SSD mister plads - hvorfor?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

SSD mister plads - hvorfor?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har en SSD med plads til 930 GB (primært til operativsystemet, dvs. Windows 10 Pro).
Har derudover al anden software + Blender's midlertidige filer liggende på en større HDD.

Men nogle gange efter opstart af PC'en kan jeg se, at pladsen bliver mindre, dvs. som om der bliver fyldt op på den.

Dvs. for 2 uger siden var der 875 GB plads og nu i skrivende stund er der 869 GB.
Med den hastighed løber jeg jo hurtigt tør for plads.

Det kan ikke være Windows update, har kigget i Softwaredistribution-mappen, og blokerer derudover for opdateringer med 3. parts software.

Browseren (Firefox) er næsten det eneste der kan hente software ned, men vi taler om adskillige gigabyte data på få uger, og indlæste sider burde da ligge i RAM'ene fremfor på SSD'en?

Hvad kan det skyldes? En sjælden gang imellem ser det dog ud til at der "ryddes op" (automatisk), idet mere plads frigøres, men det er som sagt sjældent. Har haft min PC i skrivende stund nu i 1½ måneds tid.

Kan det være Windows-restore-punkter, som fylder så meget (vi taler om et tab på ca. 5-6 GB på en lille måneds tid)?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

måske henter den windows opdateringer, som du glemmer at installere ?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev: tirs 14. sep 2021 09:50 måske henter den windows opdateringer, som du glemmer at installere ?
Så burde de vel næsten fremgå i SoftwareDistribution-mappen i Windows?

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Det er meget normalt for windows at cykle lidt rundt i størrelse. Alene den notoriske page-fil kan variere ganske voldsomt, med mindre du selv har sat en fast værdi for den, hvilket ikke anbefales. Jeg ville ikke være urolig over det. Ikke med mindre det fortsætter med at blive mere og mere og mere.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Kør en spacesniffer for at se hvad der tager plads, kan meget vel være profil folderen.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Scamstar skrev: tirs 14. sep 2021 11:01 Det er meget normalt for windows at cykle lidt rundt i størrelse. Alene den notoriske page-fil kan variere ganske voldsomt, med mindre du selv har sat en fast værdi for den, hvilket ikke anbefales. Jeg ville ikke være urolig over det. Ikke med mindre det fortsætter med at blive mere og mere og mere.
Ok, takker for den mulige opklaring.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Prøv at hent Ccleaner programmet.. kan være god til lige at slette temp filer og andre ting som ligger og fylder uden grumd.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mik_c skrev: tirs 14. sep 2021 21:27 Prøv at hent Ccleaner programmet.. kan være god til lige at slette temp filer og andre ting som ligger og fylder uden grumd.
Jeg er MEGET skeptisk over for denne type programmer! 😬
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Der er også "Disk Cleanup" som følger med selve Windows; det kan finde temp-filer osv - og har aldrig givet mig problemer :). Det hedder ganske sikkert noget andet, hvis man bruger Windows på dansk ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har brugt CCleaner i 10-12 år.
Kører det fast en gang om ugen, renser osse reg-databaser.
Er for længe siden holdt op med at lave back-up inden.
Det er utroligt effiktivt og stabilt.
Jeg bruger nu betalings udgaven, men freware er osse ok, men reklamer (mange)

https://da.wikipedia.org/wiki/CCleaner

https://pages.ccleaner.com/pro-offer-br ... GqEALw_wcB
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Kan kun sige at jeg har kørt også Ccleaner i 10+ år.
Det fungerer bare, og kan hjælpe med at afinstallere meget hurtigere end windows egen uninstall, fordi det renser op.

Jeg gik væk fra strategien om at have en lille hurtig SSD som C drev. istedet er den 1TB.

Når man har Onedrive, med windows 10 pro, får man diskstørrelsen som Onedrive størrelse.
Sætter du 4TB i C drev, for du 4 TB onedrive. det koster intet, du har betalt for det med din pro udgave.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SIDwave skrev: ons 15. sep 2021 06:57 Kan kun sige at jeg har kørt også Ccleaner i 10+ år.
Det fungerer bare, og kan hjælpe med at afinstallere meget hurtigere end windows egen uninstall, fordi det renser op.

Jeg gik væk fra strategien om at have en lille hurtig SSD som C drev. istedet er den 1TB.

Når man har Onedrive, med windows 10 pro, får man diskstørrelsen som Onedrive størrelse.
Sætter du 4TB i C drev, for du 4 TB onedrive. det koster intet, du har betalt for det med din pro udgave.
Det lyder lidt spøjst, jeg arbejder med tusinder af windows 10 Pro hver dag, og der skal betales for at de har 1TB onedrive, men måske der er noget jeg har misset 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hald skrev: ons 15. sep 2021 07:16 Det lyder lidt spøjst, jeg arbejder med tusinder af windows 10 Pro hver dag, og der skal betales for at de har 1TB onedrive, men måske der er noget jeg har misset 😊
Jeg syntes det lyder spøjst du arbejder med tusinder af windows computere hver dag men aldrig har hørt om Ccleaner :-P

Men Jep jeg har også brugt Cclenaer i 10+ år og bruger den også til at rydte op i reg databasen, og til at disable programmer der syntes de skal starte ved windows start selvom jeg ikke har behov for dem, og ja så er dens uninstall bedre end windows egen, og tillader at afinstallere nogle af de bloat programmer der ikke sådan er lige til at afinstallere i windows egen uninstaller.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mik_c skrev: ons 15. sep 2021 10:32
Hald skrev: ons 15. sep 2021 07:16 Det lyder lidt spøjst, jeg arbejder med tusinder af windows 10 Pro hver dag, og der skal betales for at de har 1TB onedrive, men måske der er noget jeg har misset 😊
Jeg syntes det lyder spøjst du arbejder med tusinder af windows computere hver dag men aldrig har hørt om Ccleaner :-P
Den går under "programmer vi ikke stoler på" lidt ligesom når vi kommer på en computer der har 3 antivirus installeret. Men når man snakker enterprise, så renser man ikke noget, man ominstallere bare.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hvad bruger I @Hald ? Intunes er vist hvad vores IT lægger sig op af nu.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lige skiftet arbejde, og de er ved at ændre system, så tør ikke lægge hovedet på blokken lige nu, men mener det er en Microsoft Auto-pilot løsning som vist er bygget på intune, men ved det ikke endnu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hald skrev: ons 15. sep 2021 13:41 Den går under "programmer vi ikke stoler på" lidt ligesom når vi kommer på en computer der har 3 antivirus installeret. Men når man snakker enterprise, så renser man ikke noget, man ominstallere bare.
Jamen er da ikke en god løsning for en privat person der gerne vil vedligeholde deres maskine, som tråden handler om.
Så du har uden tvivl en masse viden og erfaring med store IT systemer på arbejdspladser men det hjælper jo ikke noget her i din vurdering af om Ccleaner er et godt eller sikkert program da du aldrig har prøvet det og det aldrig ville komme på tale at benytte i din arbejdssammenhæng.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

mik_c skrev: tors 16. sep 2021 09:50
Jamen er da ikke en god løsning for en privat person der gerne vil vedligeholde deres maskine, som tråden handler om.
Så du har uden tvivl en masse viden og erfaring med store IT systemer på arbejdspladser men det hjælper jo ikke noget her i din vurdering af om Ccleaner er et godt eller sikkert program da du aldrig har prøvet det og det aldrig ville komme på tale at benytte i din arbejdssammenhæng.
Hvis du læser tilbage valgte Hald faktisk ikke at kommentere på Ccleaner - han kommenterede på 1TB one drive kommentaren i windows 10...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

AnotherDan skrev: tors 16. sep 2021 10:28
mik_c skrev: tors 16. sep 2021 09:50
Jamen er da ikke en god løsning for en privat person der gerne vil vedligeholde deres maskine, som tråden handler om.
Så du har uden tvivl en masse viden og erfaring med store IT systemer på arbejdspladser men det hjælper jo ikke noget her i din vurdering af om Ccleaner er et godt eller sikkert program da du aldrig har prøvet det og det aldrig ville komme på tale at benytte i din arbejdssammenhæng.
Hvis du læser tilbage valgte Hald faktisk ikke at kommentere på Ccleaner - han kommenterede på 1TB one drive kommentaren i windows 10...
viewtopic.php?p=725230#p725230

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Touché, den havde jeg misset den der, så er min kommentar lidt latterlig - jeg så bare i de kommentarer der var quoted.
A fancy tagline goes here...

Nyt svar