Mere diskplads i laptop

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Re: Mere diskplads i laptop

Indlæg af tom »

Jeps, jeg må have fat i en sådan et M.2-drev og en form for ekstern case. Tak for sparringen.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Sorry, men jeg har altså lige et spørgsmål mere i den her saga. Et M.2-drev er åbenbart ikke bare et M.2.-drev - de fås med både SATA- og NVME-tilslutning. NVME er tilsyneladende en anelse hurtigere end SATA, og udvalget af NVME-drev er simpelthen også bedre, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan installere NVME i min laptop. Det aktuelle drev er SATA:
Billede
Men som man kan se, står der "PCIe NVME or (Key M) SATA" ved siden af porten. Jeg har også prøvet at fjerne drevet, og der ser umiddelbart godt ud til at kunne sættes et NVME-drev ind der:
Billede
Nogen bud på hvad der foregår?
Vedhæftede filer
SSD Port.JPG
SSD Port.JPG (3.23 MiB) Vist 876 gange
test.JPG
test.JPG (302.66 KiB) Vist 876 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

På den Sandisk der var i den står der SATA, så det understøtter den ihvertfald, spørgsmålet er om det ikke er hurtigt nok.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Jo, jeg tror såmænd også SATA er hurtigt nok, men hvis NVME er en mulighed, er det jo vist en anelse bedre. At dømme ud fra tilgængeligheden er SATA-drev vist nærmest på vej ud. I stedet for Samsung og Kingston skal man ud i nogle for mig ukendte producenter som Intenso, Transcend og WD, og mange af modellerne er på fjernlager i webbutikkerne. Men det kan måske nok være hip som hap. Det ville i hvert fald klart være røvtur at købe et drev, der ikke er kompatibelt med computeren.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Den harddisk på nederste billede passer ihvertfald ikke i porten på det øverste billede!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hvis din computer kun understøtter sata protocol går det alligevel ikke hurtigere end sata.
aprospos det jeg lige skrev: eller det gør den jo nok hvis det er der den er taget ud af sorry, for helvede!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Haha, ja jeg har to-tre års erfaring med den harddisk på det nederste billede, så den funker med garanti. Spørgsmålet er bare, om man ikke lige så godt kunne sætte en NVME-disk i, når der nu står ved siden at porten, at den kan modtage begge dele. Men processoren kan vist også spille en rolle for kompatibiliteten. Prøver måske at skrive til HPs support og spørge.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Det er en "M" key port du har. Så køb en "M" key m.2 2280 disk. Lad være med at lade dig forvirre af begreber du ikke forstår, eller som du ikke er i stand til selv at google betydningen af. Ligeledes skal du have en ekstern "M" key usb3 case.

Og her kommer så lige et par borgerlige ord om at rode computere -

Prøv at finde info på ting du ikke ved om på nettet og slå snusfornuften fra. Især når vi snakker bærbare computere. Følgende citater i denne tråd er helt i skoven:

"I mine øjne ser det ud til, at porten er lavet til, at der skal stikkes nogle små kontaktnåle ind" - nej nej nej. Der er port-standarter folk!
"NVME er tilsyneladende en anelse hurtigere end SATA" - nej nej nej. Det er potentielt mange mange mange gange hurtigere!
"Jeg tror den vil kunne sættes direkte i uden problemer eller ekstra kabler" - nej nej nej. Det er en port der er lavet til et cd-rom/dvd drev, og der kan aldrig sidde en almindelig harddisk i denne port.

Det er ikke en brødrister du har skilt ad!

Hvis du er heldig kan du i en stationær computer finde en eller anden hoksu pokus adaptor og tilslutte noget som ikke var tiltænkt fra starten. Det er fordi stationære computere og bundkort er lavet med henblik på kompatibilitet. Det er blevet helt normalt nu at man sætter mere ram i sin stationære computer, eller skifter et grafikkort. Så producenterne arbejder med at gøre computerne modtagelig overfor en så bred vifte som muligt. Det er fuldstændig den omvendte verden når vi snakker bærbarer. Det er ikke meningen at du selv skal ind og rode i sådan en. En model der hedder "at52gtv" og at42gtv" eller "at52gte" kan have store afvigelser fra hinanden, og det er ikke lavet til at du selv kan begynde at bytte dele rundt mellem dem. Hvorfor ikke!? Fordi fabrikanten ikke er interesseret i det, og fordi det kræver meget research og ekstra arbejde at gøre ting kompatible. Og jeg snakker ikke kun hardware. BIOS siden (eller UEFI som det er blevet erstattet af) er notorisk simplificeret når det kommer til bærbare.

