Alternativ til Monogram CC?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Alternativ til Monogram CC?

Indlæg af bryla »

Leder efter et par fadere med god længde på og stødte på Monogram CC (tidligere Palette Gear?)
https://monogramcc.com/shop/products/slider-module

Denne lækre slider er dog sold out men har alt det, jeg skal bruge:
- 3 fadere med god længde
- INTET andet

Er der alternativer til dette? Synes alt det jeg finder enten:
- har for mange fadere og bliver dermed bare en kæmpe klods (som Fadermaster)
- har 1 fader og en masse transport-gøjl (som Faderport)
- har ikke så meget mere end fadere, men ingen længde (som nanoKontrol)
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hvis jeg skulle skifte min Palette Gear ud så tror jeg det ville være noget i stil med Icon Platform X - som stort set bare er faders.
Jeg har ikke kunne finde nogle med færre end 8 faders, men denne har dog heller ikke så meget andet, så kravet til bordpladsen er stadig forholdsvis lille.

https://www.thomann.de/dk/icon_platform_x.htm

Palette Gear fungerer ok, den har dog nogle udfald så jeg bruger faktisk ofte min nanokontrol2 i stedet.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ser fandme ellers lækkert ud det Monogram system.

Hvad skal du specifikt bruge/hvad ønsker du dig?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har iøvrigt flyttet tråden til Computer forum, nu det lignede det var ren computer-tilsluttet midi controller. Flyt endelig tilbage hvis jeg har taget fejl.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Morten B skrev:
fre 20. nov 2020 20:01
Hvad skal du specifikt bruge/hvad ønsker du dig?
3-5 fadere og intet andet :D Icon ser fint ud men er bare bange for, det kommer til at fylde meget.
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Altså, hvis du bare skal bruge straight up midi fadere, så kan det jo bygges ret nemt 🙂

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

@Morten B :gasp: :please:
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Kabinettet er næsten det sværeste, hvis det skal være rigtig flot. Kender du tilfældigvis en snedker eller hobby træ-mand?

Det kommer selvfølgelig an på dit krav til looket 🙂

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Det finder jeg lige ud af :)
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Ok, lad os kigge på mulighederne. Jeg tænker vi holder kommunikationen i tråden her, der er sikkert andre som finder det brugbart.

Der er nogle få elementer der skal på plads, hvoraf et af de essentielle selvfølgelig er selve hjernen, så vi kan få signal ind i computeren.

Jeg har selv brugt dette fantastiske projekt:
https://shanteacontrols.com/

Det er en ready-to-go midi controller med online editor, ligesom f.eks korgs midi controllere, så den er super nem at omprogrammere.
Den har desuden både midi over klassisk DIN stik og USB.
Prisen er så også derefter. Ikke dyr, men der er billigere options og til en controller med 4-5 fadere er den nok overkill (men super nice).

Et oplagt valg ville være et arduino projekt, evt. baseret på Teensyduino platformen der, som navnet antyder, er ret lille (og billig).
Den største ulempe, synes jeg, er at det USB stik der sidder på er et af de små, flimsy (vidst mini B, så vidt jeg husker) og det er svært at montere på en rigtig fed måde i en kasse, men det kunne løses med et adapter kabel der går ud i et hun USB A eller lignende, eller du kunne leve med at stikket sidder lidt inde i kassen, det fungerer også fint og ville være den nemmeste løsning.
Mener Teensy koster under 15 euro. Det er mange år siden jeg har rodet med arduino, men der er et par køreklare projekter og ellers kan vi nok sagtens finde lidt hjælp til kodning herinde.

Mht. kabinet/kasse, så er den mulighed jeg kan tilbyde et der er lavet i laser skåret MDF. Det kunne så evt. males eller lakeres, men som skrevet tidligere, så ville det jo være lækkert at få lavet et i olieret valnød eller noget, hvis du kender nogen der kan det 😀
Dertil vil jeg så foreslå at bruge lidt $$ på at få lavet et lækkert front panel i aluminium hos Schaeffer.de.

Der findes også færdige kasser i både plastik og metal, men foretrækker selv ovenstående løsning, da de sjældent passer perfekt til det man skal bruge.

Nå, men essensen af det hele er jo netop nogle lækre fadere. Tænker at det ikke ville være dumt med 100mm fadere. 60mm er også en ganske god længde, det bruger jeg selv på min controller.
Det er ikke her du skal spare, men man kommer ret langt med 4-5 euro stykket.

Så, du skal lige have defineret hvad det er præcis du vil have. Hvis vi går med Teensy, så kan du maksimalt have 8 fadere uden alt muligt ekstra kredsløb, dertil nogle knapper hvis du ønsker det.

Og, hvis jeg skal samle, så bliver det med et PCB der er lavet til, gider ikke kabler 😅
Koster 5-6 dollar i kina +fragt og lidt ventetid

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist

Indlæg af bryla »

Tak Morten. Kigger det lige igennem og vender med min far hvordan han kan bygge kabinettet.
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator

Indlæg af Morten B »

Det skal basicly bare være en kasse med mulighed for at montere frontpanelet og plads nok til elektronikken (ca 20mm dybt indvendigt fra fronten). Og så selvfølgelig hul til kabel, eller USB stik

Nyt svar