Macbook Pro 2012 bliver meget langsom og non-responsive * LØST *
Macbook Pro 2012 bliver meget langsom og non-responsive * LØST *
Status 6. januar 2021 kl. 18:00:
Maskinen er i live igen - Det var et harddisk kabel inde i Macbook Pro'en som skulle udskiftes.
(overskriften er ændret fra "ERFA dagbog: Intern SSD disk i Macbook Pro 2012 og OSCatalina" til Macbook Pro 2012 bliver meget langsom og non-responsive * LØST *"
Dette er historien om en rejse fra en klippestabil Macbook Pro, som overnight gik i knæ, og den efterfølgende redningsaktion.
MacBook Pro 13” mid 2012, 2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, 16GB, 1TB SSD (Samsung EVO850)
(Nogle dage forinden 1. januar 2021: OSCatalina foretager en automatisk opdatering af OS’et)
Fredag aften, 1. januar 2021:
Maskinens svartider begynder at blive lange.
Det bliver stadigt værre. Tilsidst taler vi minutter fra et klik til svar.
Selv Force Quit funktionen
(https://support.apple.com/da-dk/HT201276) er meget lang tid om at poppe op, og når programmerne Force Quittes, går der evigheder fra valg til eksekvering.
Det ender med flere tvungne genstarter, hvor OS starter Google Chrome browseren og Logic Pro X op hver gang - På trods af,
at jeg har fravalgt funktionaliteten med at genstarte med sidst åbnede programmer
https://support.apple.com/en-us/HT204005
Programmerne kan stort set ikke lukkes ned pga. ekstremt lange svartider (10+ minutter)
Til sidst lykkes det efter mange forsøg (ganget op med meget lange ventetider), og Activity Monitor kan med hiv og sving - og en masse tålmodighed - åbnes.
Følgende programmer optager 30-40% af CPU’ens energi:
syspolicyd
photoanalysisd
Førstnævnte lader til at være et uløst problem jf. tråden hér:
Sidstnævnte skyldes højst sandsynligt et stadigt voksende Photo library.
Det vil der blive arbejdet på, så snart maskinen fungerer igen.
Der bliver noget at “glæde” sig til, alene med dét arbejde, da Photo library’s placering vist heller ikke er nogen walk in the park, hvis placeringen ikke skal være på systemdisken:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-250000663
Den tid, den sorg.
Først og fremmest: Få maskinen back on track.
Der popper uventet en besked op i Finder om, at “a profile error occurred” med Google Chrome og at gemte passwords ikke vil blive husket
https://thegeekpage.com/profile-error-occurred/
Google Chrome app’en afinstalleres helt , så maskinen ikke starter op med Google Chrome igen jf. tidligere beskrevet workflow om, at OS skal starte op uden at genåbne senest åbnede programmer.
Kan altid geninstallere, når maskinen fungerer igen.
Maskinen genstartes.
Nu kan den ikke finde boot drive.
Der er et billede af en mappe med et spørgsmålstegn.
https://support.apple.com/da-dk/HT204323
Velkommen til rejsen: Genstart i recovery mode. En proces, som vil blive foretaget utallige gange fra dette her tidspunkt.
https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-r ... e-3674052/
Tid til at tilslutte backup disken.
Ved “vælg det system som computeren skal genstarte fra”
vælges SSD disken, som OS har navngivet “Enhed: Macintosh HD System: macOS 10.15.17 (19H114)
OS svarer igen med meddelelsen:
“Der opstod en fejl under gendannelsen af sikkerhedskopien”
Jeg beslutter mig for at formattere SSD’en ud fra en formodning om, at den alligevel er korrumperet.
OS svarer igen med meddelelsen:
Disk Erase Failed with the error:
File System Formatter failed.
Er SSD’en helt død?
En diskussionstråd, hvor brugeren har samme setup som mig leder mig hen på tanken om, at SSD’en må være død (efter blot 2 år og er par måneders brug) og at en ny disk må erhverves.
https://discussions.apple.com/thread/250513916
Lørdag 2, januar 2021:
Valget falder på en Samsung EVO 860, fordi den kan tåle nogle flere tæv jf. tråden nedenfor (durability), og fordi jeg kan hente den i Power hér og nu lørdag formiddag den 2. januar 2021.
https://www.coolblue.nl/en/advice/compa ... 0-evo.html
SSD disken Samsung EVO 850 udskiftes med en Samsung EVO 860.
Genstarter i Recovery Mode, hvorefter den opstarter i Internet Recovery Mode.
Jeg vil vælge disken (den nyindsatte SSD disk), som Time Machine skal indlæse på.
Der er et blankt felt. Hvor der tidligere stod “Enhed: Macintosh HD System: macOS 10.15.17 (19H114)” er feltet nu blankt.
Hm, jeg havde jo heller ikke formatteret den nye disk, så det sætter jeg iværk.
Samme resultat, som for den tidligere SSD, Samsung 850 EVO:
Disk Erase Failed with the error:
File System Formatter failed.
Er SSD’en helt død, ligesom den gamle disk? Er det fordi, at EVO 860’er så ny, at den ikke passer til en gammel Macbook Pro 2012? Denne hér tråd bekræfter dog, at 860’eren går fint med maskinen:
https://www.ifixit.com/Answers/View/470 ... swer470884
Så problemet må ligge et andet sted.
Jeg foretager et Verify & Repair og får meddelelsen om, at disken virker fint.
Forsøger igen at formattere den nye disk.
