MACOS, hvilken version?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

MACOS, hvilken version?

Indlæg af the19thbear »

Jeg tænker at opgradere OS på min hackintosh.

Hvad er det seneste der er godt til lyd? Jeg ved der var en del problemer med catalina, men er det ok nu?

Takker.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg kører på version 10.15.3 i mit hjemmesetup, og Mojave i studiet (begge hackintosh). Jeg hæfter mig ved følgende ved at køre næsten spritnyt setup:

Mit setup derhjemme kører væsentligt mere stabilt overall, og jeg synes den nyeste version af logic er superlækker (den kan kun køre på Catalina).

Dog er det lidt sketchy mht. support/opdateringer på forskellige plugins, men omvendt har det tvunget mig til i højere grad at bruge stock plugs. Jeg er ikke blevet mindre fan af Logics native plugs, faktisk er det dejligt forløsende at bruge, og jeg synes ærligt at de er virkeligt gode. Men det er naturligvis utroligt træls til mere specifikke opgaver.

Men ja, superstabilt, æstetisk og virkelig hurtigt:)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Tak.
Nogle andre med erfaringer?:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Den nyeste version af Logic kan godt køre på Mojave.

Det kræver ikke Catalina, som Donnie kom til at skrive.

Jeg kører bevidst Mojave i stedet for Catalina for at være 1 generation OS bagud.

Efter skift til Catalina er der ingen vej tilbage for programmer eller plug-ins med selv en rest af 32 bit kode. Det var et lidt for drastisk valg for mig af hensyn til recall.

Mojave kører særdeles stabilt og ditto gør LPX.

Jeg kører på den nyeste Mac mini, som egentlig er bygget til Catalina eksklusivt, men som Cyber Farm fuskede en Mojave installation på.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Ok. Kører hackintosh og pro tools og reaper.
Bruger det professionelt, så kunne være jeg skulle opgradere til catalina på en ekstern hdd og se hvordan det kører der først og teste.
Tak for indspark.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 11. nov 2020 08:13
Jeg kører bevidst Mojave i stedet for Catalina for at være 1 generation OS bagud.
Hvis det var eneste kriterie, så kan du opgradere til Mojave i morgen, hvor Big Sur bliver udgivet. (Er godt klart over det er 32-bit der er udfordringen).
...og så kom der også en ny Mac Mini med M1-chip i går.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Er de der ARM chips kompatible med alt eller skal softwaren skrives om?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:
Jeg kører på den nyeste Mac mini, som egentlig er bygget til Catalina eksklusivt, men som Cyber Farm fuskede en Mojave installation på.

Jeg savner stadig en forklaring på hvorfor Catalina og senere versioner skulle være det eneste saliggørende for maskiner til DAW opgaver, officielt siges der at:
With macOS Catalina, there are enhanced security features to better protect macOS against tampering, help ensure that the apps you use are safe, and give you greater control over access to your data. And it's even easier to find your Mac if it's lost or stolen.
Men hvad er der så i det for "os" ... med mindre vi på landsbyvis undlader at "låse døren" ... man burde jo ikke lade den computer der laver DAW opgaver, lave andet end det, og så se at få optimeret service pakken til det og kun det. I vore dages FOMO tider, kan man jo for blot kr. 1499,- købe sig en Chromebook, til alle de forstillelses opgaver der kræver netadgang.

Jeg er helt med på at når der skiftes til kode optimeret til de nye A14 +fremtidige processorer, er situationen en helt anden - men jeg mener stadig man skal holde vandtætte skodder imellem vitale produktions opgaver og så egentlige markedsføringsopgaver, og lade det afspejle sig i anvendelsen af teknologi - tampering som det kaldes altså misbrug går jo altid efter noget som kan bruges i markedsførings øjemed, til at sælge noget helt andet.

Ingen har noget ud af at reverse enginee' en skabelon/preset i f.eks Logic, som om one size fits all ... de skal jo alligevel blot bruges som udgangspunkt, og hvis nogen skulle bruge mine siger jeg bare god fornøjelse ... man kan ikke bare hælde noget vilkårligt opsnappet ind og så tro at man kan begynde at le på vejen hen til banken, skabeloner og presets er jo skabt med en hensigt in mente.

Jeg har erfaret at rigtigt mange studier i Nashville, aldrig opgraderer fordi det ville skabe unødige ophold i produktionen....

--sd

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 11. nov 2020 11:43
Har ikke undersøgt grundigt. Logic er klar og de påstår at cpu/OS er langt mere effektivt, så man kommer til at kunne køre flere plugins samtidig.
Så talte de om noget Rosetta II. De talte også om noget udvikling/xcode så man fremover skriver til både Apples egne og Intels CPU'er i samme ombæring. (Med forbehold for at jeg lå og hørte præsentationen i sengen i går aftes, lige inden jeg faldt i søvn - jeg kan have misset noget).

Så jeg vil tro de eksisterende skal skrives om.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev:
ons 11. nov 2020 11:50
Holger skrev:
Har ikke undersøgt grundigt. Logic er klar og de påstår at cpu/OS er langt mere effektivt, så man kommer til at kunne køre flere plugins samtidig.
Så talte de om noget Rosetta II. De talte også om noget udvikling/xcode så man fremover skriver til både Apples egne og Intels CPU'er i samme ombæring. (Med forbehold for at jeg lå og hørte præsentationen i sengen i går aftes, lige inden jeg faldt i søvn - jeg kan have misset noget).

Så jeg vil tro de eksisterende skal skrives om.
Fandt lidt på onx.dk:

M1 benytter en anden arkitektur end Intel og derfor skal apps skrives om. Indtil de er det, kan man benytte Apples værktøj Rosetta 2, der automatisk kan afvikle gamle Intel-apps på M1. Samtidig kan man installere alle iOS-apps på en M1-baseret Mac. M1 kan altså køre det hele, både det gamle, det nye og iOS-apps.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Big Sur udkommer i morgen macOS 11.0, så må vi se hvad de forskellige softwares siger, jeg frygter for en enkelt midi driver
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev:
ons 11. nov 2020 12:24
Big Sur udkommer i morgen macOS 11.0, så må vi se hvad de forskellige softwares siger, jeg frygter for en enkelt midi driver
Jeg plejer at gå all-in og opdatere med det samme (musik-mæssigt har jeg bare et hobby-setup).

Jeg skal nok skrive hvis jeg støder på problemer. Der er nogle programmer der har brokket sig løbende om at de vikl holde op med ar virke, men ellers forventer jeg ikke problemer (På Intel-processorer).
--
Robert

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Jeg tænker umiddelbart at hvis det virker på¨catalina, så virker det også på big sur, men det er måske lidt naivt;) Der er nogle ting som er skelsættende ved Catalina, som jeg tror der bygges videre på i Big Sur.
Men vi må se

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

the19thbear skrev:
ons 11. nov 2020 14:46
Der er nogle ting som er skelsættende ved Catalina, som jeg tror der bygges videre på i Big Sur.
Og de er?

Ikke desto mindre så afgives stadigt følgende råd:

https://support.native-instruments.com/ ... Processing

...hvor hovedfokus for samtlige opgraderinger, er den der angelsaxiske (ifølge min mening) måske lidt skæve opfattelse af ejendomsforhold - altså den med at hvis en finke kan ryge af panden, så gør den det. Det som Apple forfølger med Catalina er følgende:
Mandatory code signing extends the concept of chain of trust from the OS to apps and prevents third-party apps from loading unsigned code resources or using self-modifying code.
Vi har her siden enevældens ophør ikke haft nævneværdigt med korruption og underslæb eller plattenslageri, noget som er meget mere udbredt i områder hvor det sociale sikkerhedsnet er lidt tyndere vævet. Vi har heller ikke været præget af en nidkær næstekærlighed, der i retsager dømmer hård eller ultimativt til døden, for forseelser.

Man kunne måske lade være med at koble en maskine på nettet, hvis man ikke ville friste personer fra områder med de der tynde sociale sikkerhedsnet til at forgribe sig på vores værktøjer? I stedet for at overtage moralkodeks fra tv-serier som Beverly Hills 90210?

--sd

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem

Indlæg af donnievandango »

Holger skrev:
Den nyeste version af Logic kan godt køre på Mojave.

Det kræver ikke Catalina, som Donnie kom til at skrive.

Efter skift til Catalina er der ingen vej tilbage for programmer eller plug-ins med selv en rest af 32 bit kode. Det var et lidt for drastisk valg for mig af hensyn til recall.

Mojave kører særdeles stabilt og ditto gør LPX.

Dang, det beklager jeg:( Specielt fordi jeg sad oppe til kl 5 i nat og opgraderede mit main setup med alt hvad der tilhører af back up, og clean install af alt, delvist bare for at køre det nye logic.. Måske jeg bare skulle holde mig til musik:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Men du fik så ret her et par dage senere:
viewtopic.php?f=1&t=82931&p=723156#p723156

Nemlig at LPX 10.6 kun vil køre med Catalina - Mojave er out nu. Argh.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
https://onx.dk/nyheder/aabning-af-intel ... er-ekstra/
(onx er ikke verdens mest neutrale IT--medie :wink: )

Det ser ud til at Rosetta kører i baggrunden og auto-konverterer gamle apps. Muligvis gælder det kun for Mac Appstore apps, og ikke for programmer generelt. Under alle omstændigheder ville jeg nok vente til alle kritiske programmer er konfirmeret til at virke, inden jeg køber en af de maskiner.

I det hele taget virker det til at de pt. giver mest mening i bærbare, hvor de forlænger batteritiden ret voldsomt.
--
Robert

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Er stadig på High Sierra (10.13.6) her, da det er den sidste version hvor nVidia's grafikkort er understøttet. Jeg er for nærig til at gide at købe et AMD radeon kort for blot at undgå at køre 30Hz på en 4K skærm, som er alternativet med de indbyggede grafikkort. :roll:

Kører du alligevel blot standard HD opløsning er naturligvis intet problem - FWIW.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg prøver p.t. at installere Catalina på min kontorcomputer.

Apple har gjort det særdeles svært at gøre nu. Selv hvis man prøver, så installerer den ikke Catalina, men genstarter i stedet bagefter uden at have installeret.

I stedet prøver den at snyde Big Sur ind på maskinen, hvis man bruger Software Update.

Det er stort set umuligt at finde et download link til Catalina. Alt i Google som er "Catalina" bliver re-directed til Big Sur i stedet, når først man lander hos Apple.

Nu lykkedes det mig efter en time at igen prøve at installere/færdiggøre Catalina via App Storen, men ad omveje, dvs. via et ekstern link, som så åbnede App Storen.

Nyt svar