MacOS 11 Big Sur

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

MacOS 11 Big Sur

Indlæg af david mondrup »

Ude nu: https://www.apple.com/dk/macos/big-sur/. Dette er tråden til erfaringer, videregivelser af advarsler fra softwareudviklere m.m.

Indtil videre har jeg for lidt siden modtaget en advarselsmail fra Eventide om at deres produkter endnu ikke er understøttede.

Jeg tænker selv at opdatere når der er officielt go og/eller pålidelige positive brugerrapporter fra Ableton, Fabfilter, Soundtoys og Klevgrand. EDIT; der skal selvfølgelig også være grønt lys fra RME ..
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en Macbook Pro som jeg snart vil se om den kan opdateres, den er ikke systemkritisk for mig, så en perfekt prøvekanin...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev:
tors 12. nov 2020 22:50
Jeg har en Macbook Pro som jeg snart vil se om den kan opdateres, den er ikke systemkritisk for mig, så en perfekt prøvekanin...
Indtil videre tror jeg at der er noget galt. Jeg har ikke hørt om en eneste der har fået opdateret succesfuldt.

https://www.apple.com/dk/support/systemstatus/
Skærmbillede 2020-11-12 kl. 22.46.13.png
Skærmbillede 2020-11-12 kl. 22.46.13.png (71.87 KiB) Vist 461 gange
--
Robert

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Har fået en advarsel fra Universal Audio. Men min MacBook Pro 2011, der kører hjemmestudiet sidder fast på High Sierra, så den anden MacBook Pro opdaterer jeg så snart serverne kører igen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

kraen skrev:
tors 12. nov 2020 22:59
Men min MacBook Pro 2011, der kører hjemmestudiet sidder fast på High Sierra
Og vær du glad for det, hvis man kigger ned over featur'sne er der ikke meget der tyder på at der er gjort noget som helst for vore segmenter:

https://www.sweetwater.com/insync/macos ... -i-update/

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min plan med at opgradere min Macbook Pro faldt også til jorden, den er fra Late 2012, så lige præcis ikke supporteret.

https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_Big_Sur
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

En af mine venner har lige opdateret, og han siger at mine plugins pludselig virker uden at give den advarsel som man fik i Catalina. Jeg ville være glad hvis nogen derude med Big Sur kunne se om de oplever det samme? (Altså at bare et af mine plugins virker.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Joachip skrev:
søn 15. nov 2020 15:30
En af mine venner har lige opdateret, og han siger at mine plugins pludselig virker uden at give den advarsel som man fik i Catalina. Jeg ville være glad hvis nogen derude med Big Sur kunne se om de oplever det samme? (Altså at bare et af mine plugins virker.)
Jeg kan godt prøve at teste, men er på 10.5 endnu. Har ingen (af dine) plugins - er der et der er bedre at prøve end de andre?
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Skærmbillede 2020-11-15 kl. 15.43.38.png
Skærmbillede 2020-11-15 kl. 15.43.38.png (95.92 KiB) Vist 342 gange
Jeg kan ikke override advarslen, og der er ingen mulighed for at truste dig som udvikler i sikkerhedsindstillingerne.
Senest rettet af Pastorius søn 15. nov 2020 15:47, rettet i alt 1 gang.
--
Robert

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Uranus er helt perfekt. Men du skal ikke køre det som et program. Det skal smides ned i plugins folderen sammen med de andre plugins, d.v.s. i ...

Library/Audio/Plug-Ins/Components
Senest rettet af Joachip søn 15. nov 2020 15:48, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Det kunne være meget velkomment, hvis du havde fundet en mere nådig måde at håndtere paranoiaen overfor uafhængige udviklere ...
David Mondrup

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Joachip skrev:
søn 15. nov 2020 15:47
Uranus er helt perfekt. Men 10.5 er jo Leopard!?! Er den også låst? Det er da utroligt. Jeg troede faktisk det kun var et problem i Catalina, og at det var blevet løst i Big Sur.

