Hvorfor ændrer softwareudviklere altid på brugerfladen?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Hvorfor ændrer softwareudviklere altid på brugerfladen?

Indlæg af mediumaevum »

Musiksoftware, Windows, Android, video-redigering - fælles for dem alle er, at når der kommer en ny opdatering, mere eller mindre frivillig, så ændres der på brugerfladen fra gang til gang. Knapperne sidder ikke der hvor de sad engang, de bytter plads, hvor man før kunne finde en funktion ét sted er det nu at findet et helt andet sted osv.

Er softwareudviklere overhovedet klar over hvor besværligt de gør livet for os almindelige slutbrugere?
Hvorfor kan man ikke bare udviklet ét standard-interface - og så holde sig til det?
Evt. kombineret med customization, men princippet gælder også her: Customization skal være et finde det samme sted, på det samme program, uanset om du bruger programmet i dag - eller om 100 år.

Jeg kunne forstå det hvis det var fordi en ny feature kræver en lille smule ombytning, men dette er sjældent tilfældet. Det virker som om at softwareudviklere synes det er sjovt at drille slutbrugerne. Med vilje.

Hvis det ikke er tilfældet kunne jeg meget godt tænke mig at se perspektivet fra en softwareudviklers vinkel. Hvad er hele idéen med at flytte rundt på knapperne og funktionerne og lave helt nye brugerflader hvis den gamle sagtens kan rumme de nye funktioner?

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Det er rigtigt, de gør det kun for at genere brugerne.

Mere seriøst, i store firmaer er det næppe software udviklerne der bestemmer hvor knapperne skal sidde henne. Det er højst sandsynligt en frontend udvikler der gør hvad han får besked på af en UX designer baseret på et bruger studie.

Derudover ved enhver at en gui der er mere end et par år gammel er håbløst forældet og skal opdateres for at kunne være foran konkurrenterne. Eller noget.

:dollargrin:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

KTAS skrev: man 3. okt 2022 23:42 Det er rigtigt, de gør det kun for at genere brugerne.

Mere seriøst, i store firmaer er det næppe software udviklerne der bestemmer hvor knapperne skal sidde henne. Det er højst sandsynligt en frontend udvikler der gør hvad han får besked på af en UX designer baseret på et bruger studie.

Derudover ved enhver at en gui der er mere end et par år gammel er håbløst forældet og skal opdateres for at kunne være foran konkurrenterne. Eller noget.

:dollargrin:
Lidt ud af en tangent. MitID søger en UX Designer :)

Min ingeniørhjerne har det også bedst med gammeldags brugerinterface. Dem hvor man kan regne ud hvad udvikleren har tænkt da han lavede programmet, og der er tænkt på man kan nå de dybeste afkroge i programmets indstillinger med logik, og ikke nødvendigvis færrest klik.

Når moderne brugerinterfaces er lavet godt, er de dog langt overlegne. Det sker bare for sjældent, og man har ofte indtrykket af at dem der har designet ikke er regelmæssige brugere.
--
Robert

Nyt svar