Nu sker der noget.
Den begynder at formattere disken.
Men allerede ved ca. 70% på statusbaren (efter få sekunder), er det som om Disk Utility bare hænger.
Jeg kommer frem til, at 1TB tager sin tid at formattere: https://www.easeus.com/partition-manage ... ormat.html
Efter 19 timers ventetid afbryder jeg dog operationen.
Problemet må ligge et andet sted.
Svaret i tråden hér kunne måske være løsningen:
https://apple.stackexchange.com/questio ... 228#225228
Use Disk Utility from a working machine:
I don't know why this didn't work in recovery mode, but a friend suggested I plug the SSD into a working Mac with a USB adapter and try using the working Mac's Disk Utility to format the drive.
I did, and that worked. Now I'm installing OS X on it using recovery mode.
Jeg griber fat i min arbejdsgivers Macbook Pro, en Retina, 13”, Early 2015, OSCatalina 10.15.17, dvs. samme OS version som min egen Macbook Pro) og tilslutter den nyindkøbte SSD disk via et USB-stik (med et U-drive converter kit) og formatterer disken i Disk Utility. Efter blot få sekunder er disken formatteret og good to go.
SSD disken bliver sat tilbage i min egen MBP, og Internet Recovery Mode opstartes igen.
Disk Utility: Kører Verify&Repair = Disken er OK.
Time Machine Backup tilsluttes, og jeg kan nu vælge den nyformatterede SSD.
Afventer nu, at maskinen bringes tilbage til sin oprindelige stand jf. seneste backup.
The mission is completed - The patient is going to survive and will be living a long and prosperous live.
Ubekræftede antagelser:
- OSCatalina updaten et par dage forinden er triggeren for hele miseren
- SSD Samsung EVO 850 disken er død
Bekræftede fremgangsmetoder:
- Fordi Macbook Pro’en er en gammel maskine, kan OS Recovery Mode ikke formattere disken på korrekt vis. Du bliver nødt til at formattere disken først ved at sætte den til en anden Mac via et USB-kabel.
Maskinen er i live igen - Det var et harddisk kabel inde i Macbook Pro'en som skulle udskiftes.
(overskriften er ændret fra "ERFA dagbog: Intern SSD disk i Macbook Pro 2012 og OSCatalina" til Macbook Pro 2012 bliver meget langsom og non-responsive * LØST *"
Dette er historien om en rejse fra en klippestabil Macbook Pro, som overnight gik i knæ, og den efterfølgende redningsaktion.
MacBook Pro 13” mid 2012, 2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, 16GB, 1TB SSD (Samsung EVO850)
(Nogle dage forinden 1. januar 2021: OSCatalina foretager en automatisk opdatering af OS’et)
Fredag aften, 1. januar 2021:
Maskinens svartider begynder at blive lange.
Det bliver stadigt værre. Tilsidst taler vi minutter fra et klik til svar.
Selv Force Quit funktionen
(https://support.apple.com/da-dk/HT201276) er meget lang tid om at poppe op, og når programmerne Force Quittes, går der evigheder fra valg til eksekvering.
Det ender med flere tvungne genstarter, hvor OS starter Google Chrome browseren og Logic Pro X op hver gang - På trods af,
at jeg har fravalgt funktionaliteten med at genstarte med sidst åbnede programmer
https://support.apple.com/en-us/HT204005
Programmerne kan stort set ikke lukkes ned pga. ekstremt lange svartider (10+ minutter)
Til sidst lykkes det efter mange forsøg (ganget op med meget lange ventetider), og Activity Monitor kan med hiv og sving - og en masse tålmodighed - åbnes.
Følgende programmer optager 30-40% af CPU’ens energi:
syspolicyd
photoanalysisd
Førstnævnte lader til at være et uløst problem jf. tråden hér:
Sidstnævnte skyldes højst sandsynligt et stadigt voksende Photo library.
Det vil der blive arbejdet på, så snart maskinen fungerer igen.
Der bliver noget at “glæde” sig til, alene med dét arbejde, da Photo library’s placering vist heller ikke er nogen walk in the park, hvis placeringen ikke skal være på systemdisken:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-250000663
Den tid, den sorg.
Først og fremmest: Få maskinen back on track.
Der popper uventet en besked op i Finder om, at “a profile error occurred” med Google Chrome og at gemte passwords ikke vil blive husket
https://thegeekpage.com/profile-error-occurred/
Google Chrome app’en afinstalleres helt , så maskinen ikke starter op med Google Chrome igen jf. tidligere beskrevet workflow om, at OS skal starte op uden at genåbne senest åbnede programmer.
Kan altid geninstallere, når maskinen fungerer igen.
Maskinen genstartes.
Nu kan den ikke finde boot drive.
Der er et billede af en mappe med et spørgsmålstegn.
https://support.apple.com/da-dk/HT204323
Velkommen til rejsen: Genstart i recovery mode. En proces, som vil blive foretaget utallige gange fra dette her tidspunkt.
https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-r ... e-3674052/
Tid til at tilslutte backup disken.
Ved “vælg det system som computeren skal genstarte fra”
vælges SSD disken, som OS har navngivet “Enhed: Macintosh HD System: macOS 10.15.17 (19H114)
OS svarer igen med meddelelsen:
“Der opstod en fejl under gendannelsen af sikkerhedskopien”
Jeg beslutter mig for at formattere SSD’en ud fra en formodning om, at den alligevel er korrumperet.
OS svarer igen med meddelelsen:
Disk Erase Failed with the error:
File System Formatter failed.
Er SSD’en helt død?
En diskussionstråd, hvor brugeren har samme setup som mig leder mig hen på tanken om, at SSD’en må være død (efter blot 2 år og er par måneders brug) og at en ny disk må erhverves.
https://discussions.apple.com/thread/250513916
Lørdag 2, januar 2021:
Valget falder på en Samsung EVO 860, fordi den kan tåle nogle flere tæv jf. tråden nedenfor (durability), og fordi jeg kan hente den i Power hér og nu lørdag formiddag den 2. januar 2021.
https://www.coolblue.nl/en/advice/compa ... 0-evo.html
SSD disken Samsung EVO 850 udskiftes med en Samsung EVO 860.
Genstarter i Recovery Mode, hvorefter den opstarter i Internet Recovery Mode.
Jeg vil vælge disken (den nyindsatte SSD disk), som Time Machine skal indlæse på.
Der er et blankt felt. Hvor der tidligere stod “Enhed: Macintosh HD System: macOS 10.15.17 (19H114)” er feltet nu blankt.
Hm, jeg havde jo heller ikke formatteret den nye disk, så det sætter jeg iværk.
Samme resultat, som for den tidligere SSD, Samsung 850 EVO:
Disk Erase Failed with the error:
File System Formatter failed.
Er SSD’en helt død, ligesom den gamle disk? Er det fordi, at EVO 860’er så ny, at den ikke passer til en gammel Macbook Pro 2012? Denne hér tråd bekræfter dog, at 860’eren går fint med maskinen:
https://www.ifixit.com/Answers/View/470 ... swer470884
Så problemet må ligge et andet sted.
Jeg foretager et Verify & Repair og får meddelelsen om, at disken virker fint.
Forsøger igen at formattere den nye disk.
Nu sker der noget.
Den begynder at formattere disken.
Men allerede ved ca. 70% på statusbaren (efter få sekunder), er det som om Disk Utility bare hænger.
Jeg kommer frem til, at 1TB tager sin tid at formattere: https://www.easeus.com/partition-manage ... ormat.html
Efter 19 timers ventetid afbryder jeg dog operationen.
Problemet må ligge et andet sted.
Svaret i tråden hér kunne måske være løsningen:
https://apple.stackexchange.com/questio ... 228#225228
Use Disk Utility from a working machine:
I don't know why this didn't work in recovery mode, but a friend suggested I plug the SSD into a working Mac with a USB adapter and try using the working Mac's Disk Utility to format the drive.
I did, and that worked. Now I'm installing OS X on it using recovery mode.
Jeg griber fat i min arbejdsgivers Macbook Pro, en Retina, 13”, Early 2015, OSCatalina 10.15.17, dvs. samme OS version som min egen Macbook Pro) og tilslutter den nyindkøbte SSD disk via et USB-stik (med et U-drive converter kit) og formatterer disken i Disk Utility. Efter blot få sekunder er disken formatteret og good to go.
SSD disken bliver sat tilbage i min egen MBP, og Internet Recovery Mode opstartes igen.
Disk Utility: Kører Verify&Repair = Disken er OK.
Time Machine Backup tilsluttes, og jeg kan nu vælge den nyformatterede SSD.
Afventer nu, at maskinen bringes tilbage til sin oprindelige stand jf. seneste backup.
The mission is completed - The patient is going to survive and will be living a long and prosperous live.
Ubekræftede antagelser:
- OSCatalina updaten et par dage forinden er triggeren for hele miseren
- SSD Samsung EVO 850 disken er død
Bekræftede fremgangsmetoder:
- Fordi Macbook Pro’en er en gammel maskine, kan OS Recovery Mode ikke formattere disken på korrekt vis. Du bliver nødt til at formattere disken først ved at sætte den til en anden Mac via et USB-kabel.
Senest rettet af Rolland lør 9. jan 2021 16:31, rettet i alt 2 gange.
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
En reboot ender med:
Status:
Genstarter i recovery mode.
Overvejer nu en clean install af OS og herefter indlæse fra Time Machine. Ved dog ikke, om det er en holdbar fremgangsmetode
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Et par kommentarer herfra. Symptomerne med en langsom maskine (ikke helt så langsom), har jeg også oplevet. Ingen tegn på hw defekt, og disken viste ingen fejl. En ny disk gjorde dog forskellen (det var HDD’er).
Jeg er nervøs for din ™-backup. Det er vældig praktisk og nemt, men ville ikke turde have det som eneste backup (jeg har en kopi af mine data på Jottacloud også).
Jeg er nervøs for din ™-backup. Det er vældig praktisk og nemt, men ville ikke turde have det som eneste backup (jeg har en kopi af mine data på Jottacloud også).
--
Robert
Robert
Ser ingen anden vej udenom.
Den anerkender ikke, at der er en startdisk i Internert Revocery Mode’s Disk Utility, som beskrevet i hændelsesforløbet.
Billedet hér til venstre viser markeringen af, hvilken “del” af drevet, som formateres.
Er ikke sikker på, om det falder ind under begrebet “grundformatering”, som du nævner?
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Fedt nok, billedet blev croppet.
Hér:
Hér:
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3858
- Sted: Rødovre
Din Macbook kom tydeligvis ikke med Catalina, hvad havde du håbet på af feature forøgelserne kunne bibringe ... og hvorfor vil du mene de er relevante for DAW brugere, i almindelighed?
