Mac Server

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Sted: Sjælland

Mac Server

Indlæg af stig-b »

Hej...

Er her en der kan forklare mig forskellen på en "Mac Mini", og en "Mac Mini Server"

Bedste hilsner
Stig.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

stig-b skrev:
tors 31. dec 2020 09:50
Hej...

Er her en der kan forklare mig forskellen på en "Mac Mini", og en "Mac Mini Server"

Bedste hilsner
Stig.
Der er ingen forskel i Hardwaren. Man kan få en serverpakke til OS, men det er ikke de store åbenbaringer. I rigtig gamle dage, lavede Apple vist et ServerOS.

https://www.apple.com/macos/server/features/
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator

Indlæg af stig-b »

Hej Pastorius

Vil det sige at den kører som en almindelig Mac Mini - Jeg har fundet en på nettet som jeg gerne vil købe (den er billig) men skal lige sikre mig at den kan køre som stand alone
Stig.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

stig-b skrev:
tors 31. dec 2020 09:59
Hej Pastorius

Vil det sige at den kører som en almindelig Mac Mini - Jeg har fundet en på nettet som jeg gerne vil købe (den er billig) men skal lige sikre mig at den kan køre som stand alone
Stig.
Hvis den er billig vil jeg lige sikre mig hvilken model det er. Har du et link - evt i PM?
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator

Indlæg af stig-b »

Det er en Mac Mini Server 2.0gh i7 quadcore fra 2011.. Jeg har været inde og tjekke den på Geekbench

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Ja ok, den skal være billig hvis den er for 2011.

"Server" lablen kommer fra OS'et. Jeg tror det var Lion der var det seneste serverOS. HW-mæssigt er de identiske. Hvis den stadig har serverOS installeret og du gerne vil af med det, kan det være lidt bøvlet at få installeret et alm OS. Det kræver et image af et ældre styresystem (eller DVD'er). Jeg tror ikke der er noget problem i at have ServerOS på til alm brug. Svjv er der bare nogle ekstra funktioner indbygget - men helt sikker er jeg ikke.
PS! Hvis der ikke er SSD i den (fremfor alm HDD) så er den ubrugelig.
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator

Indlæg af stig-b »

Hvorfor er den ubrugelig med HHD?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

stig-b skrev:
tors 31. dec 2020 11:05
Hvorfor er den ubrugelig med HHD?
Den vil opleves uendelig langsom. Så har det i hvert fald været med de maskiner jeg har været i nærheden af fra pre-2013 ca. Til gengæld kører min iMAC 2010 stadig fint med en SSD i. Hvis du bliver på Lion, eller i hvert fald ikke opgraderer helt op til Sierra (som vist er nyeste den kan køre) så kan det muligvis gå - har ikke prøvet.
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator

Indlæg af stig-b »

Jeg tror alt vil være bedre end den jeg har Mac Mini 2010 dual core :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Det er muligt ;)

Du vil dog få mere ud af at sætte en ssd i din nuværende maskine end at opgradere til den “nye”
--
Robert

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator

Indlæg af stig-b »

ok... Det tænker jeg lidt over - En i7 qad core bør vel være hurtigere end en dualcore? - jeg er ikke så vidende om det :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

stig-b skrev:
tors 31. dec 2020 11:25
ok... Det tænker jeg lidt over - En i7 qad core bør vel være hurtigere end en dualcore? - jeg er ikke så vidende om det :)
CPU'en er helt klart hurtigere og bedre, men jeg tror ikke det er den der er flaskehalsen i dit nuværende setup - ikke den eneste i hvert fald. Det kan godt være du kan køre lidt flere plugins/spor end nu, men hvis du ikke rammer begrænsningen nu, så tror jeg ikke du vil opleve forskel. Hvis den er meget billig kan det da godt være forsøget værd. Hvis vi er over prisen på en fornuftig SSD, så ville jeg ikke bruge pengene.
--
Robert

Nyt svar