Ny mac mini på markedet - hvilken konfiguration skal jeg vælge

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Ny mac mini på markedet - hvilken konfiguration skal jeg vælge

Indlæg af derermusikanten000 »

hvilken konfiguration skal jeg vælge,hvis jeg skal have den i julegave
Den skal kunne køre de tunge software programmer til musik - ikke filmredigering
så hvis der er en kyndig der gider kikke på siden og lave en konfigguration og poste den her
på forhånd tak :)

https://www.apple.com/dk/mac-mini/

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis man skal køre de tungeste VSTI'er er der vel næppe en vej udenom Vienna Ensample, for så kan du spec'e din mini nærmest vilkårligt dårligt - du skal alligevel have en sværm af undermaskiner i dit netværk at offloade på.... ?

Nej du kan ikke tage det for givet at vi alle har fulgt med i dine indlæg så vi med 80% sikkerhed kan uddrage en bruger profil på dig, som også holder i byretten,

Du er nødt til at sige hvad du vil intentionsmæssigt med din arbejdsstation? Hvilke plugins og ikke mindst hvor fler-kerne venlig din DAW den egentlig er? Hvor meget outboard spiller en rolle for din tracking eller om du kører rent ITB?

--sd

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

Det her er hvad jeg har indtil nu

Plug-ins:
melodyne - brewerb -- ozone 4 - stutter edit - mf.
Software instrumenter:
trilian - omnisphere - addictive drums - alecias keys - -evolve mutant -
komplete 7 - stylus rmx - east west symphony orc. - east west symphony chor - Razor - Skanner
Damage - session horns.- west africa.-Aeon - sessions strings.Icarus - Izotope stutter edit - tone 2 - electra 2 - Ez drummer Ez keys - EZ mix 2 - KarmaFX Synth Modular 2.
Hardware synths:
roland - kork r 3 - m - audio keystation 61es

--------------
Jeg bruger kun software instrumenter -- og vokal bas og el guitar & ac guitar med mic og kabel

Det er kun for hyggens skyld jeg laver musik , men vil gerne hygge mig mest muligt.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Sted: Ama'r

Indlæg af Morten Hjort »

Du kan ikke være sikker på at dine plugins virker på en ARM-maskine (eller stabilt for den sags skyld), så det ville jeg lige være sikker på før jeg hopper på én af de nye. Vær også opmærksom på at du ikke kan få mere end 16GB ram i dem, hvilket IMO er lige en tand for lidt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Morten Hjort skrev:
ons 11. nov 2020 14:34
Du kan ikke være sikker på at dine plugins virker på en ARM-maskine (eller stabilt for den sags skyld), så det ville jeg lige være sikker på før jeg hopper på én af de nye. Vær også opmærksom på at du ikke kan få mere end 16GB ram i dem, hvilket IMO er lige en tand for lidt.
...og så er der lige den krølle at man stadig kan købe den gamle med3,0 GHx 6-core Intel Processor. Den kan man godt makse ud på RAM.

Jeg ville også synes man skal være ualmindelig modig for at være first-mover på de her maskiner, hvis ikke man kan leve med at noget ikke virker.
Hvis det er købte plugins, så ville jeg starte med at spørge producenten om de under støtter M1-maskinerne.
--
Robert

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

ja det opdaterings kapløb er lidt træls
jeg fik lige en mail fra melodyne om at de var klar, men at jeg skulle poste flere penge deres vej hvis jeg ville bruge det nye system
jeg kan godt se det med de 16 ram,og ellers er der jo engtelig ikke så meget at upgrade på den
spørgsmålet er vel -- hvad man så kan gøre for at komme op på beatet igen

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

derermusikanten000 skrev:
ons 11. nov 2020 15:17
jeg fik lige en mail fra melodyne om at de var klar, men at jeg skulle poste flere penge deres vej hvis jeg ville bruge det nye system
jeg kan godt se det med de 16 ram,og ellers er der jo engtelig ikke så meget at upgrade på den
Modspørgsmålet er vel, hvad du mangler i dit nuværende setup?

De første maskiner med ny CPU, betragter jeg ikke som highend-maskiner. Chippen har nogle klare fordele ved at de har samlet CPU, GPU, RAM, Thunderbolt-controller, Sikkerhedschip etc. i én enhed. Det gør nogle ting meget mere effektive. Det man skal være opmærksom på er at der ikke bliver opgivet clockfrekvens på de nye CPU, og de ting der er afhængig af en høj Clockfrekvens er ikke nævnt når de snakker performance. De gentog flere gange at de er gode til performance pr. watt (altså lavt strømforbrug), og god performance sammenlignet med andre maskiner i samme prissegment (Apple har sat priserne ned på deres). JEg tror der går noget tid endnu, før vi ser topmodeller med de nye CPU'er.
--
Robert

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

Lige nu og her mangler jeg ikke noget jeg er da tilfreds med min 10.6.8 altså en gammel maskine.
så jeg fik den ide at det kunne være fedt at være helt oppe på beatet

