MAC M1 Air overvejelser fra en W10 bruger

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Re: MAC M1 Air overvejelser fra en W10 bruger

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
søn 13. dec 2020 15:21
Pastorius skrev:
søn 13. dec 2020 14:38

Det eneste der er at være skuffet over, er at Apple er lidt længe om at opdatere deres PRO-modeller, men altså hvis det er musikbrug så er en max'ed out mini 2018 vel stadig alt rigeligt?

Hvilken software ser du som buggy? Her kører Logic og alt andet klippestabilt. Det eneste jeg har haft problemer med, var Apple homekit, men de problemer forsvandt, da jeg fik opgraderet mit hjemmenetværk.
Arh, jeg vil gerne op i 128gb ram. Bruger en del tunge virtuelle instrumenter, og mix kræver også mere og mere synes jeg. Og så kan man selv opgradere både plads og ram, hvilket der nu er brug for med 2-3 års mellemrum. Apple systemet er simpelt hen blevet for ufleksibelt og ustabilt for mig nu, og det er blevet til en dealbreaker.

Catalina har været buggy på mit system med Studio One, og jeg savner i/o på mac mini’en. Apple går slet ikke i den rigtige retning for mig, så jeg tager de næste 10 år på windows, og så må vi se hvor Apple er til den tid. Det er farvel for nu.

Muligvis beholder jeg en iPad fordi den er god til video, men kunne måske også fristes der af en Surface Pro for at have optimal fleksibilitet i det samlede system.
Apple har alle dage (i hvert fald siden starten af 0'erne) gået efter at lave noget der rammer ind i 95% af deres brugeres behov. Det er de ret gode til. De sidste 5% sælger de så. Måske er du en af dem.

Det største problem ved være på Mac, er at så mange af dem der laver plugins eller dobbeltplatform-software er længe om at blive klar. Big Sur fungerer godt her (men det gjorde Catalina også).

Held og lykke down under - eller hvad jeg nu skal kalde den anden side :)
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
søn 13. dec 2020 15:26
Sure Intel and AMD may simply begin to sell whole finished SoCs. But what are these to contain? PC makers may have different ideas of what they should contain. You potentially get a conflict between Intel, AMD, Microsoft and PC makers about what sort of specialized chips should be included because these will need software support.
--sd
Der er vel forskellen i Strategi fra Apple ift alle de andre. Apple har efterhånden fuld kontrol over hele kæden, og kan lave tingene så de fungerer perfekt sammen. Prisen er fleksibiliteten, og muligheden for at købe HW andre steder. Det viser både styrken og svagheden i et monopol.

Hvis de andre vil have de samme fordele, kommer de enten til at blive enige eller til at give køb på fleksibiliteten. Oveni er de noget bagefter.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

the songcabinet skrev:
Arh, jeg vil gerne op i 128gb ram. Bruger en del tunge virtuelle instrumenter, og mix kræver også mere og mere synes jeg.
Så var det måske bedre for dig at streame de der tunge virtuelle instrumenter ind i dit mix, vid at man også kan have plugins'ne ovre på de andre maskineri i clusteret. Det kan jo gøres på forskellig måder, enten ved Vienna Ensemple eller Waves SG-Servere eller lidt af det hele på en gang.

Men der var måske også lidt ide i at "commit'te" til de rumklange som sample-bibliotekerne jo også kommer med, så skal man ikke til at hælde impuls-response klange efter dem bagefter, ligesom du jo heller ikke tracker rigtige fysiske instrumenter knastørt i et "anechoic" kammer, fordi instrumentalister inspireres i der frembringelser af svaret rummet giver.

Bevares det er hundesvært af hive rummets bidrag af senere hen, hvor man så kunne fristes til at hælde noget kompression efter tingene. Men grunden til vi komprimerer er jo at vi ønsker at ommøblere på forkanterene af lydene, så der bliver et ændret i det kognitive billede, det som nogle kalder "fremme i højttalerens pap".

Men mange gange så kunne den der jo allerede være der ved at bladre lidt i bibliotekerne, den der kognitive position. Og man kan uden yderligere betænkning bare "rendere" sporet - og spare ram i massevis.

Hvis dit mix ikke sådan falder på plads af sig selv, har det ikke noget med maskineriet at gøre, men mere ... måske ubeslutsomhed og dårligt udtænkte arrangementer, fra din side?

