Skal man gøre det, hvis man kan?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Skal man gøre det, hvis man kan?

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har tilladt mig at klippe en dialog fra Facebook, og man behøver faktisk ikke at vide hvad der konkret bliver spurgt ind til:
Skærmbillede 2021-01-03 kl. 07.18.43.png
Skærmbillede 2021-01-03 kl. 07.18.43.png (102.03 KiB) Vist 367 gange
:wink:

--sd

Medlemsavatar
Smittefar  
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er de to indlæg overhovedet relaterede til hinanden?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja op- eller ned-gradere et eller andet som får konsekvenser...

--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg forstår ikke helt meningen med denne tråd?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

the19thbear skrev:
søn 3. jan 2021 18:21
Jeg forstår ikke helt meningen med denne tråd?
Jeg er blevet frabedt at kommentere på det betimelige i at opgradere til Big Sur, på intel arkitektur ... jeg har rigtigt svært ved at se hvori fordelene ligger i bare at skifte til Big Sur - alene fordi man kan gøre det. Man kan jo også finde sig en eller anden Linux distribution, og så få barberet alle unødigheder væk.... det kan også givetvis være sjovt, hvis man ser det som læringsproces og leg, men temmeligt langt fra bare at få lavet noget musikalsk.

Der hvor kæden ligesom hopper af er at rigtigt mange 3. parts plugin-udviklerer ikke nødvendigvis har ressourcerne til at få udskiftet deres kode .... kort sagt så er inkompatibilitet jo et fejt markedsføringsgreb som ressourcestærke griber til for at ryste forfølgerene af sig.

Så når Gentleman Niels siger i tråden at man skal udsætte det med at opgradere - til der ikke er nogen vej tilbage. Ja så handler det selvfølgelig om ussel mammon, forstået på liggedage inden man får systemet til igen at makke ret.

Der har været fortaget benchmarks de forskellige versioner af Mac OSX imellem, og det er altså kun marginale skift i effektiviteten der har været at spore, ikke noget særligt markant ... hvorimod M1 som kun afvikler Big Sur - ja der er der indlysende nok rigtigt meget at hente.

Det ligner for mig tire-kicking af folk der ikke har erhvervet sig et førebevis endnu. Altså dem som i de gamle dage i KT-Radio, blev bedt om at vise hvor mange penge de havde med ... så pragmatismen eventuelt kunne indfinde sig i stedet for at blot underholde ekspedienten med en uendelig viden om esoteriske kabeltyper...

----------------------------------------------------------------------------

Jeg har muligvis en anden vinkel på problemet, og den handler om den uforløste kreative sjæls overspringshandlinger for at undgå at skulle forlade det som i den akademiske verden vist kaldes specialesumpen ..

https://brianfunk.com/blog/2019/10/9/do ... odcast-132
.

--sd

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Kære Søren

Indledningsvist så forstår jeg (tror jeg i hvert fald) nogenlunde hvad du mener, og det er jeg som sådan ikke uening i. MEN....

For det første, så kan der være ting man er interesseret i vedr. et styresystem, som måske ikke giver så meget mening for andre. F.eks. kan nye funktionaliteter i en DAW være betinget af en opgradering af DAW, som igen er betinget af en opgradering af OS. F.eks. var jeg utroligt interesseret i stort set alle de store opdateringer af Logic, og det gjorde ofte at jeg måtte opgradere mit styresystem. Giver det objektivt mening, nok mest NEJ, specielt når man sidder på en hackintosh og det kan være en svær proces at opgradere. Men hvis jeg gerne vil rode med den nye drummer, deesser 2 eller bedre flexpitch, er det så ikke ok, hvis blot det giver mening for mig?

En anden ting jeg undrer mig over er din retorik, specielt ifm sammenligningen med dæksparkere uden kørekort. Igen, jeg forstår dit synspunkt, og jeg er delvist ening heri, men med den sammenligning synes jeg du tager fejl. Hvis nu Mozart eller Hendrix opgraderer OS, simpelthen fordi de har lyst, eller fordi der var en enkelt funktionalitet de drømte om, ja så vil det være et selvmål at hævde at de ikke har kørekort. Det handler trods alt om musik, og hvis nu nogle tager andre og mere snørklede veje for at lave god musik, ja så må man vel bare anerkende at de gør hvad de gør, og at deres vej måske ikke umiddelbart giver mening for netop dig.

Din sammenligning med KT-radio synes jeg er direkte usymptaisk, og det bevidner om en utrolig dårlig forretningsmodel. Jeg startede f.eks. med at spille guitar i en alder af 28, og jeg anede ikke en dyt om strengeinstrumenter. Hvis det ikke var for gode folk i diverse butikker der med stor sindsro og sympati forklarede mig hvad der er op og ned på en god spade, ja så ville jeg aldrig turde/gide at henvende mig til andre om råd.
Jeg synes det samme princip gælder lidt her på lydmaskinen. Husk at det her er et forum for mange nye, og hvis man spørger om noget, og herefter bliver offer for en sådan sammenligning, ja så mister man modet. Jeg er selv utrolig heldig over hvor godt jeg blev modtaget herinde, og føler mig ualmindeligt taknemmelig over at være en del af så godt sammenhold, lad os da bestræbe os på holde det på den måde i fremtiden også.

Afslutningsvist vil jeg gerne komme med et sidste, og måske lidt provokerende udsagn (men det er kærligt ment):

" ....uforløste kreative sjæls overspringshandlinger for at undgå at skulle forlade det som i den akademiske verden vist kaldes specialesumpen...". Er det ikke lidt det samme som at bruge tiden på et forum i et indædt forsøg på overbevise andre om at de tager fejl og man selv har ret. For mig giver det ligeså meget mening rent musisk at opgradere til et nyt OS hveranden dag, som at lege besserwesser på et forum hveranden dag, nemlig tæt på null.

/Kristian

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

donnievandango skrev:
man 4. jan 2021 16:53
For mig giver det ligeså meget mening rent musisk at opgradere til et nyt OS hveranden dag, som at lege besserwesser på et forum hveranden dag, nemlig tæt på null.
Det kan der jo godt være noget om, jeg laver ikke selv musik - men kun lyd til koncerter, og en smule mix af ting jeg selv tracker ... og grundet nedlukningen på grund af Covid-19, står jeg for tiden lidt uden egentlige opgaver - bevares jeg har da også en software udviklings bix ved siden af ... så jeg adspreder mig måske lidt rigeligt på andres bekostning.

Men syntes du ikke at ubefæstede sjæle skal gøres opmærksomme på at det altså langtfra altid er grejet skyld at de lyder af hø, men snarre er at ikke tænkes mere i arrangementet af musikken, end der gøres ... man kan ikke grejkøbe sig ud af noget som meget mere handler om indstillingen og intentionen med det man gør?

Det hedder trods alt ikke Gearsluts her, men Lydmaskinen ... og måske oprindeligt har der været tænkt i lidt mere kritisk tilgang omkring konsumerisme i modsætning til egentligt håndværk:
I England var der også eksempler på, at såkaldte maskinstormere tog sagen i egen hånd og forsøgte at destruere netop den teknologi, som de mente ødelagde deres levefod. Mest kendt er det såkaldte Ludditeroprør, som startede i Nottinghamshire i 1811 og var opkaldt efter en mytisk figur, Ned Ludd, som efter sigende førte an i bevægelsen. Ludditerne vendte deres vrede mod den nye industrielle teknologi ikke mindst i tekstilfabrikkerne, som overflødiggjorde den håndværksmæssige produktion og trykkede lønnen. De såkaldte ludditter mødtes om natten og gik samlet til angreb på fabrikker og industrier, herunder brandattentater, indbrud og sabotage.
Hvis ikke ... så vil jeg gerne, i en verden som føler det magtpåliggende at udvande ethvert tilløb til faglig dygtighed, og hvor meritter nu kun opnås i form af ureflekteret udenadslære.

--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Søren, jeg tror 90% af dine indlæg handler om dette emne for tiden;) jeg har læst din holdning i mange træde efterhånden. Det er en helt legitim holdning at ha, men mon ikke kæphesten trænger til at hvile sig lidt? Tror den er helt træt efter alt den galoperen:)
Det står dig frit for at skrive hvad du vil, men jeg er personligt begyndt at springe over dine indlæg da de alle sammen har samme indhold for tiden.
Mit indlæg her er helt venligt ment forresten.
Hyg dig:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Enig. Lad dette være sidste indlæg i den dur, tak. Denne tråd kan undtagelsesvist fortsætte.

Nyt svar