--sd
--sd
Det gør det ikke. Hvis man bare vælger disken som du har gjort og vælger "slet disk", så er det helt almindelig hurtig formatering.
Men til gengæld viser det så at der hvor den gik i stå, er under en Disk reparation og ikke en formatering? Men det er måske ikke samme sted i processen du beskriver?
Billedet er lidt misvisendebenjisan skrev: ↑søn 3. jan 2021 20:30Det gør det ikke. Hvis man bare vælger disken som du har gjort og vælger "slet disk", så er det helt almindelig hurtig formatering.
Men til gengæld viser det så at der hvor den gik i stå, er under en Disk reparation og ikke en formatering? Men det er måske ikke samme sted i processen du beskriver?

Seneste status er imidlertid, at den grå skærm har hængt i nærved 4 timer ved Internet Recovery opstart.
En søgning på lignende symptomer på nettet tyder på andre fysiske fejl, eksempelvis logicboardet.
Så kan det være tusind ting.
Det ser nok ud til, at maskinen er afgået ved døden.
Jeg er nok på udkig efter noget andet, så og jeg har et spritnyt 2,5” Samsung EVO 860 SSD tilovers, nu :-/
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Update: Søndag aften 3. januar 2021
Jeg finder den oprindelige disk frem, som MPB'en kom med, da jeg købte den brugt tilbage i 2018.
Disken monteres, og Mac'en booter - Det går lidt langsomt, men det fungerer. OS er High Sierra.
Umiddelbar konklusion: Mac'en kan godt fungere.
Disken afmonteres igen, og den nye SSD Samsung EVO 860 monteres igen.
Jeg erfarer på nettet, at en USB Boot disk kan være løsningen.
Efter noget research viser det sig, at MacBook Pro Mid 2012 blev født med OSX Lion.
Men der er dog en vigtig detalje: Det medfødte OSX Lion er version 10.7.3, som man ikke kan downloade i app store (https://everymac.com/systems/apple/macb ... specs.html)
Så ærmerne skal smøges op, og der skal gøres noget ekstraarbejde, jf. afsnittet "Solution" i artiklen hér:
https://www.macworld.com/article/116533 ... -macs.html
Desværre virker den foreslåede Internet Recovery løsning ikke for mig, da skærmen går i grå (har forsøgt at lade den hænge i 6+ timer uden at der skete yderligere).
Jeg tager fat i en låne-Mac og henter en installationsfil "Mac_OS_X_Lion_10.7.2" som fylder ca. 4 gig.
Den skarpe læser vil bemærke, at det ikke er 10.7.3, som maskinen ellers blev leveret med.
Men det er ikke lykkedes mig at finde 10.7.3 som andet end en update-file.
Bevæbnet med et 16 GB usb-stik er jeg klar til at forberede USB Boot disken.
Det fejler dog ved step 12 i vejledningen (https://www.macworld.com/article/116533 ... -macs.html) - Der kommer fejlkode 1.
Det viser sig, at metoden meget sjældent virker og, at man i stedet kan skabe USB boot disk'en via et tredjepartsværktøj, Disk Maker X:
https://diskmakerx.com/download/
Det fejler dog, da Disk Maker X melder: og OS popper op med: Ifølge Disk Maker X's FAQ er der ikke noget brugbart svar at finde - De foreslåede løsninger virker ikke:
Jeg forsøger i stedet at skabe en USB boot disk med OSCatalina, som låne-Mac'en kører på.
USB-stikket er på 16 GB. OSCatalina kræver mindst 25 GB.
SSD Samsung EVO 860 sættes i U-Drive converter kittet og tilsluttes låne-Mac'en via USB:
Starter op i Recovery Mode for at generere et clean install af OSCatalina på USB-drevet.
Det forløber fint, USB-disken vælges som target disk, men jeg bliver alligevel "bange", da jeg ikke er OSX-ekspert: Noget tyder på, at den alligevel vil foretage clean install på låne-Mac'en (?), så jeg afbryder processen.
SSD Samsung EVO 860 tages ud af converter-kittet og monteres i Mac'en igen.
Jeg tænker, at vi var 99% i mål med installationen, måske går det.
Mac'en bootes op, og der går evigheder.
Der kommer en meddelse om, at noget er gået galt, og at maskinen rebooter.
Efterfølgende reboot går mindst lige så langsomt, men nu når den frem til valg af sprog.
Det er dog ikke muligt for mig at vælge sprog. Den er simpelthen så langsom, for til sidst at gå i mørkegrå skærm.
Jeg lader den passe sig selv, og efter et længere forløb aner jeg et loop i opstartssekvensen.
Da vi kommer til sprog igen, kan jeg vælge sprog og netværk.
Efter et stykke tid går den i mørkegrå skærm igen.
Jeg ser tilsidst en chance for at afbryde loopet/processen, når den kommer til valg af sprog.
Mac'en bootes op i Recovery Mode.
Hér vælger jeg Clean Install ud fra forhåbningen om, at den så selv finder ud af den sidste % efter at jeg afbrød ved 99% af installationen på låne-Mac'en, som tidligere beskrevet.
Installationen ser ud til at køre. Den melder, at den vil være færdiginstalleret om 6+ timer.
Tirsdag morgen 5. januar 2021:
Mac'en melder følgende:
Da den beder mig vælge system for reboot, står den og hænger med blankt felt:
Efter et stykke tid kan jeg vælge disk:
Men den rebooter ikke - Jeg bliver mødt af den grå skærm, og den står og hænger dér i flere minutter.
Jeg kommer i tanke om dén disk, som Mac'en oprindeligt kom med og tænker at generere en boot disk på
Samsung EVO 860 SSD'en via USB-converteren.
Processen sættes igang:
Den oprindelige disk isættes Mac'en, og Samsung EVO 860 SSD'en forbindes via USB-converteren.
Mac'en bootes op i Recovery Mode, SSD'en formateres, og Clean Install processen gennemføres.
OS High Sierra forsøges installeret på SSD'en via USB-converteren, men da der er 3 minutter tilbage af installationsprocessen, meddeler OS: Processen afbrydes, et kig ind i Disk Utility fortæller, at Mac'en slet ikke kan se SSD drevet via USB.
Den ser kun det interne drev .
Jeg tjekker på låne-Mac'en og konstaterer, at heller ikke dennes Disk Utility kan se SSD drevet via USB.
Der er slet intet.
Status tirsdag morgen 5. januar 2021:
- Er USB-kittet dødt, så jeg ikke længere kan tilslutte SSD-drevet?
- Kan jeg på nogen måde få fat i en USB boot disk med OSX Lion for at kunne teste, om Mac'en er til at tale med, hvis vi starter op i den oprindelige OS?
To be continued...
Jeg finder den oprindelige disk frem, som MPB'en kom med, da jeg købte den brugt tilbage i 2018.
Disken monteres, og Mac'en booter - Det går lidt langsomt, men det fungerer. OS er High Sierra.
Umiddelbar konklusion: Mac'en kan godt fungere.
Disken afmonteres igen, og den nye SSD Samsung EVO 860 monteres igen.
Jeg erfarer på nettet, at en USB Boot disk kan være løsningen.
Efter noget research viser det sig, at MacBook Pro Mid 2012 blev født med OSX Lion.
Men der er dog en vigtig detalje: Det medfødte OSX Lion er version 10.7.3, som man ikke kan downloade i app store (https://everymac.com/systems/apple/macb ... specs.html)
Så ærmerne skal smøges op, og der skal gøres noget ekstraarbejde, jf. afsnittet "Solution" i artiklen hér:
https://www.macworld.com/article/116533 ... -macs.html
Desværre virker den foreslåede Internet Recovery løsning ikke for mig, da skærmen går i grå (har forsøgt at lade den hænge i 6+ timer uden at der skete yderligere).
Jeg tager fat i en låne-Mac og henter en installationsfil "Mac_OS_X_Lion_10.7.2" som fylder ca. 4 gig.
Den skarpe læser vil bemærke, at det ikke er 10.7.3, som maskinen ellers blev leveret med.
Men det er ikke lykkedes mig at finde 10.7.3 som andet end en update-file.
Bevæbnet med et 16 GB usb-stik er jeg klar til at forberede USB Boot disken.
Det fejler dog ved step 12 i vejledningen (https://www.macworld.com/article/116533 ... -macs.html) - Der kommer fejlkode 1.
Det viser sig, at metoden meget sjældent virker og, at man i stedet kan skabe USB boot disk'en via et tredjepartsværktøj, Disk Maker X:
https://diskmakerx.com/download/
Det fejler dog, da Disk Maker X melder: og OS popper op med: Ifølge Disk Maker X's FAQ er der ikke noget brugbart svar at finde - De foreslåede løsninger virker ikke:
Jeg forsøger i stedet at skabe en USB boot disk med OSCatalina, som låne-Mac'en kører på.
USB-stikket er på 16 GB. OSCatalina kræver mindst 25 GB.
SSD Samsung EVO 860 sættes i U-Drive converter kittet og tilsluttes låne-Mac'en via USB:
Starter op i Recovery Mode for at generere et clean install af OSCatalina på USB-drevet.
Det forløber fint, USB-disken vælges som target disk, men jeg bliver alligevel "bange", da jeg ikke er OSX-ekspert: Noget tyder på, at den alligevel vil foretage clean install på låne-Mac'en (?), så jeg afbryder processen.
SSD Samsung EVO 860 tages ud af converter-kittet og monteres i Mac'en igen.
Jeg tænker, at vi var 99% i mål med installationen, måske går det.
Mac'en bootes op, og der går evigheder.
Der kommer en meddelse om, at noget er gået galt, og at maskinen rebooter.
Efterfølgende reboot går mindst lige så langsomt, men nu når den frem til valg af sprog.
Det er dog ikke muligt for mig at vælge sprog. Den er simpelthen så langsom, for til sidst at gå i mørkegrå skærm.
Jeg lader den passe sig selv, og efter et længere forløb aner jeg et loop i opstartssekvensen.
Da vi kommer til sprog igen, kan jeg vælge sprog og netværk.
Efter et stykke tid går den i mørkegrå skærm igen.
Jeg ser tilsidst en chance for at afbryde loopet/processen, når den kommer til valg af sprog.
Mac'en bootes op i Recovery Mode.
Hér vælger jeg Clean Install ud fra forhåbningen om, at den så selv finder ud af den sidste % efter at jeg afbrød ved 99% af installationen på låne-Mac'en, som tidligere beskrevet.
Installationen ser ud til at køre. Den melder, at den vil være færdiginstalleret om 6+ timer.
Tirsdag morgen 5. januar 2021:
Mac'en melder følgende:
Da den beder mig vælge system for reboot, står den og hænger med blankt felt:
Efter et stykke tid kan jeg vælge disk:
Men den rebooter ikke - Jeg bliver mødt af den grå skærm, og den står og hænger dér i flere minutter.