Noget andet du måske også kommer til er ikke at dele dine "stemmer" ud over nok busser, så plugin kæden på de busser du allerede bruger bliver unødigt tung, du abonnerer måske på en processering type der burde kunne tage højde for snart sagt vilkårlige instrument kombinationer.

For mig er det indlysende at der i indgangen på en kompressor men get nemt kan opstå intermodulationer instrument-stemmer imellem, så impulserne faktisk via summeringen kommer til at flyve under radaren (Threshold) og at tiderne burde passe en smule med tempoet. Ellers havde multiband kompressoren aldrig have kunnet give mening.

Jeg mixer på noget der hedder Harrison Mixbus, og der han man taget det meget drastiske valg at lægge en La 2A og/eller en 1176 i hver eneste kanal ligesom der også er en fast 3 bånds EQ med flydende parametre lowcut-shelving bund peak midt og en shelving top, bund saturering kommer så først på ovre i busserne. Det betyder at med mindre man hælder ekstra plugins i busser eller kanaler, så har man "bundtrækket" fra dengang vi miksede på analoge pulte.

Det var et aktivt valg væk fra Logic 9, fordi jeg ikke på det tidspunkt havde fattet hvordan satureringen skulle indarbejdes der. Jeg lavede der livløse kedelige mix, fordi jeg endnu ikke havde forstået hvordan kombo'en lowcut-comprimering og saturering hørte sammen.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
søn 13. dec 2020 16:20
Prisen er fleksibiliteten
Ja lige som det da står dig frit for, at slå søm i med en skruetrækker ... der er sgu ingenting i vejen med dedikerede værktøjer, der kun kan bruges til en ting. Tag en Schweitzer kniv/Leatherman, den kan lidt af det hele men ikke særligt overbevisende, hvis du har bare en smule håndværksmæssig tilgang til opgaverne ... og ikke behøver at blære dig med dit forehavende og finder det bydende nødvendigt at kalde det kreativt det du foretager dig.

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
søn 13. dec 2020 16:53
Pastorius skrev:
søn 13. dec 2020 16:20
Prisen er fleksibiliteten
Ja lige som det da står dig frit for, at slå søm i med en skruetrækker ... der er sgu ingenting i vejen med dedikerede værktøjer, der kun kan bruges til en ting. Tag en Schweitzer kniv/Leatherman, den kan lidt af det hele men ikke særligt overbevisende, hvis du har bare en smule håndværksmæssig tilgang til opgaverne ... og ikke behøver at blære dig med dit forehavende og finder det bydende nødvendigt at kalde det kreativt det du foretager dig.

--sd
Det får du behændigt til at lyde som et nemt valg, men hvis nu der kun findes én producent af hamre, og de koster ti gange så meget som en skruetrækker, så er valget måske ikke så simpelt. (PS det er en ringe analogi, så lad os lade være med at basere en lang diskussion på den)
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
søn 13. dec 2020 17:34
Det får du behændigt til at lyde som et nemt valg, men hvis nu der kun findes én producent af hamre, og de koster ti gange så meget som en skruetrækker, så er valget måske ikke så simpelt. (PS det er en ringe analogi, så lad os lade være med at basere en lang diskussion på den)
...og jeg troede lige det var den med at få tingene til tilsyneladende at se kreative ud :wink: ... men der ingenting udemokratisk fordelingspolitisk i at købe den mindste 8 Gbyte - M1'er og så se at få lært sig og arbejde sig uden om knasterne, den måtte have.

