MAC M1 Air overvejelser fra en W10 bruger

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Sted: Frederikshavn

MAC M1 Air overvejelser fra en W10 bruger

Indlæg af danstanley »

Efter at have set en del seriøse reviews er jeg virkelig begyndt at overvej om jeg skulle skifte til Mac. Har været PC bruger i 30 år og har kun lige snust til MAC. Flere nævner at maskinen er fantastisk, men hvis man ikke står og skal bruge, bør man måske vente til Gen2 og hvornår kommer den?
Da jeg alligevel står for udskiftning/opgradering af min W10 i7 pc, var det måske bedre at skifte helt.?

Påtænker at medkøbe Logic, selvom jeg er glad bruger af Reaper.
Skal bruges til audio, video og grafik.

Er der andet jeg skal være opmærksom på?
f.eks kan jeg tilkoble mine bestående 28 tommers skærme ?
Lydkort Scarlett USB osv.

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

M2 eller hvad den måske kommer til at hedde, siges at lande i 2021, men det er kun et rygte.

Skærme, sikkert ja, da det skulle køre bedre grafikmæssigt, det var meningen med at ditche Intell.

Angående lydkort, så handler det sandsynligvis om hvorvidt de enkelte producenter er klar til Big Sur. Det er de sikkert stort set inden for 3-6 måneder, men så lander M2'erern osse.

Jeg ville vente og se, hvad en M2 koster, men det er jo bare mig der er grådig.

Det er mit bud. Dem er der sikkert tusindvis af.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

danstanley skrev:
man 7. dec 2020 20:59
Efter at have set en del seriøse reviews er jeg virkelig begyndt at overvej om jeg skulle skifte til Mac. Har været PC bruger i 30 år og har kun lige snust til MAC. Flere nævner at maskinen er fantastisk, men hvis man ikke står og skal bruge, bør man måske vente til Gen2 og hvornår kommer den?
Da jeg alligevel står for udskiftning/opgradering af min W10 i7 pc, var det måske bedre at skifte helt.?

Påtænker at medkøbe Logic, selvom jeg er glad bruger af Reaper.
Skal bruges til audio, video og grafik.

Er der andet jeg skal være opmærksom på?
f.eks kan jeg tilkoble mine bestående 28 tommers skærme ?
Lydkort Scarlett USB osv.

/Dan
Det er længe siden jeg skiftede, men har aldrig set mig tilbage. Mine erfaringer.

Ting virker som udgangspunkt. Jeg bruger meget lidt tid på at rode med drivere etc. Ting virker bare, hvis man er lidt omhyggelig med at købe de rette ting og læser lidt op på forhånd. Mine gamle 80-årige forældre kan nemt håndtere deres maskine også, og jeg er helt goldt op med at skulle bruge tid på at fjerne Spyware etc. på deres maskiner. Selv opgraderinger sker bare.

Jeg havde nogle windowsprogrammer, jeg ikke troede jeg kunne erstatte (slægtsforskning etc.), men det endte med at jeg fandt andre alternativer, og jeg tror kun jeg fik startet windowsmaskinen op et par gange, inden jeg opgav og fandt på noget andet, formaterede skidtet og installerede linux på den (den fik jeg så heller ikke brugt, for jeg kunne installere de samme ting (Apache, MySQL etc. ganske enkelt på Mac'en).

Jeg har stadig Windowsmaskiner på arbejde, og det er blevet meget bedre, så mange af tingene er ikke valide længere, men jeg kører stadig på samme installation, der er gemt på timemachine, og blot ført over på min nye maskine, den ene gang siden 2010, jeg følte det nøvendigt at opgradere. Jeg har ikke geninstalleret og startet fra bunden i 10 år (!), men har dog brugt lidt tid på housekeeping.

