HJÆLP! Cubase audio performance meter går amok

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Sted: Odense

HJÆLP! Cubase audio performance meter går amok

Indlæg af Klaja »

Hey

Meget mystisk og pludselig opstået problem...

Åbner et projekt i dag som jeg har arbejdet på den seneste tid i Cubase 10.5 (nyeste version). Projektet kan slet ikke afspille uden cracks og pops?! Jeg åbner "audio performance" meter og kan se at real time peak er maxet fuldstændig ud. Problemet fortsætter selv om projektet ikke afspiller - altså AP meteret bliver stående på max. Hvas jeg disabler alle plug-ins kan jeg få den ned på om 75-80 % load. Vel at mærke når den ikke spiller...

Eneste ændring jeg har foretaget i computeren er, at installere Asus AI3 (og kun den del der hedder Thermal Radar) for at lave nogle fancurves. Første tanker er, at AI3 er synderen, så jeg afinstallere, men det gør ingen forskel overhovedet.

Alle drivere er up-to-date

Computeren er helt ny (MB, CPU og køler) og har fungere upåklageligt fra dag et.

Hjælp!!!

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

prøv at hente https://resplendence.com/latencymon og check systemet (både med og uden cubase åben) .. det er i hvert fald et sted at starte
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Det er muligt, at AI3 sætter curven og så kan afinstalleres, hvor den beholder den curve, den har sat.

Jeg ville installere AI3 igen - sætte til whatever er high performance eller standard, og prøve at køre Cubase projektet igen. Det kunne tyde på, at cpu'en måske bliver lidt for varm og bliver nød til at clocke ned ift hvordan den var sat før. Var det for at gøre den mere støjsvag eller?

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

Hippo skrev:
fre 18. dec 2020 17:14
prøv at hente https://resplendence.com/latencymon og check systemet (både med og uden cubase åben) .. det er i hvert fald et sted at starte
Nu har jeg testet system med og uden Cubase kørende. Her er resultatet med...
Med cubase.JPG
Med cubase.JPG (138.13 KiB) Vist 196 gange
Og uden...
Uden cubase.JPG
Uden cubase.JPG (132.41 KiB) Vist 196 gange
Jeg skal ikke prale, at jeg kan tolke resultatet, men den skriver "your system appears to be suitable for handling real-time audio and other tasks without dropouts"

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

MrBacon skrev:
fre 18. dec 2020 18:33
Det er muligt, at AI3 sætter curven og så kan afinstalleres, hvor den beholder den curve, den har sat.

Jeg ville installere AI3 igen - sætte til whatever er high performance eller standard, og prøve at køre Cubase projektet igen. Det kunne tyde på, at cpu'en måske bliver lidt for varm og bliver nød til at clocke ned ift hvordan den var sat før. Var det for at gøre den mere støjsvag eller?
Jeg har afinstalleret AI3 men det gjorde ingen forskel.
CPU temp ligger solidt på omkring 40 grader og kommer ikke over 80 selv når den er maks presset i længere tid. Jeg havde bare nogle fancurves der var helt tåbelige og ville rette dem til...
Audio performance måleren siger heller ikke noget om CPU forbrug.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

Nå! Ny status...
Jeg slukkede for strømmen på min PSU og da jeg tændte igen var alt tilbage til normalt. Troede jeg...
Alt er fint så længe jeg ikke trykker på monitor knappen på et spor i Cubase (se billeder)

Her uden monitor
Uden monitor.JPG
Uden monitor.JPG (59.8 KiB) Vist 182 gange
Her med monitor:
Med monitor.JPG
Med monitor.JPG (76.94 KiB) Vist 182 gange
Der er ingen forskel på om jeg monitorerer på ét spor eller 5 spor. Audio performence viser samme load?!?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Uden at kende Cubase, kunne det så være med, at Cubase automatisk sætter buffer size gevaldigt ned, når man monitorerer et spor.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

ahh .. så er det noget helt andet - og relateret til ASIO-Guard, som er en feature der (usynligt) kører alle dine plugins på en højere latency ved mindre sporet er "live" - altså monitoreret, eller du spiller på en VST Synth, ect.

Hvad er der "foran" i kæden på den kanal du monitorerer? Kan se du har en IR på din kanal, som måske ikke er så vild med at køre med lav latency. Hvad er din latency sat til i øvrigt - og med hvilket lydkort?

edit: blev overhalet indenom af smittefar med et svar ..

edit2: check lige om dit Power-Scheme er blevet ændret til noget andet af den der ASUS Util. Det bør være High Performance, eller alternativt bed Cubase om at sætte Steinberg Power Scheme via. Menu > Studio Setup > VST Audio System > Activate Steinberg Audio Power Scheme.

