Hjælp til indkøb af brugt mac søges

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Hjælp til indkøb af brugt mac søges

Indlæg af Franne500 »

Hej alle,

Jeg har været ude af studieverdenen i nogle år, og har totalt mistet følingen med hvad der skal til :)

Jeg har brug for at kunne afvikle 10-20 audiospor og ca 10 VST-spor.

Det er til ren hjemmehygge og legestue.

Min gamle Mac Mini 2011 2,3 GHz i5 16GB ram laver små clicks og skratter når jeg afspiller projekter med VST-instrumenter. Medmindre jeg sætter bufferen op på mere en 512 .... og så er det liiiiidt svært at indspille guitar og vokaler til :)

Jeg har ca 5000,- at smide efter noget brugt mac - Hvad skal jeg lede efter ?

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Sted: Ama'r

Indlæg af Morten Hjort »

Køb en nyere brugt Mac Mini. Umiddelbart lyder det til at dine krav er ret små, og næsten alt der er nyere end din nuværende er fin. Personligt ville jeg dog med dét budget liiige strække det lidt mere og så købe en af de nye M1 Mac Mini'er såfremt du ikke er afhængig af at specifikke plugins kører problemfrit på dem (endnu)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det lyder som om at dine vsti spor er af impuls-response typen, hvilken daw ... for det kunne jo være at du bare skulle skifte RAM'en ud?

--sd

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Hej Søren,

Jeg kører Logic Pro X (ikke nyeste version, da min maskine ikke er kompatibel).
VST instrumenterne er bla. "Drummer" fra logic og diverse Synth også fra Logic.

Søren Dyhr skrev:
tors 31. dec 2020 12:59
Det lyder som om at dine vsti spor er af impuls-response typen, hvilken daw ... for det kunne jo være at du bare skulle skifte RAM'en ud?

--sd

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Orv .... ja den lyder til at være voldsom. Det kunne være man skulle spare lidt mere op og så nappe sådan en istedet.
Jeg bruger ganske få plug ins. Der er lidt Waves og Slate Digital - Men mixer alt i Harrison MixBus 32c

Morten Hjort skrev:
tors 31. dec 2020 12:00
Køb en nyere brugt Mac Mini. Umiddelbart lyder det til at dine krav er ret små, og næsten alt der er nyere end din nuværende er fin. Personligt ville jeg dog med dét budget liiige strække det lidt mere og så købe en af de nye M1 Mac Mini'er såfremt du ikke er afhængig af at specifikke plugins kører problemfrit på dem (endnu)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Franne500 skrev:
tors 31. dec 2020 13:55
Jeg bruger ganske få plug ins. Der er lidt Waves og Slate Digital - Men mixer alt i Harrison MixBus 32c
Så du streamer ud af loagic ind i Harrison med Soundflower?

Der er lige en ting nu siger du at du ikke bruger ret mange plugins, det er jo faktisk sådan at hele channelstrippen og satureringen i busserne faktisk er at betragte som plugins der godt kan bypass'es, men alligevel er i "indgreb" ... du vil se at det kun er 3. parts plugins der forårsager ændringer i trækket på CPU.

https://mixbus.helpscoutdocs.com/articl ... -dsp-usage

Men for at komme tilbage til streamingen ... så kunne det måske være en ide at sende ud af Logic med plugin'en renderet der, til nye faste spor uden plugins.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Franne500 skrev:
Orv .... ja den lyder til at være voldsom. Det kunne være man skulle spare lidt mere op og så nappe sådan en istedet.
Husk at der endnu kun kan køres under Rosetta 2, der endnu ikke lavet compileringer af Harrison til ARM proceasorene!

--sd

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Nej - jeg tracker alt i Logic. Så bouncer jeg alle spor og importerer den i MixBus
Søren Dyhr skrev:
tors 31. dec 2020 17:06
Franne500 skrev:
Så du streamer ud af loagic ind i Harrison med Soundflower?