Jeg kommer i tanke om dén disk, som Mac'en oprindeligt kom med og tænker at generere en boot disk på
Samsung EVO 860 SSD'en via USB-converteren.
Processen sættes igang:
Den oprindelige disk isættes Mac'en, og Samsung EVO 860 SSD'en forbindes via USB-converteren.
Mac'en bootes op i Recovery Mode, SSD'en formateres, og Clean Install processen gennemføres.
OS High Sierra forsøges installeret på SSD'en via USB-converteren, men da der er 3 minutter tilbage af installationsprocessen, meddeler OS: Processen afbrydes, et kig ind i Disk Utility fortæller, at Mac'en slet ikke kan se SSD drevet via USB.
Den ser kun det interne drev .
Jeg tjekker på låne-Mac'en og konstaterer, at heller ikke dennes Disk Utility kan se SSD drevet via USB.
Der er slet intet.
Status tirsdag morgen 5. januar 2021:
- Er USB-kittet dødt, så jeg ikke længere kan tilslutte SSD-drevet?
- Kan jeg på nogen måde få fat i en USB boot disk med OSX Lion for at kunne teste, om Mac'en er til at tale med, hvis vi starter op i den oprindelige OS?
To be continued...
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Update tirsdag formiddag 5. januar 2021:
USB-kittet er ikke dødt. Jeg isatte den oprindelige MBP 2012 disk i USB-converteren og tilsluttede den låne-Mac'en. Virker fint.
Kan dog ikke unmounte drevet via Disk Utility på låne-Mac'en, selvom Finder angiver, at der ikke er tilsluttet nogen andre drev via USB.
Konklusion: Er Samsung EVO 860 SSD disken et mandagskøb?
USB-kittet er ikke dødt. Jeg isatte den oprindelige MBP 2012 disk i USB-converteren og tilsluttede den låne-Mac'en. Virker fint.
Kan dog ikke unmounte drevet via Disk Utility på låne-Mac'en, selvom Finder angiver, at der ikke er tilsluttet nogen andre drev via USB.
Konklusion: Er Samsung EVO 860 SSD disken et mandagskøb?
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Update onsdag eftermiddag 6 januar 2021:
Jeg tester, om EVO 860 SSD'en er et mandagskøb, men først må jeg teste, om U-Drive USB-converteren i mellemtiden er blevet defekt:
Jeg tilslutter den oprindelige disk fra Macbook Pro 2012 til USB-converteren og tilslutter.
Alt er fint, der ER en disk.
Disken afmonteres og monteres igen i Macbook Pro 2012 med EVO 860 SSD tilkoblet via USB-converteren.
MBP bootes op i High Sierra, Terminal åbnes i Finder, og jeg formaterer SSD'en i USB-converteren med scriptet:
diskutil erasedisk hfs+ external gpt /dev/disk2
Herefter genstarter jeg MBP'en i Recovery Mode og vælger Clean Install.
Den melder dog, at disken på USB-forbindelsen ikke er formateret.
Disk Utility via Recovery Mode formaterer SSD disken, og Clean Install kan nu foretages i Recovery Mode.
Installationen lykkes.
SSD'en tages ud af USB-converteren og monteres i MBP'en, der bootes op.
Det går ret langsomt med at få indlæst Finder/skrivebordet, og der går lidt tid fra jeg klikker, til der sker noget. Men ikke så udpræget slemt som i fredags, hvor balladen startede.
Jeg leder efter Time Machine, men der dukker ikke noget op.
MBP'en rebootes nu i Recovery Mode, hvor jeg vælger at indlæse fra Time Machine backup via USB (et helt andet separat SSD backup-drev via USB, som ret beset indeholder hele mit liv!).
Der er forbindelse, og efter et par timer meddeler den "success - start igen for at færdiggøre gendannelsen"
MBP'en rebooter. Det tager meget lang tid.
Før den når til Finder/skrivebordet, går skærmen så i sort.
Resultatet er det samme efter flere reboots.
Flere søgninger på nettet om sort skærm går på myriader af årsager:
https://applegazette.com/mac/macbook-pr ... oes-black/
Det giver umiddelbart ingen mening, da mange af årsagerne henføres til maskiner, som har kørt over længere tid, og ikke efter clean installation af OS’et.
Så jeg vælger at søge på nettet efter noget i stil med "slow macbook pro mid 2012 clean install oscatalina"
Hér popper der noget op om, at det kan være harddisk kablet inde i MBP'en, som den er gal med.
Nogen foreslår, at jeg prøver at downloade Black Magic Disk Test for at se, hvor hurtigt disken løber (https://apps.apple.com/us/app/blackmagi ... 4550?mt=12) men MBP'en kører nu så langsomt igen, at jeg slet ikke kan indlæse programmet.
Ved et tilfælde finder jeg på www.dba.dk en Macbook Pro Mid 2012 med eksakt samme specs på processor, dog med en mindre disk (250 GB) og 8 GB RAM mod 16 GB RAM.
Denne MBP-klon, som den benævnes i dagbogen fremover, kommer med OS Catalina 10.15.17 installeret.
De følgende tests bliver afviklet fra klon-MBP'en:
Vi skal have løst problemet med, at skærmen bliver sort ved boot af MBP'en.
Det slår mig, at hvis jeg nu igen prøver at skabe en boot disk fra en maskine, som kører OSCatalina (som min seneste Time Machine backup også kører), så kan dét være årsagen til, at en OS High Sierra maskine ikke bare kunne indlæse (OS Catalina) backup direkte fra Recovery Mode?