https://www.lomax.dk/elektronik/compute ... -70100800/
38821-74063-Geekbench-m1-benchmark-1-xl.jpg
38821-74063-Geekbench-m1-benchmark-1-xl.jpg (58.78 KiB) Vist 424 gange
--sd
Senest rettet af Søren Dyhr søn 13. dec 2020 18:59, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hold da op, så meget indhold der kan komme af et enkelt indlæg fra min side vedr. Mac M1:-)
Jeg har som nævnt alle dage været PC bruger, bla. pga. prisen og ikke mindst fleksibiliteten til selv at vælge hvad jeg vil sammensætte og bruge.
Det kræver så lidt indsigt at få et fornuftigt setup op at køre og ikke mindst et der yder som forventet og samtidig er stabilt.
Mit nuværende setup består af en ældre i7 cpu, 32Gb ram og tonsvis af SSD/NVme diske. Vandkølet for optimal balance imellem ydelse/støj.
Den er optimeret hele vejen igennem, men alderen kommer snigende og enten er det en ny PC eller en støjsvag Mac.
Jeg gider ikke rode med driverer og settings medmere. Jeg skal have et system der bare funker og som ikke støjer.
Jeg syntes da at det er fedt, at man kan lave en MiniMac med så god ydelse der ikke larmer og ikke kræver så mange ressourcer. Samtidig syntes jeg umiddelbart at prisen er ok.
Planen er jo også som udgangspunkt at jeg beholder de software redskaber jeg kender og supplerer med f.eks Logic som jo ikke er tæske dyrt.
Men ehh....God Jul derude:-)

/Vh Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Men du burde nok lige læse denne her:

https://support.focusrite.com/hc/en-gb/ ... 0017407320

Ligesom du også skal se om du kan finde AU versioner de af dine plugins, som for tiden føles uundværlige - jeg tror nok at Rosetta II vil kunne håndtere intelversionerne af disse, men som måske ikke helt med de ARM kompilerede versioner af AU'er hastighedsmæssigt.

Det havde stillet sig ganske anderledes hvis du jævnligt havde UAD lydkort eller Soundgrid værktøjer indover...

--sd

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Søren Dyhr skrev:
søn 13. dec 2020 16:31
the songcabinet skrev:
Arh, jeg vil gerne op i 128gb ram. Bruger en del tunge virtuelle instrumenter, og mix kræver også mere og mere synes jeg.
Så var det måske bedre for dig at streame de der tunge virtuelle instrumenter ind i dit mix, vid at man også kan have plugins'ne ovre på de andre maskineri i clusteret. Det kan jo gøres på forskellig måder, enten ved Vienna Ensemple eller Waves SG-Servere eller lidt af det hele på en gang.

Men der var måske også lidt ide i at "commit'te" til de rumklange som sample-bibliotekerne jo også kommer med, så skal man ikke til at hælde impuls-response klange efter dem bagefter, ligesom du jo heller ikke tracker rigtige fysiske instrumenter knastørt i et "anechoic" kammer, fordi instrumentalister inspireres i der frembringelser af svaret rummet giver.

Bevares det er hundesvært af hive rummets bidrag af senere hen, hvor man så kunne fristes til at hælde noget kompression efter tingene. Men grunden til vi komprimerer er jo at vi ønsker at ommøblere på forkanterene af lydene, så der bliver et ændret i det kognitive billede, det som nogle kalder "fremme i højttalerens pap".

Men mange gange så kunne den der jo allerede være der ved at bladre lidt i bibliotekerne, den der kognitive position. Og man kan uden yderligere betænkning bare "rendere" sporet - og spare ram i massevis.

Hvis dit mix ikke sådan falder på plads af sig selv, har det ikke noget med maskineriet at gøre, men mere ... måske ubeslutsomhed og dårligt udtænkte arrangementer, fra din side?

Noget andet du måske også kommer til er ikke at dele dine "stemmer" ud over nok busser, så plugin kæden på de busser du allerede bruger bliver unødigt tung, du abonnerer måske på en processering type der burde kunne tage højde for snart sagt vilkårlige instrument kombinationer.

For mig er det indlysende at der i indgangen på en kompressor men get nemt kan opstå intermodulationer instrument-stemmer imellem, så impulserne faktisk via summeringen kommer til at flyve under radaren (Threshold) og at tiderne burde passe en smule med tempoet. Ellers havde multiband kompressoren aldrig have kunnet give mening.

Jeg mixer på noget der hedder Harrison Mixbus, og der han man taget det meget drastiske valg at lægge en La 2A og/eller en 1176 i hver eneste kanal ligesom der også er en fast 3 bånds EQ med flydende parametre lowcut-shelving bund peak midt og en shelving top, bund saturering kommer så først på ovre i busserne. Det betyder at med mindre man hælder ekstra plugins i busser eller kanaler, så har man "bundtrækket" fra dengang vi miksede på analoge pulte.

