Ny mac mini på markedet - hvilken konfiguration skal jeg vælge

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Ny mac mini på markedet - hvilken konfiguration skal jeg vælge

Indlæg af Hald »

Nu skal vi også lige huske at årsagen til at de prøver at slippe af med Intel er jo at de ikke har performet som forventet, der har været nogle dårlige serier som har trukket Apples maskiner ned i kvalitet, og det ville jeg som producent heller ikke bare ignorere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev:
tors 19. nov 2020 20:09
Nu skal vi også lige huske at årsagen til at de prøver at slippe af med Intel er jo at de ikke har performet som forventet, der har været nogle dårlige serier som har trukket Apples maskiner ned i kvalitet, og det ville jeg som producent heller ikke bare ignorere.
Det kan have været med til at skubbe på, men ideen om at have fuld kontrol over hele arkitekturen og designet er været Steve Jobs' helt fra begyndelsen. Det var et klart valg ift. PC-verden hvor maskinerne skulle være kompatible med al mulig og umulig hardware. Jeg tror det er en plan han har været med til at udstikke inden han døede, men uanset hvad, så er den i hvert fald helt i hans ånd.
--
Robert

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg kører hackintosh og har gjort det i 6 år nu tror jeg. Er ved at være træt af alle de krumspring man skal igennem for at opdatere etc. Jeg kunne sagtens se for mig at min næste produktionshest ikke bliver en hack men en Mac mini. Så slipper jeg for alt bøvlet. Derudover bliver det nok umuligt at køre hackintosh inden for de næste 5 år (når Intel processor er helt og aldeles udfaset i macOS).

Jeg synes det er et rigtigt spændende spring med M1 må jeg sige. Og er kun glad for at man kan gøre mere med mindre (strøm etc). Der hvor jeg bliver lidt nervøs, er manglen på mulighed for at opgradere ram. Det synes jeg virkeligt er ærgerligt.
Håber man kan det i næste generation.

På en anden side har jeg selv kørt med 16gb de sidste 3 år og har aldrig nogensinde manglet mere ram. (Komponerer og laver lyddesign). Så vi får se.
Jeg synes ihvertfald at fremtiden er meget spændende med M1.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

the19thbear skrev:
tors 19. nov 2020 22:48
På en anden side har jeg selv kørt med 16gb de sidste 3 år og har aldrig nogensinde manglet mere ram. (Komponerer og laver lyddesign).
De nye NVMe ssd'er har jo næsten ingen latency, så man vil se at swap partitionen/virtual memory vil nok blive brugt endnu mere end det er blevet gjort indtil nu, og man slipper muligvis nu for at komprimere det på vejen ud på disken, som blev gjort for at spare skrivetid.

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 09:47
Søren Dyhr skrev:
ons 18. nov 2020 09:27
Pastorius skrev:
ons 18. nov 2020 08:47
jeg har ikk en god ide om hvilke processor der kræver meget RAM og hvilke der bruger CPU.
Som jeg forstår det, er det buffersize og latency kompensationen der giver ram forbruget, så det vil være stort set umuligt at lave benchmarks på det, så hvis man hælder den samme kæde af native plugins i hvert spor, så har man et meget lavere ram forbrug end hvis man putter impuls-respons plugins ind her og der.

--sd
Right, men udover PDC og lign. der æder RAM, så er det vel mest når de store sample biblioteker indlæses i RAM (i stedet for at streames), at misæren opstår? Og så tænker jeg 16 GB ikke forslår.
Det bliver diskuteret lidt her. Om manden har ret, og han ved hvad han taler om, ved jeg ikke.
...og hvad der er nok eller for lidt, er der heller ikke meget om. Der er nok ikke så meget andet end at vente på praktiske erfaringer.
Skærmbillede 2020-11-20 kl. 08.52.46.png
Skærmbillede 2020-11-20 kl. 08.52.46.png (134.19 KiB) Vist 397 gange
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det må vel komme an på en praktisk test. Men jeg lærte da noget tidligere vedr. hvorfor mindre RAM giver mening med M1.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:
fre 20. nov 2020 09:43
Det må vel komme an på en praktisk test. Men jeg lærte da noget tidligere vedr. hvorfor mindre RAM giver mening med M1.
Jeg kørte i går nogle få test og kiggede på om jeg overhovedet kom i nærheden af aktivering af min swap partition, og det var ikke i nærheden af ... jeg gad vide hvordan man faktisk kommer derop, jeg har selvfølgelig endnu ikke kørt 5 instanser af et impulsresponse rumklang i serie endnu ...