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

ons 11. nov 2020 16:15
Lige nu og her mangler jeg ikke noget jeg er da tilfreds med min 10.6.8 altså en gammel maskine.
så jeg fik den ide at det kunne være fedt at være helt oppe på beatet
Joe - hvis man ikke har andet at bruge pengene til :)

Til Logic - til min brug fungerer min gamle Imac 2010 (med nok RAM og SSD) faktisk stadig fint. Jeg bruger dog min maskine til meget andet, som ikke fungerer så fint på den længere. Derfor kører jeg på en 2017 iMac. (og den gamle maskine bruger jeg som en meget strømforbrugende ekstraskærm).
--
Robert

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

ja jeg må vel bare køre videre med den gamle og se tiden an
Så tak for svar til jer.
:)
Vedhæftede filer
mac.jpg
mac.jpg (17.67 KiB) Vist 398 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er megafristet af den nye serie, personligt bruger jeg hovedsageligt Logics native plugins, og Final Cut Pro X som den er, så eneste tanke er mindst 16GB RAM.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

så kører det helt sikkert godt

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Pastorius skrev:
ons 11. nov 2020 15:06
Morten Hjort skrev:
...og så er der lige den krølle at man stadig kan købe den gamle med3,0 GHx 6-core Intel Processor. Den kan man godt makse ud på RAM.

Jeg ville også synes man skal være ualmindelig modig for at være first-mover på de her maskiner, hvis ikke man kan leve med at noget ikke virker.
Hvis det er købte plugins, så ville jeg starte med at spørge producenten om de under støtter M1-maskinerne.
Jeg ville forvente at det vil kunne afvikles af Rosetta2 uanset om program/plugin er compileret til x86 CPU'er.

Apple Silicon M1 Emulating x86 is Still Faster Than Every Other Mac in Single Core Benchmark
https://www.macrumors.com/2020/11/15/m1 ... benchmark/

Noget andet er som OS'et Big Sur virker med et givent plugin/program...

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

jkspost skrev:
tirs 17. nov 2020 16:49
Pastorius skrev:
Morten Hjort skrev:

Jeg ville forvente at det vil kunne afvikles af Rosetta2 uanset om program/plugin er compileret til x86 CPU'er.

Apple Silicon M1 Emulating x86 is Still Faster Than Every Other Mac in Single Core Benchmark

Ja, rosetta 2 kører automagisk i baggrunden på app's fra appstore. Efter sigende tager det noget tid første gang, men efterfølgende skulle det gå tjept nok. Ved ikke med performance når programmet afvikler. (Den re-compile5 måske fra det compilede program)
Alt udenfor App store er et åbent spørgsmål.

Performance skulle være ret god, men der er stadig issuet med max 16GB Ram. Det gør det vel til en deal-breaker for mange musik-brugere.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror ikke helt at vi må sammenligne ramforbruget med det vi tidligere kender fra x86 platformen, men personligt hedder det også mindst 16GB
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pastorius skrev:
tirs 17. nov 2020 17:17
jkspost skrev:
Pastorius skrev:

Ja, rosetta 2 kører automagisk i baggrunden på app's fra appstore. Efter sigende tager det noget tid første gang, men efterfølgende skulle det gå tjept nok. Ved ikke med performance når programmet afvikler. (Den re-compile5 måske fra det compilede program)

Performance skulle være ret god, men der er stadig issuet med max 16GB Ram. Det gør det vel til en deal-breaker for mange musik-brugere.
Hvad kan kun køre med/addressere 16 GB RAM? Rosetta?

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Pastorius skrev:
ons 11. nov 2020 16:02

De første maskiner med ny CPU, betragter jeg ikke som highend-maskiner.
De nye macbook's scorer extremt højt på hastighedstest , den nye MacBook Pro M1 har den højeste Geekbench single-core score af nogen mac der er på markedet i øjeblikket

Og den slår en MacBook Pro 16" Intel i9 i multi-core score!!

Det er jo helt insane, udover det er der en af youtube technørderne der testede macbook'en. I de sammenlagt 10 timer han testede, havde den stadig 17% batteri tilbage hvilket også er helt vildt

Med de nye M1 chips kan man ikke direkte sammenligne specs med foregående Macs , det er et helt andet "dyr" vi har med at gøre

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
tirs 17. nov 2020 19:51
Pastorius skrev:
jkspost skrev:

Ram er integreret i chippen på de nye Mac Mini's (med M1-chip). De kan maksimalt konfigureres med 16 GB.
Så det hjælper ikke at kunne adressere mere :)
Senest rettet af Pastorius ons 18. nov 2020 00:25, rettet i alt 2 gange.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Chris Wulff skrev:
tirs 17. nov 2020 23:25
Pastorius skrev:
ons 11. nov 2020 16:02

De første maskiner med ny CPU, betragter jeg ikke som highend-maskiner.
De nye macbook's scorer extremt højt på hastighedstest , den nye MacBook Pro M1 har den højeste Geekbench single-core score af nogen mac der er på markedet i øjeblikket

Og den slår en MacBook Pro 16" Intel i9 i multi-core score!!

