smart mus/midi-pod betjening

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

smart mus/midi-pod betjening

Indlæg af Morten Bjørn »

Så lige en video om SSL's UF-8

På et tidspunkt demonstrerer han hvordan man kan holde musen ('hover the mouse over a knob') en knap og dreje på potmeteret på UF-8'eren for at betjene den knap. Ingen klik eller drag med musen.

Findes der et alternativ til det? Det er meget enkelt men ekstremt brugbart.

Jeg bruger mest Logic Pro X men osse Luna. Desuden Midiplus smartpad.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er ikke bare scrollhjulet der bliver brugt?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 13:29 Det er ikke bare scrollhjulet der bliver brugt?
Det er ikke musen der bliver brugt til at dreje på knappen -det er SSL controlleren der bliver brugt til at dreje på.

Morten: Jeg kan huske at det vist nok var Novation der havde en lignende funktionalitet på et tidspunkt på deres controllers sammen med deres software, men om det stadig eksisterer og om det kan gøres uden deres hard -og software ved jeg ikke.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

benjisan skrev: lør 18. sep 2021 13:44
Morten: Jeg kan huske at det vist nok var Novation der havde en lignende funktionalitet på et tidspunkt på deres controllers sammen med deres software, men om det stadig eksisterer og om det kan gøres uden deres hard -og software ved jeg ikke.
Ok :)

Jeg fandt den her gennemgang som måske har mit svar:
https://gearspace.com/board/music-compu ... meter.html

Jeg prøver osse lige at se, om Keyboard Maestro kan klare det med noget makro. Bruger det til mange andre ting og det bliver bedre og bedre.

Vender lige tilbage.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 13:29 Det er ikke bare scrollhjulet der bliver brugt?
Hvis man kan få et potmeter som gør tricket, gerne bluetooth og til mac, så er jeg på.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg bruger nOb Control til det på Mac. Kører over USB, ikke BT. Ekstrem opløsning - til detaljerytteri, hvor selv den fineste mus ikke kan følge med.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det ser virkelig fedt ud!

Den er på ønskelisten, i mellemtiden vil jeg lede lidt efter noget software.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: lør 18. sep 2021 15:45 Jeg bruger nOb Control til det på Mac. Kører over USB, ikke BT. Ekstrem opløsning - til detaljerytteri, hvor selv den fineste mus ikke kan følge med.
Hvordan virker sådan noget egenligt? Og det er måske specifikt for Logic...
I Cubase har jeg indtrykket af, at plugin'et, og det specifikke parameter, skal kunne midi learnes. Det er muligt jeg tager fejl.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg kiggede lige på deres hjemmeside og der lover de via deres video at det kan bruges til lidt af hvert. Både film, design og musik.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 16:53
Holger skrev: lør 18. sep 2021 15:45 Jeg bruger nOb Control til det på Mac. Kører over USB, ikke BT. Ekstrem opløsning - til detaljerytteri, hvor selv den fineste mus ikke kan følge med.
Hvordan virker sådan noget egenligt? Og det er måske specifikt for Logic...
I Cubase har jeg indtrykket af, at plugin'et, og det specifikke parameter, skal kunne midi learnes. Det er muligt jeg tager fejl.
Jeg bruger kun nOb som en utroligt dum mus, dvs. til at dreje på en knap op/ned/venstre-højre/rundt.

Alle de andre fancy ting bruger jeg ikke.

Og det er grundlæggende præcis det: en erstatning for musen (også interface/programmeringsmæssigt), jeg tror Mac'en ser det som en muse-controller.

Det er ikke specifikt for Logic. Kan bruges i alle mulige programmer, men de mere fancy ting kræver drivers/makroprogrammering.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: lør 18. sep 2021 17:27
Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 16:53
Holger skrev: lør 18. sep 2021 15:45 Jeg bruger nOb Control til det på Mac. Kører over USB, ikke BT. Ekstrem opløsning - til detaljerytteri, hvor selv den fineste mus ikke kan følge med.
Hvordan virker sådan noget egenligt? Og det er måske specifikt for Logic...
I Cubase har jeg indtrykket af, at plugin'et, og det specifikke parameter, skal kunne midi learnes. Det er muligt jeg tager fejl.
Jeg bruger kun nOb som en utroligt dum mus, dvs. til at dreje på en knap op/ned/venstre-højre/rundt.

Alle de andre fancy ting bruger jeg ikke.

Og det er grundlæggende præcis det: en erstatning for musen (også interface/programmeringsmæssigt), jeg tror Mac'en ser det som en muse-controller.

Det er ikke specifikt for Logic. Kan bruges i alle mulige programmer, men de mere fancy ting kræver drivers/makroprogrammering.
Så hvordan, du skal holde musen over den knap du vil justere, og så kan du dreje på nOb?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

nOb sender reelt også en “venstremuseknap er nede” sammen med.

Det fungerer meget sømløst.

Nyt svar