Ny mac mini

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Sted: København

Ny mac mini

Indlæg af Nappe »

Hej folkens
Jeg er på nippet til at købe en ny mac mini til at erstatte mion gamle late 2012 model.
Jeg bruger den til at tracke live og til at afvikle få plugins live. H-reverb og lidt c6 fra waves.
Kan jeg dette med den nye mac med m1 chip? Jeg har læst på deres side at de endnu ikke understøtter M1 men nogen siger også at Mac mini kan klare det.
Eller skal jeg gå efter en 2018 model, som ser ud til at være en smule dyrere.
Alt godt herfra
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hvilken DAW bruger du til at tracke med?
Jeg ville vente med M1 Mac Mini'en til Waves har været ude og opdatere deres plugs til officielt at understøtte de nye CPU'er

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Nappe skrev:
fre 18. dec 2020 17:26
Jeg bruger den til at tracke live og til at afvikle få plugins live. H-reverb og lidt c6 fra waves.
Vil du bruge en Mac mini til at spille live med? Hvorfor ikke en MacBook?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Slettet - havde misforstået hvad der blev spurgt om!
Senest rettet af Søren Dyhr fre 18. dec 2020 19:41, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Nappe
Medlem

Indlæg af Nappe »

Jeg spurgte egentlig ikke til alternativer til det jeg bruger i forvejen men hensigten var at høre om folks erfaringer med waves og den nye mac mini.
Jeg afvikler på Live professor og det er kun plugins... ingen lydspor. Jeg skal ikke ud og købe en server da min I/O muligheder fra min mixer ikke egner sig til dette.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Jammen jeg så ikke det var dig chef ... du kan satse på at det med at Rosetta II bare er en overgang, men der er faktisk en AVB indgang til mini'en via Ethernet porten ... så et eller andet værktøj der konverterer MIdas AES 50 protokol til AVB ville jo være lige det du havde brug for.

https://www.gearnews.com/dante-aes-50-a ... t-for-you/

https://www.thomann.de/dk/presonus_avb_d16.htm

Jeg ser ikke noget problem i at forsætte med at tracke på din gamle mini, prøv at studere latency tabellerne på waves over de to plugins du nævner, og det først og fremmest clockningen 44,1 der definerer latency'en, ikke processor typen, og hvis du ser hvor mange resourcer der afsættes til Tracks Live's arbejde, så er det ikke det som bringer din gamle Mini på sambruddets rand. Jeg har kørt med en Macbook Air og tracket et bands ca. 16 kanaler uden den var nævneværdigt presset.

--sd

Medlemsavatar
Nappe
Medlem

Indlæg af Nappe »

Hehe.
Det hele skal køre på samme comp og i 96khz.
Det kunne nok afhjælpe det hele at skifte til et ssd drev, men mu vil jeg egentlig godt have en ny mac:)
I/O foregår via en etherface dspro til min Pro2 pult. Og densignaler kan ikke splittes op

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Nappe skrev:
fre 18. dec 2020 20:54
Det kunne nok afhjælpe det hele at skifte til et ssd drev, men mu vil jeg egentlig godt have en ny mac:)
Waves selv siger at man ikke skal køre RT-plugins sammen med trackingsoftware, og desuden så er de ssd'er til så gamle Mini'er ca. 10x langsommere end den mere nutidige NVMe.

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/mac-mini/2012

Det som der sidder i den nyeste Mini er, noget der svarer til:

https://www.komplett.dk/product/1120735 ... -500gb-ssd

Til det du taler om med C6, så blev der udviklet en ny multiband plugin til LV1, der ikke har nær så meget latency ... f6 - men har du ikke været ude og mixe et eller andet i Trommen på Østerbro? Sæt dog en:

https://www.thomann.de/dk/api_audio_2500_488086.htm

...i dit analoge masterbus insert på din Midas!!

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg køber gerne din gamle Mini, til kr. 1200 +moms, jeg vil gøre forsøg med:

--sd

Medlemsavatar
Nappe
Medlem

Indlæg af Nappe »

Arh det er lige billigt nok. Den ryger nok på den blå avis først og først når jeg har fundet en anden løsning, til at starte med tror jeg at jeg putter en ssd disc i og lidt mere ram.

Medlemsavatar
Nappe
Medlem

Indlæg af Nappe »

Men jeg afvikler ikke plugins på wavesplatformen men i stedet på live fessor som understøtter brug af flere kerner hvilket waves rack ikke gør.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Nappe skrev:
man 21. dec 2020 17:30
Men jeg afvikler ikke plugins på wavesplatformen men i stedet på live fessor som understøtter brug af flere kerner hvilket waves rack ikke gør.
Det kan jeg godt huske jeg har set, at du gør ...jeg bruger også Liveprofessor 2, men dog mere Mainstage fordi jeg godt kan leve med native plugins og jeg der også har et bedre overblik over hvad CPU de enkelte plugins bruger af CPU og laver af latency - og så er der lidt svagt faciliteret summering til parallel processering i liveprofessor. Man kunne faktisk gøre brug af
den her:

https://ddmf.eu/metaplugin-chainer-vst- ... x-wrapper/

Har også kigget lidt på Gig Performer 3, som nu er en del af Plugin Allience, fordi jeg havde lidt drømt om at indsætte Sonible SmartEqLive, men det kan jeg også på Mainstage.

Lige en service oplysning:

https://www.bluecity.dk/apple-mac-mini- ... solv-56545

--sd

Medlemsavatar
Nappe
Medlem

Indlæg af Nappe »

Det er jo en 2014 model... ikke med lige så mange cores som en late 2012.
2,3 i7
16gb ram
1tb HD

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Nappe skrev:
ons 30. dec 2020 13:48
Det er jo en 2014 model... ikke med lige så mange cores som en late 2012.
2,3 i7
16gb ram
1tb HD
Ja men jeg kan jo ikke vide, hvor god kerne udnyttelsen den er, for det open-source værktøj jeg havde påtænkt?

--sd

Medlemsavatar
Nappe
Medlem

Indlæg af Nappe »

Det var bare fordi du bød uhyrligt lavt på den - late2012 er kraftigere end 2014

Nyt svar