Det er jo helt insane, udover det er der en af youtube technørderne der testede macbook'en. I de sammenlagt 10 timer han testede, havde den stadig 17% batteri tilbage hvilket også er helt vildt

Med de nye M1 chips kan man ikke direkte sammenligne specs med foregående Macs , det er et helt andet "dyr" vi har med at gøre
Det lyder smart så langt. Men som jeg har forstået det, så er der specifikke ting, hvor det er en kæmpe fordel at alt er integreret i chippen, og så er der andre områder hvor det ikke rigtig giver noget.

Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at se praktiske tests, på programmer med stort RAM-forbrug, og meget gerne noget på Logic Pro X.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Pastorius skrev:
ons 18. nov 2020 00:17
Holger skrev:
Pastorius skrev:

Ram er integreret i chippen på de nye Mac Mini's (med M1-chip). De kan maksimalt konfigureres med 16 GB.
Woah, kun 16 gigs? Den forrige Mac mini kan jo installere 64.

Så er den nye vel uinteressant for mange musikere.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 07:31
Pastorius skrev:
ons 18. nov 2020 00:17
Holger skrev:

Woah, kun 16 gigs? Den forrige Mac mini kan jo installere 64.

Så er den nye vel uinteressant for mange musikere.
Det kommer i sidste ende an på hvor godt de performer, det er trods alt det der betyder noget. Det lader til at maskinerne er væsentlig mere effektive, så det er svært at vide om vi skal tænke anderledes på hårde specs fremover.

Jeg vil også tro at de næste generationer af Apple silicon vil have chips med mere RAM, eller maskinerne vil have mulighed for at tilføje mere RAM udenfor chippen.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Det handler vel ikke så meget om CPU performance, hvis der ikke er nok RAM?

Hvis man har kæmpe sample biblioteker, som ikke kan indlæses direkte i RAM, så skal det jo på en eller anden måde streames?

Er der en helt ny teknologi i din nye Macs, som skulle gøre behovet for meget RAM overflødigt?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 18. nov 2020 08:36
Det handler vel ikke så meget om CPU performance, hvis der ikke er nok RAM?

Hvis man har kæmpe sample biblioteker, som ikke kan indlæses direkte i RAM, så skal det jo på en eller anden måde streames?

Er der en helt ny teknologi i din nye Macs, som skulle gøre behovet for meget RAM overflødigt?
Det har du sikkert ret i.

Jeg har ikke den nye, og bruger slet ikke Logic intensivt nok til at presse til grænserne (maks 4-5 midispor, lidt trommer og så bas, guitar, sang), og jeg har ikk en god ide om hvilke processor der kræver meget RAM og hvilke der bruger CPU.

Der siges at SSD'en i de nye er dobbelt så hurtigt som de gamle, så måske kan den tage over for nogle af de processer der kræver RAM (bare en idé, ikke en formodning).

Fandt den her tråd på reddit omkring benchmarks på Logic Pro på de nye chips. Der ligger et link til et projekt man kan downloade og så se, hvor mange spor man kan køre. Umiddelbart ligner det noget der er mere CPU end RAM intensivt. På min iMac 2017 med i5 og 24 GB RAM kan jeg køre omkring 31-32 spor uden at skifte indstillinger eller lave noget om (og det er CPU'en der bliver grænsen). I tråden rapporteres om en M1-maskine med 16 GB der kan køre 90.

Jeg ledte faktisk efter benchmarks på RAM forbrug, men har ikke fundet noget endnu. Tråden er aktiv, så det kan være det kommer snart.
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Pastorius skrev:
ons 18. nov 2020 08:47
jeg har ikk en god ide om hvilke processor der kræver meget RAM og hvilke der bruger CPU.
Som jeg forstår det, er det buffersize og latency kompensationen der giver ram forbruget, så det vil være stort set umuligt at lave benchmarks på det, så hvis man hælder den samme kæde af native plugins i hvert spor, så har man et meget lavere ram forbrug end hvis man putter impuls-respons plugins ind her og der.

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Søren Dyhr skrev:
ons 18. nov 2020 09:27
Pastorius skrev:
ons 18. nov 2020 08:47
jeg har ikk en god ide om hvilke processor der kræver meget RAM og hvilke der bruger CPU.
Som jeg forstår det, er det buffersize og latency kompensationen der giver ram forbruget, så det vil være stort set umuligt at lave benchmarks på det, så hvis man hælder den samme kæde af native plugins i hvert spor, så har man et meget lavere ram forbrug end hvis man putter impuls-respons plugins ind her og der.

--sd
Det giver mig i hvert fald en forklaring på at det er svært at google sig til brugbar info.
--
Robert

Nyt svar