Nyt lydkort?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
CS-Jay
Medlem
Sted: Cph, Denmark

Nyt lydkort?

Indlæg af CS-Jay »

Hej alle sammen.

Jeg har ikke fulgt med længe i lydkortmarkedet. Jeg har et MOTU 828 MkII - jeg har kørt med MOTU i 15+ år og det har altid fungeret fint, mange input osv. Nu vil jeg gerne opdatere til Catalina (10.15) og der kan den ikke være med længere.

Mit spørgsmål er. Skal jeg gå efter f.eks. Focusrite Scarlett Octopre, MOTU 828es (så vidt jeg kan se er den der mest minder om 828mkii og er nyest) - eller skal man overveje noget UAD-vejen ? Jeg gider ikke bruge alt for mange penge på det, men det skal lyde godt og være stabilt. Jeg har en del outboard-gear så flere end 4 inputs er at foretrække. Hvis det virkelig skiller vandende har jeg en patchbay jeg selvfølgelig kunne hooke op så 2 indgange er nok, det er bare træls :)

Andre end de kort jeg bør kigge på, eller andet jeg skal vide?

Tak!
Christian

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man skal altid passe på med det der lidt snørklet kaldes "indbygget forældelse" ... jeg savner endnu et eller andet der giver lavere latency ved at opgradere fra High Sierra - jeg syntes gevinsterne ved den der selvmodificernede kode som de nyeste versioner gør brug af mangler deres berettigelse til vores type af opgaver på de nyere MacOS'er.

Så hvis dit lydkort ikke er "broke, don't fix it"

Så er der det med involveringen af Outboard, det syntes jeg så strengt taget ikke der kan argumenteres for fortsættelse af brugen af. Lær dig i stedetfor parallel teknikker, hvor du så saturerer og komprimerer og ikke mindst equalizerer samt offsetter sporerne tidsmessigt fra hinanden. Nu ved jeg ikke hvilke principper du kyler efter dine mix, men jeg ved at mange nu mixer med udgangspunkt i en og kun én Channelstrip og hvor de så udnytter den saturering plugin'en har og blander det med det rene signal via Mix knappen.

Jeg bruger selv CLA Mixhub på den måde, og ofte også med OneKnob Louder og Elysia's Niveau filter på et parallel spor med samme grundsignal. Det er min måde at få introduceret noget "pre-emptiveness" uden at involvere hardware komponenter.

--sd

Medlemsavatar
CS-Jay
Medlem
Sted: Cph, Denmark

Indlæg af CS-Jay »

Hej Søren

Tak for svaret. Jeg vil gerne have nyeste OS X pga sikkerhed, stabilitet osv, - og lige nu kører jeg med et 10 år gammelt lydkort som har 3 convertere på sig for at ende i et stik den nye mac har, så tænkte det var på tide. Jeg forstår ikke lige hvor din historie med ikke at bruge outboard gear passer ind i tråden, jeg bruger outboard gear fordi jeg har nogle synths jeg bruger lydene fra, det optager jeg ned i en kanal, det er ikke det der er det interessante lige her. Ud over at jeg gerne vil have ting er sat op så de er nemme at få brugt, for så bruges de mere, så jo mere direkte og "on" det hele er, des bedre.

C
Søren Dyhr skrev:
tirs 10. nov 2020 14:20
Man skal altid passe på med det der lidt snørklet kaldes "indbygget forældelse" ... jeg savner endnu et eller andet der giver lavere latency ved at opgradere fra High Sierra - jeg syntes gevinsterne ved den der selvmodificernede kode som de nyeste versioner gør brug af mangler deres berettigelse til vores type af opgaver på de nyere MacOS'er.

Så hvis dit lydkort ikke er "broke, don't fix it"

Så er der det med involveringen af Outboard, det syntes jeg så strengt taget ikke der kan argumenteres for fortsættelse af brugen af. Lær dig i stedetfor parallel teknikker, hvor du så saturerer og komprimerer og ikke mindst equalizerer samt offsetter sporerne tidsmessigt fra hinanden. Nu ved jeg ikke hvilke principper du kyler efter dine mix, men jeg ved at mange nu mixer med udgangspunkt i en og kun én Channelstrip og hvor de så udnytter den saturering plugin'en har og blander det med det rene signal via Mix knappen.

Jeg bruger selv CLA Mixhub på den måde, og ofte også med OneKnob Louder og Elysia's Niveau filter på et parallel spor med samme grundsignal. Det er min måde at få introduceret noget "pre-emptiveness" uden at involvere hardware komponenter.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

CS-Jay skrev:
tirs 10. nov 2020 14:24
Tak for svaret. Jeg vil gerne have nyeste OS X pga sikkerhed, stabilitet osv
Der går et mundheld om at, hvis man sælger sig selv så er det kujoneri og fejhed at gøre det med en sikkerhedsdagsorden. Hvilke specifikke beviselige "gremlinger" kan en arbejdsstation, der ikke er sat op til at være "Jack of All Trades, Master of None" dog nå at rede sig? En computer der er dedikeret til DAW opgaver skal jo ikke være aktiv i nogen offentlig netværksprotokol, da sådan noget kan lede til produktionsstop.

I vore dage fås en Chromebook til omkring kr. 1500,- ... lad for pokker den tage hånd om din "omniprecense"

Hvis du samarbejder med andre, kan du tilgå både din Mac og Chromebook med en Kingston DataTraveler 100 G3 USB-nøgle, 128 GB
Jeg forstår ikke lige hvor din historie med ikke at bruge outboard gear passer ind i tråden, jeg bruger outboard gear fordi jeg har nogle synths jeg bruger lydene fra, det optager jeg ned i en kanal, det er ikke det der er det interessante lige her.
Ok her er vi ude i definitioner der glider, outboard var oprindeligt ikke keyboards - selvom "-board" bliver brugt i begge. Outboard plejede at betyde sådan noget som 1176'ere, LA2A'er samt EQ'er som Tube-Tech Cl 1B, og Preamps med og uden rør ... kort sagt ting man tidligere hældte i sin signalveje med det formål at få en vis afgratning af transienter så man bedre ville kunne udstyre især 2" bånd, som var altdominerende i forrige århundrede, men også kilde til et ikonisk lydbillede.

Men fordi jeg også selv er fra forrige århundrede, så opfatter jeg stadig ordet "producer" som noget helt andet end især EDM markedet gør, for der er man ikke nødvendigvis musiker ... og derfor havde jeg heller ikke lige set at outboard kun indbefatter keyboards.

--sd

Nyt svar