Ny mac mini på markedet - hvilken konfiguration skal jeg vælge

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Ny mac mini på markedet - hvilken konfiguration skal jeg vælge

Indlæg af Holger »

Søren Dyhr skrev:
ons 18. nov 2020 09:27
Pastorius skrev:
ons 18. nov 2020 08:47
jeg har ikk en god ide om hvilke processor der kræver meget RAM og hvilke der bruger CPU.
Som jeg forstår det, er det buffersize og latency kompensationen der giver ram forbruget, så det vil være stort set umuligt at lave benchmarks på det, så hvis man hælder den samme kæde af native plugins i hvert spor, så har man et meget lavere ram forbrug end hvis man putter impuls-respons plugins ind her og der.

--sd
Right, men udover PDC og lign. der æder RAM, så er det vel mest når de store sample biblioteker indlæses i RAM (i stedet for at streames), at misæren opstår? Og så tænker jeg 16 GB ikke forslår.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 09:47
Right, men udover PDC og lign. der æder RAM, så er det vel mest når de store sample biblioteker indlæses i RAM (i stedet for at streames), at misæren opstår? Og så tænker jeg 16 GB ikke forslår.
Ja det indledte jeg også tråden med at sige, køb dog en håndfuld intel NUC'er og sæt dem op i et Vienna Ensample cluster, og baser samplingbibliotekerne på streaming i stedet for.

https://www.proshop.dk/Stationaer-Mini- ... 9U/2679699

Og dertil en memorystick, på en 255 gBytes!

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Efter at have læst diverse artikler på det store net, tyder det på, at vi skal til at gentænke, hvad vi indtil nu har været vant til omkring ikke alene RAM, men hele måden de forskellige dele i de nye macs virker og interagerer.
Jeg har endnu ikke set tests med lydproduktion, kun nogle stykker med videoeditering, og det har været vildt, hvad de "tilsyneladende" små maskiner har præsteret.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

bluefonia skrev:
ons 18. nov 2020 12:45
Efter at have læst diverse artikler på det store net, tyder det på, at vi skal til at gentænke, hvad vi indtil nu har været vant til omkring ikke alene RAM, men hele måden de forskellige dele i de nye macs virker og interagerer.
Jeg har endnu ikke set tests med lydproduktion, kun nogle stykker med videoeditering, og det har været vildt, hvad de "tilsyneladende" små maskiner har præsteret.
Ja, helt enig.

Man kan ikke umiddelbart sammenlige HW-specs mellem de nye Macs og traditionelle maskiner. Nu er jeg skeptisk anlagt, så jeg forventer der også dukker nogle torne op i roserne, men holder alt hvad jeg har læst, så har Apple underspillet performance til eventen, og vi står foran en udvikling i perfomrance der kan sammenlignes med skift fra roternede jern til SSD-diske. Bort set fra at denne gang er den nye teknologi billigere end den gamle.

Det bliver vildt spændende at høre nogle praktiske erfaringer omkring hvor gode de nye maskiner er.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
Efter at have læst diverse artikler på det store net, tyder det på, at vi skal til at gentænke,
Kunne du give os links til hvad du har erfaret? Fordi jeg er mest tilbøjelig til at sige vi skal om muligt skifte operativ system, fordi man i strategien for software udrulning følger en disruptive strategy, hvor det som tæller er at få lukket endnu flere "disciple" ind i folden, som ikke før har været macbrugere. Jeg kunne frygte at tidligere tiders kerne segmenter bliver ladt i stikken, med en one size fits all holdning

Mac OS X er vokset til en 5-7 gBytes installation, en væsentlig forskel fra Bill Gates oprindelige dos på 64K ... og ja selvfølgelig er der så kommet en bunke af ting ind som især de mere professionelle segmenter ikke har skyggen af anvendelsesmuligheder for. Så hvis jeg med mit nuværende setup som er Harrison Mixbus på en 2012 Macbook Pro, løber tør for resourcer til det jeg skal kunne gøre, så giver jeg mig til at finde ud af den absolut mindste dirtibution Linux den kan afvikles på ... fordi rigtigt mange af de services som man betragter som indforståede i et operativ system er altså ikke nødvendige for en DAW at konkurrere i tæt kapløb med om ressourcerne med!

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

I denne tråd er de adskellige Youtube-folk, der prøver diverse modeller af.
https://www.eoshd.com/comments/topic/49 ... k-results/
Lad os se, hvad real world brug af maskinerne viser, men umiddelbart er der sket noget, vi ikke lige har set før.

..og vedr. resten af dit indlæg, Søren: Jeg er absolut ikke selv nogen udpræget fanboy af Apple, men når alt kommer til alt kan vi ikke forvente at alt nyudviklet er kompatibelt med en hestevogn . Men - både hest og vogn virker trods alt stadigvæk, hvis det er det man foretrækker :) .
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

bluefonia skrev:
ons 18. nov 2020 16:25
I denne tråd er de adskellige Youtube-folk, der prøver diverse modeller af.
https://www.eoshd.com/comments/topic/49 ... k-results/
Lad os se, hvad real world brug af maskinerne viser, men umiddelbart er der sket noget, vi ikke lige har set før.

..og vedr. resten af dit indlæg, Søren: Jeg er absolut ikke selv nogen udpræget fanboy af Apple, men når alt kommer til alt kan vi ikke forvente at alt nyudviklet er kompatibelt med en hestevogn . Men - både hest og vogn virker trods alt stadigvæk, hvis det er det man foretrækker :) .
...og det er heller ikke altid ønskværdigt at tingene er bagudkompatible. Jeg arbejder med computere der er kompatible med software tilbage til 60'erne. Det har absolut sine begrænsninger og gør det gør ikke tingene billigere - slet ikke. Softwarerproducenterne opdaterer stadig rask væk, og har man brug for support, får man det kun, hvis man har købt (og betalt) for de nyeste udgaver af deres software. Til gengæld giver det ofte begrænsninger i at bruge nye tilgængelig teknologi, og når der fx. kommer nye versioner af compilere, skal al kritisk software alligevel kompiles om og gentestes.

Prisen for at slippe for opdateringsræset er i sidste ende at man komme til at køre på noget gammelt lort. Det er egentlig meget logisk når man tænker over det. Jeg synes faktisk at Apple har fundet en balance der passer mig helt fint. Det er meget få appleting, der holder op med at virke for mig, inden det selv kribler i mine fingre. Vi er nede i noget med at jeg har fundet en gammel ipad til et helt speicfikt formål (når jeg nu alligevel havde den, og var holdt op med at bruge den), som holder op med at fungere, fordi fx Sonos ikke laver deres nye app til at kunne køre på ældre end ios 11.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Lidt praktisk benchmark med Pro Tools:

https://www.pro-tools-expert.com/produc ... -logic-pro
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Som jeg skrev tidligere skal man ikke sammenligne 16GB RAM i deres M1 med 16GB RAM i et intel/AMD setup:

https://www.macworld.com/article/359756 ... to-be.html

Det er en HELT anden måde det bruges på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu har jeg læst artiklen. Med andre ord:

Bruger du din Mac til kontorbrug, så får du en klart hurtigere Mac.

Bruger du den til pro grafik/musikproduktion, så løber du nok tør for RAM og bør vente til en senere Mac.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Her er en test med 1M og i9 Mac's med $2000 prisforskel hvor i9'eren kan trække lidt flere kanaler i Logic, det er mere end nok til mig, særligt i forhold til min 2012 i7 Mac mini.

Jeg kan ikke se hvor mange RAM hans Mac Mini har.

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tors 19. nov 2020 07:46

Bruger du den til pro grafik/musikproduktion, så løber du nok tør for RAM og bør vente til en senere Mac.
Det er nok aldrig en god idé at være first-runner, med ny Hardware til professionelt brug, medmindre man beholder sin gamle løsning standby.