Dine DPC tal ser ganske rigtigt fine ud; der er ikke noget der som burde gi dig problemer ..
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

Hippo skrev:
lør 19. dec 2020 16:43
ahh .. så er det noget helt andet - og relateret til ASIO-Guard, som er en feature der (usynligt) kører alle dine plugins på en højere latency ved mindre sporet er "live" - altså monitoreret, eller du spiller på en VST Synth, ect.

Hvad er der "foran" i kæden på den kanal du monitorerer? Kan se du har en IR på din kanal, som måske ikke er så vild med at køre med lav latency. Hvad er din latency sat til i øvrigt - og med hvilket lydkort?

edit: blev overhalet indenom af smittefar med et svar ..

edit2: check lige om dit Power-Scheme er blevet ændret til noget andet af den der ASUS Util. Det bør være High Performance, eller alternativt bed Cubase om at sætte Steinberg Power Scheme via. Menu > Studio Setup > VST Audio System > Activate Steinberg Audio Power Scheme.

Dine DPC tal ser ganske rigtigt fine ud; der er ikke noget der som burde gi dig problemer ..
Hey Hippo og Smittefar

Buffersize er 64. Og inden nogen brokker sig og siger at jeg bare skal sætte den ned, så er det nødvendigt for at kunne tracke guitar real-time igennem IR. Desuden fungerede det fint på den gamle PC... :-D :-D

Lydkort: RME AIO med nyeste driver

I kæden sidder der kun MixIR2 (en IR loader) og der har aldrig være problemer med den i forhold til load eller latency.
Strømstyringen står til "high performance". Jeg har forsøgt mig med Cubase profilen, men det gjorde ingen forskel

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

Har lige fjernet MixIR2 fra kæden. Det gjorder ingen forskel... AP meget flyver stadig op på 50% så snart monitor tændes

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

Næste skridt.
Fjernet alle plug-ins fra effektspor. En rumklang og to delays på hver deres spor. Det gjorde en forskel!

Men det giver bare ingen mening, da jeg ikke sender til nogen af disse spor fra guitarsporet?! Det eneste der er på guitarsporet er MixIR2 plug-in'et. Alle sends er slukkede. Der er ikke engang valgt hvilket spor der eventuelt skulle sendes til i sends menuen.

Og alligevel stiger AP load fra ca. 10% til omkring 30% når jeg tænder monitor. Når ALLE effekter er fjernet fra projektet. Jeg synes det er underligt...

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Har selv døjet med det i cubase 10.5.

Har du prøvet at slå HyperThreading fra i BIOS?
Cubase 10.5 har døjet noget med det.

Jeg fik langt bedre performance på det.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Udover Asio guard kan være aktuelt

Har du kigget på hvor meget latency dine plugs laver på hvert spor?
Man kan se det i mixeren, men jeg kan ikke lige huske hvad det hedder.....

Medlemsavatar
Klaja
Medlem

Indlæg af Klaja »

Nysted skrev:
lør 19. dec 2020 23:06
Har selv døjet med det i cubase 10.5.

Har du prøvet at slå HyperThreading fra i BIOS?
Cubase 10.5 har døjet noget med det.

Jeg fik langt bedre performance på det.
Hey
Testede lige hyperthreding on/of. Det gjorde ingen forskel, så jeg lod den stå på "on"
Til gengæld nørdede jeg videre ned i BIOS og slukked for følgende:
  • Onboard HD audio controller
  • Autonomous C- state (kan forstå at det handler om noget automatisk strømstyring til CPU'en, hvilket bestem er skal være nogen fordel)
  • S.M.A.R.T status checker (noget kontrol af SSD under boot up)
Det gjorde faktisk en forskel. Nu ligger jeg på omkring 50% load i audio performance måleren med monitoring i præcis samme setup som før.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Ja. Det er desværre noget mange døjer med selv skete fra 10.3 versionen mener jeg og så til 10.5. Mange fik det løst med 10.5.20. Gjorde det lidt bedre for mig, men ikke hvor det burde IMO. Er spændt på om der er kommet styr på C11 hvad det angår.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Se lige efter om din ASIO driver er valgt, måske er der sket noget så en anden er blevet vagt...alternativet...installer din driver igen.
Cubase 10.5 pro

Nyt svar