Andre forslag modtages gerne til denne praktiske test? Jeg er helt med på at jeg ikke er gennemsnits forbruger, jeg er bare klar over at jeg ikke rigtigt endnu uden massiv varmeudvikling og latency til følge kan mixe live, med lige de plugins jeg skulle synes gjorde udslaget, sidst jeg sad med en daw og latency kompensation.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tænker mest at åbne store sessions med multi-samplede instrumenter, fx til orkestral brug.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
fre 20. nov 2020 10:08
Holger skrev:
fre 20. nov 2020 09:43
Jeg kørte i går nogle få test og kiggede på om jeg overhovedet kom i nærheden af aktivering af min swap partition, og det var ikke i nærheden af ... jeg gad vide hvordan man faktisk kommer derop, jeg har selvfølgelig endnu ikke kørt 5 instanser af et impulsresponse rumklang i serie endnu ...

Andre forslag modtages gerne til denne praktiske test? Jeg er helt med på at jeg ikke er gennemsnits forbruger, jeg er bare klar over at jeg ikke rigtigt endnu uden massiv varmeudvikling og latency til følge kan mixe live, med lige de plugins jeg skulle synes gjorde udslaget, sidst jeg sad med en daw og latency kompensation.

--sd
Jeg ved heller ikke helt hvordan man skulle kunne presse den derop.

Jeg vil tro man i LPX vil begynde at se diskaktivitet i dens performancemonitor, hvis man kommer i nærheden af grænsen på RAM og den begynder at swappe. Apples aktivitetsmonitor (særligt mhp RAM) er noget komplex at forstå, og selvom den melder om stort forbrug af RAM, behøver det ikke nødvendigvis at betyde man er ved at løbe tør. Det kan bare have en masse liggende den ikke har frigivet (eller swappet) endnu.

Jeg har svært ved at se andre begrænsninger på RAM i LPX end samples. Når man fx ser denne live test af en M1 mini med 8GB RAM.
Til gengæld nævner han i videoen at den skuffede til noget ikke-FCP videoredigering, men den video når jeg ikke at se får engang i weekenden.
(Man kan snildt hoppe de første otte minutter over, hvis man ikke er interesseret i hans historie med computere og Macs)

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev:
fre 20. nov 2020 10:26
Til gengæld nævner han i videoen at den skuffede til noget ikke-FCP videoredigering, men den video når jeg ikke at se får engang i weekenden.
Nå, nu har de fundet ud af problemet med deres første test af videoredigering. Maskinen kan ikke li' de RAW-format de bruger til video.

--
Robert

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Kenneth... »

- sparker også lige ind her :-)
Jeg skal nemlig også ud at investerer i en Mac Mini... til Logic.
Vil jeres ekspert anbefaling så være at købe den nye Mini, evt. vente næste M1, købe en ny eller brugt Intel, eller?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Kenneth... skrev:
ons 25. nov 2020 20:50
- sparker også lige ind her :-)
Jeg skal nemlig også ud at investerer i en Mac Mini... til Logic.
Vil jeres ekspert anbefaling så være at købe den nye Mini, evt. vente næste M1, købe en ny eller brugt Intel, eller?
M1 er lavet til "entry" level, og der har være meget tale om at hukommelsen på 16 giga er meget lidt, så hvis det er store virtuelle orkestreringer vi er ude i ... skal du vente, men hvis du laver noget med optagne instrumenter i gennem mikrofon, ville jeg bare hugge til, og så gar også med blot 8 giga ... hvis du kan leve native Logic plugins og med at der er lidt fodslæberi med 3. parts værktøjer, som Waves og lignende.

--sd

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Kenneth... »

Skal bruge den til lidt sang/kor og et par inst. spor, plugins og masser af midi :-D

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Her er en sammenligning af den nye M1 mini mod en max’ed Intel mini.

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Her laver samme site test mellem M1 med 8GB RAM og M1 med 16GB Ram, hvor de forsøger at stressteste på RAM-forbrug. Deres (noget uvidenskablige) konklusion er at en 16GB M1 - performer på højde med (eller bedre) end en 32 GB Intel.

MacOS er under alle omstændigheder rigtig god til at håndtere når maskinen begynder at mangle RAM.

Det kunne være interessant at se en praktisk test, for et setup hvor man rent faktisk havde presset en maxed out 2018-mini, sammenlignet med den størte M1. Jeg er ikke overbevist om at der ville være den store forskel. Man skal du være opmærksom på at man ikke får så mange porte, og heller ikke har mulighed for 10Gbit ethernet.

--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
tors 26. nov 2020 09:30
og heller ikke har mulighed for 10Gbit ethernet.
...du mener at det er magtpåliggende at have så meget hul igennem, ved Vienna Ensample 7, jeg var på et tidspunkt i et database udviklings firma, hvor vi brugte at stable mac mini'er, med hvert deres eget server software.

Jeg syntes der faktisk kunne tegne sig noget lignende til DAW brug, at man køber sig et par stykker af den lille med blot 8 Gbyte ram - til blot kr. 6000 eks moms, hvor meget skal man ikke give for tilsvarende én maskines DAW, der kan følge med "ubeslutsomheden" hos komponisten. Vienna er dog kun klar til Big Sur på Intel indtil videre.

Men hvad så med Logic Node? Eksisterer det stadigvæk? For så kunne man vel lægge nogle af de mere pebrede instrument instanser over på maskine 2, og fjernstyre dem med vnc vi alle har indbygget?

https://www.musictech.net/tutorials/log ... -two-macs/

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
tors 26. nov 2020 13:25
Pastorius skrev:
tors 26. nov 2020 09:30
og heller ikke har mulighed for 10Gbit ethernet.
...du mener at det er magtpåliggende at have så meget hul igennem, ved Vienna Ensample 7, jeg var på et tidspunkt i et database udviklings firma, hvor vi brugte at stable mac mini'er, med hvert deres eget server software.

Jeg syntes der faktisk kunne tegne sig noget lignende til DAW brug, at man køber sig et par stykker af den lille med blot 8 Gbyte ram - til blot kr. 6000 eks moms, hvor meget skal man ikke give for tilsvarende én maskines DAW, der kan følge med "ubeslutsomheden" hos komponisten. Vienna er dog kun klar til Big Sur på Intel indtil videre.

Men hvad så med Logic Node? Eksisterer det stadigvæk? For så kunne man vel lægge nogle af de mere pebrede instrument instanser over på maskine 2, og fjernstyre dem med vnc vi alle har indbygget?

https://www.musictech.net/tutorials/log ... -two-macs/

--sd
Nej, 10Gbit ethernet er mest hvis man bruger NAS (der er kraftig nok til at levere hastigheden) i sit setup. Jeg ved ikke om det er relevant i en musiksammenhæng.

...men det andet er bestemt også interessant - om ikke andet så for nørderiets skyld.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

10Gbit er nok mest med RAW video redigering fra NAS eller SAN.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
tors 26. nov 2020 13:46
...men det andet er bestemt også interessant - om ikke andet så for nørderiets skyld.
Ja for det handler virkeligt ikke om at skulle tilkøbe sig et eller andet, men se at få lært sig håndværket og lære sig at der altså findes begrænsninger ... jeg har en grundregel jeg har fået har tyvstjålet fra Jim Yakabuski. At hvis jeg ikke kan få et rockband til at lyde godt på 10 kanaler, så må jeg helre se at få lavet en ny optagelse. Rigtigt meget af det man slås med i mix ....er faktisk tidsfejl og kamfiltervirkninger - alt det der der er rigeligt af omkring 300-450 hz er jo sådan noget. Men også en udbredt uvilje til at equalizere low- og high- cutte på det man får enten sendt til især rumklang eller man får retur igen.

I øvrigt vil jeg skærpe mit råd her, køb kun den lille M1 mac-mini til blot kr. 5000,- moms og køb to af dem med Logic pre-installeret, brug dem kun i tandem hvis behovet virkelig er der for 16 kerner. Brug kun native plugins ... udnyt lowcut og saturation i de native kompressorer eller brug tape-delay uden forsinkelses parametrene, for du giver dig i kast med den parametriske EQ, og når du bruger eq'en lad vær med at sweep dig frem til noget der lyder grimt og sæt ind der, men lær dig i stedet at bruge brede "pensel-strøg" der hvor du tror det giver mening at dæmpe, det betyder at lowshelving cut skydes ind med et -3 dB indtil toppen kommer frem og at bunden i stedet laves med saturation. Lad vær med at bruge impuls respons klange, men brug i stedet parallel komprimering med lowcuttet sidechain.

--sd

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Dengang jeg spillede i et band,og vi var i studiet indspillede vi stort set ingen extra instrumenter og det var live
måske gui ell key solo blev taget bagefter.
Men nu hvor jeg hygger med musik alene,vil jeg indimellem gerne have mange lag i musikken
men jeg laver stadig indspilninger med 1 til 4 spor det er også fedt
men som jørgen de mylius i sangen bombefræs bomber og kanoner
-------------

:)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

derermusikanten000 skrev:
fre 27. nov 2020 12:19
Men nu hvor jeg hygger med musik alene,vil jeg indimellem gerne have mange lag i musikken
Jeg har kigget lidt på dit nuværende maskineri, og det ser ud til at det her skulle være en mulighed!

...Så hvis ellers din DAW, udnytter mange kerner godt, så er en multicore Geelbench omkring 13000, endnu pænt højt omkring 2019 Mac Pro, og ca. det dobbelte af mac minien med M1 ... men det selvfølgelig en nemlig dårlig enkelt-core, hvis dit software ikke er skrevet til ordentligt at udnytte samtlige kerner.

--sd

Nyt svar