2023 11:41 Hm, mystisk. Jeg ville ikke geninstallere noget.
Må jeg spørge, hvorfor du ikke ville genindstallere?
Jeg er ikke kommet videre….

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sidste udvej i hvert fald. Men har du prøvet alt andet, så go for it!

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Holger skrev: lør 11. feb 2023 12:19 Sidste udvej i hvert fald. Men har du prøvet alt andet, så go for it!
Jeg har i hvert fald prøvet en del, heriblandt at slette alt hvad der lå i de tre mapper "Components", "Digidesign" og "VST" i Libary/Audio/Plug-ins, som burde være løsningen i følge de fleste kilder. Problemet er bare, at der ikke lå noget i disse mapper... så jeg bliver ved med at få beskeden: Updating information about audio units...

Så... ja, jeg kunne godt tænke mig at slette alt og starte forfra. Men hvordan er det nu - det er jo nok ikke bare gjort med at slette app'en logic, vel? :roll:

Medlemsavatar
pede
Forum Donator
Indlæg: 416
Sted: Kbh. N

Indlæg af pede »

Jeg har lige opdateret til Monterey, og havde samme problemer som dig.
Læst så en sted man kun prøve at oprette en ny bruger og åbne Logic der uden ekstern lydkort.
Hvilket jeg gjort, det virker så også når jeg tændt lydkortet:-)
Men havde stadigvæk problemer på min gamle bruger som jeg vil bruge.
Og jeg kun se på "Afbryd app" at Logic ikke svaret.
Lod være med at afbryde Logic, og trykket på "Logic svar ikke" nogle gange, tog 10-15 min så kom den.
Ved ikke om du kan bruge det til noget?
iMac 3,2 GHz Intel Core i5 Ram 16 GB 1867 MHz DDR3 Logic X Lydkort Motu pre 8 Monitor Adam-A7 - Motherkey Novation 37sl
Div. Guitar og bas

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

pede skrev: søn 12. feb 2023 14:51 Jeg har lige opdateret til Monterey, og havde samme problemer som dig.
Læst så en sted man kun prøve at oprette en ny bruger og åbne Logic der uden ekstern lydkort.
Hvilket jeg gjort, det virker så også når jeg tændt lydkortet:-)
Men havde stadigvæk problemer på min gamle bruger som jeg vil bruge.
Og jeg kun se på "Afbryd app" at Logic ikke svaret.
Lod være med at afbryde Logic, og trykket på "Logic svar ikke" nogle gange, tog 10-15 min så kom den.
Ved ikke om du kan bruge det til noget?
Tak for svar :-) Jeg skal dog lige være sikker på, om jeg forstår dig: Hvad mener du med at du "trykkede Logic svarer ikke nogle gange"...? Så vidt jeg ved, er det ikke andre muligheder end at afbryde, hvis man får beskeden "svarer ikke"...?

Nyt svar