Som sagt er jeg på anden maskine. Den første holdt i 7 år, og blev blot opgraderet med lidt RAM og en SSD (som var noget besværlig at skifte). Min 2010'er kører forøvrigt fint endnu, til Surf etc. Junior har brugt den et par år, indtil han opgraderede til en MacBook Pro.

Til din brug ville der inden M1 nok have været mange der sagde at du ville få mere bang for the buck - særligt til Video - med en windows maskine, men allerede inden M1, har mit udgangspunkt været at den primære grund til jeg er blevet så glad for Mac, er styresystemet, og det er lidt bøvlet at få til at køre godt på en hackintosh. Med M1 tror jeg du får svært ved at finde noget der i praksis præsterer lige så godt, til samme pris.

Det største problem er at vænne sig til de nye tastaturkombinationer og lidt andre genveje i nogle programmer.

Når alt det er sagt, så har det altid været godt at vente med at opgradere så længe man kan, hvis man ikke har specifikke problemer. Det er dyrt at skifte maskine (og der kommer sikkert også noget software, der er ikke lige så mange gode, gratis alternativer, som på andre platforme).

Der burde vist ikke umidelbart være problemer med din hardware, men du er nøt til at tjekke det ud for at være sikker, og hvis du skifter helt, så skal du også lave en liste over det software du bruger mest, og fine ud af hvilke alternativer der på Mac.

Jeg ved ikke hvormange skærme en Air kan trække og i hvilken opløsning, og den har begrænset med tilslutningsmuligheder, så en hub/dockingstation kan blive nødvendig.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Morten Bjørn skrev:
man 7. dec 2020 21:45
M2 eller hvad den måske kommer til at hedde, siges at lande i 2021, men det er kun et rygte.

Skærme, sikkert ja, da det skulle køre bedre grafikmæssigt, det var meningen med at ditche Intell.

Angående lydkort, så handler det sandsynligvis om hvorvidt de enkelte producenter er klar til Big Sur. Det er de sikkert stort set inden for 3-6 måneder, men så lander M2'erern osse.

Jeg ville vente og se, hvad en M2 koster, men det er jo bare mig der er grådig.

Det er mit bud. Dem er der sikkert tusindvis af.
Focusrites kompabilitetsside for M1-maskiner:

https://support.focusrite.com/hc/en-gb/ ... ed-systems
--
Robert

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Et problem med de nuværende maskiner kunne være, at det ikke ser ud til at være muligt at vælge mere end 16 GB RAM.
Måske er det noget, der ændrer sig med M2?
Heine Svendsen

Musikbutik
https://www.indigo2.dk

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Heine skrev:
man 7. dec 2020 22:19
Et problem med de nuværende maskiner kunne være, at det ikke ser ud til at være muligt at vælge mere end 16 GB RAM.
Ja, men det er virkelig underligt at der ikke ser ud til at være nogen der har ramt praktiske problemer på grund af begrænsingen. Jeg er ved at være så nysgerrig at jeg næsten (næsten!) er klar til at donere en maskine til test af nogen der pt. presser en Mac Mini med fx 32 GB RAM. Bre or at konstatere at træerne ikke vokser ind i himlen. Det er ved at være noget tid siden jeg har søgt, men har ikke fundet nogen tests hvor de har kunnet presse den i bund på RAM.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev:
man 7. dec 2020 22:57
Heine skrev:
man 7. dec 2020 22:19
Ja, men det er virkelig underligt at der ikke ser ud til at være nogen der har ramt praktiske problemer på grund af begrænsingen. Jeg er ved at være så nysgerrig at jeg næsten (næsten!) er klar til at donere en maskine til test af nogen der pt. presser en Mac Mini med fx 32 GB RAM. Bre or at konstatere at træerne ikke vokser ind i himlen. Det er ved at være noget tid siden jeg har søgt, men har ikke fundet nogen tests hvor de har kunnet presse den i bund på RAM.
Der er forøvrigt masser af Apple-rygter, og man skal tage dem med et gran salt, men her er det nyeste, så det kan da godt være man skule vente lidt, hvis man vil have noget med rigtige kræfter:

https://9to5mac.com/2020/12/07/apple-si ... cbook-pro/
--
Robert

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja, jeg har set en masse partsindlæg hvor man er gået ud fra at 16 gb er 1:1 sammenlignelig med 16 gb i Intel-computer, hvor virkeligheden nok er en anden.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Morten Bjørn skrev:
man 7. dec 2020 23:16
Ja, jeg har set en masse partsindlæg hvor man er gået ud fra at 16 gb er 1:1 sammenlignelig med 16 gb i Intel-computer, hvor virkeligheden nok er en anden.
Ja det er rigtigt, selve SSD'en er nu hurtigere end rammen var for en 10-12 år siden, og derfor vil der ikke være nær så meget "bøde" at betale, ved at inddrage swap partitionen i "åndenøds" situationer.

Desuden har OP til denne tråd, jo udtrykt ønske om at arbejde i Logic Pro, så udnyttelsen af flerkerne arkitekturen er måske vigtigere end egentligt ram forbrug, så man givetvis ville kunne klare snartsagt alle opgaver, på to af de mindste ... sat op i logics clustering teknik, hvor man uddelegerer opgaver til flere maskiner i netværket.

Personligt så slås jeg i stedet med at jeg gerne ville kunne udnytte Rbass og CLA mixhub tingene fra Waves, og der er M1'en ikke helt endnu ... og desuden har restriktionerne i forbindelse med Covid-19, gjort at jeg snilt kan vente ... det varer nemt 5-6 måneder før jeg behøver at finde det magt påliggende at forny mit hardware - jeg laver livelyd, og har derfor ikke nævneværdigt med opgaver for tiden men heldigvis har jeg en databaseudviklings tjans ved siden af.

--sd

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Der er et godt (ret teknisk) rundown af hvorfor M1 performer så godt her:
https://debugger.medium.com/why-is-appl ... 62b158cba2

TL;DR er at RISC-chips (som M1 / ARM-arkitekturen tilhører) kan køre med meget omfattende out-of-order-execution - samt at Apple har integreret en masse dedikerede funktioner (video-en/decoding, machine-learning, ect) direkte i CPU'en - og at de undgår en god luns af den latency der er forbundet med en traditionel memory-controller, da det hele er integreret som et System-On-Chip - hvilket så også udelukker at opgradere RAM.

Noget man også skal huske på, er at Intel-chips stadigvæk er fabrikeret med (en meget raffineret) 14nm process hvorimod M1 er lavet ved 5nm. Man kan ikke direkte sammenligne de to tal, da forskellige chip-fabrikker angiver målene forskelligt, men dog er det et faktum at Intel er noget der ligner 2 generationer bagud i litografi. Dette kan direkte oversættes til transistor-tæthed og strømforbrug!

Jeg er mest af alt spændt på hvordan de store Macs ender med at performe på ARM platformen.

--
Sendt fra min Windows 8 PC ..
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Tak for alle inputs. Venter nok med den store investering, men kunne godt finde på at få en MacMini for ligesom at komme igang med MAC universet. Nu må vi se:-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er selv megafristet til at opgradere min gamle 2012 Macmini til en M1'er, men jeg skal se flere drivere være understøttet før jeg er klar til Big Sur i produktion, hvilket belejligt nok giver mig tid nok til at samle penge sammen til de begynder at blive solgt brugt igen, hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Vent til de næste maskiner kommer. De 3 der er her nu er entry level maskiner, der har erstattet de svageste intel maskiner. Hvis du køber nu, vil du sidde og være misundelig om et år, når du kan se at de nye maskiner har support for mere end én ekstra skærm, support for mere ram, flere cpu cores, flere usb/thunderbolt indgange osv. Selvom de M1 baserede maskiner der er lanceret nu basker langt dyrere intel maskiner i mange forskellige scenarier, er de bygget til folk der surfer på nettet, bruger office, og måske roder lidt med foto/video/musik i deres fritid. Er man pro, skal man vente på at pro maskinerne kommer i handlen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Jens D skrev:
fre 11. dec 2020 15:22
Selvom de M1 baserede maskiner der er lanceret nu basker langt dyrere intel maskiner i mange forskellige scenarier, er de bygget til folk der surfer på nettet, bruger office, og måske roder lidt med foto/video/musik i deres fritid. Er man pro, skal man vente på at pro maskinerne kommer i handlen.
Måske men er du sikker på at du ikke måler dem, med gamer-alen, som skriger efter top-specifikationer uanset hvad. Der er de seneste 30 år sket en demokratisering af adgang til grej og teknik, og vi venter nu bare på at nomenklatura'en smide håndklædet ind i bokseringen. Peter Brander kan ikke mere forlange kr. 25.000 pr produceret nummer på et album.

G.A.S er jo en undskyldning for ikke at få udrettet noget som helst før den hellige gral er fundet, jeg linkede for et par dage siden til et Orson Welles citat:
The enemy of art is the absence of limitations
...og en forklaring på hvordan det skulle forstås: https://www.quora.com/What-is-the-meani ... imitations

Her nævnes hvordan en ketchupflaske effekt opstod efter den første Starwars, underfinansiering ... til at blive den forbande to'er, vi jo også har i musik brancen. Hvori ligger problemet så med at vente på at der kommer 16 gByte ram i maskinerne, jo der bliver ikke lavet noget kreativt/kunstnerisk inden denne vitale detalje er kommet på plads.

Problemet er jo ikke at man ikke kan være kreativ andet end når de åbne vider kalder, og "men are men and sheep gets nervous" ... Sergent Pepper kom jo ud af et rumskib med en håndfuld grønne marsmænd - nej selvom der en gang imellem var 40 individuelle bidrag i spil på samme tid, så var der i ny og næ blevet truffet nogle endegyldige beslutninger om bounces, så tingene kunne komme ned på de bare 4 spor der med tidens teknik var mulig.

Covid-19, kan nu være dødsstødet til nomenklaturaens krav til de besværgelser, vi i prækariatet skal tilbede for at kunne producere lødighed som sådan. Der vil øjensynligt også i al fremtid være ting hvor vi vil blive udfordret på vores snedighed omkring egentlige tekniske begrænsninger. Når vi måske ikke kan sende aben videre til andre, den med at tage de endelige beslutninger - skal vi for at overleve se at få os til få lært at omgå vores værktøjers flaskehalse, ikke mindst at tage endegyldige beslutninger, og ikke se os stolte over at en højtprofileret producer bliver frustreret over at finde hoved og hale i vores gebærder. Antoine de Saint-Exupery siger det sådan her:
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
Så om der ikke skulle være tilstrækkeligt med ram i en maskine, til at fuldføre visionerne ... er altså meget mere forstillelse og selv-bluf, end at få lært sig sit værktøj at kende og ikke mindst bruge det. Jeg var en gang på en omvisning på et Whiskey destilleri og en i følget spurgte hvor længe man skulle lægge en flaske på lager for at den kunne modnes ordentligt. Omviseren sagde, så "when bottled it's stone dead, for gawd sake dreeeenk'it" på drevent skotsk! ... så hvis morgendangs helte inkluderer dig, så er det nok fordi du ikke ventede på at besværgelserne nomenklaturaen forlangte ... gik igennem.. Køb så den macbook air med Logic præinstalleret, og lær dig kunsten at være 3. parts plugins foruden!!!!

--sd

https://en.wikipedia.org/wiki/Nomenklatura

Medlemsavatar
danstanley
Medlem

Indlæg af danstanley »

Damn Søren:-)
Men kort og godt.
Just do it! og mere er ikke nødvendigvis bedre, eller tålmodighed er en dyd.
Kend dit værktøj.