Det var et aktivt valg væk fra Logic 9, fordi jeg ikke på det tidspunkt havde fattet hvordan satureringen skulle indarbejdes der. Jeg lavede der livløse kedelige mix, fordi jeg endnu ikke havde forstået hvordan kombo'en lowcut-comprimering og saturering hørte sammen.

--sd
Joh, men har fundet de ting jeg kan lide at gøre og bruge, og vil hellere simplificere teknikken, én maskine, ét projekt, ét mix, én master, done. Jeg synes der er for meget BS med Apple pt. Det er ikke engang en økonomisk overvejelse, fordi den nye windows pc koster (uden skærm) det samme som en well spec'd iMac. Og den blæser hovedet af den i power.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

the songcabinet skrev:
søn 13. dec 2020 23:11
Joh, men har fundet de ting jeg kan lide at gøre og bruge, og vil hellere simplificere teknikken, én maskine, ét projekt, ét mix, én master, done. Jeg synes der er for meget BS med Apple pt. Det er ikke engang en økonomisk overvejelse, fordi den nye windows pc koster (uden skærm) det samme som en well spec'd iMac. Og den blæser hovedet af den i power.
Men det med at stole blindt på instinkterne og præprogrammerede handlingsmønstre, er jo lidt Molbo-historien om storken der traskede rundt i kornmarken ... hvis man nægter at forholde sig rationelt til, hvordan tingene (fodaftrykket) fordeler sig her ud over cpu-kernerne, vil man andet end lige givetvis kunne komme til bruge rigelige mængder Ram. Mange-kerne processorer som f.eks AMD Ryzen Threadripper 1950X, har jo kun halvt så gode benchmarks som M1'en når vi ser på enkelt-kerne ydelse, og med hovedet under armen er det kun enkelt-kerne ydelsen der er interessant, og buffersize må sættes op til 4096....

Hvorfor tror du egentlig at Soundgrid Servere fra Waves, kører på en optimeret "customized" linux, og ikke windows? Fordi man jo helst ikke vil spilde processor tid, og derved skabe latency - på unødigheder.

Jeg tror man skal tilgå sine opgaver, med omtanke og ikke insistere på hjemme bryggede principper og konspirations teorier der ikke har deres faktiske berettigelse - og derved ikke nære håbet om at de instinkter reptil-hjernen virker efter er den egentlige kilde til egentlig kulturel frembringelse. Der findes ting hvor vi ikke automatisk ved hvad der er op og ned, men at opdele det i verdner af tabere og vindere.... og onde gerninger!

Skal man så bruge Ram som en slags rusmiddel, for at få fat i underbevidstheden ... Eller skal man gøre som Genesis/Peter Gabriel, med fuldt overlæg at spille et nummer hvor det vedtages at man skal spille uden om en almindelighed i fraseringerne fordi man har teknikken til det (...man kan tælle) U2 gør noget af det samme, de ved hvad reglerne er - men de ved også hvornår de regler de kan brydes ... det svarer lidt til jazz-improvisation, der virker først når udøveren ved hvad han/hun har med at gøre.

Reptil-hjernens funktion er overlevelse, men ved frembringelser af kulturelt indhold....

--sd
Vedhæftede filer
Storken.jpg
Storken.jpg (105.17 KiB) Vist 350 gange

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Forstår ikke helt posten ovenfor. Jeg har brugt mange år på at dygtiggøre mig i musik produktion, og har udviklet god viden og instinkt for hvad der virker (for eget brug, i det mindste). Apple's M1 er helt på begynderstadiet mht power pt. og der er hellere ingen fleksibilitet i Apple's systemer mit opgradering af ram, processorkraft og what not. Jeg har brugt Apple i 10år, og synes bare at tiden er løbet fra dem mens de sad og talte sedler. De går jo helt den modsatte vej mht fleksibilitet, kraft, brugertilpasning og fremtidssikring..

Mine erfaringer svarer også meget godt til denne video fra Soundiron, hvor de laver et PC build, men forstår naturligvis at alle andre ikke har tilsvarende behov. Det er bare for at give en kontrast til det som Apple forsøger at sælge som "udvikling", "design" og "innovation". Sorry, men køber ikke den historie..

