DSP Wizzards - Clock/Sync audio delay?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

DSP Wizzards - Clock/Sync audio delay?

Indlæg af Morten B »

Er blevet ret interesseret i at få bygget en hardware delay enhed (Til Eurorack), men er nok nærmest på noob stadiet når det kommer til selve algoritme delen.

Jeg har dog fundet et umiddelbart ret interessant værktøj til det, nemlig Audio Weaver: https://w.dspconcepts.com/audio-weaver

Det er et blok baseret DSP miljø, lidt a'la Max/MSP og lignende værktøjer. Det fede, for mig, er at man med ST versionen kan outputte omtimized embedded code til STM32 Microcontrollere.

Nå, men det problem jeg er løbet ind i nu er at jeg ikke kan hitte ud af hvordan jeg laver en delay algoritme der kan synkroniseres til et clock input.
Har søgt vidt og bredt, men er ikke rigtig landet på noget.

Der er en hel del math blokke i Audio Weaver, og der er en del forskellige delay blokke, bl.a. sample delays. Min tanke er at jeg skal have målt samples mellem puls slagende på det clock input der kommer ind og så bruge det output til at sætte værdien på delay blokken, men kan ikke finde ud af hvordan jeg reelt omsætter det.

Er der nogen der kan lede mig i den rigtige retning? :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Well .. du har brug for at monitorere / læse noget midi-clock, som er 24 ticks. pr. 1/4. Hvordan du rent praktisk gør det ved jeg ikke ;) ..

.. men når det er i orden, så har du brug for at registrere hvert tick op imod din sample-rate - eller mere præcist: hvor mange samples der er forløbet mellem hvert clock-tick.

Gang det med 96, og så står du med en sloppy kvantiseret sample-værdi for en 4/4-dels takt, som du så kan skalere op eller ned alt efter hvilken underdeling du er interesseret i ..

.. men der er ganske meget jitter i midi-clock, så du har brug for et løbende gennemsnit af de seneste 96 ticks (eller hvilket område du nu vil glatte sync ud over).

Det algoritme tør jeg ikke byde ind på, selvom jeg godt kan gennemskue hvad det handler om ;) - men du kan trods alt ikke være den første i verden som står i den situation, så mon ikke nettet har et eller andet at byde ind med ..
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har kun læst Mortens indlæg, ikke læst på links'ne.
Hippo skrev:
man 21. dec 2020 21:54
... midi-clock...
Skal det være midi? Mit bud er at Morten er ude efter noget der bare modtager et clock-signal, ikke midi.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Ja, sorry, fik ikke specificeret at det skal drives af en analog clock somhøjest vil køre 4ppq. Det analoge clock signal er basicly bare en square wave, men tænker jeg skal detektere hver rising wave og så få regnet ud hvor mange samples der løber mellem dem.

Men, er stadig på bar bund med hvordan jeg konkret måler på det. Har søgt meget på nettet, men er helt grøn i det her så det er også med faktisk at lære hvad jeg specifikt skal søge på 🧐

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem

Indlæg af KimSteff »

Hej Morten
Kan du se hvad et udviklings system koster. Det fremgår ikke klart så det er garenteret ikke billigt??

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

KimSteff skrev:
tirs 22. dec 2020 16:37
Hej Morten
Kan du se hvad et udviklings system koster. Det fremgår ikke klart så det er garenteret ikke billigt??
Nej, tror det er meget dyrt. De henvender primært platformen til bil industrien. Når der ikke står en pris, så ved man at det koster $$$$$$ :lol:

Nyt svar