Efter macOS Catalina: Ny partition opstået på HD?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Efter macOS Catalina: Ny partition opstået på HD?

Indlæg af Holger »

Efter jeg "opgraderede" min kontorcomputer, iMac 27" fra Mojave til Catalina, så er den blev ekstremt sløv. Virkede perfekt før, men nu er der konstant badebold og 5-10 sekunder lag i alt fra browsing til Finder.

Anyway, det falder måske på plads med tiden, hvis det er et Spotlight issue.

Min største forundrelse er, at der pludselig er kommet en ny partition. Nogen som kan forklare hvad det er og hvordan det skal forstås?

Jeg har aldrig haft to før og heller ikke nogen kaldet "data". Det ser ud som om den gamle er renamed "data" og der så ligger en ny ved siden af.
Screen Shot 2020-11-19 at 11.29.47.png
Screen Shot 2020-11-19 at 11.29.47.png (610.43 KiB) Vist 100 gange
Screen Shot 2020-11-19 at 11.29.40.png
Screen Shot 2020-11-19 at 11.29.40.png (600.56 KiB) Vist 100 gange

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tors 19. nov 2020 11:33
Efter jeg "opgraderede" min kontorcomputer, iMac 27" fra Mojave til Catalina, så er den blev ekstremt sløv. Virkede perfekt før, men nu er der konstant badebold og 5-10 sekunder lag i alt fra browsing til Finder.

Anyway, det falder måske på plads med tiden, hvis det er et Spotlight issue.

Min største forundrelse er, at der pludselig er kommet en ny partition. Nogen som kan forklare hvad det er og hvordan det skal forstås?

Jeg har aldrig haft to før og heller ikke nogen kaldet "data". Det ser ud som om den gamle er renamed "data" og der så ligger en ny ved siden af.

Screen Shot 2020-11-19 at 11.29.47.png

Screen Shot 2020-11-19 at 11.29.40.png
De flytter nogle filer til et skrivebeskyttet område, fordi de ikke længere kan opdateres under Catalina.
https://support.apple.com/da-dk/HT210650

Den lange forklaring:
https://bombich.com/kb/ccc5/working-apfs-volume-groups
The Data volume
You can think of the Data volume as a read-write "shadow" of the System volume. The Data volume contains all of your user data (e.g. your home folder, third-party applications), but also contains a handful of system components that can't reside on a read-only volume. For example, Apple has placed Safari on the Data volume, perhaps so it can be updated more frequently. The current startup disk's Data volume is mounted at a special mountpoint on the system. You can find it if you navigate in the Finder to Macintosh HD > System > Volumes > {Data volume name}. What you'll find there is a replica of the System volume's root-level folders. Within these folders are all of the system components that are still writable. Normally you won't see these items in the Finder, though, because the Finder visually mashes the content of the two volumes together to make them appear as a single volume. Also, the Finder won't list your Data volume alongside all of your other volumes – the Data volume is mounted but hidden.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Først irriteret, men efter at have læst artiklerne giver det mening hvorfor man har valgt denne strategi fremadrettet.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tors 19. nov 2020 12:07
Først irriteret, men efter at have læst artiklerne giver det mening hvorfor man har valgt denne strategi fremadrettet.
Når Apple irriterer os, er der som regel en grund til det - og nogle gange er den god :)
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:
tors 19. nov 2020 11:33
Med hensyn til den her konstatering, så linkede jeg igår til en artikel gør det lige igen:

https://eclecticlight.co/2020/09/29/wha ... 0-13-11-0/

Men det første jeg ville tage fat i er at få repareret tilladelserne til de forskellige mapper.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Yes, har kørt Disk Utility og ellers bare venter på at Spotlight får indekseret færdigt/mere.

Det ser ud til at hjælpe.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pastorius skrev:
tors 19. nov 2020 12:08
Holger skrev:
tors 19. nov 2020 12:07
Når Apple irriterer os, er der som regel en grund til det - og nogle gange er den god :)
+1

Nogle gange skal man minde sig selv om at der er solskin på den anden side af stormen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar