Byg-selv-PC - hvad skal jeg være opmærksom på?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Byg-selv-PC - hvad skal jeg være opmærksom på?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er i øjeblikket ved at spare penge sammen til en ny PC og jeg har ingen forstand på hardware, så jeg ved ikke hvad der kører sammen med hvad, og hvad der kræves af de andre hardwarekomponenter, til de grafikkort jeg skal have sat i.

Jeg vil få en IT-support til at samle den for mig.

Derudover står valget mellem en Home eller Pro-udgave af Windows.

Jeg kan ikke rigtig se forskellen på de to udgaver, når jeg søger. Men er der noget om, at det er nemmere at styre opdateringer og hvornår eller om man vil downloade opdateringer på Pro-udgaven? Eller eller det hip som hap med Pro/Home?

Det samme med styring af hvornår virusbeskyttelsen scanner systemet. For jeg vil gerne selv styre, hvornår den autoscanner, allerhelst at jeg selv styrer om den ikke må scanne. Har Pro noget at sige her ifht. Home?

Problemet med virusscanning er, at det optager for mange ressourcer på systemet og PC'en larmer, når den gør det.

PC'en skal kunne køre enten 1*RTX 3090Ti eller 2*RTX 3080Ti (tror det bliver sidstnævnte).
Gerne en god CPU og så lydløs køler som muligt (ikke vandkøling).
1 SSD ca. 200 GB til operativsystemet, og en standard HDD på 4 TB til alt andet.
Sidstnævnte HDD skal være meget hurtig, så det ikke tager en evighed at indlæse store musikprojekter fra FL Studio.

Med alle de andre hardwarekomponenter inkl. kabinet, i hvilket prisleje ligger den (u)samlede PC da i (ca.)?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tillader mig at svare på en enket del:
mediumaevum skrev:
tors 10. dec 2020 20:19
1 SSD ca. 200 GB til operativsystemet, og en standard HDD på 4 TB til alt andet.
Sidstnævnte HDD skal være meget hurtig, så det ikke tager en evighed at indlæse store musikprojekter fra FL Studio.
Ang. 4 TB "standard" harddisk. De fås mig bekendt ikke hurtige. Skal du ha' 10.000 rpm drev så kommer du ikke over 1 TB.
Hvis ydelse betyder meget kunne det godt være en bedre investering med 4 styk 1 TB diske, istedet for 1 4 TB disk.

Derudover er SSD blevet ganske billige, så jeg ville for dit vedkommende overveje kraftigt at få en større SSD, som du evt. også kan installere lidt programmer på, så længe du kan kontrollere hvor instrumenter, samples m.m. placeres.

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

WinPro understøtter flere RAM, valgfri update, er ikke hel sikker, men mener at fjerskrivebord ikke er i home.
Der er osse et par andre småting, som jeg ikke lige kan komme i tanke om.
Jeg ville vælge PRO.

Jeg har snart bygget i hundredevis af PC´er gennem årene. Det er afsindigt nemt. Jeg er sikker på at jeg vil kunne guide dig igennem via
PM.
De fleste ledninger er idiotsikrede, det er kun lige når man skal forbinde kabinet og board at tungen skal være lige i munden. Der kan dog ikke gå noget galt, andet end at den ikke starter op:)
https://soundcloud.com/user-469072941

Velsignet være alle syndere thi de prædiker ikke

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Virusscanning bliver ikke noget problem, hverken larm eller højt forbrug.
For det første plejer jeg at bygge med passiv køling (stadig luft) og Kaspersky Internet Security tærer ikke på ydelse. Har brugt det i 12 år.

Jeg ved at du arbejder med blender, og andet graffik. Der er jeg lidt på bar bund i forhold til dine krav, men jeg kan self. læse lidt om blender.
Umiddelbart vil jeg tro at delene vil løbe op i 10-12.000, og så har jeg ikke valgt den dyreste CPU.

EDIT: Ser nu at du nævner RTX 3090/80 Ti så nærmer vi os 20-30.000

Håber du har vundet i lotteriet :) og vænner dig til noget støj.
Nå, skal lige se nyheder, så regner jeg videre

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:
tors 10. dec 2020 20:30
mediumaevum skrev:
Ang. 4 TB "standard" harddisk. De fås mig bekendt ikke hurtige. Skal du ha' 10.000 rpm drev så kommer du ikke over 1 TB.
Hvis ydelse betyder meget kunne det godt være en bedre investering med 4 styk 1 TB diske, istedet for 1 4 TB disk.