/Dan

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Rygterne om Mac siger de sender en 32 core arm model ud til næste år. Mon ikke den kører mere end 16gb ram?
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

LarsRøv skrev:
lør 12. dec 2020 19:47
Rygterne om Mac siger de sender en 32 core arm model ud til næste år. Mon ikke den kører mere end 16gb ram?
Jo det har jeg også set noget om, men det er vitterlig kun sample halløj der kan udnytte det ... hvad er pointen i at købe en maskine med 4 gange så meget kraft, som man egentlig overhovedet ville kunne få brug for. Så kø dog en stak minier og supplere op med hvis der en dag skulle opstå et behov.

--sd

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Søren Dyhr skrev:
lør 12. dec 2020 16:18
Jens D skrev:
fre 11. dec 2020 15:22
Selvom de M1 baserede maskiner der er lanceret nu basker langt dyrere intel maskiner i mange forskellige scenarier, er de bygget til folk der surfer på nettet, bruger office, og måske roder lidt med foto/video/musik i deres fritid. Er man pro, skal man vente på at pro maskinerne kommer i handlen.
Måske men er du sikker på at du ikke måler dem, med gamer-alen, som skriger efter top-specifikationer uanset hvad. Der er de seneste 30 år sket en demokratisering af adgang til grej og teknik, og vi venter nu bare på at nomenklatura'en smide håndklædet ind i bokseringen. Peter Brander kan ikke mere forlange kr. 25.000 pr produceret nummer på et album.

G.A.S er jo en undskyldning for ikke at få udrettet noget som helst før den hellige gral er fundet, jeg linkede for et par dage siden til et Orson Welles citat:
The enemy of art is the absence of limitations
...og en forklaring på hvordan det skulle forstås: https://www.quora.com/What-is-the-meani ... imitations

Her nævnes hvordan en ketchupflaske effekt opstod efter den første Starwars, underfinansiering ... til at blive den forbande to'er, vi jo også har i musik brancen. Hvori ligger problemet så med at vente på at der kommer 16 gByte ram i maskinerne, jo der bliver ikke lavet noget kreativt/kunstnerisk inden denne vitale detalje er kommet på plads.

Problemet er jo ikke at man ikke kan være kreativ andet end når de åbne vider kalder, og "men are men and sheep gets nervous" ... Sergent Pepper kom jo ud af et rumskib med en håndfuld grønne marsmænd - nej selvom der en gang imellem var 40 individuelle bidrag i spil på samme tid, så var der i ny og næ blevet truffet nogle endegyldige beslutninger om bounces, så tingene kunne komme ned på de bare 4 spor der med tidens teknik var mulig.

Covid-19, kan nu være dødsstødet til nomenklaturaens krav til de besværgelser, vi i prækariatet skal tilbede for at kunne producere lødighed som sådan. Der vil øjensynligt også i al fremtid være ting hvor vi vil blive udfordret på vores snedighed omkring egentlige tekniske begrænsninger. Når vi måske ikke kan sende aben videre til andre, den med at tage de endelige beslutninger - skal vi for at overleve se at få os til få lært at omgå vores værktøjers flaskehalse, ikke mindst at tage endegyldige beslutninger, og ikke se os stolte over at en højtprofileret producer bliver frustreret over at finde hoved og hale i vores gebærder. Antoine de Saint-Exupery siger det sådan her:
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
Så om der ikke skulle være tilstrækkeligt med ram i en maskine, til at fuldføre visionerne ... er altså meget mere forstillelse og selv-bluf, end at få lært sig sit værktøj at kende og ikke mindst bruge det. Jeg var en gang på en omvisning på et Whiskey destilleri og en i følget spurgte hvor længe man skulle lægge en flaske på lager for at den kunne modnes ordentligt. Omviseren sagde, så "when bottled it's stone dead, for gawd sake dreeeenk'it" på drevent skotsk! ... så hvis morgendangs helte inkluderer dig, så er det nok fordi du ikke ventede på at besværgelserne nomenklaturaen forlangte ... gik igennem.. Køb så den macbook air med Logic præinstalleret, og lær dig kunsten at være 3. parts plugins foruden!!!!