Jeg er oprigtigt i tvivl om hvordan de nye maskiner håndterer RAM-forbrug, og jeg har endnu ikke hørt nogen klage over der ikke er RAM nok - heller ikke video- og billederedigering. Så måske er det ikke nødvendigt at vente til der kommer en senere (og bedre) Mac, men blot på at der kommer et bedre grundlag for at vurdere hvad performance vil være, hvis man har brug for mere end den indbyggede RAM.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Jeg vil nu også mene at det segment der er lanceret: Mac Mini, Macbook Air og Macbook Pro 13" ikke ligefrem er Pro-markedet af arbejdsheste.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev:
tors 19. nov 2020 08:45
Jeg vil nu også mene at det segment der er lanceret: Mac Mini, Macbook Air og Macbook Pro 13" ikke ligefrem er Pro-markedet af arbejdsheste.
Nej, men grunden til vi overhovedet diskuterer det, er at performance på mange måder er sammenlignelig med det der blev udbudt på PRO-markedet for et par uger siden.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
tors 19. nov 2020 09:15
Nej, men grunden til vi overhovedet diskuterer det, er at performance på mange måder er sammenlignelig med det der blev udbudt på PRO-markedet for et par uger siden.
Det var nærmest en læresætning da jeg kom i lære i livelyd for snart 40 år siden, at man skulle værne sig mod konsum markedets (...her Hi-Fi) mytologi, fordi det ofte spændte ben for den praktiske udførelse a hvervet ... underforstået skulle man altid spørge "hvor ved du det fra".

Især på konsum markedet kan man ikke vide alt ned i deamon konfigurationer og om yderliger at tweake den bedste ydelse ud af sit maskineri, og dermed forvente at den efterfølgende køre klippestabit, bagefter - mytologien ligger så snublende nær. Også fordi der er skabt hindringer for at uforvarent får adgang til maskinrummet.

Så Robert hvor ved du det fra?

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
Det her er faktisk en fin pointe, fordi:
A technology like NVMe, which blurs the performance gap between memory and disk drives, opens up a new paradigm for businesses to design and build their applications and services.
klippet fra: https://datastorageasean.com/daily-news ... me-storage

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
tors 19. nov 2020 09:52
Pastorius skrev:
tors 19. nov 2020 09:15
Det var nærmest en læresætning da jeg kom i lære i livelyd for snart 40 år siden, at man skulle værne sig mod konsum markedets (...her Hi-Fi) mytologi, fordi det ofte spændte ben for den praktiske udførelse a hvervet ... underforstået skulle man altid spørge "hvor ved du det fra".

Især på konsum markedet kan man ikke vide alt ned i deamon konfigurationer og om yderliger at tweake den bedste ydelse ud af sit maskineri, og dermed forvente at den efterfølgende køre klippestabit, bagefter - mytologien ligger så snublende nær. Også fordi der er skabt hindringer for at uforvarent får adgang til maskinrummet.

Så Robert hvor ved du det fra?

--sd
Ved og ved.
Der er masser af henvisninger til performancetests i både denne og Big Sur-tråden. Jeg er ikke stødt på noget der for alvor trækker i den anden retning (og det overrasker mig faktisk).
--
Robert

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Jeg lavede for sjov skyld en lille RAM test med min gamle dampmaskine (iMac 2012, se min signatur). Jeg har et gammelt projekt med 7 stk. Kontakt, 2 stk. Diva, 2 stk. UVI Workstation (stort piano lib).
Iflg. Aktivitetsovervågning ser RAM forbruget sådan her ud: Logic 2.27 GB, arkiver i buffer 5,26 GB. Det totale RAM forbrug er 8,35 GB - både Mail, Safari og selvfølgelig Aktivitetsovervågning var åbne under testen.
Skal indskyde, at jeg kun havde 16 Gb RAM installeret, da jeg lavede projektet og det kørte problemfrit.

Nu skal jeg ikke leve af musikproduktion - vi skal tilbage til forrige årtusinde, før det var tilfældet, - men der synes at være en tendens til, at betegnelsen "professionel" inden for computere til lydproduktion er lig med noget, der kan trække 8 millioner spor med SW instrumenter af diverse slags.
Efter min bedste overbevisning, er der også en hel del professionelle, der ikke har brug for at køre ret mange - om nogen - SW´er.
I det regí vil jeg mene, at 16 GB RAM ikke bør være stopklodsen. Spændende at se og høre hvilke erfaringer first movers gør sig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator

Indlæg af Hald »

Jeg ved at Apple har haft "sine folk" ude og sætte M1 maskiner op i Elgiganten i Holstebro i dag, så de kommer nok lige så stille op rundt omkring i danmark disse dage så man kan prøve nogle ting inden et køb, dog nok ikke alle sine plugins osv.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
tors 19. nov 2020 11:33
- men der synes at være en tendens til, at betegnelsen "professionel" inden for computere til lydproduktion er lig med noget, der kan trække 8 millioner spor med SW instrumenter af diverse slags.
Ha ha, ja det er vist GAMER generationerne der er på spil, lidt som:
Stigc56 skrev:I den tid min karriere har strakt sig over, er betegnelsen for ham/hende, der styrer mixerpulten gået fra "lydmand" til "lyddesigner" og det er ikke bare titlen der er ændret, for det virkede på mig som om ALLE ville være kunstnere og ikke "bare" håndværkere. Det skabte nogle gange et problem med lyden på de forestillinger jeg havde det musikalske ansvar for, at manden/kvinden ved mixerpulten ville ha' en kreativ finger med i spillet.
Jeg har faktisk kun brug for at buffersize/latency kommer et godt nyk nedad, jeg bruger slet ikke SW instrumenter til noget som helst.

--sd

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Jeg undre mig over Apple
De sælger musik software ,men gør ikke meget ud af deres nye computere sådan at de kan afvikle musikprogrammerne
og laver opdateringer der gør at div software og Hardware holder op med at fungere.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

De sælger software til at lave musik og binder det til deres produkt
men laver ikke maskinene optimale så de kan afvikle det
øv

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

derermusikanten000 skrev:
tors 19. nov 2020 15:56
Jeg undre mig over Apple
De sælger musik software ,men gør ikke meget ud af deres nye computere sådan at de kan afvikle musikprogrammerne
og laver opdateringer der gør at div software og Hardware holder op med at fungere.
Apple laver maskinerne så de fleste af os har det vi har brug for.

De gør ingenting for at lave deres hardware kompatibelt med alt muligt andet, MEN de gør meget for at fortælle de udviklere der er interesserede i deres platform, hvad de laver om, og giver dem mulighed for at rette deres programmer til, så de virker med nye versioner.

De vil gerne udvikle på deres platform og holde den frisk og moderne, og i det spil er de ikke bange for at lade de langsomme eller forsigtige stå tilbage på perronen når toget kører.
--
Robert

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

Ja ja meen
det har da lavet nogle dårligere maskiner i gennem de sidste år

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

derermusikanten000 skrev:
tors 19. nov 2020 16:04
De sælger software til at lave musik og binder det til deres produkt
men laver ikke maskinene optimale så de kan afvikle det
øv
Det tror jeg nu nok de gør - men fokus er klart et andet sted. Du bliver bare nødt til at vente på at Waves og andre 3. parts produkter - kommer deres bugs til livs, men det er en gammel sandhed at de gamle segmenter ikke får nævneværdigt med opmærksomhed fordi Apple ikke ejer de softwarehuse vi i de gamle segmenter gør brug af, fordi Apple ikke vil konkurrere med sine egne underselskaber.

Men hvis man som dig har en lidt Wagnersk indstilling til hvad der skal til for at det bliver til musik, når det kommer ud af det med det helt store udtræk, må du vente lidt med at se SW instrumenterne kommer "svømmende" ud af højttalerne.

Jeg har tidligere forslået dig at blive i dit nuværende operativ system, og så købe en stabel NUC'er og så stream'e dine software instumenter ind i stedet for, at satse på at den nyeste teknologi virker fra dag 1. i dit favør, bevares du bliver nok nødt til at køre windows (...jikes) på nuc'erne!

https://www.thomann.de/dk/vsl_vienna_ensemble_pro_7.htm

--sd

Nyt svar