Derudover er SSD blevet ganske billige, så jeg ville for dit vedkommende overveje kraftigt at få en større SSD, som du evt. også kan installere lidt programmer på, så længe du kan kontrollere hvor instrumenter, samples m.m. placeres.
Jeg tror den jeg har nu er på ca. 6000 rpm. Men jeg er ikke sikker. Den skal bare ikke være langsommere end den jeg har nu.
Hugo skrev:
tors 10. dec 2020 20:49
Jeg vil - foreløbig på baggrund af disse informationer - prøve om jeg har mulighed for at sætte 25.000 af til selve PC'en, men det er ca. beløb. Billigere vil være fint. Men jeg tør ikke købe en ny PC før jeg har mindst **.000 på kontoen pga. uforudsete udgifter.

Skal jo også have investeret i photoshop, istedet for nuværende GIMP + andet software + nye VST'er til strygerne. Har idag en gammel pakke, der blev lavet i 2013.

Derfor tager det nok omtrent et halvt års tid endnu. Hvem ved om der er kommet nye grafikkort til den tid?
Senest rettet af mediumaevum tors 10. dec 2020 22:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Du vil altid være bedst tjent med SSD drev. Få dig det hurtigste penge kan købe..simpelthen. Jeg har altid kun kørt windows Pro på mine maskiner.

Det jeg gerne ville vide er: Hvad forventer du at bruge dette setup til, hvad laver du af projekter og ikke mindst bruger du store tunge templates?
Cubase 10.5 pro

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

stralner skrev:
tors 10. dec 2020 22:03
Du vil altid være bedst tjent med SSD drev. Få dig det hurtigste penge kan købe..simpelthen. Jeg har altid kun kørt windows Pro på mine maskiner.

Det jeg gerne ville vide er: Hvad forventer du at bruge dette setup til, hvad laver du af projekter og ikke mindst bruger du store tunge templates?
Blender. Animation (3D) og videoredigering. Arch-viz. Musik: Klassisk vha. virtuelle instrumenter. Skal lyde så realistisk som muligt.

Tunge templates? Ja.

Grunden til at jeg er imod SSD-drev er fordi jeg engang for nogle år siden fik fortalt, at forskellen på SSD og HDD er, at SSD kun har x-antal skrivninger. Derefter går disken istykker og al data er tabt. Ved alm. brug vil en SSD max. holde 10 år afhængig af antal skrivninger.

Det vil jeg ikke ud i. Jeg vil ikke have et begrænset antal skrivninger eller læsninger fra disken. Uanset om vi taler millioner eller milliarder, om det er 10 eller 20 år for den sags skyld...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der tror jeg du er helt galt på den ,... når HDD for længs er ramt af en mekanisk fejl, så vil en god SSD typisk køre videre

Der er ud over mekanisk slid og defekt ,.. en del HDD der dør endu mere utidigt

Folk med masser af HDD i raid-arrays skifter dem typisk konsekvent med jævne mellemrum typisk 1-2-3 år maks
/Dub

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
tors 10. dec 2020 21:46
Christoffer I. N. skrev:
tors 10. dec 2020 20:30
mediumaevum skrev:

Jeg tror den jeg har nu er på ca. 6000 rpm. Men jeg er ikke sikker. Den skal bare ikke være langsommere end den jeg har nu.
Hugo skrev:
tors 10. dec 2020 20:49
Jeg vil - foreløbig på baggrund af disse informationer - prøve om jeg har mulighed for at sætte 25.000 af til selve PC'en, men det er ca. beløb. Billigere vil være fint. Men jeg tør ikke købe en ny PC før jeg har mindst **.000 på kontoen pga. uforudsete udgifter.

Skal jo også have investeret i photoshop, istedet for nuværende GIMP + andet software + nye VST'er til strygerne. Har idag en gammel pakke, der blev lavet i 2013.

Derfor tager det nok omtrent et halvt års tid endnu. Hvem ved om der er kommet nye grafikkort til den tid?
Regnestykke for:
Intel i7 8core 10700
CPU pasiv køler
Asus prime
Corsair 1000 W PSU
Kingston Predetor RAM (Low Latency) 64 gb
Corsair Air Carbide cabinet
1 x SSD 500 GB
2 x SSD á 2 TB

Grafik enten RTX 1090 eller 1080 ½ pris

Ca 28.000 med RTX 1090 Ca. 20.000 med RTX 1080

Jeg går nu på Nvidia´s side for at se hvor meget mere man får for den dobbelte pris på grafikkortet.
Ydermere vil jeg ikke anbefale 2 kort. Har sel prøvet SLI dengang jeg var gamer. Den smule man får ud af det, står ikke mål med merprisen.
Så næsten hellere et dyrt kort.
Jeg mener Mike-Air har SLI. Vi kan høre hvad han har ud af det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
tors 10. dec 2020 22:33
Regnestykke for:
Intel i7 8core 10700
CPU pasiv køler
Asus prime
Corsair 1000 W PSU
Kingston Predetor RAM (Low Latency) 64 gb
Corsair Air Carbide cabinet
1 x SSD 500 GB
2 x SSD á 2 TB

Grafik enten RTX 1090 eller 1080 ½ pris

Ca 28.000 med RTX 1090 Ca. 20.000 med RTX 1080

Jeg går nu på Nvidia´s side for at se hvor meget mere man får for den dobbelte pris på grafikkortet.
Ydermere vil jeg ikke anbefale 2 kort. Har sel prøvet SLI dengang jeg var gamer. Den smule man får ud af det, står ikke mål med merprisen.
Så næsten hellere et dyrt kort.
Jeg mener Mike-Air har SLI. Vi kan høre hvad han har ud af det.
Tror du mener 3080/90 og ikke 1090 ;)

Jeg skal bruge 2*grafikkort som IKKE må køre SLI! For alt i verden, aldrig SLI i Blender.
Jeg har idag 1070Ti*108Ti. De kører ikke SLI, af samme årsag. Fortalt jo teknikeren i sin tid at han endelig ikke måtte slå SLI til, pga. Blender.

SLI øger renderingstiden.

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

@mediumaevum
Ja, det var en tastefejl. Nok fordi jeg er i chok over prisen.

Nu bliver jeg rigtig nysgerrig? Hvorfor 2 kort som ikke er i SLI. Hvorfor ikke bare et.
Hvorfor sådan et monsterkort? Har lige downloadet Blender. Brugte det den gang jeg var gamer. Det kører hel fint uden at hakke på mit Geforce 640 til 500 kr.

Har været på Geforce´s site og set at den største forskel på de to kort (3080/90) er Cuda-cores. De hedder osse streampocessors.
Der er lidt færrer på det billige men stadig 100 x så mangesom på mit. De er de vigtigste, sammen med GPU hastigheden, og den er den samme, for begge kort.
Det dyre kort har en buffer på 25 gb, det billige 10 gb, hvilket stadig er overkill.
Jeg er overbevist om at du kan klare dig med 3080, og sikkert mindre.

Kører du andre apps sammen med blender, musik el. lign.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

mediumaevum skrev:
tors 10. dec 2020 22:08
stralner skrev:
tors 10. dec 2020 22:03

Blender. Animation (3D) og videoredigering. Arch-viz. Musik: Klassisk vha. virtuelle instrumenter. Skal lyde så realistisk som muligt.

Tunge templates? Ja.

Grunden til at jeg er imod SSD-drev er fordi jeg engang for nogle år siden fik fortalt, at forskellen på SSD og HDD er, at SSD kun har x-antal skrivninger. Derefter går disken istykker og al data er tabt. Ved alm. brug vil en SSD max. holde 10 år afhængig af antal skrivninger.

Det vil jeg ikke ud i. Jeg vil ikke have et begrænset antal skrivninger eller læsninger fra disken. Uanset om vi taler millioner eller milliarder, om det er 10 eller 20 år for den sags skyld...
Du skifter hdd før den går i stykker, tro mig! SSD er den eneste vej frem for dig kan jeg høre.

Grunden til jeg spurgte er at du sikkert vil nå meget længere med 2 computere hvor den ene køre dit Daw og den anden resten. Du vil få så meget mere ud af dine templates.

Her er et eksempel:

Cubase 10.5 pro

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Jeg har heller ikke brugt HDD de sidste 10-12 år. Jeg har aldrig mistet data. Den eneste gang jeg har mistet data, var en
gang i -90´erne hvor jeg led "blue screen of death" Det var en 40 GB HDD som døde. Kun med møje og besvær og hjælp fra en som havde adgang til dyrere apps end Partion Magic og alt det billige, lykkedes det at få data ud som raw files.
Den ældste SSD jeg har i en af mine PC´er er fra 2004, en OZC, som var de billigste den gang. Den kører endnu, og er kun langsom fordi den er en gammel model.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
tors 10. dec 2020 23:08
@mediumaevum

Nu bliver jeg rigtig nysgerrig? Hvorfor 2 kort som ikke er i SLI. Hvorfor ikke bare et.
Hvorfor sådan et monsterkort? Har lige downloadet Blender. Brugte det den gang jeg var gamer. Det kører hel fint uden at hakke på mit Geforce 640 til 500 kr.

Har været på Geforce´s site og set at den største forskel på de to kort (3080/90) er Cuda-cores. De hedder osse streampocessors.
Der er lidt færrer på det billige men stadig 100 x så mangesom på mit. De er de vigtigste, sammen med GPU hastigheden, og den er den samme, for begge kort.
Det dyre kort har en buffer på 25 gb, det billige 10 gb, hvilket stadig er overkill.

Du kan ikke sammenligne gaming med animationsrendering.
Det er 2 vidt forskellige ting.

Rendering kræver enorme ressourcer, viewport i Blender kan i princippet virke fint uden et grafikkort. Det er renderingen - final render - der tager ressourcer.

De animationer jeg har lavet med f.eks. Hald Slot osv. ville tage 20 sek. pr. billede for 1070Ti+1080Ti i Raytraceren Cycles.
Jeg brugte dog Eevee, der giver en nedgang i lyssætningens kvalitet, men tilgengæld tog det "kun" 12 sek. pr. billede.

2 Grafikkort svarer til at have 2 PC'er til at rendere på samme animation. Det går jo væsentligt hurtigere, end hvis kun 1 grafikkort renderede.

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
fre 11. dec 2020 13:02
Hugo skrev:
tors 10. dec 2020 23:08
@mediumaevum

Du kan ikke sammenligne gaming med animationsrendering.
Det er 2 vidt forskellige ting.

Rendering kræver enorme ressourcer, viewport i Blender kan i princippet virke fint uden et grafikkort. Det er renderingen - final render - der tager ressourcer.

De animationer jeg har lavet med f.eks. Hald Slot osv. ville tage 20 sek. pr. billede for 1070Ti+1080Ti i Raytraceren Cycles.
Jeg brugte dog Eevee, der giver en nedgang i lyssætningens kvalitet, men tilgengæld tog det "kun" 12 sek. pr. billede.

2 Grafikkort svarer til at have 2 PC'er til at rendere på samme animation. Det går jo væsentligt hurtigere, end hvis kun 1 grafikkort renderede.
Okay, har nu læst lidt om rendering i Blender, og hvad det har mest brug. Cuda cores og en stor buffer, og det er til stede i så rigelige mængder på RTX 3090 (10496 Cudas og 24 gb buffer).
Så jeg ville nok med sådan et monsterkort prøve med 1 til en start. Man kan altid købe 1 mere, hvis man stadig synes det går for langsomt.
Som systemdrev ville jeg bruge et PCI 3.0 SSD som læser/skriver væsentlig hurtigere.
Det kan nok holdes inden for 27-30.000

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Men, damn - det er mange penge...

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Problemet er at RTX 3090 koster omkring 14.000.-
RTX 3080 koster det halve, det har så omkring 8000 Cudacores, 11 gb buffer, samme GPU hastighed.
Det kræver lidt mere research, at finde ud af om det er nok til at rendere på et splitsekund i Blender.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
fre 11. dec 2020 22:38
Problemet er at RTX 3090 koster omkring 14.000.-
RTX 3080 koster det halve, det har så omkring 8000 Cudacores, 11 gb buffer, samme GPU hastighed.
Det kræver lidt mere research, at finde ud af om det er nok til at rendere på et splitsekund i Blender.
Så vidt jeg har forstået skulle 2*3080 være bedre end 1*3090 hvad ang. renderingsopgaver.

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Det er det formentlig, men jeg mangler at se dokumentation for det, og prismæssigt er det underordnet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der var noget med at ikke alle RTX-kort kan køre dual ,... det var vist Mike der nævnte det
/Dub

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Det jeg lige har læst mig til den sidste ½ time er at, VRAM kan ikke stackes, Cuda cores kan ikke stackes, GPU clock forbedres med 25 %
Så det er altså ikke meget man får for pengene ved GFX kort 2.
Jeg ville nøjes med RTX 3090 som er et monster kort.
Jeg kunne godt li´ at vide hvad du har nu, processor og grafik?

1 RTX 3090 er langt bedre end 2 x RTX 3080 da hverken Cuda cores eller Vram forbedres, og det er lige det som du har brug for til rendering, såvidt jeg kan læse mig til.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
fre 11. dec 2020 23:58
Det jeg lige har læst mig til den sidste ½ time er at, VRAM kan ikke stackes, Cuda cores kan ikke stackes, GPU clock forbedres med 25 %

1 RTX 3090 er langt bedre end 2 x RTX 3080 da hverken Cuda cores eller Vram forbedres, og det er lige det som du har brug for til rendering, såvidt jeg kan læse mig til.
Tak for oplysningerne. Med "kan ikke stackes" - betyder det at man ikke kan lægge cuda cores sammen?

Lige nu har jeg 1080Ti + 1070Ti-kort og en i5-processor.

Medlemsavatar
Hugo  
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
ons 23. dec 2020 11:43
Hugo skrev:

Tak for oplysningerne. Med "kan ikke stackes" - betyder det at man ikke kan lægge cuda cores sammen?

Ja, hverken cuda cores eller vram lægges sammen så man får flere. Kun clock forbedres, som jeg skriver ca. 25 %.
Det jeg fik læst mig til, og som gælder i de fleste tilfælde, er mange cuda cores.
Dem er der over 10.000 af i RTX 3090.
Da jeg var gamer i slut -90´ erne var det vildt med 96 cuda cores, eller streamprocessors, som de hed den gang.

Er du i gang med at spare sammen? Ønsk penge i Julegave:)

Glædelig Jul, forøvrigt, og tak for et godt "debatår"

Hugo

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
ons 23. dec 2020 17:23
mediumaevum skrev:
ons 23. dec 2020 11:43
Hugo skrev:

Ja, hverken cuda cores eller vram lægges sammen så man får flere. Kun clock forbedres, som jeg skriver ca. 25 %.
Det jeg fik læst mig til, og som gælder i de fleste tilfælde, er mange cuda cores.
Dem er der over 10.000 af i RTX 3090.
Da jeg var gamer i slut -90´ erne var det vildt med 96 cuda cores, eller streamprocessors, som de hed den gang.

Er du i gang med at spare sammen? Ønsk penge i Julegave:)

Glædelig Jul, forøvrigt, og tak for et godt "debatår"

Hugo
Tak og i lige måde. Altid rart at debattere med dig :)

Ja, jeg har ønsket mig penge til netop en ny pc - blandt ønskerne. Men tvivler på det bliver til ret meget, da giver ikke så meget mening at give pengegaver, når man lige tænker sig lidt om...

Men det kan vel kun blive billigere med 1 grafikkort istedet for 2.

Jeg er halvvejs i opsparingen, aktiesalg og/eller lån hos forældre er forbeholdt den uheldige situation af min nuværende PC bryder sammen.

Så håber - og tror - at jeg sagtens kan vente et halvt års tid endnu.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har 2 X RTX 2060 Super med 8 gb ram (pga økonomi)
Hvis du har 2 kort som jeg, vil renderings hastigheden selvfølgelig være hurtigere ifht 1 kort.
Du kan bare ikke sige at det er double speed selvom der er 2 kort, det kommer an på kompleksiteten af scenen og alt muligt andet - bl.a. scattering
Mht. ram, det er altid det kort der har det laveste antal ram der tæller.
Ram på kortet lægges ikke sammen. Hvis du har et kort med 8 gb ram og et med 4 gb ram, så er det kortet med laveste ram dvs. 4 gb ram der er max.
Hvis du har 2 kort med hver 24 gb ram, så har du stadigvæk kun 24 gb ram.
Cores er jeg lidt usikker på, her tror jeg mest det er bandwidth der spiller ind, men er ikke sikker :-)

Men du kan jo komme langt for flere og billigere rtx 2000 kort, de kan jo lave denoiser osv. i Octane bl.a. (ja, jeg har nævnt Octane før)
Hvis du lander på 1 RTX 3000 kort, så læg mærke til at Octane med Blender er gratis med 1 grafikkort (Nej jeg har ikke noget med dem at gøre, jeg har bare brugt Octane i 9-10 år)

Nyt svar