macOS - Slå stavekontrol fra generelt/enkelte programmer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

macOS - Slå stavekontrol fra generelt/enkelte programmer

Indlæg af Holger »

Jeg kæmper med at slå stavekontrol fra på Mac.

Jeg slår det fra i de enkelte program - hvis man kan - og så dukker det på mystisk vis op igen hid og did.

Anyways, p.t. er det Facebook Messenger appen på Mac. Der findes tilsyneladende ingen lokal stavekontrol (Menu > Edit > Spelling and Grammar i visse programmer).

I System Preferences er jeg gået ind under Keyboard > Text og har fjernet v-hak i både Correct spelling automatically og Capitalize words automatically. Samme sted under Spelling: Automatica by Language har jeg slået alt fra jeg kan under Set Up... - men man kan ikke fjerne alle sprog, min. 1 skal være tilbage.

What to do?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Lev med det - det ser ikke ud til at det kan lade sig gøre i MS-ting. Skype kan heller ikke slå det fra.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

rasgu.jpg
rasgu.jpg (15.05 KiB) Vist 116 gange
Den tykke røde linje under ordene gør det umuligt at se hvilke bogstaver jeg har skrevet. Ironisk nok giver det potentielt flere stavefejl end ellers.

Men tak for svar.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg oplever det samme.
Desværre er det program specifikt at de ikke har tilføjet muligheden for at styre den indbyggede stavekontrol.
Jeg kan fx fint højreklikke i tekstfeltet i iMessage App'en og slå stavekontrollen fra der, men det samme er ikke muligt i fx Messenger App'en.
Man må håber at de får det tilføjet asap.
Screenshot 2021-01-08 at 15.25.06.png
Screenshot 2021-01-08 at 15.25.06.png (133.18 KiB) Vist 107 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

macOS' indbyggede stavekontrols automatiske registrering af sproget går 100% galt, når jeg både har slået dansk og engelsk til, men den ikke fatter nogle af sprogene.

Og jeg staver 99,99% perfekt - kun slåfejl.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger, i et stk. tid har jeg bemærket denne reklame (mit screenshot), når jeg skriver i Messenger –– altså messenger-delen inde i selve Facebook. Har egentlig besluttet at downloade denne Messenger app.

Men, hvis appen har den irriterende fejl, du beskriver –– så vil jeg da ikke gøre det. :-/

(jeg checkede lige for at være sikker: det ses til højre, at messenger i FB *ikke* har denne fejl med tvungen rød linie under stavefejl)
Vedhæftede filer
mess app.png
mess app.png (80.62 KiB) Vist 90 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, det er kun i selve appen. Ellers smart, da jeg bruger den meget mens jeg laver andre ting (på kontoret - ikke i studiet, der lukker jeg alt lort).

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ja ærgerligt med sån en irriterende bug.
Jeg ville gerne slippe for facebook som mellemled til messenger. Jeg ryger al for nemt i fælden. Sluger tid.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar