MacOS 11 Big Sur

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Re: MacOS 11 Big Sur

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
ons 18. nov 2020 16:49
Holger skrev:
ons 18. nov 2020 16:19
Jeg synes vi kommer liiidt langt væk fra macOS 11 Big Sur, når vi taler kontorlandskaber. Men din pointe er modtaget og jeg er slet ikke uenig: mange opdatering er ikke for det bedre.
Men jeg prøver at forstå den her opgraderings iver og hvad der ligger til grund for den, og der har vores del af verden og kultur jo de seneste par årtier ligget i kraftig sidevind, og noget af det som Gregers Andersen skrev om i Politiken i Søndags:
et ensidigt fokus på, at vi alle skal udmattes i konkurrencestatens store hamsterhjul. Som hold kæft-bolsje får vi billigere flybilletter og lov til at køre hurtigere på motorvejen. Helt ærligt, hvor dumt kan det blive?
....samt:
Sagt på en anden måde er liberalismen i dag et ’frihedsfortærende monster’, der sætter en ære i at omdanne al vor tid til arbejdstid. Konkurrencestaten er således en udløber af neoliberalismen, fordi fortæringen af den frie tid opfattes som et centralt middel til at opnå bedre konkurrenceevne og derved et bedre samfund.
Kigger vi på de to seneste regeringsperioder, hvor Danmarks såkaldte liberale partier var ved magten, står dette ualmindelig klart. Således var grundforståelsen i Lars Løkke Rasmussens V- og V-LA-K-regeringer, at mere arbejde betød mere produktivitet. At mere produktivitet betød en bedre national konkurrenceevne. At en bedre national konkurrenceevne betød et mere velstående samfund. Og at et mere velstående samfund betød bedre liv for danskerne.
Så vi kan bare nøjes møde op på vores arbejdsplads, for så skal væksten i samfundet nok komme helt i tråd med definitionen af bruttonationalproduktet, der jo ser skævt til hjemmearbejde men klapper i hænderne over militærparader. Det betyder at den professionelle sammenhæng blot ikke er hjemmearbejde, men om der så skulle mangle momentum ovre på arbejdspladsen, så gør det ingenting, om vi så bliver sendt til købmand efter en håndfuld bajere... bare vi er på arbejde.

--sd
Altså, hvis vi kigger på den seneste opdatering (her er vi nødt til at se på Big Sur sammen med de nye chips) så er det ret tydeligt hvad der ligger til grund for udviklingen. Det er artiketurmæssigt valg, der gør at man på mange områder kan lave en computer, der er billigere end forgængeren, væsentligt hurtigere end endog meget dyrere forgængere, og samtidig bruger omkring 2/3 dele af den strøm de gjorde før.

Det er alt sammen rigtig, rigtig store landvindinger, som med tiden vil give nye muligheder for hvad man kan benytte computere til, som slet ikke er mulige i dag. Den store ændring her, er at man ikke propper en masse forskellige enheder på et printkort, og lader dem kommunikere over en bus der også sidder på kortet, men derimod sætter én enhed på boardet, der indeholder alle de hidtidige enheder, og effektive måder de kan kommunikere på. Oveni et sæt instruktioner, som udnytter den nye arkitektur mere effektivt, og er målrettet mod at være god til maskinlæringsprocesser. De sidste - formoder jeg - er nøglen til performance på videoeditering, men mon ikke det giver bedre mulighed for også at lave bedre autoeditering på lyd (fx quantatize, flex pitch etc.)

...og bare lige et enkelt nedslag på nogle af performanceforbedringerne. Et benchmark af en singlecore på Apples nye chip, med Rosetta 2 (altså med kode skrevet til en intelprocessor og auto-konverteret til Apples) er 20% bedre end den bedste singlecore-performance på Intelprocessor.
Det er helt vildt.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

...og bare lige et enkelt nedslag på nogle af performanceforbedringerne. Et benchmark af en singlecore på Apples nye chip, med Rosetta 2 (altså med kode skrevet til en intelprocessor og auto-konverteret til Apples) er 20% bedre end den bedste singlecore-performance på Intelprocessor.
Det er helt vildt.
Ja der har vi ikke været vidne til med de forrige udrulninger af OS X:

Men jeg tror man for at få det gevinst at se, er nødt til udelukkende at bruge native Logic X plugins, det ville jeg nok også kunne leve med ... til mine mainstage opgaver. Men forstår dyret AVB via den Ethernetport som er en løs dongle ved siden af?

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Skærmbillede 2020-11-19 kl. 06.54.55.png
Skærmbillede 2020-11-19 kl. 06.54.55.png (490.31 KiB) Vist 369 gange
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kunne se at Tokyo Dawn Labs melder klar med deres plugins.

Jeg har lige fundet en Macbook Air i5 1,4Ghz med 4GB ram som blev formateret og fik opdateret til Big Sur, men jeg har ikke haft tid til at teste noget endnu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Flere af mine plug-ins kan ikke engang køre Catalina. Kunne man slå den der hysteriske sikkerhedsfunktion midlertidigt fra eller skal den slås permanent fra?

Kontrolsoftwaren til Trinnov ST2 Pro heller ikke, men dan haben wir anderen methoden.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:
tors 19. nov 2020 07:50
Flere af mine plug-ins kan ikke engang køre Catalina. Kunne man slå den der hysteriske sikkerhedsfunktion midlertidigt fra eller skal den slås permanent fra?
Hvis det er eneste problem, så er det rimelig nemt at enten override eller slå helt fra:
david mondrup skrev:
søn 15. nov 2020 15:49
Joachip skrev:
søn 15. nov 2020 15:47
Uranus er helt perfekt. Men 10.5 er jo Leopard!?! Er den også låst? Det er da utroligt. Jeg troede faktisk det kun var et problem i Catalina, og at det var blevet løst i Big Sur.

Der er så et trick: Start en terminal og skriv det her, så får man lov at køre dem:

Kode: Vælg alt

sudo spctl --master-disable
Nej, det har været et problem i mange generationer af OSX. Men man kan jo altid override advarslen, ved at gå ind i Sikkerthed i Systemindstillingerne umiddelbart efter at have fået advarslen, og så bede den om at ignorere den seneste advarsel.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Jeg kan ikke se dette har noget med ideologi at gøre. Folk er ideologiske når de skriver på nettet, fordi de tror det får dem til at se smarte ud, og er så i øvrigt helt pragmatiske i hverdagen når de er offline, hvor det meste af livet foregår.

Det virker mere som om Apple helt enkelt mister kontakten til flere og flere brugere. Det er vel dem der skal købe tingene i sidste ende. Det kan også være at Apple fokuserer mere og mere rigidt på at enhederne tilpasses stramt til helt specifikke brugertyper/personas, så de bliver mindre og mindre fleksible.

Jeg skifter bare hellere til en pc med windows før jeg køber en Mac Pro til 200.000. Jeg tænker at Apple helt rammer forbi, fordi de kan ikke fra skrivebordet vurdere hvordan millioner af forskellige brugere anvender, eller vil anvende, deres enheder. Det er vel ikke en god forretning at miste kunder, eller er det? Er det et Danske Bank scenarie igen, igen, hvor de bevidst forsøger at ryste de kunder af der ikke skæpper nok i kassen..

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

the songcabinet skrev:
tors 19. nov 2020 10:43
Er det et Danske Bank scenarie igen, igen, hvor de bevidst forsøger at ryste de kunder af der ikke skæpper nok i kassen..
Det har det vist været længe. Apple er ikke et masse-produkt. Det er for dem, der har råd.
David Mondrup

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

david mondrup skrev:
tors 19. nov 2020 11:12
the songcabinet skrev:
tors 19. nov 2020 10:43
Er det et Danske Bank scenarie igen, igen, hvor de bevidst forsøger at ryste de kunder af der ikke skæpper nok i kassen..
Det har det vist været længe. Apple er ikke et masse-produkt. Det er for dem, der har råd.
Jo, men den slags taktik er da for dem på de billige rækker, der ikke kan gennemskue det.. :lol:

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Så er der nyheder, til hvordan nogle 3. parts værktøjer opfører sig på Big Sur - der vil nu blive opbygget et "community" omkring denne - hvor alle mulige værktøjer vil blive afprøvet. Men det som de selv er kommet frem til er at Studio One ikke dur andet end med native plugins, men hvis man i stedet kan leve med at få tingen til at spille i Logic Pro, så vil hvert fald både Slates og Ozones virke helt efter hensigten:

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
man 23. nov 2020 10:09
Så er der nyheder, til hvordan nogle 3. parts værktøjer opfører sig på Big Sur - der vil nu blive opbygget et "community" omkring denne - hvor alle mulige værktøjer vil blive afprøvet. Men det som de selv er kommet frem til er at Studio One ikke dur andet end med native plugins, men hvis man i stedet kan leve med at få tingen til at spille i Logic Pro, så vil hvert fald både Slates og Ozones virke helt efter hensigten:

--sd
Nu er en del af mit arbejde også at sørge for at den software vi bruger er supporteret eller i det mindste testet. Jeg vil godt advare mod at bruge usupporteret software baseret på enkelt-tests af om det virker eller ej. Der kan være så mange forskellige kombinationer af HW, SW og anvendelsesområder, at man sagtens vil kunne se noget virke i enkelte setups, men fejle i andre.

