"Don't forget to subscribe"-opfordringer på youtube

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

"Don't forget to subscribe"-opfordringer på youtube

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har engang fået at vide at man aldrig skal opfordre seere/lyttere til at subscribe på ens youtubekanal, idet man virker påtrængende.

Men jeg har også lagt mærke til, at selv meget store youtubekanaler direkte beder om at subscribe, i slutningen af videoen. Hvad er op og ned, og bør man opfordre til det hvis man kun har en lille youtubekanal/under x-antal følgere?

Hvor går grænsen, og hvornår er det normalt/ok at opfordre til det, og hvornår virker det påtrængende?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Den slags virker påtrængende på mig, og jager mig væk. Kort og godt!
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: man 16. aug 2021 19:46 Den slags virker påtrængende på mig, og jager mig væk. Kort og godt!
Tak for oplysningen. Så ved jeg hvad jeg skal fortsætte med at holde mig fra ;)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Uden at jeg kender ordentligt til det, så tror jeg det går under betegnelsen "nudging", og at det nærmest ligger i vores natur, at når man (evt. venligt) bliver bedt om at gøre noget (der kræver en meget lille indsats), så er det noget mere oplagt for os at gøre.

Nogle foreslår også at man smider en kommentar, fordi det skal hjælpe på algoritmen, grundet interaktionen der er i en kommentar, men det tror jeg er væsentligt sværere at få folk til at hoppe på, fordi det kræver for meget handling at finde på noget at skrive. Jaja, så skriver nogle bare "awesome" eller "nice" eller andet ligegyldigt. Det er jeg da selv skyldig i at gøre på eksempelvis soundcloud, hvor man skal smide en kommentar for at få adgang til en download fra hypeddit e.l.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev: man 16. aug 2021 20:35 Uden at jeg kender ordentligt til det, så tror jeg det går under betegnelsen "nudging", og at det nærmest ligger i vores natur, at når man (evt. venligt) bliver bedt om at gøre noget (der kræver en meget lille indsats), så er det noget mere oplagt for os at gøre.
Men hvordan gør man det, uden at virke påtrængende, som @Hugo er inde på?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det bliver svært. Nogle synes det er OK at blive spurgt om det (som mig.....), og andre synes det er træls. Du kan ikke gøre alle tilfredse.
Gør hvad du selv kan li', og kan stå inde for.
Du kan måske sørge for at gøre det så kort som muligt, og i en passende tone.

Nogle kanaler vælger at runde videoerne af med 10-120 sekunders "selvpromo", der plejer jeg bare at slukke. Hvis kanaler har en fast "subscribe" grafik, som jeg kan se ved hover over på timeline, og det er en betydelig længde, så skipper jeg henover det, ligesom jeg skipper over folk der skal bruge 2 minutter af deres videoer, på at reklamere for website-tjenester, mad leveret til døren, sikkerhedsanordninger, vpn, indsæt selv flere muligheder....

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er vel egentlig nok, blot at bruge "subscribe knappen" som ligger lige neden under video feltet. Hvis folk ka´ li´ hvad de ser, så trykker de vel på den?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: tirs 17. aug 2021 22:11 Det er vel egentlig nok, blot at bruge "subscribe knappen" som ligger lige neden under video feltet. Hvis folk ka´ li´ hvad de ser, så trykker de vel på den?
Nudging virker med garanti. Sikkert ikke på alle, men man får flere subscriber ved at give en lille opfordring. Amerikanerne er vænnet til den slags, og ser det som en del at dealen, mens jeg tror vi er noget mere kritiske. Et hurtigt lille: "Hvis du ka li' indholder, så abonnér på kanalen, det betyder virkelig noget" kan de fleste af os vel holde ud, hvis det ikke bliver for mekanisk.
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: tirs 17. aug 2021 22:27
Hugo skrev: tirs 17. aug 2021 22:11 Det er vel egentlig nok, blot at bruge "subscribe knappen" som ligger lige neden under video feltet. Hvis folk ka´ li´ hvad de ser, så trykker de vel på den?
Nudging virker med garanti. Sikkert ikke på alle, men man får flere subscriber ved at give en lille opfordring. Amerikanerne er vænnet til den slags, og ser det som en del at dealen, mens jeg tror vi er noget mere kritiske. Et hurtigt lille: "Hvis du ka li' indholder, så abonnér på kanalen, det betyder virkelig noget" kan de fleste af os vel holde ud, hvis det ikke bliver for mekanisk.
Et eksempel som jeg har det helt fint med er Thomann. På vej ud ad siden bliver man lige spurgt om alt gik vel, og præsenteret for 3 valgmuligheder. En sur emoji, en kedelig og en glad. Det hele tar´ et splitsekund.
Helt OK.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...og så er der jo lige det, at der kan være gode penge i at have så mange subcribers som muligt på Youtube
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Bare husk ikke at give opfordringen i starten af videoen! Det virker virkelig irriterende at blive bedt om at subscribe, uden at man overhovedet har set om man syntes indholdet er noget man syntes om. Selvfølgelig min personlige mening, men NØJ hvor er det belastende!

Og variation er godt. Istedet for et "remember to subscribe and hit that like button" hver gang, så måske en meget ultra kort historie eller ærlig opfordring.

Jeg så på et tidspunkt en youtube video hvor gutten bag videoen bagefter sagde noget alla - "this video took me about 150 hour to make, so perhaps you can show your appreciation by hitting the like button, or even subscribing to help me make more videos like this in the future". Det virkede nærmest høfligt at sige for den store mængde arbejde, som man måske ikke altid lige tænker på ligger bag.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja variation er vigtig, en af de kanaler jeg følger havde en frygtelig uvane med bare at hælde smøren af til sidst, det lød nogle gange knap nok som ord, men bare lyde der var lært udenad.
Ikke det værste eksempel, men se fra 7:30

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar