Spm. vedr. audio-processering i Cubase 6

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Spm. vedr. audio-processering i Cubase 6

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har en lydfil, der indgår i flere forskellige tracks i et arrangement i Cubase 6. På et af disse tracks ønsker jeg at lave phase reverse på lyden, men ikke på samme lydfil i de andre tracks. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg bør gøre det. Jeg vil ikke komme til at "ødelægge" den oprindelige fil.

Hvis jeg markerer lydfilen i det pågældende track og så går ind i Audio > Process > Phase Reverse og fasevender lyden... bliver lyden så fasevendt på samtlige de tracks, hvor lyd-filen indgår? Bliver der redigeret i selve lydfilen?

Og hvad hvis jeg i stedet dobbeltklikker på lydfilen og så går ind under Process > Select process > Phase Reverse... vendes fasen så på alle de spor, som lydfilen indgår i, eller kun i det pågældende track? Bliver der redigeret i selve lydfilen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg mener bestemt at Cubase opretter en ny udgave. Det bliver du vist også spurgt om, når du vælger processen.

Alternativt kan du lave en kopi af lydfilen, kalde den "kopi" e.l., hive den ind i projektet, og gå amok på den.

Jeg bruger ikke de her process funktioner, fordi det ikke har virket i den udgave jeg har haft i ~10 år... Jeg lever med Wavelab og plugins, det er fint.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Okay - tak skal du have. Jeg laver en kopi-fil for sikkerheds skyld og prøver mig frem.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Et hurtigt fix er bare lige at vælge dine clips og så bruge "bounce selection" - så laver Cubase en ny lydfil (uden plugs, osv)

.. men ellers - gå til Preferences > Editing > Audio .. og ved "On processing shared clips" vælg "Open Options Dialog" - så bliver du spurgt (igen).

Dagens Cubase-tip: Hvis du f.eks. har et kick (som audio) i dit arrangement, og du vil erstatte alle udgaver i arrangementet med en anden fil, så find dit nye kick i audio pool'en, og drag det derfra hen på et af dine gamle audio-clips i arrangementet og hold shift nede mens du slipper - så kan du erstatte alt på een gang - eller bare en enkelt fil .. (virker også på hihats ;) )
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak Hippo.

Nyt svar