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

the songcabinet skrev:
man 14. dec 2020 14:25
Forstår ikke helt posten ovenfor. Jeg har brugt mange år på at dygtiggøre mig i musik produktion, og har udviklet god viden og instinkt for hvad der virker (for eget brug, i det mindste). Apple's M1 er helt på begynderstadiet mht power pt. og der er hellere ingen fleksibilitet i Apple's systemer mit opgradering af ram, processorkraft og what not. Jeg har brugt Apple i 10år, og synes bare at tiden er løbet fra dem mens de sad og talte sedler. De går jo helt den modsatte vej mht fleksibilitet, kraft, brugertilpasning og fremtidssikring..

Mine erfaringer svarer også meget godt til denne video fra Soundiron, hvor de laver et PC build, men forstår naturligvis at alle andre ikke har tilsvarende behov. Det er bare for at give en kontrast til det som Apple forsøger at sælge som "udvikling", "design" og "innovation". Sorry, men køber ikke den historie..
Jeg synes bestemt også det lyder til at du skal skifte til windows-baseret maskine. Med dit behov/ønske om at have kontrol over hvad der præcis sidder i maskinen, så er det slet ikke apple-vejen du skal gå. Det har jeg fuld forståelse for. Men at underkende det hav af tests og benchmarks der pt. ligger overalt på M1 processoren synes jeg er for tyndt. Bevares, det er første generation, og selvfølgelig vil der være en opstartsperiode hvor man må lade first-moverne komme til. Det er nok ikke nu, at en pro-bruger af Apples systemer skal slå til (selvom det virker til at køre ret stabilt allerede). Men det tyder på, at der er temmelig spændende opdateringer af pro-serien i vente i løbet af de næste par år.

Lige nu sidder de fleste anmeldere og er blæst bagover af hvor kraftige M1'en er, og samtidig at de ikke bliver nær så varme. Grafik-mæssigt, ja der har man pt. aldrig skullet satse på Apple - men lad os se hvad der sker.
Logic Pro X, Macbook Pro 15" retina 2,3ghz, Apollo Twin Duo, Yamaha S90 ES, Parker Fly Classic

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Jeg underkender bestemt ikke M1 chippen, Apple siger selv at den svarer til A14 chippen i en 2019 iPad. Og som iPad bruger siden de kom frem ved jeg at de er ekstremt stabile.

Med en M1 i det nuværende Apple økosystem, hvor du ikke kan opgradere noget, så rækker det altså ikke til meget. Og da det vil tage Apple 1-2 år at komme ud med en M2 og ligeså lang tid at kombinere dem så specs når op på de nuværende Intel maskiner, så er det altså en lang horisont mht at få noget der ligner en pro maskine fra dem.

Så jeg synes ikke det er uberettiget at sige de hængter pro brugere af, og satser endnu mere på consumer ware.. det er ikke at underkende Apple.

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

the songcabinet skrev:
man 14. dec 2020 19:13
Med en M1 i det nuværende Apple økosystem, hvor du ikke kan opgradere noget, så rækker det altså ikke til meget. Og da det vil tage Apple 1-2 år at komme ud med en M2 og ligeså lang tid at kombinere dem så specs når op på de nuværende Intel maskiner, så er det altså en lang horisont mht at få noget der ligner en pro maskine fra dem.
Men så tror jeg bare ikke helt jeg forstå hvad du mener med at kombinere specs så de når op på nuværende intel-maskiner. Det er jo lige præcis disse intel-maskiner som de lige nu giver baghjul. Hvis du tænker flere kerner (udover de 8 de har nu) så er det rigtigt at man skal vente lidt endnu, men de arbejder kraftigere end de sidste modeller fra Apple med Intel, i en maskine til en lavere pris, hvor de kun kører med henholdsvis 8 eller 16 gb ram.
Logic Pro X, Macbook Pro 15" retina 2,3ghz, Apollo Twin Duo, Yamaha S90 ES, Parker Fly Classic

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er noget der hedder RT-perfomance, og det gør at antallet af kerner lidt kan være ligegyldigt, hvis det er lydkort, GPU eller harddisk der tvinger CPU'en til at gøre ophold undervejs, i sin opfyldning af bufferen. Til disse forhold har man tidligere skullet bruge pænt med ram, for at undgå at der blev dropouts i gengivelsen ... nu er harddisk/ssd teknologien kommet til et niveau hvor forsinkelserne går hen og bliver forsvindende små, og tilsvarende har et mangekernet GPU, jo også tilsvarende mulighed for at få afsat tingene, specielt fordi tingene ikke først i et komprimeret format skal sendes ud af CPU rammen og over i GPU rammen.