Der er lige en ting nu siger du at du ikke bruger ret mange plugins, det er jo faktisk sådan at hele channelstrippen og satureringen i busserne faktisk er at betragte som plugins der godt kan bypass'es, men alligevel er i "indgreb" ... du vil se at det kun er 3. parts plugins der forårsager ændringer i trækket på CPU.

https://mixbus.helpscoutdocs.com/articl ... -dsp-usage

Men for at komme tilbage til streamingen ... så kunne det måske være en ide at sende ud af Logic med plugin'en renderet der, til nye faste spor uden plugins.

--sd

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Yes. Det har jeg også læst mig til. Jeg tror skisme jeg køber sådan en maskine !
Søren Dyhr skrev:
tors 31. dec 2020 17:55
Franne500 skrev:
Husk at der endnu kun kan køres under Rosetta 2, der endnu ikke lavet compileringer af Harrison til ARM proceasorene!

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

De clicks, du har i lyden kan altså også skyldes dit lydkort - hvilket et bruger du? Hvis du udelukkende bruger Logics egne SW instrumenter, så er de jo ikke de mest krævende for din computer.
Måske skal du forære dig selv både en ny mac mini og et nyt lydkort :-D
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Jeg bruger et Focusrite Scarlet 2i2 ... det ER jo ikke toppen af poppen :)

Jeg er godt nok lun på de nye M1 amc minier :)
bluefonia skrev:
fre 1. jan 2021 12:13
De clicks, du har i lyden kan altså også skyldes dit lydkort - hvilket et bruger du? Hvis du udelukkende bruger Logics egne SW instrumenter, så er de jo ikke de mest krævende for din computer.
Måske skal du forære dig selv både en ny mac mini og et nyt lydkort :-D

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Hmmm ..... vil 8GB Ram være nok ? jeg har set diverse videoer på youtube .... det lader til at være en voldsom maskine, men selv min gamel 2012 mac mini har 16GB .... og er i knæ :)

Morten Hjort skrev:
tors 31. dec 2020 12:00

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg ville helt klart købe med 16 GB - så er du også mere fremtidssikret.
Mht. lydkort så har jeg ikke erfaringer med Focusrite Scarlet. På min gamle iMac - den, der var endnu ældre end den, jeg har nu (late 2012) :) - kørte jeg med et 1. generations RME Babyface , og det setup kørte produktioner a la den type, du beskriver uden problemer med en buffer på 64 eller 128.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Tak for info :)

bluefonia skrev:
fre 1. jan 2021 13:05
Jeg ville helt klart købe med 16 GB - så er du også mere fremtidssikret.
Mht. lydkort så har jeg ikke erfaringer med Focusrite Scarlet. På min gamle iMac - den, der var endnu ældre end den, jeg har nu (late 2012) :) - kørte jeg med et 1. generations RME Babyface , og det setup kørte produktioner a la den type, du beskriver uden problemer med en buffer på 64 eller 128.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Alle bud er lyder godt men vil også lige komme med mit: da jeg skiftede lydkort på min maskine, var det pludselig som at få en langt hurtigere maskine. Mener jeg gik fra at ha en buffer på 1024 til 128. Det skete da jeg gik fra et lille presonus lydkort til et rme babyface Pro. Rme driverne yder virkelig godt.
Derudover skal du nok også ha en ny maskine og synes også den nye M1 lyder som et godt bud. Og focusrite Scarlett serien er helt Ok. Vil bare lige tipse dig om at du burde få endnu mere ud af din nye maskine hvis du skifter til Rme.
:)

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Super info. Tak 👍

the19thbear skrev:
fre 1. jan 2021 19:50
Alle bud er lyder godt men vil også lige komme med mit: da jeg skiftede lydkort på min maskine, var det pludselig som at få en langt hurtigere maskine. Mener jeg gik fra at ha en buffer på 1024 til 128. Det skete da jeg gik fra et lille presonus lydkort til et rme babyface Pro. Rme driverne yder virkelig godt.
Derudover skal du nok også ha en ny maskine og synes også den nye M1 lyder som et godt bud. Og focusrite Scarlett serien er helt Ok. Vil bare lige tipse dig om at du burde få endnu mere ud af din nye maskine hvis du skifter til Rme.
:)

Nyt svar