--sd

https://en.wikipedia.org/wiki/Nomenklatura
Jo jo, 4 spor er rigeligt og "back to mono" og alt det der, men når det ene usb hul er gået til strøm og det andet til dit audio interface, så havde det altså været fedt med de to ekstra huller ovre i den anden side til en ekstern disk og et midi keyboard.
Man kan sagtens komme fra Gedser til Skagen i en Morris Mascot, men hvis du skal have trommesættet med, er det nok federe at have en stationcar...

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Jens D skrev:
søn 13. dec 2020 02:01
Jo jo, 4 spor er rigeligt og "back to mono" og alt det der, men når det ene usb hul er gået til strøm og det andet til dit audio interface, så havde det altså været fedt med de to ekstra huller ovre i den anden side til en ekstern disk og et midi keyboard.
Man kan sagtens komme fra Gedser til Skagen i en Morris Mascot, men hvis du skal have trommesættet med, er det nok federe at have en stationcar...
To biler - hvis ham der betjener trommerne også skal med. I hvert fald hvis turen skal være hyggelig, og sender man ham så 3 timer i forvejen, er der en marginalt større sandsynlighed for at trommerne er nogenlunde klar til lydprøve samtidig med resten af bandet.

Det er vel egentlig den klassiske diskussion med at bruge det rette værktøj til den rette opgave. Der hvor IT-grej adskiller sig fra så meget andet, er at udviklingen går så rasende hurtigt, og derfor er det sjældent en fordel at købe overkapacitet på forhånd. Det har over årene været specielt tydeligt på disk, hvor prisen pr GB bare er raslet ned. Derfor har det været langt billigst at nøjes med at købe det man havde brug for, og så købe mere (bare halve år senere) når prisen var dalet.

Det der - også her - mudrer billedet lidt til, er teknologiskifterne. Som med M1-chippen (eller for disk, SSD'ens indtog), for lige pludselig ændrer parametrene på det vi måler, og vores systemers flaskehalse bliver nogle andre end de var tidligere, og i praktisk (musik)brug synes jeg det er svært at se, hvor flaskehalsen er, men det er nok RAM, i nogle tilfælde i hvert fald.

Pointen er at jeg er enig i at for professionelle brugere som er afhængig af et stabilt setup, ville jeg nok også vente lidt. Også hvis man ser investeringerne over en længere horisont. Det er næsten altid sådan, at når flaskehalse forsvinder, så finder udviklere ud af ny brug af nogle funktioner, så vi igen presser ydelsen til kanten, og i den situation skal man sikkert alligevel skifte hardware for at kunne udnytte det.
--
Robert

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

16ram er latterligt i en tid hvor man kan få op til 256 i top specs.. jeg ser M1 som consumer ware til pensionister der bare skal bruge netbank og den slags..

Apple's software er blevet buggy på det seneste, og det er jo ikke ligefrem på hardware de skiller sig ud, så som jeg ser det er de ved at tabe det hele på gulvet..

Skifter til PC efter 10 år på mac her..

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

M1 er til de pensionister der kun har brug for at køre 192 audio spor i logic med 1000 plugins aktiveret!. Jeg har aldrig brugt Mac, fordi jeg godt kan finde ud af at bruge windows. Men det virker til at de er ved at komme gevaldigt ind i kampen igen. De varsler en 128 core i 2022.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
søn 13. dec 2020 12:23
16ram er latterligt i en tid hvor man kan få op til 256 i top specs.. jeg ser M1 som consumer ware til pensionister der bare skal bruge netbank og den slags..

Apple's software er blevet buggy på det seneste, og det er jo ikke ligefrem på hardware de skiller sig ud, så som jeg ser det er de ved at tabe det hele på gulvet..

Skifter til PC efter 10 år på mac her..
Det eneste der er at være skuffet over, er at Apple er lidt længe om at opdatere deres PRO-modeller, men altså hvis det er musikbrug så er en max'ed out mini 2018 vel stadig alt rigeligt?

Hvilken software ser du som buggy? Her kører Logic og alt andet klippestabilt. Det eneste jeg har haft problemer med, var Apple homekit, men de problemer forsvandt, da jeg fik opgraderet mit hjemmenetværk.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

LarsRøv skrev:
søn 13. dec 2020 14:25
fordi jeg godt kan finde ud af at bruge windows.
Er hvor er det heldigt at du er SÅ klog! :-D

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Pastorius skrev:
søn 13. dec 2020 14:38

Det eneste der er at være skuffet over, er at Apple er lidt længe om at opdatere deres PRO-modeller, men altså hvis det er musikbrug så er en max'ed out mini 2018 vel stadig alt rigeligt?

Hvilken software ser du som buggy? Her kører Logic og alt andet klippestabilt. Det eneste jeg har haft problemer med, var Apple homekit, men de problemer forsvandt, da jeg fik opgraderet mit hjemmenetværk.
Arh, jeg vil gerne op i 128gb ram. Bruger en del tunge virtuelle instrumenter, og mix kræver også mere og mere synes jeg. Og så kan man selv opgradere både plads og ram, hvilket der nu er brug for med 2-3 års mellemrum. Apple systemet er simpelt hen blevet for ufleksibelt og ustabilt for mig nu, og det er blevet til en dealbreaker.

Catalina har været buggy på mit system med Studio One, og jeg savner i/o på mac mini’en. Apple går slet ikke i den rigtige retning for mig, så jeg tager de næste 10 år på windows, og så må vi se hvor Apple er til den tid. Det er farvel for nu.

Muligvis beholder jeg en iPad fordi den er god til video, men kunne måske også fristes der af en Surface Pro for at have optimal fleksibilitet i det samlede system.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
søn 13. dec 2020 10:59
Som med M1-chippen (eller for disk, SSD'ens indtog), for lige pludselig ændrer parametrene på det vi måler, og vores systemers flaskehalse bliver nogle andre end de var tidligere, og i praktisk (musik)brug synes jeg det er svært at se, hvor flaskehalsen er, men det er nok RAM, i nogle tilfælde i hvert fald.
Lige netop og dog så vil jeg gerne se eksempler på en maxed out M1 med blot 8 gByte, for jeg læste i nat - her: https://www.pro-tools-expert.com/produc ... is-so-fast
Finally, the M1 does use virtual memory. VM is where the CPU uses hard disk space as RAM when it runs out of proper RAM. When we were using spinning rust drives that was so slow, hence the push to have as much RAM as you could afford. Now with NVMe drives you have hard drives that are pretty well as fast as RAM, so in an M1 system, although the virtual memory use is significant, it can be considered as fast as RAM in Intel machines.
Så nej det er heller ikke ram'men vi skal bekymre os om, men mere prøve at forstå hvorfor der går så lang tid med at få konverteret koden i 3. parts værktøjerne - Jeg syntes at kunne se at nogle er fodslæbende med at få opdateret deres software til Big Sur, fordi de er involveret i og har hældt rigtigt mange penge efter "Audio-over-Ethernet" i stedet for "System-on-a-Chip" ... Simpelt hen fordi, som det senere siges i artiklen:
Sure Intel and AMD may simply begin to sell whole finished SoCs. But what are these to contain? PC makers may have different ideas of what they should contain. You potentially get a conflict between Intel, AMD, Microsoft and PC makers about what sort of specialized chips should be included because these will need software support.
--sd

Nyt svar