Det eneste de nye M1'ere ikke er særligt overlegne mere i er skrivningen eller bouncning til disk, RT performance med små buffersettings syntes for tiden at være den helt rigtige løsning, på trods af hvad fortiden har fået os til at tro virkede.

--sd

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Aner hat om apple, men check videoen her - fra ca 10min og frem - især render tiderne er crazy (langsomme). Han bruger dog primært outboard gear osv, men måske det giver jer lidt syn for sagen

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Er Reaper blevet optimeret til Apples CPU og Mac OS 11?

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Jeg er med på at M1 er udmærket når man sammenligner chip til chip (A14 i iPads er jo også fremragende), men det har stadig lange udsigter til at Apple bygger maskiner med M chips der kan måle sig med hvad du ellers kan få nu. Det står endda hen i det uvisse om det kommer til at ske.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
man 14. dec 2020 19:13
Jeg underkender bestemt ikke M1 chippen, Apple siger selv at den svarer til A14 chippen i en 2019 iPad. Og som iPad bruger siden de kom frem ved jeg at de er ekstremt stabile.

Så jeg synes ikke det er uberettiget at sige de hængter pro brugere af, og satser endnu mere på consumer ware.. det er ikke at underkende Apple.
Det vil jeg sådan set give dig ret i. Den udvikling har kørt nogen tid. Det ser bare ud til at de her nye chips er så skarpe at de igen bliver konkurrencedygtige for de professionelle brugere når de næste udgaver af deres maskiner kommer. Kan godt forstå hvis du ikke kan vente på at se om det er korrekt.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
man 14. dec 2020 20:12
Jeg er med på at M1 er udmærket når man sammenligner chip til chip (A14 i iPads er jo også fremragende), men det har stadig lange udsigter til at Apple bygger maskiner med M chips der kan måle sig med hvad du ellers kan få nu. Det står endda hen i det uvisse om det kommer til at ske.
Nu har jeg i førte omgang købt den allermindste Mini M1 til mine forældre, hvis gamle 2012-maksine med roternde rust, ikke rigtig kan være med længere. Måske får jeg tid til at lege lidt, inden jeg gør den klar til dem :) Hvordan er det med licenser til Logic - følger de Apple ID eller må man kun installere på én maskine af gangen?
--
Robert

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Ja, jeg tænker det bare er lidt tidligt at satse på M chips til en pro audio maskine. Apple fans tøver nok ikke, men jeg synes det har skuffet på software fronten gennem 2-3 år nu, og det har gjort mig skeptisk.

Jeg er så heller ikke Logic bruger, men Studio One, så jeg er indifferent mht OS, og kører Presonus Quantum lydkort, hvilket også er ligeglad med økosystem.

Medlemsavatar
Sjamus
Medlem
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

@ Pastorius.
Logic og alle andre Apple software licenser følger Apple ID’et. Du kan installere på alle de maskiner du orker når bare de er sat op m. dit id.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Sjamus skrev:
man 14. dec 2020 22:44
@ Pastorius.
Logic og alle andre Apple software licenser følger Apple ID’et. Du kan installere på alle de maskiner du orker når bare de er sat op m. dit id.
Tak - det tænkte jeg nok, selvom det alligevel føles lidt vildt at man ikke bryder licensbetingelser når installerer på flere computere. Det er nu også sjældent det sådan rigtig giver mening (når man ikke er til bærbare) :)
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Så er der ved til bålet omkring købsbeslutningen, hvis man har bunkevis af plugins der ikke er Big Sur parate, kan man bare tvinge sin DAW i Rosetta II mode, via æble-i når man klikker på appens ikon.

Man udnytter så kun benchmarkingen ca. 80% ... men da den alligevel er oppe i single core 1700'afdelingen, vil man alligevel holde fin afstand ned til Ryzen tingene.

--sd

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Nogen der ved hvor meget Big Sur fylder. Er ved at kigge på om 256gb disk er nok mht. styresystemet, Reaper, Logic, Final Cut og diverse musik programmer som Omnisphere, Uvi Falcon, Kontakt osv.
Har ekstern disk til Kontakt libraries og samples, men er 256gb nok til styresystem og programmer mon?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Nyt svar