Der er så et trick: Start en terminal og skriv det her, så får man lov at køre dem:

Kode: Vælg alt

sudo spctl --master-disable
Jeg er i Big Sur - det er Logic der hænger på 10.5 :)
--
Robert

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Joachip skrev:
søn 15. nov 2020 15:47
Uranus er helt perfekt. Men 10.5 er jo Leopard!?! Er den også låst? Det er da utroligt. Jeg troede faktisk det kun var et problem i Catalina, og at det var blevet løst i Big Sur.

Der er så et trick: Start en terminal og skriv det her, så får man lov at køre dem:

Kode: Vælg alt

sudo spctl --master-disable
Nej, det har været et problem i mange generationer af OSX. Men man kan jo altid override advarslen, ved at gå ind i Sikkerthed i Systemindstillingerne umiddelbart efter at have fået advarslen, og så bede den om at ignorere den seneste advarsel.
David Mondrup

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Det ville jo være bedst hvis det ikke var nødvendigt at køre den der kommando (eller kendte tricket med at slukke for den der advarsel, hvilket jeg ikke gjorde) for at kunne bruge 3rd party plugins.

Jeg kunne i teorien godt få mine ting godkendt af Apple, men de vil have 630 kroner af mig hvert år for det. Og jeg har altså ikke tænkt mig at betale for at få lov til at arbejde gratis. Apple burde være glad for at jeg supporter deres platform.
Senest rettet af Joachip søn 15. nov 2020 15:53, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

...og det virker med terminal-tricket - som for så vidt jo er enkelt nok (men kunne du ikke dokumentere det på Download-siden eller ved at zippe en tekstfil med i AppleAU-pakken, så man selv stødte på den undervejs)
--
Robert

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Det er skam dokumenteret så samtlige af mine sider.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Joachip skrev:
søn 15. nov 2020 15:53
Ok, jeg hoppede bare hurtigt hen og downloadede et plugin, så jeg stødte ikke på det - det er vist en af dem hvor flertallet af fingre peger tilbage på mig selv (Jeg har fundet den nu) :)

Man kunne så evt. lige understrege at man helt disabler Gatekeeper ved den metode. Det gælder ikke kun for dine plugins. Det er trods alt et ekstra lag sikkerhed, man slår fra.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev:
søn 15. nov 2020 16:00
Joachip skrev:
søn 15. nov 2020 15:53
Ok, jeg hoppede bare hurtigt hen og downloadede et plugin, så jeg stødte ikke på det - det er vist en af dem hvor flertallet af fingre peger tilbage på mig selv (Jeg har fundet den nu) :)

Man kunne så evt. lige understrege at man helt disabler Gatekeeper ved den metode. Det gælder ikke kun for dine plugins. Det er trods alt et ekstra lag sikkerhed, man slår fra.
Nå testede lige hurtigt. Man kan bare enable gatekeeper igen. Har plugin'et været åbnet én gang, så brokker den sig ikke næste gang man åbner Logic.
--
Robert

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator

Indlæg af Joachip »

Okay, det er jeg glad for at høre.
Det andet ville man jo blive pænt irriteret over i længden.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Kan det passe at Apple enheder fra før 2013, slet ikke kan opgradere til Big Sur?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Det lyder sandsynligt.
David Mondrup

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hald skrev:
tors 12. nov 2020 22:50
Bonuspoint for kreativ brug af ordet “systemkritisk”! :-D

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

the songcabinet skrev:
man 16. nov 2020 08:23
Kan det passe at Apple enheder fra før 2013, slet ikke kan opgradere til Big Sur?
Du nævner ikke din specifikke enhed, men der er et fint matrix til formålet her: https://eshop.macsales.com/guides/Mac_O ... patibility
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

keen skrev:
man 16. nov 2020 11:49
the songcabinet skrev:
man 16. nov 2020 08:23
Du nævner ikke din specifikke enhed, men der er et fint matrix til formålet her: https://eshop.macsales.com/guides/Mac_O ... patibility
Eller fra kilden selv:
https://support.apple.com/en-us/HT211238
--
Robert

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Jo jo, jeg havde jo set hvad de skrev selv, men tænkte at der var nogle med lidt mere gåpåmod her, der tidligere havde været i samme situation og prøvet alligevel..

Nyt svar