Mao. så må rådet til dem der bruger plugins i et produktionssetup stadig være at vente til at producenten siger at det er supporteret. Det er ikke en 100% garanti mod fejl, men så har man da i det mindste mulighed for support hvis det fejler.
--
Robert

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Så er der nyheder, til hvordan nogle 3. parts værktøjer opfører sig på Big Sur
Søren, den video handler jo om de nye macs med den nye arkitektur og ikke Big Sur isoleret set. På min "gamle" Mac Air har jeg et testsetup med Logic 10.6 og nyinstalleret BigSur.
Jeg har installeret plugins fra følgende : Klanghelm, TokyoDawn, Massive X, Valhalla, WavesFactory, AbberantDSP, Arturia, AudioThing, CraveDSP, Voxengo.

Alt ovenstående kører 100%.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
man 23. nov 2020 13:46
Der kan være så mange forskellige kombinationer af HW, SW og anvendelsesområder, at man sagtens vil kunne se noget virke i enkelte setups, men fejle i andre.
Fuldstændigt korrekt, men nu lever vi en postfaktuel virkelighed, så der ingenting ovenover eller ved siden af symbol politikken, så fanden skulle tage en i at finde på at optimere på noget som bare er en leg <nudge> <niudge>

Produktion kaldes det også ude i arbejds-terapierne, uden nævneværdig effektivitet er opnået :wink: vi er alle højskolelærere for vorherre!

Robert jeg helt med dig her, hvis man er noget som helst der skal kaste skejser af sig, uden at være en overførsels indkomst, skal man tøve en kende at kandidere til first mover.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 23. nov 2020 20:11, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
man 23. nov 2020 14:29
Jeg har installeret plugins fra følgende : Klanghelm, TokyoDawn, Massive X, Valhalla, WavesFactory, AbberantDSP, Arturia, AudioThing, CraveDSP, Voxengo.

Alt ovenstående kører 100%.
Som det fremgår af video'en jeg linkede til så vil man især kunne få øje på at grafikken altså bruger grænsefalden er ude i kognitiv dissonans, men alligevel udfører det den skal på lydsiden. Nok fordi at det der med den selvmodificerende kode har noget at gøre med at xml'len er akilleshælen... en eventuel "tampering" måtte udse sig.

Jeg har hele tiden advokeret for at man blot skulle undlade at bruge værktøjer til nettet for ens DAW så ville man med næsten samme hastighed lige så godt ville kunne betjene sig af High Sierra - og at Big Sur kun rigtigt vil kunne skinne med den nye M1 og efterfølgende Apple Silicon processorer.

Jeg giver ikke meget for den der "bare fordi man kan" kultur, for man kunne jo også købe sig en Xeon 4 kernet mac fra 2010, installere in ny SSD disk i den og så afvikle sin DAW i Windows 7, der er råsnavet ned i det absolut nødvendige få daemons, og man vil se enkelt-core benchmarke et pæn niveau over i7'ere i nyeste femcifret aftapning. Valget er ovre i Mac OS afdelingen "one-size-fits-all" ... den gamle windows kan virkelig tweakes...

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Søren, læs lige, hvad jeg skrev en gang til:
Alt ovenstående kører 100% - med BigSur

Hvad ham gutten i videoen beretter om ændre ikke på, at mit setup virker.

Resten af dit indlæg er go`dag mand økseskaft for mig :-)
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

bluefonia skrev:
man 23. nov 2020 21:13
Resten af dit indlæg er go`dag mand økseskaft for mig :-)
Hæ! Nej, man skal passe på med at ride sin kæphest for hårdt - man risikerer at få ondt i røven. Denne gang ser det dog bare ud til at den er løbet løbsk :)
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
man 23. nov 2020 21:51
Denne gang ser det dog bare ud til at den er løbet løbsk :)
:-D Det er jo heste vi taler om: https://en.wiktionary.org/wiki/horses_for_courses

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
Men det du så glemte at sige, var at udskiftningen til Big Sur uden også at skifte processeringen, i realiteten var en G.A.S. (gear acquisition syndrome) - handling, som ikke giver nogle performance forbedringer, og det så var bare suget i maven over de store afgrunde ... du heldigvis endnu en gang, ikke blev kastet ned i. Du vil ikke kunne måle nogle forskelle i buffersize eller latency, måske egentlig kun små-forværringer fordi den eneste gang der blev rykket noget, var da vi skiftede fra Sierra til High Sierra.

Jeg syntes ikke dine værktøjer listet, stiller krav om et nyere OS end Mac Os 10.7

Den fraværende argumentation burde jo pege på noget, der ligger ud over:
When running on future Apple Silicon (ARM)-equipped Macs, macOS Big Sur also will run iOS apps natively, which is a massive change, but for those with Intel-based Macs, the improvements to the browser, messaging, and maps applications

Hvad har opgraderingen med musik-produktion at gøre, hvis det ikke udnytter den nye M1 arkitektur?

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
tirs 24. nov 2020 16:21
bluefonia skrev:
Men det du så glemte at sige, var at udskiftningen til Big Sur uden også at skifte processeringen, i realiteten var en G.A.S. (gear acquisition syndrome) - handling, som ikke giver nogle performance forbedringer, og det så var bare suget i maven over de store afgrunde ... du heldigvis endnu en gang, ikke blev kastet ned i. Du vil ikke kunne måle nogle forskelle i buffersize eller latency, måske egentlig kun små-forværringer fordi den eneste gang der blev rykket noget, var da vi skiftede fra Sierra til High Sierra.

Jeg syntes ikke dine værktøjer listet, stiller krav om et nyere OS end Mac Os 10.7

Den fraværende argumentation burde jo pege på noget, der ligger ud over:
When running on future Apple Silicon (ARM)-equipped Macs, macOS Big Sur also will run iOS apps natively, which is a massive change, but for those with Intel-based Macs, the improvements to the browser, messaging, and maps applications

Hvad har opgraderingen med musik-produktion at gøre, hvis det ikke udnytter den nye M1 arkitektur?

--sd
Det er jo din helt egen agenda, at diskutere om det er nødvendigt at opdatere eller ej (deraf kæphesten). Trådens formål er at få et overblik over hvilke plugins der fungerer sammen med Big Sur.

Det er muligt at vi også bør have en tråd om hvad der fungerer sammen med M1-hardware (og dermed minimum Big Sur), men det var ikke derfor den blev oprettet.

(...og jeg er også selv skyldig i at flyde off topic):
david mondrup skrev:
tors 12. nov 2020 22:19
Ude nu: https://www.apple.com/dk/macos/big-sur/. Dette er tråden til erfaringer, videregivelser af advarsler fra softwareudviklere m.m.

Indtil videre har jeg for lidt siden modtaget en advarselsmail fra Eventide om at deres produkter endnu ikke er understøttede.

Jeg tænker selv at opdatere når der er officielt go og/eller pålidelige positive brugerrapporter fra Ableton, Fabfilter, Soundtoys og Klevgrand. EDIT; der skal selvfølgelig også være grønt lys fra RME ..
--
Robert

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Du er sgu godt nok utrolig, Søren :-D . Jeg har nok aldrig oplevet nogen, der så konsekvent kan få alle emner drejet rundt, så de passer til ens egen dagsorden.

Personligt vil jeg nu lade julefreden sænke sig over denne tråd - hvis magtfulde Apple altså ikke får gjort julen ubrugelig med et nyt styresystem som afstedkommer, at Julemanden og Vorherre i fællesskab skal bruge et par år på at omkode julen, for at få den til at virker igen :) .
Senest rettet af bluefonia tirs 24. nov 2020 22:16, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Back on topic please! Vi er faktisk nogen der er interesserede i hvad M1 chippen kommer til at betyde fremover 🙂

Det er første gang i rigtig rigtig mange år jeg overvejer at skifte til Apple, når min gamle laptop skal på kirkegården.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Pastorius skrev:
tirs 24. nov 2020 16:29
Det er jo din helt egen agenda, at diskutere om det er nødvendigt at opdatere eller ej (deraf kæphesten). Trådens formål er at få et overblik over hvilke plugins der fungerer sammen med Big Sur.
Tak for denne opsummering. Søren, hvis du har brug for en tråd til at diskutere det betimelige i at opdatere eller ej, så start den selv. Hvis du kan gøre det uden at skyde på den sarkastiske moderator, så har den større chance for at overleve.
David Mondrup

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

david mondrup skrev:
tors 19. nov 2020 11:12
Jeg tror du har helt ret i, at det er tanken bag. Lige for mit vedkommende har deres walled garden-politik dog den modsatte effekt: Jeg tør ikke kaste mange penge efter et økosystem der er så lukket.

Men jeg er heller ikke målgruppen. :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MRRofficial
Medlem
Sted: Odense

Indlæg af MRRofficial »

Er der mon nogen som har haft held med at afprøve Apollo twin X på Big Sur?

Nyt svar