Jeg forsøgte dette tidligere, men dér var MBP'en alt for langsom og gik nærmest i stå.
Nu gøres forsøget igen, denne gang på klon-MBP'en.
Samsung SSD 860'eren monteres i USB-converteren igen, og tilsluttes klon-MPB'en, der bootes op i OS Catalina i Recovery Mode.
Der foretages et clean install af OS Catalina på SSD drevet via USB.
SSD drevet sættes nu i klon-MBP'en og bootes op.
Det virker fint, og det går hurtigt nu med at boote.
Jeg kan ikke huske, om jeg så har bootet i Recovery Mode igen, men en dialogboks er poppet op, hvor jeg kan vælge at indlæse fra Time Machine.
(Denne dialogboks dukkede ikke op efter endt installation af High Sierra. Hér gik jeg selv tilbage til Recovery menuen og valgte "indlæs fra Time Machine backup" efter endt installation).
Jeg aktiverer indlæsning af Time Machine backup, og den afslutter med "Migration Complete - Your data has been migrated and is ready to use" - altså en anderledes melding end tidligere "success - start igen for at færdiggøre gendannelsen" i OS High Sierra regi.
Klon-MBP'en booter nu op, og maskinen er 100% klonet den oprindelige MBP 2012.
Der er lidt knas, hvor enkelte applikationer spiller op om, at det er en anden maskine, ellers er alt helt, som det bør være.
I mellemtiden har jeg bestilt et Hard Drive kabel ud fra kommentaren længere oppe om, at fejlen kan ligge dér. I tråden hér er der flere, som giver vidnesbyrd om, at deres Macs kører hurtigt efter udskiftning af Hard Drive kablet:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/10379
Hard Drive kablet monteres i MBP'en jf. anvisningen ovenfor, og SSD disken flyttes fra klon-MBP'en over i MBP'en.
Dog kommer jeg til at vride det hvide kabel lidt for hårdt (kablet er meget meget sart!), da det skal sættes ind i front sensor bracket'en.
Krydser fingre.
MBP'en bootes op.
Den kører perfekt.
Time Machine starter selv op i Finder/Skrivebordet, og den backupper ca. 160 GB data.
Status aften, 6. januar 2021:
Vi er tilbage - Maskinen kører igen.
Lessons learned:
Hvis din Macbook Pro begynder at blive meget langsom og nærmest non-responsive, kan du springe hele denne hér historie og gøre følgende:
1) Kør en test af harddiskens hastighed med eksempelvis Black Magic Disk Speed Test
https://apps.apple.com/us/app/blackmagi ... 4550?mt=12
2) Få udskiftet Hard Drive kablet. Det kostede mig 150 kr. + fragt hos mackabler.dk
Du kan gøre det selv, hvis du følger vejledningen hér og sikrer dig, at du har det værktøj, som de anbefaler:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/10379
Håber aldrig du kommer til at opleve det
Jeg tester, om EVO 860 SSD'en er et mandagskøb, men først må jeg teste, om U-Drive USB-converteren i mellemtiden er blevet defekt:
Jeg tilslutter den oprindelige disk fra Macbook Pro 2012 til USB-converteren og tilslutter.
Alt er fint, der ER en disk.
Disken afmonteres og monteres igen i Macbook Pro 2012 med EVO 860 SSD tilkoblet via USB-converteren.
MBP bootes op i High Sierra, Terminal åbnes i Finder, og jeg formaterer SSD'en i USB-converteren med scriptet:
diskutil erasedisk hfs+ external gpt /dev/disk2
Herefter genstarter jeg MBP'en i Recovery Mode og vælger Clean Install.
Den melder dog, at disken på USB-forbindelsen ikke er formateret.
Disk Utility via Recovery Mode formaterer SSD disken, og Clean Install kan nu foretages i Recovery Mode.
Installationen lykkes.
SSD'en tages ud af USB-converteren og monteres i MBP'en, der bootes op.
Det går ret langsomt med at få indlæst Finder/skrivebordet, og der går lidt tid fra jeg klikker, til der sker noget. Men ikke så udpræget slemt som i fredags, hvor balladen startede.
Jeg leder efter Time Machine, men der dukker ikke noget op.
MBP'en rebootes nu i Recovery Mode, hvor jeg vælger at indlæse fra Time Machine backup via USB (et helt andet separat SSD backup-drev via USB, som ret beset indeholder hele mit liv!).
Der er forbindelse, og efter et par timer meddeler den "success - start igen for at færdiggøre gendannelsen"
MBP'en rebooter. Det tager meget lang tid.
Før den når til Finder/skrivebordet, går skærmen så i sort.
Resultatet er det samme efter flere reboots.
Flere søgninger på nettet om sort skærm går på myriader af årsager:
https://applegazette.com/mac/macbook-pr ... oes-black/
Det giver umiddelbart ingen mening, da mange af årsagerne henføres til maskiner, som har kørt over længere tid, og ikke efter clean installation af OS’et.
Så jeg vælger at søge på nettet efter noget i stil med "slow macbook pro mid 2012 clean install oscatalina"
Hér popper der noget op om, at det kan være harddisk kablet inde i MBP'en, som den er gal med.
Nogen foreslår, at jeg prøver at downloade Black Magic Disk Test for at se, hvor hurtigt disken løber (https://apps.apple.com/us/app/blackmagi ... 4550?mt=12) men MBP'en kører nu så langsomt igen, at jeg slet ikke kan indlæse programmet.
Ved et tilfælde finder jeg på www.dba.dk en Macbook Pro Mid 2012 med eksakt samme specs på processor, dog med en mindre disk (250 GB) og 8 GB RAM mod 16 GB RAM.
Denne MBP-klon, som den benævnes i dagbogen fremover, kommer med OS Catalina 10.15.17 installeret.
De følgende tests bliver afviklet fra klon-MBP'en:
Vi skal have løst problemet med, at skærmen bliver sort ved boot af MBP'en.
Det slår mig, at hvis jeg nu igen prøver at skabe en boot disk fra en maskine, som kører OSCatalina (som min seneste Time Machine backup også kører), så kan dét være årsagen til, at en OS High Sierra maskine ikke bare kunne indlæse (OS Catalina) backup direkte fra Recovery Mode?
Jeg forsøgte dette tidligere, men dér var MBP'en alt for langsom og gik nærmest i stå.
Nu gøres forsøget igen, denne gang på klon-MBP'en.
Samsung SSD 860'eren monteres i USB-converteren igen, og tilsluttes klon-MPB'en, der bootes op i OS Catalina i Recovery Mode.
Der foretages et clean install af OS Catalina på SSD drevet via USB.
SSD drevet sættes nu i klon-MBP'en og bootes op.
Det virker fint, og det går hurtigt nu med at boote.
Jeg kan ikke huske, om jeg så har bootet i Recovery Mode igen, men en dialogboks er poppet op, hvor jeg kan vælge at indlæse fra Time Machine.
(Denne dialogboks dukkede ikke op efter endt installation af High Sierra. Hér gik jeg selv tilbage til Recovery menuen og valgte "indlæs fra Time Machine backup" efter endt installation).
Jeg aktiverer indlæsning af Time Machine backup, og den afslutter med "Migration Complete - Your data has been migrated and is ready to use" - altså en anderledes melding end tidligere "success - start igen for at færdiggøre gendannelsen" i OS High Sierra regi.
Klon-MBP'en booter nu op, og maskinen er 100% klonet den oprindelige MBP 2012.
Der er lidt knas, hvor enkelte applikationer spiller op om, at det er en anden maskine, ellers er alt helt, som det bør være.
I mellemtiden har jeg bestilt et Hard Drive kabel ud fra kommentaren længere oppe om, at fejlen kan ligge dér. I tråden hér er der flere, som giver vidnesbyrd om, at deres Macs kører hurtigt efter udskiftning af Hard Drive kablet:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/10379
Hard Drive kablet monteres i MBP'en jf. anvisningen ovenfor, og SSD disken flyttes fra klon-MBP'en over i MBP'en.
Dog kommer jeg til at vride det hvide kabel lidt for hårdt (kablet er meget meget sart!), da det skal sættes ind i front sensor bracket'en.
Krydser fingre.
MBP'en bootes op.
Den kører perfekt.
Time Machine starter selv op i Finder/Skrivebordet, og den backupper ca. 160 GB data.
Status aften, 6. januar 2021:
Vi er tilbage - Maskinen kører igen.
Lessons learned:
Hvis din Macbook Pro begynder at blive meget langsom og nærmest non-responsive, kan du springe hele denne hér historie og gøre følgende:
1) Kør en test af harddiskens hastighed med eksempelvis Black Magic Disk Speed Test
https://apps.apple.com/us/app/blackmagi ... 4550?mt=12
2) Få udskiftet Hard Drive kablet. Det kostede mig 150 kr. + fragt hos mackabler.dk
Du kan gøre det selv, hvis du følger vejledningen hér og sikrer dig, at du har det værktøj, som de anbefaler:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/10379
Håber aldrig du kommer til at opleve det

https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Yes, det minder om min gamle fejl. Uendelig badebold og deslige er ofte noget med disken (en anden mulighed er defekte RAM-klodser, men det er mange år siden jeg har hørt om det).
Det føles ret godt at komme til bunds, ikke?

Tillykke med det. Godt kæmpet!
--
Robert
Robert
Tak @Pastorius ...! Robert, jeg er ked af at høre, at du har gennemlevet det samme.
Jo, det er en virkelig god følelse at få det på plads. Nu skal der bankes en masse musik afsted...!
Jo, det er en virkelig god følelse at få det på plads. Nu skal der bankes en masse musik afsted...!
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400
Note to self: MBP'en genkender ikke RME Fireface 400 audio interfacet. Der er "red host" lampe, der lyser.
Bemærk, dette opstår, fordi der er kørt en clean installation af OSX'et, og fuld reetablering ved ndlæsning af Time Machine Backup'en fanger ikke op på dette.
Man skal manuelt ind i System Preferences > Security & Privacy for at give tilladelse til RME softwaren:
Kilde:
https://archiv.rme-audio.de/download/AG ... ion_EN.pdf
Bemærk, dette opstår, fordi der er kørt en clean installation af OSX'et, og fuld reetablering ved ndlæsning af Time Machine Backup'en fanger ikke op på dette.
Man skal manuelt ind i System Preferences > Security & Privacy for at give tilladelse til RME softwaren:
Kilde:
https://archiv.rme-audio.de/download/AG ... ion_EN.pdf
- Vedhæftede filer
-
- AG_RME_High_Sierra_Mojave_Installation_EN.pdf
- (87.23 KiB) Ikke downloadet endnu
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400