MacOS 11 Big Sur

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Re: MacOS 11 Big Sur

Indlæg af david mondrup »

Hvis det er som det plejer at være for tiden med Apple, så vil det slet ikke kunne lade sig gøre at installere OSet på en maskine der ikke supporterer det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
man 16. nov 2020 18:46
Jo jo, jeg havde jo set hvad de skrev selv, men tænkte at der var nogle med lidt mere gåpåmod her, der tidligere havde været i samme situation og prøvet alligevel..
Ah, på den måde, Du er nødt til at have en kompatibel MAc for at få fat i koden.
Kan se der er nogen der har leget med det, og der findes en patcher. Du skal nok ikke gøre det på en maskine du regner med at bruge til noget seriøst i første omgang :)

https://www.macworld.co.uk/how-to/insta ... c-3654960/
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
man 16. nov 2020 20:55
Du skal nok ikke gøre det på en maskine du regner med at bruge til noget seriøst i første omgang :)
Er det overhovedet seriøst at springe på et tog i rask bevægelse væk fra det oprindelige segment? Der er jo ingenting der vil komme til at køre hurtigere andet end de værktøjer som engang allerede er webbaserede i forvejen, og hvor mange er det lige i DAW verdenen? De forbedringer er kun forbedringer der er designet til at få flere ind i folden fra nyudviklede markeder.

Det her minder mig om en journalist der engang var taget på et malerkursus med Herman Stilling i Spanien, journalisten som ikke var andet end glad amatør ... kom hurtigt ud i problemer med at få akvarellerne til at makke ret, og fik den lyse ide at at han i stedet ville tilgå opgaverne med abstrakt kunst som sit nye forehavende. Men sådan noget er om muligt endnu sværere at have med at gøre - hvilket Stilling også kunne kommentere med en stille ironi.

I 80'erne var jeg i studiet med et band der, nå ja de havde musikken som deres egentlige udkomme, og dem som ejede studiet havde lært at når man stod med håbefulde der ikke rigtigt havde noget at have håbet i, skulle man bare hive en ny effektprocessor ned fra hylden og lade den være det eneste saliggørende i sammenhængen ... det eneste der skete ved det, var at taxameteret tikkede derudaf.

Dette her er en særlig form for "the gear acquisition syndrome" også nogen gang optionitis ... altså man gør ting uden egentlige intentioner, og så smider et tarotkort ind med nogle besværgelser, i håb om man kan komme udenom, at man rent faktisk skal hælde egne kvalifikationer i løsning af de problemer man måtte stå med.

--sd

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

opdaterings kapløbet uden ende - koster mange penge

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
man 16. nov 2020 22:52
Pastorius skrev:
man 16. nov 2020 20:55
Du skal nok ikke gøre det på en maskine du regner med at bruge til noget seriøst i første omgang :)
Er det overhovedet seriøst at springe på et tog i rask bevægelse væk fra det oprindelige segment? Der er jo ingenting der vil komme til at køre hurtigere andet end de værktøjer som engang allerede er webbaserede i forvejen, og hvor mange er det lige i DAW verdenen? De forbedringer er kun forbedringer der er designet til at få flere ind i folden fra nyudviklede markeder.

Det her minder mig om en journalist der engang var taget på et malerkursus med Herman Stilling i Spanien, journalisten som ikke var andet end glad amatør ... kom hurtigt ud i problemer med at få akvarellerne til at makke ret, og fik den lyse ide at at han i stedet ville tilgå opgaverne med abstrakt kunst som sit nye forehavende. Men sådan noget er om muligt endnu sværere at have med at gøre - hvilket Stilling også kunne kommentere med en stille ironi.

I 80'erne var jeg i studiet med et band der, nå ja de havde musikken som deres egentlige udkomme, og dem som ejede studiet havde lært at når man stod med håbefulde der ikke rigtigt havde noget at have håbet i, skulle man bare hive en ny effektprocessor ned fra hylden og lade den være det eneste saliggørende i sammenhængen ... det eneste der skete ved det, var at taxameteret tikkede derudaf.

Dette her er en særlig form for "the gear acquisition syndrome" også nogen gang optionitis ... altså man gør ting uden egentlige intentioner, og så smider et tarotkort ind med nogle besværgelser, i håb om man kan komme udenom, at man rent faktisk skal hælde egne kvalifikationer i løsning af de problemer man måtte stå med.

--sd
Fordi man kan, er også en fin grund, om ikke andet til at blive klogere af. Det er ikke sikkert det er det mest effektive at kaste sig ud i en masse mere eller mindre håbløse eksperimenter i håb om at finde et der dur. Ikke desto mindre er det sådan vi alle er er startet med at lære.

Hvis man kun kaster sig ud i ting, hvor man på forhånd er sikker på det vil ende godt, flytter man jo ingenting. Så har man en backup så man nemt kan komme tilbage til det oprindelige, så er det da bare at kaste sig ud i det.
--
Robert

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Enter Søren, garanten for at det utroligt snæversynede og gammelkloge verdensbillede kommer på banen :-P Ikke alt handler jo om nytteværdi og rationalisering af arbejdsgange. Ofte er det også bare fedt at lege med noget nyt legetøj, og det er sådan set en fin nok grund i sig selv.
David Mondrup

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

david mondrup skrev:
tirs 17. nov 2020 08:36
Enter Søren, garanten for at det utroligt snæversynede og gammelkloge verdensbillede kommer på banen :-P Ikke alt handler jo om nytteværdi og rationalisering af arbejdsgange. Ofte er det også bare fedt at lege med noget nyt legetøj, og det er sådan set en fin nok grund i sig selv.
Ja du er jo selv en slags offer for disruptive marketing, fra da Tapco blev til Mackie, det vil sige at man klippede en hæl og en tå for at få demokratiseret begrebet mixerpult ind i et nyt marked som var opstået efter the Porta-Studio løgnen. Du står nu med en regning i nærheden af hvad du oprindeligt gav for din Mackie mixer, for at få den repareret.

Selv Peter Plys udtrykker sig Tao'istisk om det her:

At kende Vejen / Er at gå den. / At gå på Vejen / Er at få den. / Den ligger lige foran næsen, / Men du må aldrig være kræsen, / Og heller ikke for forhippet, / Så bliver du bare helt befippet. //

...og ja Pyh ha hvor er det gammelklogt, ligesom Glasperlespillene af Herman Hesse jo også er det!

--sd

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Søren Dyhr skrev:
tirs 17. nov 2020 09:31
Ja du er jo selv en slags offer for disruptive marketing, fra da Tapco blev til Mackie, det vil sige at man klippede en hæl og en tå for at få demokratiseret begrebet mixerpult ind i et nyt marked som var opstået efter the Porta-Studio løgnen. Du står nu med en regning i nærheden af hvad du oprindeligt gav for din Mackie mixer, for at få den repareret.
Det er så at blande en anden tråd ind i det, men pyt ... (her, hvis nogen skulle være interesserede: viewtopic.php?f=2&t=82767). Mixeren er i øvrigt blevet renset af en kammerat med god tid og mentalt overskud på kontoen, hvilket jeg er taknemmelig for - den kan godt lige køre nogle flere kilometer inden den skal på pension, hvilket må siges at være ok for en dims med 25 år på bagen. Sådan er verden også.
Ellers var jeg sådan set parat til at skillinge ud for en ny. Det giver mig ingen gripes. Og jeg føler heller ingen trang til at påføre andre nogle dårlige følelser i den anledning, lige som jeg heller ikke føler nogen trang til at påføre andre nogle dårlige følelser fordi de (vi) synes det er sjovt at være med på opdateringsbølgen, se hvad Apple har fundet på at proppe i godteposen, og få det lykkegivende, om end midlertidige, rush ved fornemmelsen af nyt liv til maskinen.
David Mondrup

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

david mondrup skrev:
man 16. nov 2020 18:49
Hvis det er som det plejer at være for tiden med Apple, så vil det slet ikke kunne lade sig gøre at installere OSet på en maskine der ikke supporterer det.
Hm, ja der er vel noget med den "T" chip eller hvad det nu er. Pyh, Apple kræver godt nok meget af ens opmærksomhed.. hvad blev der af - køb kvalitet, så du kun behøver at købe 1 gang?

Jeg prøver at holde liv i min mac mini fra 2012, og vil se tiden lidt an til 2021, før jeg forpligter mig på en ny iMac..

Må nok bare køre på Catalina så.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
tirs 17. nov 2020 13:58
david mondrup skrev:
man 16. nov 2020 18:49
Hm, ja der er vel noget med den "T" chip eller hvad det nu er. Pyh, Apple kræver godt nok meget af ens opmærksomhed.. hvad blev der af - køb kvalitet, så du kun behøver at købe 1 gang?

Jeg prøver at holde liv i min mac mini fra 2012, og vil se tiden lidt an til 2021, før jeg forpligter mig på en ny iMac..

Må nok bare køre på Catalina så.
De gamle macs har ikke den T-chips (tror jeg). I linket jeg sendte er der en henvisning til et Patch der ligger på Github, som kan snyde nogle Mac's. Check at patchet er kompatiblet med din Mac inden du går igang. Det er nok noget nørdet, så du skal synes det er sjovt, og der er en advarsel om muligt datatab, så du skal også have en backup du kan komme tilbage til.

Er 8 år ikke meget godt for sådan en maskine? Og den er vel stadig brugbar, hvis du fortsætter med de gamle OS. Søren har ret så langt, at der ikke er nogen umiddelbar grund til at opdatere MacOS til Big Sur - Catalina er et fint OS og kan det det skal.
--
Robert

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Jo 8 år er egentligt ganske fint, men synes der pt mangler alternativer til en ny 8'åring. Jeg skal give 3x så meget for en mac med top specs i dag, og så er det man begynder at knirke lidt i mundvigene. Især fordi jeg mangler jacks i nye iPad's og iPhones, og så går der lidt synergi effekt tabt synes jeg. Og Apple's software kvalitet synes at være for nedadgående, med et uhørt antal bugs i de nye enheder..

Så jeg kvier mig bare lidt ved udviklingen.. eller er det afviklingen..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

...og hvis man ikke kan dy sig, og det kan man jævnfør Mondrup ikke, med mindre man vil tages i at være gammelklog - så fortvivl ikke helt, for der er følgende til din redning hvis et eller andet går galt:

https://eclecticlight.co/2020/09/29/wha ... 0-13-11-0/

Om så det er fyldestgørende skal være usagt.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

the songcabinet skrev:
tirs 17. nov 2020 22:12
Så jeg kvier mig bare lidt ved udviklingen.. eller er det afviklingen..

Der altså noget om snakken her:
bugs will necessarily be multiple

Klippet ud af: https://eclecticlight.co/2019/11/03/las ... nti-razor/

--sd

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Søren Dyhr skrev:
tirs 17. nov 2020 22:41
...og hvis man ikke kan dy sig, og det kan man jævnfør Mondrup ikke, med mindre man vil tages i at være gammelklog ...
Der er forskel på "man" og "du", Søren.
David Mondrup

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hvis man er sikkerhedsminded, , og bruger software-firewalls, så skal man nok lige vente lidt.
Mgmt summary: Apple tvinger SW-firewalls til at bruge et nyt framework, hvor Apples egne apps' dirigeres udenom - og det kan misbruges af Malware:

--
Robert

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

:shock: Jeg er lettere chokeret over de beslutninger de tager i Apple pt. Jeg har altid set dem som et no BS alternativ til Windows, og det er så ved at ændre sig... hvilke incitamenter er der så tilbage for ikke at gå tilbage til det billigere BS hos Microsoft.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
ons 18. nov 2020 13:45
:shock: Jeg er lettere chokeret over de beslutninger de tager i Apple pt. Jeg har altid set dem som et no BS alternativ til Windows, og det er så ved at ændre sig... hvilke incitamenter er der så tilbage for ikke at gå tilbage til det billigere BS hos Microsoft.
Jeg savner ikke al den tid jeg brugte på windows til at få forskellige ting til at virke. Både for mig selv, men også familie og venner. Nu bruger jeg tiden på at være produktiv (eller lege, hvilket inkluderer at spilde tiden på debatter på internettet). Hvis folk nu spørger om hjælp, kan jeg med ro i sindet sige at de skal købe en Mac før det giver mening, og dem der har gjort det (incl mine forældre på 80+) klarer sig nu alene uden det store behov for hjælp.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

the songcabinet skrev:
Jeg synes tværtimod det er meget i stil med hvad Apple altid har gjort:

Smidt etablerede ting ud (fx Power PC > Intel) og krævet store omvæltninger hos både software (32 bit til 64 bit only i Catalina) og hardwarefabrikanter (Firewire?) fra næsten den ene dag til den anden.

Så når Apple nu smider Intel på porten og skifter til ARM - og deres primære indtægtskilde vel at mærke er mobile enheder i dag - så ligner skiftet til Big Sur og ARM chips en del af deres langsigtede mobile strategi.

Apple har ikke i mange, mange år haft pro brugere i tankerne.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

@Pastorius Ja, jeg kan også godt huske windows, og løb nærmest væk. Men tænker nogle gange at jeg godt kan håndtere softwaren, med min nuværende viden. Jeg har selv både iPhone, iPad og en Mac Mini, men Apple laver altså rav i den når de fx tager minijack i/o bort i de nye iPhone's/iPad's. Så vil jeg f** hellere have en Doro og en Surface Pro, som konen har og er super glad for.

Samme med Mac Mini, når de lodder både ram og HDD fast til motherboardet, så man ikke selv kan gøre en skid. Så vil jeg f** hellere overveje en MF spec computer med windows. Min datter har gennem flere år haft en PC med windows, som jeg valgte komponenterne til, og den kører upåklageligt.

Så gabet mellem Microsoft og Apple er blevet meget mindre i min verden.. og når Apple's software svigter oveni, er incitamentet næsten helt forsvundet (uden at jeg dermed siger at jeg har bestemt mig for at skifte)..

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

@Holger Nej, det er ved at gå op for mig. Jeg flygtede fra windows, og har været mega glad for Apple både hardware og software, og går nok med en ny iMac, men er godt skuffet over status pt. samt udsigterne. Forhåbentligt kan de vende på en tallerken efter nye 8 år..

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 15:09
the songcabinet skrev:
Jeg synes tværtimod det er meget i stil med hvad Apple altid har gjort:

Smidt etablerede ting ud (fx Power PC > Intel) og krævet store omvæltninger hos både software (32 bit til 64 bit only i Catalina) og hardwarefabrikanter (Firewire?) fra næsten den ene dag til den anden.

Så når Apple nu smider Intel på porten og skifter til ARM - og deres primære indtægtskilde vel at mærke er mobile enheder i dag - så ligner skiftet til Big Sur og ARM chips en del af deres langsigtede mobile strategi.

Helt enig.

Den negative udlægning er at de vil binde deres brugere endnu hårdere til deres valg og ecosystem. Den positive er at de nu endelig har fuld kontrol over design og arkitektur.

Apple har alle dage haft et kommercielt fokus, og man kan ofte forstå deres beslutninger ud fra nogle ganske enkelte overordnede mål.

- De vil ikke lade bagudkompabilitet stå i vejen for udvikling
- De ønsker ikke at deres brugere skal fortabe sig i for mange individuelle valg
- De er målrettede mod det store flertal, måske ikke i hoveder men i omsætning
- De vil både innovere og tjene penge
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

the songcabinet skrev:
ons 18. nov 2020 15:13
@Pastorius Ja, jeg kan også godt huske windows, og løb nærmest væk. Men tænker nogle gange at jeg godt kan håndtere softwaren, med min nuværende viden. Jeg har selv både iPhone, iPad og en Mac Mini, men Apple laver altså rav i den når de fx tager minijack i/o bort i de nye iPhone's/iPad's. Så vil jeg f** hellere have en Doro og en Surface Pro, som konen har og er super glad for.

Samme med Mac Mini, når de lodder både ram og HDD fast til motherboardet, så man ikke selv kan gøre en skid. Så vil jeg f** hellere overveje en MF spec computer med windows. Min datter har gennem flere år haft en PC med windows, som jeg valgte komponenterne til, og den kører upåklageligt.

Så gabet mellem Microsoft og Apple er blevet meget mindre i min verden.. og når Apple's software svigter oveni, er incitamentet næsten helt forsvundet (uden at jeg dermed siger at jeg har bestemt mig for at skifte)..
Den der med at de tager gamle muligheder væk, er noget de altid har gjort. Hvis der er noget nyt, de synes er smartere, så er de ikke bange for at flytte sig, også før deres brugere måske helt er parat til at tage skridtet.

Mht. Softwarefejl så sker de for alle, og det skal nok blive rettet. Den jeg henviser til er egentlig ikke så alvorlig igen, hvis man tænker over det.

...og Windows er absolut blevet bedre, bruger en windowsmaskine på arbejdet. Der er bare et godt stykke vej endnu før de er på højde med Apple til mit brug, og det er stadig meget nemmere at komme til at installere spyware uforvarende end det er på en Mac, og meget mere besværligt at slippe af med igen.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 15:09

,,,, ja det kan godt være, men jeg lærte forleden at det var:
....utroligt snæversynede og gammelkloge verdensbillede kommer på banen :-P Ikke alt handler jo om nytteværdi og rationalisering af arbejdsgange
Nej det handler om vi i stedet for mødes i åbne kontorlandskaber og sørger for at forstyrre hinanden mest muligt i pseudo opgaver ... og bagefter bekræfter hinanden i at vi tilhører logen af udvalgte fra den "Kreative klasse" ... selv om vi velbeset får endnu mindre fra hånden, til trods for at vi sidder med top-spec'ede arbejdsstationer.

https://finans.dk/karriere/ECE11860704/ ... ctxref=ext

Jeg faldt over artiklen kort efter jeg havde haft et IT-supporter job, hos Vice Media, hvor jeg jævnligt var ude for at brugerne kom og sagde, deres Mac havde "åndenød", der kunne jeg ofte konstatere at Chrome-browseren stod og tyggede på en 20-25 faner ... samtidigt med at de var i færd med at lave ting og sager i Adobe pakken. Ligesom jeg jo også servicerede ude på gulvet imellem ca. 50 medarbejdere ... som ikke nødvendigvis var død damp stille i deres adfærd i kontorlandskabet. Jeg mener han rammer noget essentielt, som man måske ikke helt har øje for i undervisnings sektoren og dens opfattelse af hvad professionalisme det er.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes vi kommer liiidt langt væk fra macOS 11 Big Sur, når vi taler kontorlandskaber. Men din pointe er modtaget og jeg er slet ikke uenig: mange opdatering er ikke for det bedre.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 16:19
Jeg synes vi kommer liiidt langt væk fra macOS 11 Big Sur, når vi taler kontorlandskaber. Men din pointe er modtaget og jeg er slet ikke uenig: mange opdatering er ikke for det bedre.
Men jeg prøver at forstå den her opgraderings iver og hvad der ligger til grund for den, og der har vores del af verden og kultur jo de seneste par årtier ligget i kraftig sidevind, og noget af det som Gregers Andersen skrev om i Politiken i Søndags:
et ensidigt fokus på, at vi alle skal udmattes i konkurrencestatens store hamsterhjul. Som hold kæft-bolsje får vi billigere flybilletter og lov til at køre hurtigere på motorvejen. Helt ærligt, hvor dumt kan det blive?
....samt:
Sagt på en anden måde er liberalismen i dag et ’frihedsfortærende monster’, der sætter en ære i at omdanne al vor tid til arbejdstid. Konkurrencestaten er således en udløber af neoliberalismen, fordi fortæringen af den frie tid opfattes som et centralt middel til at opnå bedre konkurrenceevne og derved et bedre samfund.
Kigger vi på de to seneste regeringsperioder, hvor Danmarks såkaldte liberale partier var ved magten, står dette ualmindelig klart. Således var grundforståelsen i Lars Løkke Rasmussens V- og V-LA-K-regeringer, at mere arbejde betød mere produktivitet. At mere produktivitet betød en bedre national konkurrenceevne. At en bedre national konkurrenceevne betød et mere velstående samfund. Og at et mere velstående samfund betød bedre liv for danskerne.
Så vi kan bare nøjes møde op på vores arbejdsplads, for så skal væksten i samfundet nok komme helt i tråd med definitionen af bruttonationalproduktet, der jo ser skævt til hjemmearbejde men klapper i hænderne over militærparader. Det betyder at den professionelle sammenhæng blot ikke er hjemmearbejde, men om der så skulle mangle momentum ovre på arbejdspladsen, så gør det ingenting, om vi så bliver sendt til købmand efter en håndfuld bajere... bare vi er på arbejde.

--sd

Nyt svar