Så hvis du vil rode med bærbar computere, så lav lidt research, og gem dine georg gearløs tendenser af vejen. Det gælder også for andre der besvarer en tråd - har du noget faktuel viden, så kom bare med det. Men lad være med at råde om ting du ikke forstår, eller ikke selv kan finde oplysninger om. Det ender med at nogen brænder noget af, eller råder folk til en investering som de ikke kan bruge til noget.

Rant over!

Sorry Holger og rov for den sure tone
Senest rettet af Scamstar man 30. jan 2023 22:57, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Vi prøver allesammen herinde på at hjælpe hinanden på bedste vis med den viden vi har og den info vi får præsenteret, og der er selvfølgelig ingen der bevidst prøver på at forkludre andres projekter eller problemer, men gør det efter bedste overbevisning.
Jeg gider bare ikke ha' en sur finger stukket i hovedet når man på bedste beskub prøver på at komme med nogle svar på de spørgsmål der bliver stillet og ud fra de informationer der nu bliver givet -i det her tilfælde nogle billeder der er lidt svære at fortolke. Så er jeg i hvert fald færdig med at prøve på at hjælpe.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Sorry, det var ikke ment som en diskutionsklub. Jeg hader faktisk den slags. Men bedste beskub kan være farligt når vi snakker bærbare. Jeg tror vi alle bare prøver at hjælpe, og det er rigtig fint. Tom - hvis du har brug for hjælp på softwaresiden mht kloning, må du sige til

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du har ret. Jeg er færdig med at komme med "farlige" råd.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Haha, shit mand. Rimelig grotesk eskalation. Jeg skal prøve at holde mig til essensen, så vi kan få lukket sagen ned.
Scamstar skrev: man 30. jan 2023 22:02 Så køb en "M" key m.2 2280 disk.
> Hvor finder jeg en sådan? Så vidt jeg kan se, er det småt med oplysninger om disse "keys" i webbutikkerne. Så kan du evt linke til et konkret, passende eksemplar? Helst fra en webshop der ikke er Google Translate-baseret, og hvor forretningsdelen faktisk virker. Tak.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Du kan jo starte med at finde ud af hvad en "M" key er. Så er de ikke så svære at opspore.

Værsågo: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ng.svg.png

Når du så finder en m.2 du syntes om, men den rigtige pris og alt det der, så kan du for at være ekstra sikker slå specifikationerne op på nettet, f.eks på producentens hjemmeside. Jeg har ikke tænkt mig at linke dig et specifikt produkt. Chancen for at du har lyst til at købe lige netop den er simpelthen for lille. Måske syntes du ikke om den butik. Måske syntes du den er for dyr. Måske kan du ikke lide butikkens fragttype. Men du kan få et par links til et par butikker med en liste over noget jeg formoder du kan bruge:

https://www.proshop.dk/SSD?f~harddisk-s ... &p=0-80000

https://www.computersalg.dk/l/238/ssd?f ... 5c&p=1&sq=

Jeg har tidligere linket dig til en webshop, som du ikke var begejstrede for. Det kan jeg godt forstå. Og jeg skrev også en kommentar til mit link. Du kan prøve at læse det igen, og så måske forstå at det ikke var et et sted jeg ville have dig til at købe noget, men for at få noget info om produktet. Det virker på mig som om at er lidt i underskud hvad angår info

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er dejligt du gider hjælpe, men jeg synes din stil kan virke lidt konfronterende. Hvis det skræmmer andre væk fra forummet er det jo ikke et win samlet set.

Ting på skrift kan godt virke ekstra surt/hårdt.

Det var bare min følelse. Hej.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Scamstar skrev: tirs 31. jan 2023 10:14 Du kan jo starte med at finde ud af hvad en "M" key er. Så er de ikke så svære at opspore.

Værsågo: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ng.svg.png

Når du så finder en m.2 du syntes om, men den rigtige pris og alt det der, så kan du for at være ekstra sikker slå specifikationerne op på nettet, f.eks på producentens hjemmeside. Jeg har ikke tænkt mig at linke dig et specifikt produkt. Chancen for at du har lyst til at købe lige netop den er simpelthen for lille. Måske syntes du ikke om den butik. Måske syntes du den er for dyr. Måske kan du ikke lide butikkens fragttype. Men du kan få et par links til et par butikker med en liste over noget jeg formoder du kan bruge:

https://www.proshop.dk/SSD?f~harddisk-s ... &p=0-80000

https://www.computersalg.dk/l/238/ssd?f ... 5c&p=1&sq=

Jeg har tidligere linket dig til en webshop, som du ikke var begejstrede for. Det kan jeg godt forstå. Og jeg skrev også en kommentar til mit link. Du kan prøve at læse det igen, og så måske forstå at det ikke var et et sted jeg ville have dig til at købe noget, men for at få noget info om produktet. Det virker på mig som om at er lidt i underskud hvad angår info
Hmm, jeg er ikke helt sikker på, hvordan det her bidrager til at besvare spørgsmålet? Du siger, jeg har brug for et drev med "M Key", men mit aktuelle drev har "B&M Key". Og du linker til alle M.2-drev i hele verden - SATA, NVME, M-key og B&M-Key i én stor pærevælling. Måske er din pointe, at jeg har frit valg på alle hylder. Måske er jeg for dum til at forstå din pointe. Under alle omstændigheder tror jeg ikke, jeg kommer så langt med at slå drevenes specifikationer op på nettet, da det vel snarere er min laptops specifikationer, der hersker tvivl om. Af samme grund har jeg nu prøvet at stille spørgsmålet til HP's support. Men tak for indsatsen.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hey. Det fik jeg ikke med - jeg syntes du skal kigge efter et SATA drev. Det er sådan en du har taget billede af som sidder der i forvejen. Og så står der SATA med store bogstaver ved siden af porten på bundkortet.

Sorry Holger, jeg har selv tænkt tanken. Men jeg kunne ikke finde smiley knapperne, til at indsætte venlige humør ansigter en gang imellem. Jeg er i forvejen ikke så god til at bruge dem. Men nu har jeg da fundet hvor de gemmer sig :-D

Jeg prøver at advare kraftigt mod at gøre noget forkert, men jeg er ikke så god til den pædagogiske del. Jeg beklager :oops:

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

For at tilføje til forvirringen, så kan jeg se at der også med mindre skrift står PCIe nvme. Fantastisk... Bærbare er bare noget snot at arbejde med! Men hvis det er et SATA m.2 drev der har været i før (som du har billede af), er det også et SATA drev du skal have i igen.

Default avatar
tom
Medlem
Indlæg: 59

Indlæg af tom »

Scamstar skrev: tirs 31. jan 2023 18:37 For at tilføje til forvirringen, så kan jeg se at der også med mindre skrift står PCIe nvme
Ja, det var jo netop den forvirring, der fik mig til at genåbne tråden i første omgang. Næste gang du føler dig kaldet til at sige nogle af forummets brugere "et par borgerlige ord", skulle du måske lige læse tråden først.
Scamstar skrev: tirs 31. jan 2023 18:19Jeg prøver at advare kraftigt mod at gøre noget forkert, men jeg er ikke så god til den pædagogiske del.
Desværre er du vist heller ikke så god til de mere substantielle dele. I hvert fald endte jeg med at trodse din anbefaling og købe et NVMe-drev, og det fungerer fremragende.

Moralen må altså være, at man skal lytte til sit motherboard - og formentlig ignorere Scamstar. Bare lige hvis andre skulle havne i et lignende dilemma i fremtiden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har rimelig god tillid til de ting Scamstar skrev, måden det blev skrevet kan man have en holdning til, jeg er heller ikke fejlfri og hvad jeg skriver kan også nogle gange læses på forskellige måder. Men han havde trods alt brugt tid på at vejlede dig bedst muligt med de informationer vi havde.

Fedt at du fik det til at virke, det der med SSD og nvme er noget forvirrende noget, selv om jeg arbejder med computere hver dag magter jeg ikke pc’er der ikke kører som de burde, så jeg havde fulgt Scamstars råd og købt et drev med de specifikationer de forrige drev havde i håb om kompatibilitets sandsynligheden var højest mulig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Tak for det Hald. Det var pænt sagt. Jeg er nok i det hele taget lidt for borgerlig en gang imellem. Det undskylder jeg gerne. :oops:

At man kan blande SATA og Nvme drev, kan jeg ærlig talt ikke lige forstå. Men sådan er det åbenbart på det bundkort. Og så er det nok det med det substantielle du skriver jeg ikke er god til. Det har du nok ret i.

Men det lader da til at du har lytte lidt til noget af det jeg har anbefalet dig, selvom du syntes jeg skal ignoreres. :-D

Fedt du fik det til at funke! Det var jo det der var det vigtige

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg mindes også at det plejer at være enten eller med SATA og Nvme, men fedt hvis det er fortid, eller ihvertfald understøttet på det bundkort.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar